Ryszard Czarnecki w tygodniku „Sieci”: Polacy, idźmy z Trumpem! » W nowym numerze „Sieci” Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego w zaskakującym wywiadzi... O pożytku głupoty i jeszcze raz o budowie CPK » Nie musiałem zbyt długo czekać na odpowiedź, choć z góry wiedziałem, że taka będzie musiała nastąpić... T. Rakowski ocenia: Dwie drużyny w Gdańsku » O wyniku wyborczym PiS w Gdańsku, o rozłamie wewnątrz partii i kampanii, która była prowadzona dwuto... Gdańska rada: liderzy i outsiderzy » Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady miasta uzyskała Aleksandra Dulkiewicz, k... Zmiana jednak jest możliwa » Wybory samorządowe przyniosły wiele niespodzianek. Druga tura w Gdyni bez udziału Wojciecha Szczurka... Nowa Rada Miasta Gdańska 2024-2028 » Koalicja Obywatelska zwiększyła swój stan posiadania w Radzie Miasta. Aż czterech radnych mniej będz... KO zyskuje dwa mandaty, PiS traci trzy w sejmiku pomorskim » W wyborach do sejmiku województwa pomorskiego zwyciężyła KO z wynikiem 43,84 proc. PiS uzyskało 25,7... Magdalena Czarzyńska-Jachim wygrała wybory na prezydenta Sopotu » Według danych Państwowej Komisji Wyborczej ze wszystkich sopockich obwodowych komisji, na Magdalenę ... W tygodniku „Sieci”: To bitwa mojego życia » Na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci” Zbigniew Ziobro, były minister sprawiedliwości i prokurat... W Gdańsku Aleksandra Dulkiewicz wygrała w I turze » W Gdańsku w wyborach prezydenckich Aleksandra Dulkiewicz wygrał w I turze. Urzędująca prezydent uzys...
Reklama
Gdańska rada: liderzy i outsiderzy
piątek, 12 kwietnia 2024 15:13
Gdańska rada: liderzy i outsiderzy
Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady
Energa Wybrzeże nie dogoniła Wilków
poniedziałek, 15 kwietnia 2024 14:24
Energa Wybrzeże nie dogoniła Wilków
Po fatalnym początku meczu Energa Wybrzeże goniła Cellfast Wilki
Bolesna porażka Lechii, Jaguar znów zwycięski
piątek, 12 kwietnia 2024 15:35
Bolesna porażka Lechii, Jaguar znów zwycięski
I LIGA FORTUNA
Radość w Gdyni, niepokój w Gdańsku.
Lechia odzyskała pozycję lidera
niedziela, 14 kwietnia 2024 16:59
Lechia odzyskała pozycję lidera
Lechia wykorzystała potknięcie Arki i odzyskała fotel lidera.

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
niedziela, 07 kwietnia 2024 14:42
W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
Ostatnio trafił w moje ręce linoryt polskiego ekspresjonisty

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Coppelia
wtorek, 09 kwietnia 2024 15:19
Coppelia
Bardzo trudno we współczesnym teatrze trafić na klasykę w
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Narodowa galeria w Sukiennicach

Ocena użytkowników: / 17
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 08 marca 2021 15:50

Ostatnio przypomniałem sobie wspaniałą wycieczkę z rodziną do Krakowa. Oczywiście wspomnienia te zrodziły się na gruncie sytuacji, która nas dotyczy i jest podyktowana trzecim atakiem pandemii nieustępującego korona wirusa. To wspomnienie dobrych lat, swobodnego korzystania z dobrodziejstw normalnych czasów. Jednym z koniecznych punktów zwiedzana Krakowa była Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach.


Nie muszę przekonywać, że jest to jedna z ważniejszych galerii polskiego malarstwa. Kolekcja tworzona od 1879 roku przez wiele lat była główną siedzibą Muzeum Narodowego w Krakowie. Uroczystość odnowionych przed prawie stu czterdziestoma laty Sukiennic połączono z jubileuszem pięćdziesięciolecia pracy twórczej Józefa Ignacego Kraszewskiego, była okazją do manifestacji jedności narodowej. Podczas uroczystego balu Henryk Siemiradzki podarował miastu swój namalowany dwa lata wcześniej w Rzymie obraz "Pochodnie Nerona". Akcja przekazywania dzieł artystów uczestniczących w manifestacji zapoczątkowała powstanie Muzeum Narodowego. Urzeczywistniły się zatem ambicje narodowe o trwaniu wielowiekowej tradycji kultury polskiej. Wśród darczyńców dzieł malarskich znaleźli się najwspanialsi ówcześni malarze: Tadeusz Ajdukiewicz, Juliusz Kossak, Antoni Piotrowski, Franciszek Żmurko, Antoni Gramatyka a także Stanisław Chlebowski, którego brata syn również Stanisław Chlebowski był bardzo znanym malarzem Wolnego Miasta Gdańska. Stanisław Chlebowski (1835-1884) był słynnym XIX-wiecznym polskim malarzem orientalistą, wychowankiem sławnego malarza francuskiego Jeana-Léona Gérôme’a.

alt

Jan Matejko, Hołd Pruski


alt

Lucjan Wędrychowski, Kuszenie św. Antoniego


Pierwszym dyrektorem instytucji został znany malarz Władysław Łuszczkiewicz, historyk sztuki, pedagog. Już po otwarciu zbiory bardzo szybko wzbogaciły się o obrazy ówczesnych znakomitości polskiego malarstwa - Jana Matejki, Piotra Michałowskiego, Henryka Rodakowskiego, Aleksandra Gierymskiego, Jacka Malczewskiego, Józefa Chełmońskiego. Liczni darczyńcy na przestrzeni lat wzbogacali kolekcję. W okresie międzywojennym galeria zmieniła nieco swój charakter i prezentowano polską sztukę współczesną. Po wojnie galeria przeszła remont, a jej nowym dyrektorem został profesor Tadeusz Dobrowolski.

alt

Piotr Michałowski, Żydzi


alt

Leon Wyczółkowski, Rybak z siecią


Galeria w Sukiennicach będąca jednym ze skarbów narodowych jest jednym z najważniejszych i najciekawszych polskich zabytków. W okresie czterech lat, od 2006 roku, muzeum przeszło gruntowny remont. Zrodziły się Nowe Sukiennice z przejrzystą aranżacją, powstały cztery sale wystawowe w układzie: Sala Baciarellego - Oświecenie, Sala Michałowskiego - Romantyzm, Sala Siemiradzkiego - wokół akademizmu, Sala Chełmońskiego - Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu. Autorkami nowej koncepcji galerii są dr Barbara Ciciora i dr Aleksandra Krypczyk. Układ prezentacji oparty został na najnowszych badaniach polskiego malarstwa XVIII i XIX wieku. W każdej z sal dominantę stanowi jedno dzieło charakterystyczne dla danego okresu. Wątki patriotyczno-narodowościowe decydowały w okresie romantyzmu na zachowaniu ducha kolekcji. Prace najwybitniejszych polskich malarzy tamtego okresu wzbogacone o nazwiska artystów mniej znanych stanowią o narodowym charakterze zbioru, ale i one w znakomity sposób podkreślają patriotyczny wysiłek wielu prawdziwych pokoleń kolekcjonerów sztuki przekazujących swoje zbiory na rzecz galerii. Przy tego rodzaju autorskiej koncepcji wystawy i w pewnym sensie bardzo subiektywnym wyborze prac zawsze można zgłaszać uwagi, ale sama kompozycja uzupełniających obrazów staje się mniej ważna, wydaje się że w tym wypadku wrażenie wyniesione z oglądu całości staje się ważniejsze. Poza wybitnymi dziełami tuzów polskiego malarstwa, nie podlegających dyskusji, dlaczego te a nie inne dzieła zostały pokazane? Przypuszczam, że nie jedna rozmowa odbyła się nad takim, a nie innym wyborem. Dlaczego Aleksander Kotsis, Paweł Merwart, Aleksander Alchimowicz, czy Lucjan Wędrychowski a nie Władysław Czachórski, Alfred Wierusz-Kowalski czy Włodzimierz Tetmajer?

alt

Henryk Siemiradzki, Pochodnie Nerona


Wśród prac prezentowanych w galerii wiele miejsca zajmują malarze wywodzący się z polskiej szkoły monachijskiej. Wśród polskich monachijczyków w drugiej połowie XIX wieku szczególnie silny był nurt romantyczny podejmowany w scenach historycznych, później dominować zaczęli realiści malujący nastrojowe sceny rodzajowe i polskie pejzaże. Utrata państwowości polskiej podobnie jak w poezji czy muzyce również w malarstwie zaznaczyła pojawianie się tematów patriotycznych. Elity polskiej sztuki emigrowały przede wszystkim do Paryża, ale również modnym kierunkiem wyjazdów było Monachium i studia w tamtejszej akademii. Wielu polskich artystów wybierało kierunek niemiecki ze względu na sprzyjające warunki bytowe, brak opłat za studia, tanie utrzymanie i moda. Monachium było prężnym ośrodkiem, miasto oddychało atmosferą sztuki, na każdym kroku było można natknąć się na wystawę w rozlicznych galeriach z obiema Pinakotekami oferującymi bardzo ciekawe zbiory. W drugiej połowie XIX wieku przeszła przez Monachium fala kilkuset artystów z Polski, którzy w części uważali miasto za przystanek artystyczny w drodze do Paryża. Wielu z nich osiadło na stałe w Bawarii tworząc z dala od ojczyzny patriotyczne często na bardzo wysokim poziomie polskie malarstwo. Obok wcześniej wymienionych artystów do najznakomitszych monachijczyków należeli jeszcze między innymi: Józef Brandt, najznakomitsza postać środowiska monachijskiego, Roman Kochanowski, Józef Chełmoński, Julian Fałat, Franciszek Żmurko, Olga Boznańska, Adam Chmielowski, Władysław Malecki, Artur Grottger, Michał Gorstkin–Wywiórski, Henryk Siemiradzki, Stanisław Witkiewicz, Władysław Wankie, Leon Wyczółkowski czy Lucjan Wędrychowski, ale też wielu, wielu innych, których obrazy możemy oglądać i delektować się nimi w krakowskich Sukiennicach do czego gorąco państwa zapraszam i bezwzględnie polecam. Może już niebawem?

Stanisław Seyfried

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież