Kacper Płażyński: nie chcemy żeby ta pamięć zaginęła » W latach 30. i 40. ubiegłego wieku na terenach obecnego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego znajdował... Stowarzyszenie "Godność" o kandydatach Zjednoczonej Prawicy » Stanowisko Stowarzyszenia "Godność" w sprawie wyborów.15 października 2023 r., w nadchodzących wybor... W tygodniku „Sieci”: Ukraińsko-polska wojna zbożowa » Na łamach nowego wydania „Sieci” Konrad Kołodziejski odsłania kulisy ochłodzenia stosunków Ukrainy z... Sellin: jako Pomorzanie jesteśmy dumni z UCK » Kompleks Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku powiększy się o nową przestrzeń, w której do... Andrzej Jaworski: my realnie pilnujemy naszych granic » Andrzej Jaworski, kandydat na posła PiS oraz Hubert Grzegorczyk, kandydat na senatora PiS odnieśli s... Kandydaci PiS zachęcali do udziału w wyborach » - Za 26 dni zdecydujemy, jak będzie wyglądała Polska w przyszłości. Namawiamy do pójścia na wybory i... Muzeum Plenerowe na Westerplatte » Pierwszym etapem powstającego na Westerplatte Muzeum była uroczystość pochowania 4 listopada 2022 ro... Jesień w ogrodzie - na zakupy i po wiedzę » Na terenie Pomorskiego Centrum Hurtowego Rënk w Gdańsku odbyła się 12. edycja kiermaszu ogrodniczego... Profesor Burkiewicz kończy współpracę z instytucjami miejskimi » List Otwarty prof. dr inż. arch. Witolda Burkiewicza do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.Szanowna Pan... W tygodniku „Sieci”: Ten film to hańba » Nowe wydanie tygodnika „Sieci” podejmuje temat nagrodzonego na weneckim festiwalu filmu Agnieszki Ho...
Kacper Płażyński: nie chcemy żeby ta pamięć zaginęła
poniedziałek, 25 września 2023 15:07
Kacper Płażyński: nie chcemy żeby ta pamięć zaginęła
W latach 30. i 40. ubiegłego wieku na terenach obecnego Gdańskiego
Klindt zostaje na sezon 2024
poniedziałek, 25 września 2023 12:37
Klindt zostaje na sezon 2024
Zdunek Wybrzeże zaczęło informować o składzie na sezon 2024.
Lechia to zagadka*Kosznik do Baltii*Uwaga, Czychowski
czwartek, 21 września 2023 16:02
Lechia to zagadka*Kosznik do Baltii*Uwaga, Czychowski
I LIGA Fortuna
Trudne chwile w Arce a na boisku walka i
Lechia rozbiła wykartkowany GKS Katowice
piątek, 22 września 2023 21:37
Lechia rozbiła wykartkowany GKS Katowice
Lechia efektownie wygrała na Polsat Plus Arenie z GKS Katowice.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Akwaforta Paula Kreisela
niedziela, 17 września 2023 17:43
Akwaforta Paula Kreisela
Niedawno trafiła do mnie znakomita praca gdańskiego grafika,

Sport w szkole z ORLENEM

Jesienna edycja Czwartków Lekkoatletycznych rozpoczęta
sobota, 23 września 2023 12:22
Jesienna edycja Czwartków Lekkoatletycznych rozpoczęta
Za nami pierwsza seria jesiennej edycji Czwartków

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Curt Ziesmer – Z tradycją gdańskiej przeszłości

Ocena użytkowników: / 30
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 19 kwietnia 2021 16:26

Przed dwoma miesiącami jeden z tekstów Galerii Sztuki Gdańskiej poświęciłem Curtowi Ziesmerowi, niemieckiemu malarzowi Wolnego Miasta Gdańska. Był względnie znanym artystą grafiki użytkowej i artystycznej, dał się również poznać jako ilustrator książek i projektant reklam.


Curt Ziesmer (1890, Gdańsk- 1966, Buxtehude) w swoich pracach graficznych dość wiernie odtwarzał stary Gdańsk. Swoją popularność tworzył za pomocą znanych ujęć miasta, oddanych w wizjach hanzeatyckiego klimatu. Był dobrze wykształconym artystą. Kończył Gimnazjum Miejskie i realne gimnazjum św. Piotra i Pawła, gdańskie szkoły z wielkimi tradycjami i wysokim poziomie nauczania. Doświadczenie malarskie zdobywał w berlińskiej Szkole Rzemiosł Artystycznych i w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie na Wydziale Rzeźby. Rozpoczął jednak od nauki rysunku na prywatnych lekcjach udzielanych mu przez gdańskiego rzeźbiarza Friedricha Wilhelma Fentzlafa.

alt


Po pierwszej wojnie światowej Ziesmer już na stałe osiadł w Gdańsku i wyspecjalizował się w tworzeniu miejskich pejzaży, ale jako dość zdolny ilustrator zaczął wykonywać zlecenia reklamowe dla przemysłu. Łączył grafikę użytkową z grafiką artystyczną wybrał drogę dającą o wiele większe możliwości, co w ówczesnym czasie kryzysu nie było bez znaczenia. Jako artysta malarz tworzący weduty, nie odegrał większej roli, był sprawnym przedstawicielem sztuk pięknych w Gdańsku.

alt


Wywodził się ze środowiska niemieckiego z dość gruntownie sprecyzowanymi poglądami. Jego aktywność artystyczna przypadła na lata powstawania Wolnego Miasta Gdańska. Sytuacja polityczna w połowie lat 20. XX wieku była względnie unormowana. Trwała walka o władzę, ale jeszcze wówczas nic nie zapowiadało nadchodzącej burzy. Kontakty niemiecko-polskie w Gdańsku utrzymywały się na podwyższonym stopniu wrogości, ale sytuacja polityczna dawała jeszcze pewien oddech artystycznej swobody.

alt

Curt Ziesmer


Okres największej sprawności wyróżniał się eksplozją bardzo dobrych realizacji graficznych i to zarówno polskich jak i niemieckich. Wspomnę tylko o świetnych tekach graficznych Johanna Carla Schultza, tworzonych jeszcze w XIX wieku i pracach Leona Wyczółkowskiego. Nieco później już w latach dwudziestych XX wieku Jana Kantego Gumowskiego, Stanisława Brzęczkowskiego, Bertholda Hellingratha, Ragimunda Reimescha, Paula Kreisela czy właśnie Curta Ziesmera. Ta seria wybitnych tek graficznych prawie w całości prezentowana na naszych łamach, miała swoją kontynuację po wojnie, w polskim Gdańsku. Do historii przejdzie wyjątkowa pozycja Antoniego Suchanka, teka „Gdańsk-1957” na którą składa się 12 autolitografii. Suchanek oddał w niej realistyczny obraz ówczesnego Gdańska, nie szukał nowych konwencji, dotknął sedna prezentując rodzące się ze zgliszcz miasto. Poza graficznymi tekami, na które moda powoli przemijała Gdańsk w pracach graficznych nadal był wdzięcznym tematem artystycznym, a praca Antoniego Suchanka stanowi zwieńczenie aktywności gdańskich grafików kilku ostatnich pokoleń.

alt


Sytuacja po wojnie zupełnie odmieniła sposób aktywności twórczej, która w nowych realiach budowana była na zupełnie innych wartościach. Niemieccy artyści wyjechali, a niektórzy z nich w swojej twórczości powracali do dawnych zapamiętanych z młodości ujęć. Nowy europejski układ musiał zostać zaakceptowany.

alt


W 1948 roku w jednej z galerii Hamburga zorganizowana została wystawa gdańskich malarzy. Bardzo rzadko mamy możliwość zobaczenia w jaki sposób trwały kariery niemieckich malarzy pochodzących z Gdańska. W kolekcji Andrzeja Walasa znajduje się kilka powojennych obrazów Curta Ziesmera, którego twórczość, uważam że już się nie rozwinęła, pozostał jedynie widoczny sentyment za dawnymi czasami. Prawdopodobnie dwie akwarele z 1947 i 48 roku przedstawiają zapamiętaną stadninę koni w Sopocie. Trzy marynistyczne akwarele, z późniejszych lat co prawda, zachowały pewną spójność ze starymi pracami artysty, ale są jedynie pejzażami prezentującymi okolice Hamburga, miejsca z nadmorskim klimatem gdzie mieszkał artysta.

alt


Temat dalszych powojennych karier niemieckich malarzy Wolnego Miasta Gdańska jest na tyle ciekawy, że w przyszłości warto poświęcić mu kolejny tekst i nie ze względu na artystyczne poszukiwania konwencji, czy dalszych losów twórców, ale zwykłe, zapamiętane wizerunki miasta z jego dawną aurą.

Stanisław Seyfried


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież