Energa zainaugurowała w Gdańsku pierwszą w Polsce usługę wynajmu samochodów, w której dostępne są jedynie auta elektryczne. Cena za wypożyczenie „elektryka” zależy od modelu i waha się od 27 do 35 zł za godzinę - bez limitu przejechanych kilometrów.
- Cieszę się, że Energa wkracza na kolejny poziom rozwoju - powiedział Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. - Mam nadzieję, że pod kierownictwem nowego zarządu tych kolejnych stopni będzie coraz więcej. Wiem, że są wspaniałe plany, które w najbliższym czasie zostaną zrealizowane. Cieszę się, że jako Ministerstwo Infrastruktury będziemy mieli chociaż małą cegiełkę w tym projekcie, który jest rozwijany. Chcemy w ramach nowego kodeksu urbanistyczno-budowlanego zdecydowanie uprościć przepisy związane z budowaniem stacji do ładowania pojazdów elektrycznych. Gratuluję spółce wyzwań, które nie tylko podejmuje, ale także realizuje. Pomysłów jest dużo, ale trzeba chwalić tych, którzy je realizują.
W pierwszym rzędzie od prawej: Tadeusz Wita-prezes Enspirion, Daniel Obajtek-prezes Energa SA, Kazimierz Smoliński-wiceminister Infrastruktury i Budownictwa, Alicja Barbara Klimiiuk-wiceprezes Energa SA, Jacek Kościelniak-wiceprezes Energa SA, Tomasz Bogucki-ekspert ds. elektromobilności z Enspirion
fot. energa.pl
Głównym celem Energi jest obecnie popularyzacja elektromobilności i jej wspieranie w Trójmieście. Dzięki carsharingowi, wiele osób będzie miało okazję przekonać się w praktyce , jak jeździ się „elektrykiem”, czy też jak długo trwa jego ładowanie. To pomoże Enerdze w przyszłości zaoferować produkty i usługi dopasowane do rzeczywistych potrzeb użytkowników elektromobilności.
- Jesteśmy firmą, która ma przede wszystkim zarabiać i generować coraz większe zyski i musimy też wykorzystać duch czasu - powiedział Daniel Obajtek, prezes Grupy Energa. - Wszyscy wiemy - po pierwsze środowisko, po drugie wchodzimy w pewną innowacyjność, po trzecie chcemy przekonać społeczeństwo, że samochód elektryczny to nic złego. Jako pierwsza firma uruchamiamy wynajem samochodów elektrycznych. A co my będziemy z tego mieli? My nie jesteśmy do wynajmowania samochodów. My jesteśmy od sprzedaży energii. Musimy budować sieć naszych klientów, musimy myśleć perspektywicznie. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że będzie coraz więcej samochodów elektrycznych a my mamy sprzedawać prąd. Ważne żebyśmy byli w tym pionierem, ważne żebyśmy mieli jak najwięcej punktów, gdzie sprzedaje się prąd. A chcąc sprzedawać prąd muszą być samochody. Te samochody, które będą przez naszą spółkę dzierżawione będą uświadamiać, że samochód elektryczny jest czymś dobrym. Przy okazji my skorzystamy, bo inwestujemy w przyszłego klienta.
Krótkoterminowy wynajem aut elektrycznych Energi (carsharing) to usługa skierowana do klientów biznesowych i instytucjonalnych. Z carsharingu mogą korzystać pracownicy firm rezydujących w największym centrum biznesowym w północnej Polsce, Olivia Business Centre, które podpiszą umowę z należącą do Grupy Energa spółką Enspirion (czyli operatorem tej usługi). Rozliczenia odbywać się będą pomiędzy operatorem usługi a firmami-klientami usługi. Natomiast każdy klient korzystający z usługi sam zdecyduje o formule w jakiej udostępniać będzie auto swoim pracownikom. Carsharing Energi jest obecnie dostępny dla firm - rezydentów Olivia Business Centre, mieszczącym około 200 firm zatrudniających ponad 5 tys. osób. Do końca bieżącego roku powstaną jeszcze dwa kolejne HUB-y , a do końca 2018 będzie ich w sumie pięć.
Z carsharingu mogą korzystać pracownicy firm rezydujących w największym centrum biznesowym w północnej Polsce, Olivia Business Centre, gdzie firma otworzyła pierwszy HUB carsharingowy.
- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego carsharingu mogła korzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej – mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Prostota i ekologia
Interfejs wypożyczenia auta jest intuicyjny w obsłudze. Użytkownikom wystarczą trzy kliknięcia, aby wybrać model auta i określić preferowany czas jego wypożyczenia. Samochody można wypożyczać na godziny, w dni powszednie od 8 do 16. Jest też opcja wypożyczenia samochodu na resztę doby oraz na cały weekend. Cena będzie zależna od modelu oraz pory dnia i tygodnia.
Za godzinę jazdy Volkswagenem e-UP pomiędzy godz. 8 a 16 zapłacimy 27 zł. Jego wypożyczenie na resztę doby (16 godzin) kosztować będzie 96 zł, a wynajem auta na weekend to koszt 192 zł. Elektryczny Renault Zoe będzie kosztował odpowiednio 30 zł za godzinę, 108 zł za 16 godzin popołudnia i nocy oraz 208 zł za weekend. Natomiast auta klasy C Premium, czyli VW e-Golf i Nissan Leaf to koszt odpowiednio 35 / 128 / 256 zł.
Wypożyczający nie będą obciążani żadnymi dodatkowymi kosztami. Ładowanie aut w terminalach należących do Energi jest darmowe. W Trójmieście firma ma obecnie siedem terminali ładowania, ich lokalizacje można znaleźć na stronie: emobility.pl
HUB przy Olivia Business Centre
Elektromobilność w Trójmieście i oferta dla gmin
Jeszcze w tym roku Energa uruchomi w Trójmieście dwie kolejne lokalizacje z usługą carsharingu, a do końca 2018 roku będzie ich w sumie pięć. Rozważane są różne lokalizacje HUB-ów. Pod uwagę brane są centrach handlowe i biznesowe, lotnisko, hotele. Auto będzie można wypożyczyć i oddać w każdym z nich, a cała operacja docelowo będzie bezobsługowa (obecnie auto wydaje i odbiera consierge w Olivia Business Centre). W miarę rozszerzania carsharingu na kolejne lokalizacje, do usługi będzie mogła przystąpić każda zainteresowana firma. Dzięki temu z carsharingu korzystać będą mogli kolejni mieszkańcy Trójmiasta.
Tomasz Łunkiewicz
Inne artykuły związane z:
- 05/04/2017 16:19 - Danuta Sikora: Te same nazwiska przewijają się w radach nadzorczych szpitali
- 05/04/2017 14:14 - Minister Gliński triumfuje - NSA daje przyzwolenie na łączenie muzeów
- 05/04/2017 13:37 - Wybory prezesa PFS - różne wersje marszałków
- 05/04/2017 11:43 - Seria holowników dla Marynarki Wojennej nie dla gdańskiej stoczni
- 04/04/2017 13:12 - Czarny jak stout
- 03/04/2017 14:20 - Gdańsk solidarnie dla autyzmu
- 01/04/2017 06:57 - Z Urzędu Marszałkowskiego do szpitalnej spółki
- 31/03/2017 22:06 - Usłyszeć obraz – oprowadzania po wystawach dla osób niewidomych i niedowidzących
- 31/03/2017 21:58 - Gdańsk w budowie
- 30/03/2017 18:45 - Marcin Horała: Polska samorządna jak Szwajcaria? Odnowa samorządu możliwa, ale…