Piotr Duda w Telewizji Republika » W środę, 28 lutego, o 19:30 gościem Danuty Holeckiej w Telewizji Republika będzie Piotr Duda, przewo... KWW Kocham Gdańsk - zbudować coś opartego o zwykłych, normalnych gdańs... » W wyborach samorządowych wystartuje nowe ugrupowanie na gdańskiej scenie politycznej - KWW Kocham Gd... Obszański, Śniegula i Bartuzel w Telewizji Republika » We wtorek, 27 lutego, o 19:30 gośćmi Danuty Holeckiej będą Tomasz Obszański, Przewodniczący NSZZ Rol... W tygodniku „Sieci”: Spisek przeciw polskiej szkole » Nowy numer tygodnika „Sieci” ujawnia szokujący plan Brukseli na polską edukację: szkoły mają obniżyć... Szumiące zabawy czyli VIII Międzyszkolny Turniej Logopedyczny » Kiedy dziecko idzie do szkoły i gdy są u niego wskazania do pracy nad prawidłową mową, uczeń trafia ... Szkoła Podstawowa nr 11: dzieci chcą się uczyć w tej szkole » 1 marca rusza rekrutacja do gdańskich szkół podstawowych. W lutym swoje drzwi na spotkania z rodzica... Medale za wkład w Pamięć » W piątkowe popołudnie gdański Odział Instytutu Pamięci Narodowej wręczył medale dla pięciu laureatów... Grzegorz Górski: Jesteśmy w "oku cyklonu" » Czy jako naród jesteśmy świadomi nadciągających zagrożeń; o naiwności w patrzeniu na swoją przyszłoś... Anna Gembicka i Tomasz Obszański w Telewizji Republika » W piątek o 19:30 gośćmi Danuty Holeckiej w Telewizji Republika będą Anna Gembicka, była minister rol... Anatomia umorzenia... Tajemnica 400 tys. złotych » Mimo najszczerszych chęci, choroby oskarżonej i sędziego, trzech instancji, wniosków do Sądu Najwyżs...
Anatomia umorzenia... Tajemnica 400 tys. złotych
czwartek, 22 lutego 2024 17:29
Anatomia umorzenia... Tajemnica 400 tys. złotych
Mimo najszczerszych chęci, choroby oskarżonej i sędziego, trzech
Hokeistki Stoczniowca nie zagrają w finale
niedziela, 25 lutego 2024 14:18
Hokeistki Stoczniowca nie zagrają w finale
Nie będzie 10. z rzędu finału hokeistek Stoczniowca. Gdańszczanki
Mocne otwarcie wiosny Arki i Lechii
sobota, 24 lutego 2024 12:38
Mocne otwarcie wiosny Arki i Lechii
I LIGA FORTUNA
Wszyscy oczekiwali postawy trójmiejskich
Lechia kontrolowała mecz w Pruszkowie
niedziela, 25 lutego 2024 21:07
Lechia kontrolowała mecz w Pruszkowie
Drugi mecz i drugie zwycięstwo Lechii w rundzie wiosennej.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Narodziny artysty malarza
niedziela, 18 lutego 2024 16:26
Narodziny artysty malarza
Moje wskazówki dotyczące malowania nie są poradnikiem. Dotyczą

Sport w szkole

Zaproszenie do Spartakiady Przedszkolaków
poniedziałek, 26 lutego 2024 11:25
Zaproszenie do Spartakiady Przedszkolaków
Gdański Zespół Schronisk i Sporu Szkolnego zaprasza do udziału w

"Gdańska" w antrakcie

Puste miejsca
wtorek, 06 lutego 2024 15:33
Puste miejsca
Pustynia według Wikipedii to teren o dużej powierzchni pozbawiony
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

"Sianokosy" - Wilhelm August Meyerheim

Ocena użytkowników: / 30
SłabyŚwietny 
niedziela, 10 października 2021 17:44

Raz jeszcze sięgnąłem do rodziny Meyerheimów, ale tym razem powodem jest obraz „Sianokosy” Wilhelma Meyerheima, może nie najwyższej klasy, ale o tyle ważny, iż wpisuje się w koniec pewnego etapu europejskiego malarstwa.


Wielopokoleniowa rodzina gdańskich malarzy odegrała ważną rolę w postrzeganiu XIX-wiecznej sztuki nad Motławą. Dziewięciu jej członków zaznaczyło swoją obecność w malarstwie tak źle ocenianej w Gdańsku sztuki wieku przełomu.


Tematyka tradycyjnych prac w gospodarstwach chłopskich powoli ustępowała miejsca myśli industrialnej. Zmiana zainteresowań malarskich była wynikiem postępu i rewolucyjnej modernizacji technologii. Można powiedzieć, że przynajmniej trzech przedstawicieli rodziny Meyerheimów na europejskich salonach malarstwa odniosło sukcesy. Obaj synowie Carla: Friedrich i Wilhelm, a także syn Friedricha, wnuk Carla – Paul. Wszyscy trzej byli uznanymi i liczącymi się artystami.

alt

Wilhelm Meyerheim, Sianokosy, olej, płótno


Wilhelm Aleksander był malarzem rodzajowym, naukę rozpoczął w rodzinnym domu później kontynuował ją w Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie jego ojciec Carl od roku 1831 do 1834 był dyrektorem. Wilhelm urodził się w 1815 roku i do 1842 roku związany był z Gdańskiem później przeprowadził się do Berlina. Prawie zawsze malował konie tworząc scenerię warsztatu sztuki biedermeierowskiej, ale pod pozorem sentymentalnych scen rodzajowych, przedstawiających wyidealizowaną wiejską tematykę z gromadą dzieci dookoła, często malował sceny uznane później za banalne zdarzenia z życia gospodarzy na wsi. Według niektórych krytyków sztuki rozmieniał kunszt swojego talentu artystycznego. Często również swoje pejzaże prezentował na tle majaczącego gdzieś w oddali miasta, przeważnie był to Gdańsk. Podobnym obrazem jak scena „Sianokosy” jest pejzaż zatytułowany „Karmienie kaczek” oraz obraz „Dzień z ojcem” z 1855 roku, tu w pełnej scenerii artysta oddaje hołd swojej rodzinie identycznie jak w obrazie „Sianokosy”, rodzinę podobnie jak konie wynosił na pierwszy plan. W jego malarstwie można zauważyć zmiany społeczne zachodzące w XIX wieku.

alt

Wilhelm Meyerheim, Dzień z ojcem, 1855, olej, płótno


Obrazy Wilhelma Meyerheima nie pozbawione dużej symboliki wprowadzają nowe trendy i środki wyrazu pokazując zmiany zachodzące w codziennym życiu. Niepozorne rodzajowe ujęcie obrazu „Sianokosy” na pierwszy rzut oka prezentujące banalny temat, epizod z życia wieśniaków i ciężkiej pracy na roli, prezentuje przygnębiającą pracę w polu nie mającą poszanowania w rozumieniu wyższej klasy społecznej. Uprawianie ziemi prezentowane na salonach galerii wystawowych z jednej strony mogło szokować, z drugiej zaś pozbawione było uznania. Tradycyjne zajęcia odnoszące się do chłopskich prac sezonowych do tej pory dostarczały drwin. Teraz nabierały znaczenia społecznego. Następowała zmiana oceny takiego malarstwa. Należy przypuszczać, że to również pewnego rodzaju wyrażenie swoich obaw wobec epoki wielkich przemian.

alt

Wilhelm Meyerheim, Karmienie Kaczek, olej, płótno


Siostrzeniec Wilhelma - Paul już dawno odszedł od tematyki wiejskiej. W swoich dziełach prezentował rozwój kolejnictwa, wielkich, potężnych maszyn parowych w postaci lokomotyw. Wilhelm Aleksander Meyerheim, wujek Paula o wiele starszy od niego, w wielu pracach, szczególnie w latach dojrzałego rozwoju jego twórczości poza tematami z życia wsi pozostał przy romantycznych ujęciach aranżacyjnych, między innymi w widokach średniowiecznych niemieckich miasteczek, przedstawiających ich dawną świetność. Teorie tradycji klasycznej zaczerpnięte ze szkoły düsseldorfskiej i neoklasycyzm Akademii Berlińskiej przewijają się przez prace, szczególnie te, które malowane były pod wieczór, kiedy ważne było operowanie światłem. Słabo zdając sobie sprawę z zachodzących zmian pozostał jeszcze na etapie fascynacji ujęć mijającej epoki. Rysujące się na tle nieba wieże kościołów, zamków, pałaców i budowli miejskich, ujęte w szarych kolorach, tonach zieleni i brązach oraz często wieczorowego różu zachodzącego słońca, artysta kierował ku modnej jeszcze wówczas biedermeierowskiej estetyce, sielskiego nastroju. Jednak zmiany były nieuniknione, w niektórych praca już w swojej podświadomości zawierał element nadchodzących zmian, zbliżały się czasy nowego świata, może dlatego tęsknota za starym pozostawała, tak więc sielskie ujęcia życia na wsi w jego wypadku były przedsmakiem zachodzących nowych tendencji w europejskim malarstwie.


Wilhelm Alexander, obok Friedericha Eduarda, swego ojca i bratanka Paula należał do najbardziej znaczących przedstawicieli gdańskiego rodu Meyerheimów, którego sława znana jest w całej Europie i na świecie. Artysta zmarł w 1882 roku.

Stanisław Seyfried


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież