Jest ich 35. Kosztowały łącznie 305,5 mln zł. Od grudnia 2011 roku wszystkie jeżdżą po gdańskich torach. Dzięki tym pojazdom Gdańsk posiada jeden z najnowocześniejszych taborów tramwajowych w Polsce. 29 grudnia o godz. 11 sześć tramwajów PESA Swing 120 NaG uformowało szyk paradny i pojechało w specjalnym korowodzie. Okazją do świętowania było podsumowanie programu "Nowe tramwaje dla Gdańska".
Przewidziano atrakcje dla pasażerów. W godzinach 12:00-13:00 każdy, kto miał ochotę, mógł skorzystać z bezpłatnych przejazdów najnowszym, 35-tym tramwajem typu Pesa 120NaG Swing o numerze 1045. Przejazdy odbywały się na trasie Brama Wyżynna - Armii Krajowej - Urząd Miejski - Hucisko - Brama Wyżynna.
Obecnie udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi ok. 67 proc. Dla porównania: Kraków – ok. 30 proc., Elbląg – ok. 25 proc, Wrocław – ok. 24 proc. Warszawa – ok. 22 proc.
Przypomnijmy, iż umowa na dostawę 35 tramwajów PESA Swing 120NaG została podpisana we wrześniu 2009 roku pomiędzy gdańskim Zakładem Komunikacji Miejskiej a bydgoską PESĄ. Podpisanie umowy zakończyło jeden z najważniejszych przetargów w historii Gdańska. Startowało w nim sześć firm polskich i zagranicznych: SIEMENS AG (Erlangen), PESA (Bydgoszcz), BOMBARDIER (Berlin), ANSALDOBREDA NEWAG (Nowy Sącz), STADLER PANKOW (Berlin) oraz CAF MADRYT. Ocenie podlegały rozwiązania techniczne oraz cena. Ostatecznie przetarg wygrała bydgoska PESA. Koszt zakupu 35 składów tramwajowych to 305,5 mln zł. Znaczną część środków na ten cel udało się pozyskać ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.
Nowoczesne tramwaje wyposażone są m.in. w system klimatyzacji, 9 kamer wewnętrznego monitoringu, przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych. W PESACH zastosowano także system informacji pasażerskiej, który oprócz nazw przystanków wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków. Przy opracowywaniu warunków zamówienia nowych tramwajów kładliśmy szczególny nacisk na potrzeby osób niepełnosprawnych, dlatego pojazdy zamówione w bydgoskiej firmie PESA to nowoczesne tramwaje dostosowane do potrzeb osób z różną niepełnosprawnością. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, niewidomych i niedowidzących. W każdej PESIE jeżdżącej po gdańskich torach zamontowana jest rampa dla osób poruszających się na wózku. Gdańskie tramwaje PESA Swing posiadają także wiele udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących. Wszystkie przyciski zostały opisane w języku Braille`a. Każdy pojazd ma też system komunikacji głosowej. Lektor podaje informacje, na jakim przystanku zatrzymał się tramwaj, a także czyta nazwę przystanku następnego.
Charakterystyka ogólna:
• część pasażerska w 100 proc. niskopodłogowa i wyposażona w skuteczne układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji zapewniające dobre warunki podróżowania niezależnie od pory roku,
• przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich,
• wnętrze monitorowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej,
• drzwi o szer. 1,3 m pozwalające na wygodną i szybką wymianę pasażerów,
• układ napędowy zapewniający płynny rozruch i hamowanie bez szarpnięć i gwałtownych zmian przyspieszenia,
• system wykrywania i likwidacji poślizgów, funkcjonujący we wszystkich fazach rozruchu i hamowania,
- wydzielona, klimatyzowana kabina motorniczego,
• możliwość rejestracji wszystkich parametrów pracy pojazdu i analizy danych.
Dane techniczne:
Długość tramwaju 30 m
Szerokość tramwaju 2,4 m
Liczba miejsc ogółem 245
w tym siedzących 40
Wózki napędowe 2 szt.
Wózek toczny 1 szt.
Maksymalna prędkość eksploatacyjna 70km/h
Wszystkie gdańskie tramwaje PESA Swing 120NaG noszą imiona osób związanych z Gdańskiem i jego historią. Inicjatorem akcji był Prezydent Miasta Paweł Adamowicz, a o wyborze patronów zdecydowali sami gdańszczanie, którzy na początku 2011 roku wzięli udział w internetowym głosowaniu. Listę wybitnych gdańszczan i osób z Gdańskiem związanych na przestrzeni dziejów pomogli opracować wybitni znawcy dziejów naszego miasta – profesorowie Edmund Kizik i Andrzej Januszajtis. Swoje propozycje zgłaszali także sami mieszkańcy Gdańska. Wśród patronów znaleźli się m.in. Jan Heweliusz, Jan Uphagen i Daniel Gabriel Fahrenheit, a także Alf Liczmański, Krzysztof Klenczon, Maciej Płażyński, Anna Walentynowicz oraz gdański pirat Andrzej Sulewski.
Więcej informacji o Patronach: www.zkm.gda.pl/patroni
Wła-49
Zdjęcia: Włodzimierz Amerski
- 31/12/2011 11:29 - Noworoczna kąpiel morsów z nordic walking
- 30/12/2011 22:25 - Halo? Kto tam? Stacja kosmiczna!
- 30/12/2011 17:59 - Ćwierć wieku budowy pierwszego etapu Trasy W-Z
- 30/12/2011 17:47 - Pisarka, lekarka, kombatantka - nagrodzona
- 30/12/2011 17:32 - Prezydent Sopotu oskarżony
- 30/12/2011 09:17 - Jubileusz par małżeńskich
- 30/12/2011 09:12 - Pojazdy ratownicze przekazano pomorskim strażakom
- 30/12/2011 09:10 - Wojewoda powołał członków Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych
- 30/12/2011 00:12 - Minister zdrowia poprawia błędy własnego resortu, a pacjenci w niepewności
- 30/12/2011 00:08 - Pomorscy lekarze nie ufają ministrowi zdrowia