Wystawa Domenico Quaglio na zamku krzyżackim pod tytułem ”Monachijczyk w Malborku. Karty z podróży wedutysty Domenico Quaglio do Prus w 1832 roku” może się podobać i robi wrażenie. Niby jest tak jak zwykle, ale mimo wszystko mury zamkowe zawsze wywołują emocje.
Zapewniam, że czas dojazdu nie okaże się straconym. Ten niemiecki, włoskiego pochodzenia wedutysta, litograf, rytownik i miłośnik starożytności obok tak znakomitych malarzy architektury takich jak: Eduard Gaertner, Heinrich Hintze, Carl Hasenpflug czy Johann Carl Schultz, Friedrich Eduard Meyerheim należy do najznakomitszych europejskich twórców końca XVIII i początku XIX wieku. Zapoczątkował tradycję malarstwa architektonicznego na gruncie widoków miejskich holendra Jana van der Heydena. Malował specyficznie. Widoki o charakterze topograficznym skupiały się raczej na detalu, a nie na nastroju.
Malbork
Związki artysty z Pomorzem były dość znaczące bowiem w swoim krótkim życiu, przynajmniej kilka razy odwiedzał Malbork i Gdańsk. Znamy go jeszcze z innego ważnego faktu. W 1824 roku w Akademii Monachijskiej w jego pracowni studiował malarstwo i litografię nasz najwybitniejszy gdański malarz XIX wieku Johann Carl Schultz. Wielka postać gdańskiej sztuki epoki romantyzmu, tak jak wielką postacią był jego profesor Domenico Quaglio (1787-1837). Dziś malarz praktycznie nieznany, który pozostawił po sobie znakomite romantyczne obrazy Malborka i Gdańska, wśród nich między innymi: „Pałac Wielkich Mistrzów w Malborku od południowego zachodu” (1834, wł. Muzeum Narodowe w Gdańsku), „Wnętrze Dworu Artusa w Gdańsku” (1833, jeden z najwspanialszych obrazów artysty, nie wiedzieć dlaczego na wystawie przedstawiony jest jedynie fotograficzny wizerunek tego dzieła należącego również do Muzeum Narodowego w Gdańsku).
Domenico Quaglio, Pałac Wielkich Mistrzów w Malborku od południowego zachodu, 1834,płótno, olej, wł. Muzeum Narodowe w Gdańsku (obraz pochodzi z kolekcji Augusta Kabruna)
Ilość obiektów może nie jest imponująca, ale to nie ona decyduje o ważności pokazu. Poza jeszcze paroma olejami są rysunki i litografie oraz kilka ważnych dla tego okresu prac innych wedutystów przedstawiających Malbork.
Domenico Quaglio, Dwór Artusa w Gdańsku, 1833, Fotokopia, oryginał jest wł. Muzeum Narodowego w Gdańsku (obraz pochodzi z kolekcji Augusta Kabruna)
Justyna Lijka - Kurator wystawy, Gabinet Rycin Muzeum Zamkowego w Malborku
W tym miejscu warto jeszcze dwa słowa poświęcić samej weducie, samodzielnemu gatunkowi malarstwa przedstawiającego w obrazach, rysunkach, litografiach budowle czy zespoły architektoniczne. Gatunek ten wyodrębnił się w XVII wieku w Holandii, ale rozwinął się w Wenecji, po czym w XVIII wieku rozpowszechnił się w całej Europie. W wieku XIX przyjął cechy malarstwa romantycznego. Malborska wystawa prezentuje mały wycinek tej sztuki, ale w jej najbardziej interesującym fragmencie i to na przykładzie Malborka, Gdańska i Fromborka. Prezentacja przygotowana jest bardzo starannie i interesująco. Wydaje się, że to pierwszy pokaz dzieł Domenico Quaglio w Polsce.
Domenico Quaglio
Kuratorem wystawy jest Justyna Lijka z Gabinetu Rycin Muzeum Zamkowego w Malborku. Pokaz ten jest pewnego rodzaju kontynuacją wystawy z 2009 roku poświęconej uczniowi Domenico Quaglio, Johannowi Carlowi Schultzowi i zapewne może stać się wydarzeniem zauważonym nie tylko na Pomorzu.
Wystawa czynna będzie do 6 września 2015 r.
Stanisław Seyfried
- 04/08/2015 17:37 - Wspomnienie o Kazimierzu Ostrowskim
- 29/07/2015 22:02 - Barbara Krupa Wojciechowska i jej trzecia pasja
- 21/07/2015 17:31 - Artur Nacht Samborski w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
- 12/07/2015 17:46 - Rajmund Pietkiewicz – Grafiki i Akryle w Refektarzu
- 30/06/2015 13:42 - List do himalaisty, malarza Ryszarda Kowalewskiego
- 16/06/2015 20:27 - Jubileusz kolorystów sopockich wpisany w socrealizm i performance
- 08/06/2015 14:33 - „Burżuazyjna ideologia koloryzmu” - Weekend ze „szkołą sopocką”
- 02/06/2015 14:48 - „Bal na piec” i „U Partyzantów” - klimat powojennej sztuki w Sopocie
- 28/05/2015 18:50 - 80-te urodziny mistrza Kiejstuta
- 20/05/2015 20:09 - Janusz Kapusta in the New York Times