Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Wodowanie pierwszego z serii statków rybackich w Stoczni Nauta

Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 
piątek, 01 sierpnia 2014 20:50

- Pilot proszę potwierdzić czystość akwenu wodowania statku! - Droga jest czysta!  - Melduję gotowość jednostka B691 do wodowania. - Proszę przygotować się do odbezpieczenia stoperów mechanicznych. Odbezpieczyć stopery mechaniczne! Zwolnic stopery mechaniczne!
Stalowy kadłub statku powoli zaczął się zsuwać czołowo po pochylni B-1 do kanału stoczniowego. W tym czasie odegrano hymn polski i duński.



Prezes Stoczni Nauta Andrzej Szwarc po powitaniu przedstawicieli armatora, stoczniowców i kooperatorów, oznajmił osobom zebranym na i wokół pochylni, że jest to pierwszy seryjny statek z czterech już zakontraktowanych przez stocznię dla norweskiego armatora. Natomiast o dwóch następnych będą prowadzone rozmowy.


Z pochylni B-1 byłej Stoczni Gdańskiej, użytkowanej obecnie przez Stocznię Nauta SA, w piątek 1 sierpnia zwodowany został statek rybacki o stoczniowym numerze budowy B691. Został on zamówiony w połowie 2013 roku w duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S przez norweskiego armatora Haugagut AS (będącego firmą - córką Drønen Havfiske AS prowadzonego przez rodziny Drønen i Østervold) z rejonu Austenvoll. Duńska stocznia zleciła budowę częściowo wyposażonego kadłuba gdyńskiej Stoczni Nauta SA. Budowa trwała około 8 miesięcy. Po zwodowaniu statek zostanie przeholowany do Danii, gdzie będzie wykonana część prac wykończeniowych i wyposażeniowych głównie w urządzenia łowcze i elektronikę.


alt



Jak poinformował nas kierownik projektu Radosław Medyński, zwodowany pierwszy z serii statek, to sejner/trawler pelagiczny o długości 69,95 m, szerokości 15.00 m i wysokość do pokładu ochronnego 9,20 m. Pojemność zbiorników paliwowych wynosi 500 m sześc., a zbiorników wody słodkiej 50 m sześc. Te statki wymagają innego podejścia, bo są bardziej skomplikowane niż kontenerowce.   


Jednostka, która otrzyma imię Haugagut, będzie mogła przewozić złowioną żywą rybę w trzech dużych zbiornikach z wodą morską o łącznej pojemności 2100 m sześc. Statek wyposażony jest w wysokoprężny silnik napędu głównego o mocy 3600 kW, który ma być podobno pierwszym takim silnikiem okrętowym w norweskiej flocie łowczej.


Projekt statku, klasyfikowanego przez DNV, powstał w stoczni Karstensens Skibsværft A.S., w ścisłej współpracy z armatorem.


alt



W uroczystości wodowania uczestniczył poseł ziemi gdańskiej Jerzy Borowczak (na powyższym zdjęciu pierwszy z lewej), którego spytaliśmy czy dzięki gdyńskiej Stoczni Nauta jest szansa, aby w Gdańsku uratować polski przemysł stoczniowy?  
- Kiedy półtorej roku temu dowiedziałem się, że Ukraińcy chcą wypalić te pochylnie, bo nawet już przysłali firmę po złom, to udało mi się w porę to zablokować u ministra skarbu. On przejął od Ukraińców ten teren i dźwigi, płacąc za to spore pieniądze, Cały czas pilnowałem, aby tutaj ponownie zaczęła się produkcja. Uważałem, że jeżeli tutaj wypali się te pochylnie, to po tej stronie kanału nie będzie już budowania statków. A to są główne pochylnie, na których z powodzeniem można budować duże statki. No i cieszę się, że już dwa statki spłynęły na wodę, a kolejny z pochylni B-3 będzie wodowany w październiku. Myślę, że przemysł okrętowy na tym terenie się umocni i będziemy mieli z tego jako gdańszczanie wiele pożytku. że dźwigi stoczniowe nie będą stanowiły tylko ozdobnego tła, za który trzeba będzie sporo płacić. Mam nadzieję, że te dźwigi będą służyły produkcji, a ludzie będą mieli pracę. Obecnie jest tutaj 600 miejsc pracy, tylko na tym terenie. A jak doliczymy jeszcze tych, którzy wytwarzają blachy, elektrody, wszystkie komponenty potrzebne do budowy statków, to w sumie około 1,5 tysiąca ludzi ma pracę. To dotyczy tylko gdańskiego oddziału Nauty, a jej kierownik produkcji mówi mi, że jeszcze chce zwiększyć zatrudnienie.
- A co z Gdańską Stocznią?
- Gdańska Stocznia jest po drugiej stronie wody i tam jest chyba zatrudnionych 700 osób. Ale Ukraińcy zawsze mówili, że oni nie chcą budować statków, a jedynie wieże wiatrowe. A to obecnie nie jest już taki dobry interes, bo zmieniliśmy ustawę w Sejmie, że takie wieże będą mogły być budowane trzy kilometry od zabudowań. A w Polsce takich miejsc jest nie wiele.   


alt


Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież