Lotos na sprzedaż: zamiar ministra i podpis prezesa » Duet Donald Tusk-Paweł Olechnowicz nieroztropnie gospodaruje prawdą. Były premier sprzedaż aktywów s... Czesław Nowak: W samorządach przeważają plusy ujemne » Z Czesławem Nowakiem, posłem w latach 1989–93 (OKP, PC), gdańskim radnym 1998-2006, prezesem Stowarz... Zmarł autor koncepcji pomnika Poległych Stoczniowców 1970 » 21 maja 2022 r. zmarł Bogdan Pietruszka, autor koncepcji gdańskiego pomnika Poległych Stoczniowców 1... Konkurs dla młodzieży „Zainwestuj w naszą planetę” rozstrzygnięty » Wyłoniono zwycięzców konkursu „Zainwestuj w naszą planetę” na plakat cyfrowy o tematyce ekologicznej... W tygodniku „Sieci”: Tak Tusk chciał sprzedać LOTOS Rosjanom » Upublicznienie dokumentów zdradzających plany sprzedania Rosjanom Grupy LOTOS przez rząd PO-PSL jasn... Rafał Chwedoruk: Polityka to nie gra komputerowa » Z dr. hab. Rafałem Chwedorukiem, politologiem, profesorem Uniwersytetu Warszawskiego, komentatorem p... Minister Skarbu Państwa: Rząd PO-PSL chciał sprzedać LOTOS Rosjanom i ... » Dokument, który został odtajniony przez obecnego Ministra Skarbu Państwa Jacka Sasina dowodzi, że te... W tygodniku „Sieci”: Jak patrzy na nas Rosja? » W najnowszym wydaniu tygodnika „Sieci” Marek Budzisz analizuje, skąd się wzięło u Rosjan przeświadcz... Święto ogrodnicze w Rënku » To było prawdziwe święto ogrodnicze. 19. edycję Ogólnopolskiej Wystawy Ogrodniczej połączonej z kier... „Wejście w historię”: prezentacja eksponatów związanych z działalności... » W ramach kolejnej odsłony cyklu „Wejścia w historię” w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaprezent...
Lotos na sprzedaż: zamiar ministra i podpis prezesa
czwartek, 26 maja 2022 19:49
Lotos na sprzedaż: zamiar ministra i podpis prezesa
Duet Donald Tusk-Paweł Olechnowicz nieroztropnie gospodaruje

Muzeum Stutthof w Sztutowie

KL Stutthof 2077 dni zbrodni
poniedziałek, 09 maja 2022 14:15
KL Stutthof 2077 dni zbrodni
Stosunkowo niedaleko Gdańska, 36 kilometrów od wielkiego ośrodka
H.Skrzydlewska Orzeł - Zdunek Wybrzeże LIVE
piątek, 27 maja 2022 22:08
H.Skrzydlewska Orzeł - Zdunek Wybrzeże LIVE
W sobotę o godz. 16.30 w Łodzi ma się rozpocząć mecz
Wicemistrz wyraźnie lepszy do Lechii na koniec sezonu
sobota, 21 maja 2022 19:07
Wicemistrz wyraźnie lepszy do Lechii na koniec sezonu
Porażką z wicemistrzem Polski zakończyła sezon Lechia.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Bracia z Nowego Portu
poniedziałek, 16 maja 2022 10:13
Bracia z Nowego Portu
Trudno w wypadku mało znanych, wywodzących się z Nowego Portu,

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Ćwicz z Drużyną Energii
poniedziałek, 23 maja 2022 13:50
Ćwicz z Drużyną Energii
Trwa sportowy etap Drużyny Energii, w którym rywalizuje 191 szkół
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
czwartek, 22 lipca 2021 19:17
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
Fundacja kultury WOBEC, przy pomocy pozyskanych partnerów projektu:
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
czwartek, 30 grudnia 2021 20:01
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
W środę (29 grudnia) elbląscy radni zadecydowwali o kształcie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Rozebrano Damrokę

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
sobota, 25 stycznia 2014 15:12

Na części rozebrano Damrokę. Kilkanaście jej elementów, czyli maszyny TBM, najpierw wydobyto na zewnątrz szybu wyjściowego z wydrążonego tunelu, po czym przetransportowano na drugi brzeg Martwej Wisły. Przewożono je zarówno drogą wodną jak i lądową, na miejsce ponownego montażu i startu do drugiego wiercenia.


Najlżejszy z elementów waży 38 ton, a najcięższe, tj. zespół napędowy i tarcza ponad 200 ton. Te ostatnie, ze względu na dużą około 13 metrową średnicę, wymagały przy dowożeniu do rzecznego nabrzeża czasowego zamknięcia ulicy Wielopole. Dla zmniejszenia uciążliwości, transport odbywał się nocą.


alt



Damroka, to ogromnych rozmiarów urządzenie TBM (Tunnel Boring Machine), dwukrotnie większe niż stosowane przy budowie metra w Warszawie, przystosowane do wiercenia mocno nawodnionych gruntów, o średnicy tarczy 12,6 metrów.


Gigantyczna maszyna TBM powstała na nasze zamówienie w Niemczech. Budowano ją przez 9 miesięcy, po czym w częściach przetransportowano do Gdańska drogą lądową i wodną. Koszt budowy gigantycznego „kreta" to 80 mln zł. Jest to jedno z największych tego typu urządzeń na świecie, waży 2,2 tys. ton i ma 91 metrów długości.


alt



Pod Martwą Wisłą w Gdańsku po pierwszym, teraz „kret”wywierci drugi tunel. W każdym z nich znajdą się po dwa jedno kilometrowej długości pasy ruchu. W najgłębszym miejscu będą one przebiegać ok. 35 metrów pod lustrem wody.


Przypomnijmy, iż Damroka już wywierciła 1072 metry pierwszej nitki tunelu drogowego i dotarła na drugą stronę Martwej Wisły, tuż obok stadionu PGE Arena. Ogromnym dźwigiem 30 listopada zdjęto i podniesiono do góry metalową, ważącą 52 tony osłonę maszyny. Z wydrążonego tunelu wydobyto 250 tys. m3 gruntu.


Po przetransportowaniu Damroki z powrotem na drugą stronę rzeki obecnie trwają przygotowania maszyny do rozpoczęcia wiercenia drugiej nitki, co ma nastąpić w marcu. Tym razem  powinno ono trwać krócej, bo do 4 miesięcy, tj. o ponad 2 miesiące krócej. W tym czasie, w już gotowej pierwszej nitce tunelu, będzie powstawać estakada drogowa. Zgodnie z założeniami, tunel ma być zbudowany do końca 2014 roku, a w klika miesięcy później oddany do użytku.


Tunel ma być elementem Trasy Słowackiego, obecnie jednej z najważniejszych arterii w Trójmieście. Docelowo ma ona połączyć Port Lotniczy  im. Lecha Wałęsy, z Portem Morskim w Gdańsku. Z obwodnicy południowej Gdańska, dzięki tunelowi, będzie można dojechać do piłkarskiego stadionu PGE Arena, Nowego Portu i dalej do lotniska, omijając korki w centrum miasta.


Długość całej drogi, to ponad 13 kilometrów. Będzie się ona krzyżowała z inną ważną ulicą w Gdańsku, tj. trasą Sucharskiego. Koszt całej inwestycji, to 1,42 mld zł., z tego wykonanie samego tunelu pochłonie 885 mln zł.
Dodatkowo, dla celów bezpieczeństwa, przy dwóch głównych nitkach tunelu, powstanie siedem minituneli, stanowiących drogi ewakuacyjne.


alt



Po zakończeniu wiercenia pierwszej nitki tunelu, dla zaproszonych mieszkańców Gdańska oraz przedstawicieli mediów, w styczniu zorganizowano pierwszy spacer pod Martwą Wisłą. W towarzystwie prezydenta miasta Pawła Adamowicza, odcinek o długości 1072 metry pokonano pieszo dwukrotnie, tam i z powrotem. Ta dość nietypowa, jak na warunki budowlane, około 80-osobowa wycieczka, ubrana w ochronne kaski i kamizelki, przeszła od wlotu tunelu przy ul. Marynarki Polskiej do wylotu Ku Ujściu, po czym powróciła. Większość wizytujących stwierdziła, że ten podwodny obiekt inżynierski jest imponujący.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież