Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Z dwupłatowca na prom kosmiczny

PDF
Drukuj
Email

altRozmowa z Mariuszem Uziębło, kierownikiem zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu, o rodzinnych pasjach i przesiadce z Konstala 105 na PESĘ Swing

- Podobno praca jest pana pasją. Jak to się zaczęło?
Mariusz Uziębło: Moi dziadkowie, zarówno po mieczu jak i po kądzieli, byli kolejarzami. Natomiast ojciec pracował w przewozach samochodowych. Chcąc przestrzegać rodzinnej tradycji, nie mogłem wybrać inaczej.

- Kierownikiem zajezdni jest pan od roku. Co było wcześniej?
Mariusz Uziębło: Zanim przejął to od nas Zarząd Transportu Miejskiego odpowiadałem w Zakładzie Komunikacji Miejskiej za rozkłady jazdy i całą inżynierię ruchu. Również za informację pasażerską. Obecnie zostało nam to na poziomie wykonawczym. Jeszcze do niedawna planowałem jak sprostać wytycznym ZTMu.

- A czym zajmuje się kierownik zajezdni?
Mariusz Uziębło: Przede wszystkim organizacją pracy. Odpowiadam za takie działania moich ludzi, które sprawiają, że tramwaje, którymi podróżują gdańszczanie są codziennie bezpieczne i jeżdżą w jak najlepszym stanie technicznym.

- Ma pan dużo więcej pracy, gdy co chwila przyjeżdżają nowe pojazdy?
Mariusz Uziębło: Oczywiście. W najnowszych tramwajach najeżonych elektroniką musimy wgrać szereg programów, które są już przystosowane do gdańskich warunków jazdy. Ponadto skupiamy się na przeprowadzeniu szeregu prób i testów, odczytywaniu danych, sporządzaniu protokołów.

- Można jakoś porównać „stopiątki” ze „swingami”?
Mariusz Uziębło: W zasadzie można powiedzieć, że to różnica jak między dwupłatowcem z pierwszej wojny światowej, a najnowszym promem kosmicznym (śmiech). Konstal opiera się na amerykańskiej technologii z lat trzydziestych, dostał tylko nowe opakowanie w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Cała technika prowadzenia oparta jest na sterowaniu oporowym, czyli na mechanice. Wiele części szybko ulega zużyciu, potrzebne są nieustające renowacje.
Natomiast PESA jest bogato wyposażona w elektronikę. W zasadzie wszystkim steruje komputer. Ponadto „swing” ma silnik trzyfazowy, w przeciwieństwie do jednofazowego w „stopiątce”. To dobrze obrazuje jak skomplikowana jest ta konstrukcja, jakie procesy muszą w niej zachodzić, żeby rozdzielić prąd na trzy fazy. Jednak takie silniki są w sumie niezniszczalne, powinny starczyć na wiele lat bezproblemowej eksploatacji.

- Kto siada za sterami „swinga”?
Mariusz Uziębło: Mamy wytypowaną listę. Są na niej nasi najlepsi motorniczy. Decyduje zaangażowanie, doświadczenie, sumienność, ilość kolizji. To musi być nobilitacja. Tak jest na całym świecie, że nowe maszyny „oblatują” najlepsi. Nie można „swingów” powierzać komuś, kto przychodzi do pracy na siłę.

- Najlepsi sobie poradzą?
Mariusz Uziębło: Jest to przejście technologiczne, ale nie aż tak diametralne. Już dawno inwestowaliśmy w zmodernizowaną flotę, dlatego nie ma większych problemów. Nasi motorniczy nie jeżdżą tylko na „stopiątkach”. Poza tym organizujemy odpowiednie kursy doszkalające.

- Sporo zmian od kilku lat?
Mariusz Uziębło: Prawda, sporo. Jednak gdybyśmy nie zaczęli wcześniej, to dziś mielibyśmy problem. Już dziś mamy najwięcej niskopodłogowych tramwajów w Polsce. Miasta takie, jak Łódź, czy Warszawa mają jeszcze tyle Konstali, że naprawdę niedługo mogą pojawić się tam spore problemy komunikacyjne. Przecież one nie mogą jeździć wiecznie, a nie ma możliwości, żeby od tak wymienić sto procent składu, czy od razu wprowadzić na tory nowo dostarczone pojazdy.

- Co czuje kierownik zajezdni, pasjonat motoryzacji?
Mariusz Uziębło: Po prostu spełniają się moje marzenia o flocie tramwajowej na poziomie zachodnioeuropejskim. Mogę jeszcze zdradzić na koniec, że planujemy wprowadzenie kolejnych innowacji na torach, ale ze szczegółami muszę się na razie powstrzymać.
Rozmawiał Maciej Ciemny

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież