PZU Zdrowie wzmacnia sieć medyczną w Gdańsku. Pracownia rezonansu magn... » Nowa placówka diagnostyczna została otwarta przy istniejącym centrum medycznym PZU Zdrowie. Z badań ... Tadeusz Cymański: Polskie lasy to wyłącznie nasza kompetencja » Z Tadeuszem Cymańskim (Solidarna Polska), posłem Klubu Parlamentarnego PiS, rozmawia Artur S. Górski... Startuje druga edycja programu „Natura od kuchni" » Także i w tym roku Lasy Państwowe będę współpracowały z kołami gospodyń wiejskich, by wspólnie popul... Uroczystość odsłonięcia tablicy upamiętniającej Bogumiłę i Anastazego ... » W 83. rocznicę egzekucji 67 Polaków z Wolnego Miasta Gdańska na froncie kamienicy przy ul. Wajdeloty... Adamowicz bez prawa do sądu? A Konstytucja mówi... » W Sądzie Okręgowym w Gdańsku nie rozpoczął się proces odwoławczy europosłanki PO Magdaleny Adamowicz... Pamięć o zbrodni w lesie sztutowskim » Do dziś przeraźliwa cisza ciemnego lasu wywołuje dreszcze, ilekroć odwiedzam to miejsce zaciągnięte ... Uniwersyteckie Centrum Stomatologiczne będzie mieć nową siedzibę dzięk... » Ponad 90 milionów złotych będzie kosztowała budowa nowej siedziby Uniwersyteckiego Centrum Stomatolo... "Judasze naszych czasów". P. Duda ostro o posłach PO » Już nie tylko baner na budynku Komisji Krajowej, ale też wystawa dokumentująca powiązania NSZZ „Soli... Spotkanie z mieszkańcami Oruni Górnej - Gdańska Południe, Ujeściska - ... » W Szkole Podstawowej nr 86 przy ul. Wielkopolskiej 20 odbyło się pierwsze w tym roku spotkanie władz... Nabożeństwo Drogi Krzyżowej w obozie Stutthof » W sobotę, 18 marca, Diecezjalny Instytut Akcji Katolickiej Archidiecezji Gdańskiej, zorganizował wyj...
Zarząd Wodociągów – umiejętność utrzymania się na wodzie wskazana
czwartek, 16 marca 2023 18:05
Zarząd Wodociągów – umiejętność utrzymania się na wodzie wskazana
Rada Nadzorcza komunalnej spółki Gdańskie Wodociągi SA
Skromna wygrana w dobrym stylu
niedziela, 12 marca 2023 22:06
Skromna wygrana w dobrym stylu
Pierwsze punkty w 2023 roku zdobyła drużyna AP ORLEN. Podopieczne
Kaczmarek na aut, Badia na boisko* Brawo Jastrząb!
piątek, 24 marca 2023 18:03
Kaczmarek na aut, Badia na boisko* Brawo Jastrząb!
EKSTRAKLASA PKO BP
Już tylko niepoprawni optymiści wierzą
Lech Kulwicki: Oldboje Lechii uprzedmiotowieni
piątek, 24 marca 2023 18:32
Lech Kulwicki: Oldboje Lechii uprzedmiotowieni
Lech Kulwicki, legendarny kapitan drużyny Lechii z 1983 roku ze

Galeria Sztuki Gdańskiej

Pewien telefon wieczorową porą
niedziela, 12 marca 2023 10:07
Pewien telefon wieczorową porą
Kiedy zadzwonił, byłem lekko zdezorientowany, nie wiedziałem czy
Finał zmagań siatkarskich
niedziela, 26 lutego 2023 18:58
Finał zmagań siatkarskich
Zakończyły się zmagania najmłodszych uczestników Gdańskiej

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Elbląg: III Kongres Środowisk Patriotycznych
wtorek, 07 lutego 2023 18:44
Elbląg: III Kongres Środowisk Patriotycznych
W sobotę 4 lutego odbył się III Kongres Środowisk Patriotycznych.
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Emocje i uczucia Danki Jarzyńskiej

Ocena użytkowników: / 32
SłabyŚwietny 
piątek, 02 września 2016 11:24

Z gdańską rzeźbiarką Danką Jarzyńską rozmawia Stanisław Seyfried


- Przed paru miesiącami miałem okazję, zobaczyć Twoją wystawę w oliwskim „Warzywniaku” i przyznam szczerze, ale nie umiem tego wytłumaczyć, od razu przyszła mi na myśl Maria Rostkowska, wybitna polska rzeźbiarka, znakomita malarka, znana swego czasu na Wybrzeżu pedagog PWSSP, asystentka jej pierwszego rektora Janusza Strzałeckiego, dziś zupełnie zapomniana, w późniejszym okresie odnosząca na zachodzie Europy wielkie sukcesy. Twoje formy skierowały moje myślenie w stronę jej osoby, choć zaznaczam nie były one tożsame z jej pracami. To jest jednak zupełnie inny temat  i do Marii Rostkowskiej myślę, że jeszcze wrócimy. A jak zaczęło się Twoje spotkanie ze sztuką?
Danka Jarzyńska: Jestem córką rybaka. Z pasją. Wychowano mnie w duchu pozytywistycznych wartości. Rodzice dbali o nasze podstawowe potrzeby i wykształcenie zapewniające praktyczny zawód. Scenariusz przewidywał naukę gry na instrumencie. Mój starszy brat uczył się gry na akordeonie. Mnie także zapisano do ogniska muzycznego – na ulicy Gnilnej. Szybko okazało się, że wirtuozem tego instrumentu nie będę, ale gorliwie jeździłam na zajęcia, od dziecka mieszkam na Wyspie Sobieszewskiej, aby chodzić ulicami Mariacką i Piwną, patrzeć na pracę rzeźbiarzy, którzy mieli tam swoje pracownie, zaglądać przez okna Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, ale przede wszystkim dotykać kamiennych rzygaczy na przedprożach, patrzeć na polichromie, rzeźby i freski na attykach kamienic. Te wyprawy miały dla mnie ogromną wartość. Niestety brak postępów w grze na instrumencie Weltmaister 120 bas zakończył zasadność moich wypraw. Pozostała miłość do kamieni, wrażliwość i szacunek dla sztuki. Pamiętam jak wielkie wrażenie wywarło na mnie „Tchnienie” Xawerego Dunikowskiego, które widziałam jako dziecko. Uproszczone postaci, wyeliminowane zbędne detale, ogromna emocja. To wtedy zaczęłam myśleć o sztuce jako formie wyrazu.


alt

Danka Jarzyńska, Bez tytułu, 2013, marmur, serpertynit


- Dorosłe życie było tak łaskawe, że skierowało Twoje zainteresowania w odpowiednie miejsce.
Danka Jarzyńska: Gdy pojawiła się możliwość podjęcia studiów na ASP, z radością skorzystałam z tej szansy. Ukończenie kierunku edukacja artystyczna sztuk plastycznych to był mój prezent dla siebie samej. Czas studiów zbiegł się co prawda z trudnym okresem w moim życiu, ale teraz myślę, że był to szczęśliwy zbieg okoliczności. Podczas zajęć z projektowania plastycznego wspaniale było mierzyć się z zadaniami profesora Tomasza Bogusławskiego, jednak od początku wiedziałam, że chcę, by to rzeźba była moim przedmiotem dyplomowym. Pracowałam pod patronatem profesora Wojciecha Sęczawy. Studia pozwoliły mi odkryć fascynującą historię sztuki, analizować zmiany zachodzące w przekazie sztuk wizualnych, tajemnice symboliki. Od sztuki starożytnej po wiek XX – wszystko to rezonuje i wpływa na mnie. Szczególnie zainspirował mnie Constantin Brancusi – jego wytrwałe poszukiwania formy ptaka, dążenie do syntezy, wydobywanie z materiału jego wartości ekspresyjnej. Ważny był także Jean Arp i jego abstrakcyjne, organiczne rzeźby. Kompozycje Picassa i Braque’a zaprzeczające dotychczasowym konwencjom. Henry Moore, podobnie jak Brancusi czerpiący inspiracje z archaicznej sztuki pozaeuropejskiej – doświadczenia dzieł tych twórców wywarły na mnie największy wpływ. Niedawno poznałam twórczość Marii Papy Rostkowskiej dzięki wystawie retrospektywnej w Królikarni  w 2014 roku. To wspaniały przykład kobiety, artystki, która swoim życiu dokonywała świadomych wyborów… Przeszła etap malarstwa figuratywnego, socrealistycznego by odnaleźć się jako rzeźbiarka.


alt

Danka Jarzyńska, Bez tytułu, 2016, ceramika, technika własna


alt

Danka Jarzyńska, Emotion, 2011, brąz


- Jak patrzysz na moment tworzenia, który dla wielu twórców stanowi czasami większą wartość niż samo dzieło?
Danka Jarzyńska: Moje prace są pochodną moich emocji – przetwarzam je po prostu. Być może z naiwnym ekshibicjonizmem nowicjusza, ale poczucie autonomii jakiego doświadczam podczas pracy, harmonia, którą osiągam, mają dla mnie ogromną wartość. Dzięki rzeźbie przechodzę niejako w inny stan skupienia. Mogę sobie poukładać myśli, przypomnieć różne rzeczy, poszukać siebie… No właśnie - znaleźć siebie, to jedna z najtrudniejszych spraw, jakie mamy do załatwienia na tym świecie. Wytrwałe podążanie ku czystej formie ma w sobie niezwykłą magię.  


alt

Danka Jarzyńska, Loty-nieloty, 2015, granit , odpady hutnicze


- Jak widzisz relacje między materiałem a tematem?
Danka Jarzyńska: Chciałabym, aby magia zawarta w rzeźbach, które popełniłam, poprzez operacje na materiałach z których są wykonane, odsyłała do jakiejś innej rzeczywistości. Materiały jakich używam w swojej pracy twórczej to: brąz, marmur, granit, ceramika. Proces tworzenia to bardzo intymne przeżycie, ta prywatność jest mi niezbędna. Ale czy można odbierać świat inaczej niż przez swój prywatny los i przez swoje życie? Wszyscy mamy swoje przemyślenia, ale nie wszyscy mają potrzebę podzielenia się swoimi emocjami z innymi. Tak, uważam, że twórczość ma w sobie pierwiastek ekshibicjonizmu, toteż niezwykle ważne jest zachowanie umiaru i pozostawienie pola dla odbiorcy. Poprzez swoje prace wyrażam również chęć podjęcia niewerbalnego dialogu z drugim człowiekiem, a co za tym idzie – poczucie własnej nie samowystarczalności.  


alt

Danka Jarzyńska, Więzi II, 2006, brąz


- Co jest głównym tematem Twoich prac?
Danka Jarzyńska: Tematy, które podejmuję w swojej pracy twórczej dotyczą stanów emocjonalnych człowieka i jego relacji z naturą (w tym z drugim człowiekiem, ale przede wszystkim z samym sobą). A ile człowieka w człowieku? Myślę sobie, że o tym wie sam człowiek na końcu swojej drogi.
Twórczość jest dwubiegunowa. Symetryczna wzajemność męskiego animusa i kobiecej animy jest siłą sprawczą artystycznej aktywności. Androginiczna samoświadomość bywa stłumiona, ale każdy człowiek ją posiada. I nie chodzi tu o kwestie seksualne, lecz o pełnię człowieczeństwa. O wyzwolenie, o harmonię obu pierwiastków. Otwarcie na rozpoznanie w sobie tych cząstek może prowadzić do otwartej, twórczej ewolucji człowieka. Kiedy werbalne porozumienie staje się niemożliwe - rzeźbię.


alt

Danka Jarzyńska


zdjęcia pochodzą z prywatnego zbioru artystki


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież