Marek Jakubiak: Nie trwać w okopach! » Trzeba żyć chwilą, ale też planować, mieć elastyczność odreagowywania na zmieniającą się sytuację. T... Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji » Z pięciu kampanii samorządowych w Gdańsku, w trzech potencjał zmiany w pierwszej turze był większy n... Mieczysław Jałowiecki patronem Dworca Gdańsk Główny » Agronom i dyplomata, autor operacji zakupu dla Polski terenów na Westerplatte – Mieczysław Jałowieck... Igor Strzok: jest zielone światło na odbudowę mostu w Tczewie » Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator zabytków, poinformował że powiat tczewski może ruszyć z... XIX Międzyszkolny Konkurs Recytatorski » XIX Międzyszkolny Konkurs Recytatorski "Opowieści gdańskiego astronoma" odbył się 30 listopada. Jego... Korty SKT - zabytki współczesne » Uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków za obiekt objęty ochroną budynek główny Sopockiego ... Paweł Zalewski: Jesteśmy przeciwni zmianom traktatów UE » Z Pawłem Zalewskim, posłem i politykiem Trzeciej Drogi, rozmawia Andrzej Rafał Potocki- Komisja Spra... Obchody 100-lecia archidiecezji gdańskiej » W siedzibie Kurii Metropolitalnej odbył się briefing prasowy poświęcony peregrynacji relikwii św. Wo... W tygodniku „Sieci”: IPN będzie twierdzą nie do zdobycia » W wywiadzie dla tygodnika „Sieci” prezes IPN dr. Karol Nawrocki wyjaśnia, dlaczego Platforma Obywate... Podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte.-...
Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji
czwartek, 07 grudnia 2023 17:42
Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji
Z pięciu kampanii samorządowych w Gdańsku, w trzech potencjał

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że
FUDEKO GAS wygranymi kończy grę w 2023 roku
poniedziałek, 04 grudnia 2023 18:15
FUDEKO GAS wygranymi kończy grę w 2023 roku
Udanie zakończyli rok 2023 i rundę zasadniczą na swoim lodzie
piątek, 01 grudnia 2023 18:06
I LIGA FORTUNA
Z dużej chmury wielki śnieg. Wyrafinowanego
Lechia wypunktowała Miedź
niedziela, 03 grudnia 2023 19:00
Lechia wypunktowała Miedź
W ostatniej kolejce rundy jesiennej Lechia pokonała na Polsat Plus

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji polskich barw
niedziela, 26 listopada 2023 15:49
W tonacji polskich barw
Przygotowując wystawę „Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje”

Sport w szkole

Sztafetowe biegi przełajowe
niedziela, 01 października 2023 14:07
Sztafetowe biegi przełajowe
Sztafetowe biegi przełajowe rozegrane 26 i 27 września w Parku im.
Jak się tu znaleźliśmy?
wtorek, 28 listopada 2023 14:22
Jak się tu znaleźliśmy?
Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci mówi

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Kobiety w gdańskim malarstwie - Eva van Brelicq

Ocena użytkowników: / 46
SłabyŚwietny 
wtorek, 23 lutego 2021 10:36

Anna Bilińska, Sara Lipska, Zofia Stankiewicz, Pia Górska, Zofia Piramowicz czy Maria Kingsland znana jako Mela Muter to tylko niektóre z wielu polskich malarek robiących na początku XX wieku artystyczną karierę.


Malowanie stawało się coraz modniejsze, kobiety z Polski, przeważnie w Paryżu były doceniane i coraz śmielej pretendowały do zaszczytów. Do europejskiej sztuki wprowadzały nowe spojrzenie na dzieło malarskie ale nie starały się tworzyć nowego odrębnego spojrzenia. Niczym nie różniły się od mężczyzn. Były tak samo mocne i twarde w podejmowanych tematach. Niektóre z nich oburzały się na klasyfikację ich sztuki, zaliczanej do malarstwa kobiecego. Ale ten doskonały, mało poruszany temat czeka na swoje publikacje.

alt


Prawdę mówiąc w artykułach Galerii Sztuki Gdańskiej sporadycznie sięgałem do kobiet, ale też malujących na Pomorzu na początku XX wieku artystek malarek było bardzo mało, warto jednak kilka pań wymienić, przynajmniej te które zapisały się jako kreatorki malarskiego zawodu. Nie było ich dużo, ale w szybkim przeglądzie udało się ustalić około trzydziestu pań przeważnie niemieckiego pochodzenia tworzących na Pomorzu i w Wolnym Mieście Gdańsku. Do najznakomitszych należały: Anna Benkendorff, Marta Ihlefeld, Betty Jacobshagen, Susanne Edzard Eisendeck, Dora Grabosz, Eva van Brelicq czy Dorota Stroschein. Kilka z prac pomorskich malarek znajduje się w kolekcji Andrzeja Walasa. Ostatnio na wystawie w kościele św. Jana prezentowana była praca Dory Grabosz z Elbląga.

alt


Bardzo interesujące, będące w posiadaniu gdańskiego kolekcjonera prace tworzyła Eva van Brelicq ilustratorka i graficzka urodzona w 1919 roku w Nowym Stawie, miasteczku położonym w powiecie malborskim, studiująca później sztuki piękne w Gdańsku i po wojnie w Lipsku. Eva van Brelicq tworzyła interesujące grafiki o indywidualnej, wypracowanej estetyce charakterystycznej dla Żuław, płaskiej krainy położonej nad Zatoką Gdańską w delcie Wisły. Jej grafiki zapisujące klimat i atmosferę przenoszą nas na pobliskie żuławskie pola, łąki i plaże położone nad Mierzeją Wiślaną z bogactwem miejscowego ptactwa i wędrującymi w pobliżu łosiami.

alt


Niestety brak informacji biograficznych o pomorskiej artystce nie pozwala na dokładniejsze informacje o jej gdańskich artystycznych studiach. Prawdopodobnie Eva van Brelicq mogła pochodzić z rodziny holenderskich mennonitów osiadłych na początku XIX wieku na Żuławach w okolicach Nowego Stawu niedaleko Malborka skąd miała już bardzo blisko do Gdańska. Artystka często w swoich pracach powracała do uroków miasta nad Motławą, przypominając jego architektoniczną potęgę i poetycki nastrój. Jeszcze przez wiele lat po wojnie wspominała niezapomniane chwile swojej młodości.

alt


Jej nadmorskie impresje wydają się niedoścignionym wzorcem sztuki graficznej przekazującej w sposób oszczędny siłę tych miejsc, a jej grafika z łodziami z 1968 roku prezentuje zjawiskowy obraz miejscowej codzienności, jej prace są tak dobre i ciekawe, że warto tę mało znaną artystkę przybliżyć żuławskiej społeczności, która rozumiała dużą złożoność tej ziemi. Kutry rybackie, suszące się sieci na wietrze, wirujący, smagany wiatrem piasek wpadający w oczy i zapach plaży, a także ostra woń dopiero co złowionych ryb. Artystyczny smak tej sceny stanowi kwintesencję wspomnień minionych lat spędzonych na pobliskich plażach w dzieciństwie. Mam wrażenie, że poza umiejętnościami, talentem pojawia się coś więcej, pewien nieopisany fluid dodaje siły tym wspomnieniom.

alt


Sitodrukowe odbitki jej prac urastają do dzieł sztuki. Również widoki Gdańska, w tym pejzaż z Długim Pobrzeżem i widokiem na Żuraw, wydają się doskonałym ujęciem przecież znanego miejsca, a w wykonaniu van Brelicq osiągają niebywałą świeżość. Mam wrażenie, że oglądam mało znane lecz interesujące nabrzeże nieznanego portu. Niuanse formy graficznej decydują o klasie i stylu prezentacji.


Eva van Brelicq artystka Wolnego Miasta Gdańska stanowi odkrycie niedawnych zakupów gdańskiego kolekcjonera Andrzeja Walasa. Warto byłoby pokazać je szerzej. Może w Nowym Stawie, jej rodzinnej miejscowości.

Stanisław Seyfried
- Obrazy pochodzą z kolekcji Andrzeja Walasa


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież