Pytania, które zadaje sobie artysta podczas pracy twórczej prawie zawsze wyznaczają kierunek jego rozwoju i to niezależnie od sytuacji w jakiej się znajduje. To one tworzą jego charakterystyczny kod malarski. Studia, doświadczenie, umiejętności i talent ustanawiają ten charakterystyczny „klucz”, który pozwala rozpoznawać jego sztukę.
Cykl wystaw „W drodze”, które wymyśliła przed laty gdańska malarka Danuta Joppek przyzwyczaił widzów do prezentacji sztuki na najwyższym poziomie artystycznym. Malarka swoją twórczością wyznacza ten poziom. Jest artystką o poetyckim rodowodzie, jej prace to melancholijna, liryczna abstrakcja tworzona według autorskiej dość trudnej i pracochłonnej, znanej tylko jej manierze.
Danuta Joppek, Życie po życiu V, technika własna, mieszana
Jest malarką końca lat 80. po poznańskiej i gdańskiej PWSSP. Co roku organizuje swój cykl, niestrudzenie proponując nową konwencję prezentacji. W swoich poszukiwaniach nowych artystów, to właśnie te pytania i charakter prezentowanej sztuki decydują o zaproszeniach do wzięcia udziału w wystawie. Jedna z ostatnich prezentacji miała miejsce w Ankarze. Przypuszczam, że trudy organizacji wystaw poza granicami kraju, ostudziły zapędy gdańskiej artystki. Nie zamierza jednak po wielu latach kończyć cyklu, choć czasami i takie myśli przychodzą do głowy.
Loan Thi Nguyen (Wietnam, Kambodża, Francja, Monaco), rysunki wykonane podczas koncertu w Opera Monte Carlo
Tym razem swoją XIII prezentację „W drodze… Kontynenty” Danuta Joppek postanowiła zorganizować w Wejherowskim Centrum Kultury - Filharmonia Kaszubska. W pomyśle organizacji wystaw jest również to, że każda prezentacja musi odbywać się w innym miejscu. Inni artyści, inne miejsce, inna sztuka, inny czas, ale poruszane sprawy podobne, bo to dla nich to spotkanie, dla wymiany doświadczeń, myśli, rozmowy o sprawach bieżących i sztuce. Taką sztuką o niepodważalnym poziomie w tym roku obdarowane zostało Wejherowo z jego rozpoznawalną wystawienniczą salą.
Kuba Bryzgalski (Kanada, Polska), Portret prof. Andrzeja Dyakowskiego, płótno, olej
Gdańska malarka zaprosiła na Kaszuby twórców reprezentujących różne kontynenty, to artyści z 34 krajów, od Peru po Kambodżę. W większości to polscy malarze, pracujący daleko od kraju, ale odwiedzający ojczyznę, często powracający już na stałe, ale będący i tworzący przynajmniej przez pewien czas w innej kulturze, co było nie bez znaczenia bowiem pozostawiało wyraźny ślad. To również malarze obcy, migrujący, czasami odwiedzający i Polskę. Również nie bez znaczenia było to przy tworzeniu koncepcji wystawy. Zatem mamy możliwość konfrontacji różnych obcych kultur z polską tradycją malarską.
Arancibia Percy Herreira (Chile, Peru), Tiwanaku, akwarela
Poza tym mam wrażenie, że jest to również wynik częstych podróży Danuty Joppek do południowej Francji, gdzie tradycje polskiego malarstwa są dość głębokie, dla polskiej duszy też może odegrało to jakąś rolę. Przecież wielu artystów z polskim pochodzeniem wzbogacało miejscową kulturę, by wymienić tylko takie nazwiska jak: Pankiewicz, Zawadowski, Hayden, Kisling, Muter czy mało znany w Polsce Ludwik Klimek dzielący na początku lat 50. wraz z Pablo Picassem jedną pracownię. Pobyty Joppek w Prowansji, znajomość André Verdeta - francuskiego prozaika, poety, malarza i wspólna z nim wystawa miały duże znaczenie dla rozwoju jej malarstwa, ale również myślę, że zaowocowały cyklem „W drodze…” ta część działalności autorskiej, którą podejrzewam ma w sobie każdy twórca. Prezentacja tego co się samemu stworzyło ma olbrzymie, wręcz podstawowe znaczenie dla egzystencji artysty. Ważna jest tylko chęć, praca i ochota, a również społeczna nuta, której Danucie Joppek nie brakuje. To wystawa z cyklu tych, które trzeba zobaczyć. Wzbogacająca i rozwijająca.
Danuta Joppek
Stanisław Seyfried
Uczestnicy wystawy „W drodze... Kontynenty”, Filharmonia Kaszubska Wejherowo
Arancibia Percy Herreira, Peru/Chile
Bach Alicja, Polska
Barros Belarmino, Mozambik/Niemcy
Bierzyńska Dorota, Polska/Hiszpania/Wielka Brytania
Bryzgalski Kuba, Polska/Kanada
Carrillo Sara, Meksyk/Polska
Dejasmin Jean – Michel, Francja/Niemcy
Dobrowolski Izydor Józef, Polska/Francja/Węgry
Elzein Ludivine, Liban/Francja
Felcyn Erazm Wojciech, Polska
Gajewski Roman, Polska/Włochy
Jaśkiewicz Alicja, Polska/Afryka
Joppek Danuta, Polska/Francja
Karłowski Kuba, Polska/Norwegia/Dania
Karmolińska Aga, Polska/Wielka Brytania/Afryka/obie Ameryki/Azja
Kean Maja, Polska/Irlandia
Kluge Bente, Kanada/Norwegia/Polska/Kenia
Kosmala Zbigniew, Polska/Dania
Królikiewicz Anna, Polska/Turcja/Niemcy
Krzyżanowska Dorota, Polska/USA/Korea Południowa
Lasecki Hugon
Leider Yannick, Polska/Francja
Łajming Włodzimierz, Polska/Niemcy/Finlandia
Migacz Janusz Jakub, Polska/Kanada
Netsko Vasyl, Ukraina/Portugalia/Wielka Brytania/Polska
Nguyen Thi Loan, Wietnam/Kambodża/Francja/Monako
Ostrogórski Jerzy, Polska/Turcja
Ozsalar Ahmet, Irak/Turcja
Parsamyan Gagik, Armenia/Polska
Patinio Omar, Wenezuela/Polska
Piwarska Ur Barbara, Polska/Niemcy
Piwarski Andrzej, Polska/Niemcy
Pyzik Witold, Polska/Francja
Sładczyk Mariusz, Polska/Turcja
Stankiewicz Gocha, Polska/USA
Staszulonok Rita, Białoruś/Polska
Szczęsny Marek, Polska/Włochy
Tomaszewska – Sobko Grażyna, Polska/Litwa
Tybel Irek, Polska/Niemcy
Wąsiel Zbigniew, Polska/Norwegia
Widyński Aleksander, Polska/Austria/Holandia
Wielek – M Małgorzata, Polska/Austria/Czechy
Włodarek Dominik, Polska/Finlandia
- 25/06/2019 08:38 - Katarzyna Gauer - Post Scriptum
- 19/06/2019 16:07 - Boże Ciało 1966 w obiektywie Erazma W. Felcyna
- 11/06/2019 20:10 - Leonardo - Opera Omnia i K-Dron
- 04/06/2019 14:33 - Oniryczna sztuka Joanny Śmielowskiej
- 28/05/2019 11:37 - Komitet Paryski a Sopot
- 14/05/2019 14:35 - Profesor Pfuhle i jego uczniowie – obraz drugi
- 09/05/2019 16:48 - Profesor Pfuhle i jego uczniowie – obraz pierwszy
- 29/04/2019 10:55 - Erazm Wojciech Felcyn - Synthesis
- 24/04/2019 09:44 - Gdańskie rysunki Zofii Matuszczyk-Cygańskiej
- 16/04/2019 17:51 - Oliwa moja miłość