Rząd gra z samorządem o unijne pieniądze. Ofiara tej gry padła trasa WZ. Pretekstem były braki formalne.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie odmówiło zatwierdzenia wniosku o dofinansowanie i podpisania umowy o dofinansowanie budowy trasy W-Z, gdyż, jak twierdzą urzędnicy - Gdańsk nie spełnił kryterium dotyczącego oceny zgodności projektu z zasadami ochrony środowiska.
Zdaniem CUPT zakres inwestycji na jaki została wydana decyzja Prezydenta Miasta Gdańska z września 2008 r. nie był tożsamy z zakresem na jaki wydano decyzję Wojewody Pomorskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z grudnia 2009 r., jak również nie był zgodny z wydanym postanowieniem Prezydenta Miasta Gdańska z listopada 2009 r. zawierającym ocenę oddziaływania na środowisko
Pieniądze na gdańskie inwestycje drogowe utknęły w tym roku w Centrum Unijnych Projektów Zdaniem Transportowych. Minister Finansów Jacek Rostowski przykręcił kurek z unijnymi pieniędzmi. Skutkowało to tym, że Gdańsk był zmuszony do zaciągnięcia 150 mln zł kredytu bankowego. Sama jego obłsuga to koszt 7 mln zł. W 2012 roku w budżecie miasta zarezerwowano 150 mln złotych na budowę trasy W-Z na odcinku ul. Kartuska-ul. Otomińska, która powinna być gotowa do 31 maja 2012 roku. Dofinansowanie miało wynosić 100,39 mln zł. Bez unijnych pieniędzy może to skutkować przesunięciem inwestycji w czasie. Gdańsk będzie ponosił cały koszt budowy.
Projekt obejmuje budowę dwujezdniowej drogi, która zastąpi istniejącą drogę krajową nr 7 (ul. Kartuska) na odcinku od obecnego połączenia z Trasą W-Z do ul. Otomińskiej. Ma on kluczowe znaczenie z punktu widzenia EURO 2012, stanowić ma główne połączenie Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku z centrum miasta.
- Zatwierdzenie Wniosku o Dofinansowanie i podpisanie Umowy o Dofinansowanie jest możliwe po spełnieniu kryterium dotyczącego oceny zgodności projektu z zasadami ochrony środowiska. Podczas prowadzenia oceny merytorycznej przedmiotowego wniosku pojawiły się wątpliwości dotyczące prawidłowości procesu uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Stwierdzono, że konieczna jest zmiana decyzji środowiskowej w następującym zakresie określenia długości i zakresu rzeczowego trasy zasadniczej; zakresu prac związanych z przebudową i budową dróg bocznych oraz zmiany nazwy przedsięwzięcia na „Budowa Trasy W-Z w Gdańsku, z wyłączeniem Węzła Karczemki, w ciągu drogi krajowej nr 7. W związku z wydaniem decyzji zmieniającej środowiskowe uwarunkowania należało również wznowić postępowanie dotyczące uprzednio wydanej decyzji Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Podpisanie Umowy o Dofinansowanie bez posiadania poprawnej decyzji środowiskowej nie było zatem możliwe – poinformowała nas Justyna Sońta, z Zespołu ds. Informacji i Promocji Centrum Unijnych Projektów Transportowych
Planowany termin zakończenia prac to 31.05.2012 r.
ASG
- 22/10/2011 08:54 - Co dalej z lewicą w Gdańsku? - List otwarty K. Brzezińskiego
- 21/10/2011 13:45 - Gigantyczny wiadukt nad Al. Grunwaldzką, zamknięta arteria
- 21/10/2011 13:37 - Lecz się w tczewskim szpitalu
- 20/10/2011 14:57 - Dofinansowanie budowy trasy W-Z: miasto uspokaja, ale umowy brak
- 20/10/2011 13:49 - Będzie pozwolenie na budowę dla Elektrowni Północ?
- 20/10/2011 08:18 - Zmiany organizacyjne w związku z meczem Lechii z Lechem
- 19/10/2011 15:15 - Gdański "euro - budżet" 2012
- 19/10/2011 14:58 - Miller szefem klubu parlamentarnego SLD
- 19/10/2011 10:16 - Most w Tczewie zamknięty!
- 19/10/2011 10:07 - Po spotkaniu w Gniewie chcą niezależnych badań