Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Prezes Orlenu dla "Gazety Gdańskiej: Pomorzanie nie mają powodów do obaw

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
czwartek, 29 marca 2018 19:26

Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN Orlen o konsolidacji sektora paliwowego rozmawia Marek Formela



- Z jakich racji strategicznych wynika zamiar konsolidacji polskiego sektora paliwowego?
Daniel Obajtek: Rozważamy obecnie wszystkie możliwe scenariusze przeprowadzenia tej transakcji, ale dążymy do jednego celu – stworzenia silnego koncernu w branży energetycznej, który nie tylko umocni pozycję na krajowym rynku, ale będzie też mógł skutecznie konkurować z zagranicznymi firmami. Szacuje się, że giełdowa wartość nowego podmiotu, niezależnie od jego formy, mogłaby przekroczyć nawet 50 miliardów złotych. To już gwarantuje szereg przewag biznesowych, jak lepsza pozycja w negocjacjach cenowych z kontrahentami z USA, krajów Biskiego Wschodu czy Rosją. Do tego należy dołożyć inne synergie biznesowe związane z optymalizacją łańcucha wartości w ramach zazębiających się obszarów. Obecnie mam poczucie, że przedstawiliśmy już szereg argumentów dlaczego warto i teraz chcemy skoncentrować się na tym, jak tę transakcję przeprowadzić, aby maksymalnie wykorzystać olbrzymi potencjał z niej płynący.


- PKN Orlen ma doświadczenie w przejmowaniu kontroli korporacyjnej nad firmami litewskimi czy czeskimi, miał przygotowany list intencyjny w sprawie fuzji z węgierskim MOL-em. To kwestia wyłącznie gospodarcza, czy też nowe synergię wzmacniają bezpieczeństwo energetyczne Polski i polską rację stanu?
Daniel Obajtek: To oczywiste, że silny narodowy koncern, odporny na wahania rynkowe będzie miał większą przewagę konkurencyjną, również na rynku europejskim. A im silniejszy podmiot, tym skuteczniej może on zapewnić krajowe bezpieczeństwo energetyczne. Inni, znaczący gracze europejscy już dawno obrali ten kierunek – doskonałym tego przykładem jest właśnie wspomniany węgierski MOL, ale też francuski TOTAL, czy austriackie OMV. Jak Pan słusznie zauważył, my też mamy doświadczenie w tym zakresie, bo Grupa ORLEN od wielu lat skutecznie wykorzystuje potencjał integracji działalności kolejnych podmiotów. Liczę, że tak będzie również w przypadku Lotosu.


- Co z perspektywy Pomorza, oznacza podpisanie listu intencyjnego w sprawie fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos?
Daniel Obajtek: Niezależnie od wypracowanego scenariusza, skuteczna realizacja zainicjowanej transakcji to dla Pomorza przede wszystkim ogromna szansa. Zdaję sobie sprawę, że dla społeczności lokalnej argumentacja o bezpieczeństwie energetycznym kraju może okazać się zbyt ogólna, a nawet abstrakcyjna. Dlatego warto podkreślić, że to właśnie Lotos, może zyskać najwięcej. Synergie produkcyjne i sprzedażowe, wymiana ekspercka pracowników, efekt skali zamówień surowców i produktów, wspólne wzmacnianie innowacyjności, pakiety dodatkowych korzyści dla pracowników to tylko niektóre z obszarów gdzie możemy wypracować bardzo dobre rozwiązania dla obydwu firm.

alt


- Politycy PO z Gdańska straszą, że przejęcie Lotosu przez Orlen oznacza finansowy kataklizm dla sytuacji budżetowej gminy Gdańska i województwa pomorskiego. Czy Pomorzanie mają powody do obaw?
Daniel Obajtek: Naszym celem jest wzmacnianie pozycji Lotosu, a nie jego deprecjacja. Dlatego z całą mocą pragnę podkreślić, że Pomorzanie nie mają żadnych powodów do obaw. Zainicjowana transakcja jest potrzebna, a jej skuteczna i przemyślana realizacja może przynieść wymierne korzyści dla wszystkich interesariuszy. Warto mieć na uwadze, że inni europejscy gracze na tym rynku się wzmacniają. W związku z tym nie możemy się tylko przyglądać i czekać co będzie się działo. W tym kontekście to raczej stagnacja i kurczowe trzymanie się status quo jest najlepszą drogą do świadomego uplasowania się na marginesie branży.


- Jako prezes Energi przywiązywał Pan duże znaczenie do społecznej odpowiedzialności biznesu na Pomorzu? Jak to będzie wyglądać z perspektywy firmy, której znaczenie w Polsce ma charakter globalny?
Daniel Obajtek: Na przestrzeni ostatnich lat, niezależnie od prowadzonych procesów konsolidacyjnych w ramach Grupy ORLEN, nie zapominaliśmy o lokalnych społecznościach, a w zdecydowanej większości przypadków to one były głównym beneficjentem takich transakcji. Nie zakładam więc, że tym razem będzie inaczej. Wiemy, że LOTOS skupił się na wspieraniu w dużej mierze projektów ogólnokrajowych jak np. sponsoring reprezentacji Polski w Piłce Nożnej czy też Polskiego Związku Narciarskiego, ale my mamy na uwadze także to, że warto pamiętać o lokalnej społeczności. Będziemy starali się wspólnie z mieszkańcami wypracować i wdrożyć pomysły, które mogą stanowić wartość dla społeczności Trójmiasta. Orlen jako firma odpowiedzialna społecznie  przekazuje istotne środki finansowe jako darczyńca. Tylko w ubiegłym roku sfinansowaliśmy w samym Płocku ponad 60 inicjatyw na kwotę ponad 20 mln zł. Warto zauważyć, że niezależnie od planów przejęcia ORLEN już realizuje kilka projektów dla mieszkańców Pomorza. Jest to np. budowa bezpiecznych przejść dla dzieci przy szkole w Redzie, Słupsku, Wicku, Starym Polu, Przodkowie i Wejherowie, a kolejne będą zrealizowane dzięki naszemu wsparciu w tym roku w województwie pomorskim. Udzieliliśmy także wsparcia jednostkom straży pożarnych.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież