Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz... Trzaskowski i Nawrocki w II rundzie - upadek Hołowni, klęska "Czarzast... » - Dzisiaj obudziliśmy się w dobrych nastrojach - powiedział dziś rano Karol Nawrocki spotykając się ...
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
poniedziałek, 26 maja 2025 07:37
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Marcin Horała: Adamowicz opuści fotel w radzie nadzorczej portu?

Ocena użytkowników: / 16
SłabyŚwietny 
czwartek, 17 listopada 2016 20:26

altZ Marcinem Horałą, posłem PiS rozmawia Artur S. Górski


- Parlamentarzyści pracują nad ustawą o zmianie ustawy o działach administracji rządowej. Dotyczy ona też zarządzania i nadzoru nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa. Chce pan na mocy „lex Horała” wysadzić Pawła Adamowicza z fotela przewodniczącego Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA?
Marcin Horała: Rzeczywiście taki może być finał, efekt uboczny, zgłoszonej przeze mnie poprawki dostosowującej reprezentację gmin w radach nadzorczych spółek zarządzających portami do ich udziałów w kapitale zakładowym. Praca nad zmianą ustawy o działach administracji rządowej dotyczy szeregu spraw, w tym portów. Zmienią się przepisy w kilkudziesięciu ustawach. Gminy, na terenie których posadowione są porty, miały znaczący wpływ na obsadę rad nadzorczych i ich przewodniczących. Do tej pory gmina Gdańsk ma w Radzie Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk na ośmiu trzech przedstawicieli oraz funkcję przewodniczącego Rady. I to przy udziale w kapitale spółki 2,32 procenta.
Proponujemy by na mocy zmian ustawowych zapewnić większe odwzorowanie struktury kapitałowej w zarządach portów. Stąd wizja utraty przez „menadżera” Pawła Adamowicza miejsca przewodniczącego Rady Nadzorczej portu w Gdańsku.


- W ustawie z 1996 r. o portach i przystaniach morskich jest mowa, iż spółkę „Zarząd Morskiego Portu Gdańsk Spółka Akcyjna” zawiążą Skarb Państwa oraz gmina Gdańsk, a przewodniczącymi rad nadzorczych będą przedstawiciele gmin…
Marcin Horała: …obejmując odpowiednio Skarb Państwa 51 proc. akcji spółki, a gmina Gdańsk co najmniej 34 proc. akcji. W ustawie został zapisany przywilej przewodniczącego rady dla przedstawiciela gminy, ale jest tam też zapis, iż gminy wnosząc kapitał, czy to gotówkę czy grunty, by objąć jedną trzecią udziałów. To nie zostało zrealizowane więc i ten udział gminy we władzach jest nadmierny. To nie są spółki komunalne. Likwidujemy więc obligatoryjność przewodzenia radzie nadzorczej przez przedstawiciela gminy i wprowadzany zasadę, że udziałowiec mający mniej niż 10 procent udziałów nie może mieć więcej niż jedną piątką składu rady nadzorczej. Z tym, że każda gmina, bez względu ma udział, ma mieć co najmniej jednego przedstawiciela. Przy obecnej strukturze udziałów w ZMPG to oznacza - jeden przedstawiciel. Paweł Adamowicz starci funkcję przewodniczącego rady, który nota bene sam siebie do tej funkcji wydelegował i mianował. I stracą miejsca jego ludzie.  


alt


- W 2007 roku prezydent Paweł Adamowicz wydał zarządzenie, którym powołał Pawła Adamowicza w skład rady nadzorczej innej spółki – GPEC. Zasiadanie w radach nadzorczych to splendor i źródło profitów. Prezydent Gdańska, by zrekompensować sobie trud opieki nad komunalnym majątkiem, pobiera rok w rok dodatkowe około 130 tysięcy złotych...
Marcin Horała: To jest sposób na specyficzne obejście ustawy kominowej, tak by zminimalizować prezydencki dyskomfort wywołany ograniczeniami nałożonymi na zarobki wójtów, burmistrzów i prezydentów. Jest też wątpliwość dotycząca mianowania samego siebie. Jest to sytuacja co najmniej kuriozalna…


- Może warto ukrócić te, budzące etyczne wątpliwości, praktyki? A co do korekt. Czy Ministerstwo Gospodarki Morskiej pracuje nad statusem zawodowym marynarzy pływających pod obcymi banderami? Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, który nie ma żadnych przepisów regulujących ich sytuację. Mówimy o 35 tysiącach pływających, od kapitanów, przez oficerów mechaników, po „prostych marynarzy”…
Marcin Horała: Przed miesiącem było posiedzenie sejmowej komisji gospodarki morskiej, poświęcone temu problemowi. Konkluzja jest taka, że ministerstwo pracuje nad rozwiązaniami. To są kompetencje Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i Ministerstwa Finansów. Prace trwają, ale projektu ustawy nie ma.


- Z jednej strony PiS zmierza do ustawowego przywrócenia kontroli ministra nad majątkiem Skarbu Państwa, nad spółkami zarządzającymi portami, a z drugiej strony mówi się o dokończeniu prywatyzacji sfery o strategicznym znaczeniu dla państwa. Co dalej z prywatyzacją spółki Port Gdański Eksploatacja, która zainteresowane było konsorcjum PKP Cargo i Węglokoks oraz maltańska spółka Mariner Capital Limited, która w 2014 roku otrzymała wyłączność na negocjacje?
Marcin Horała: Transakcja z udziałem inwestora maltańskiego nie doszła do skutku. Jeśli chodzi o porty to mówmy o prywatyzacji nie w sensie zarządców portów. Zarząd infrastrukturą ma pozostać w ręku państwa. Natomiast ustawa o portach i przystaniach wymusza prywatyzację terminali przeładunkowych, bieżącej pracy przy przeładunkach. Biznes prywatny, wynajmując tereny, nabrzeża, robi interesy, ale kontrola nad terenem pod względem własnościowym jest państwowa. Jest problem z dużą spółką Port Gdański Eksploatacja, która potrzebuje zastrzyku finansowego. Sprawa jest w sądzie, co blokuje dalsze ruchy. Należy ustalić czy maltańska spółka może podnosić jakieś roszczenia. Dopóki sąd nie orzeknie to inny potencjalny inwestor się nie ujawni. Spór trzeba zakończyć z dbałością o interesy państwa.  


- Do udzielenia wyłączności maltańskiemu operatorowi doszło bez znajomości układu właścicielskiego, struktury kapitału, struktury przeładunków. Nie są znane faktyczne powody jej wstrzymania. Kiedy słyszę spółka okrętowa, żeglugowy operator zarejestrowany na Malcie lub na Cyprze - w tle jawi się kapitał rosyjski…
Marcin Horała: To są spekulacje. Owszem są takie plotki. Przyczyną wstrzymania prywatyzacji były  wątpliwości ministerstwa w 2015. Mariner Capital Limited nie jest ogólnoświatowym, znanym operatorem terminali. Ma zdaje się terminal w Rydze i na Morzu Śródziemnym (MCL ma Terminal Riga, Durres Container Terminal i nabrzeże w  Intermodale Venezia – dop. red.).   


- W społecznym projekcie ustawy o zakazie handlu w niedzielę znalazł się zapis obejmujący tym ograniczeniem terminale i porty morskie. Może on sugerować zablokowanie pracy terminali kontenerowych, co utrudni funkcjonowanie portów morskich…
Marcin Horała: Dochodzą do mnie takie sygnały. I dobrze, że one są. Nie ma tragedii. Ustawa jest na etapie prac w parlamencie. Jestem przekonany, że w tym punkcie ustawa zostanie skorygowana. Porty to nie hipermarkety. 


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież