Krzysztof Dośla: Solidarność, rozwaga, kompetencja, siła w dialogu » Z Krzysztofem Doślą, przewodniczącym Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność” rozmawia Artur S.... Gala 14. Wielkiego Maratonu Czytelniczego » W audytorium Europejskiego Centrum Solidarności odbyła się Gala Wielkiego Maratonu Czytelniczego, og... Otwarcie ekspozycji „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Funduszu Ob... » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku otwarto ekspozycję „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Fund... Płace na gdańską miarę... » Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim urzędzie miejskim aż 9 dodatkowo zarabia w ... Artystyczne drogi absolwentów Liceum Plastycznego » 26 maja miał miejsce wernisaż pod nazwą "Nasze Drogi Artystyczne" jako drugiej wystawy z cyklu Wysta... Daniel Obajtek: Wodór to energia przyszłości » Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN ORLEN, rozmawiał Jarosław Popek (Radio Gdańsk)- Kilka dni temu by... Gdański magistrat obojętny na warunki życia mieszkańców » Do redakcji "Gazety Gdańskiej" zgłosiła się Pani Joanna z prośbą o pomoc w opisaniu i nagłośnieniu s... XV Konwent Morski » W poniedziałek, 22 maja, w Gdańsku odbył się XV Konwent Morski. Wielu ważnych ludzi gospodarki morsk... Radio Gdańsk: „Żeby nie było śladów – sprawa Grzegorza Przemyka. Dekal... » Na antenie Radia Gdańsk od poniedziałku do piątku (22 maja-2 czerwca) o godz. 20:40 emitowane będzie... Głos radnych PiS w sprawie ratowania gdańskiego dziedzictwa zieleni » Radni Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska i prof. Paweł Witold Burkiewicz przedstawili r...
Płace na gdańską miarę...
wtorek, 06 czerwca 2023 12:18
Płace na gdańską miarę...
Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
poniedziałek, 05 czerwca 2023 13:52
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
Energa z Grupy ORLEN kontynuuje wsparcie pomorskiego sportu. Od
8
piątek, 02 czerwca 2023 18:02
8
EKSTRAKLASA BP
Żenujące pożegnanie z ekstraklasą. Na
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
sobota, 27 maja 2023 17:40
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
Kompromitacją zakończył się ostatni mecz Lechii w ekstraklasie.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
sobota, 20 maja 2023 16:33
Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
Obraz rozbijającej się fali morskiej na skalistym Wybrzeżu Zatoki
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
poniedziałek, 29 maja 2023 09:55
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
Od trzydziestu lat na siatkarskiej mapie Gdańska, obok takich marek

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
wtorek, 23 maja 2023 13:43
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 w Rumi biorą udział w VII
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Wodowanie pierwszego z serii statków rybackich w Stoczni Nauta

Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 
piątek, 01 sierpnia 2014 20:50

- Pilot proszę potwierdzić czystość akwenu wodowania statku! - Droga jest czysta!  - Melduję gotowość jednostka B691 do wodowania. - Proszę przygotować się do odbezpieczenia stoperów mechanicznych. Odbezpieczyć stopery mechaniczne! Zwolnic stopery mechaniczne!
Stalowy kadłub statku powoli zaczął się zsuwać czołowo po pochylni B-1 do kanału stoczniowego. W tym czasie odegrano hymn polski i duński.



Prezes Stoczni Nauta Andrzej Szwarc po powitaniu przedstawicieli armatora, stoczniowców i kooperatorów, oznajmił osobom zebranym na i wokół pochylni, że jest to pierwszy seryjny statek z czterech już zakontraktowanych przez stocznię dla norweskiego armatora. Natomiast o dwóch następnych będą prowadzone rozmowy.


Z pochylni B-1 byłej Stoczni Gdańskiej, użytkowanej obecnie przez Stocznię Nauta SA, w piątek 1 sierpnia zwodowany został statek rybacki o stoczniowym numerze budowy B691. Został on zamówiony w połowie 2013 roku w duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S przez norweskiego armatora Haugagut AS (będącego firmą - córką Drønen Havfiske AS prowadzonego przez rodziny Drønen i Østervold) z rejonu Austenvoll. Duńska stocznia zleciła budowę częściowo wyposażonego kadłuba gdyńskiej Stoczni Nauta SA. Budowa trwała około 8 miesięcy. Po zwodowaniu statek zostanie przeholowany do Danii, gdzie będzie wykonana część prac wykończeniowych i wyposażeniowych głównie w urządzenia łowcze i elektronikę.


alt



Jak poinformował nas kierownik projektu Radosław Medyński, zwodowany pierwszy z serii statek, to sejner/trawler pelagiczny o długości 69,95 m, szerokości 15.00 m i wysokość do pokładu ochronnego 9,20 m. Pojemność zbiorników paliwowych wynosi 500 m sześc., a zbiorników wody słodkiej 50 m sześc. Te statki wymagają innego podejścia, bo są bardziej skomplikowane niż kontenerowce.   


Jednostka, która otrzyma imię Haugagut, będzie mogła przewozić złowioną żywą rybę w trzech dużych zbiornikach z wodą morską o łącznej pojemności 2100 m sześc. Statek wyposażony jest w wysokoprężny silnik napędu głównego o mocy 3600 kW, który ma być podobno pierwszym takim silnikiem okrętowym w norweskiej flocie łowczej.


Projekt statku, klasyfikowanego przez DNV, powstał w stoczni Karstensens Skibsværft A.S., w ścisłej współpracy z armatorem.


alt



W uroczystości wodowania uczestniczył poseł ziemi gdańskiej Jerzy Borowczak (na powyższym zdjęciu pierwszy z lewej), którego spytaliśmy czy dzięki gdyńskiej Stoczni Nauta jest szansa, aby w Gdańsku uratować polski przemysł stoczniowy?  
- Kiedy półtorej roku temu dowiedziałem się, że Ukraińcy chcą wypalić te pochylnie, bo nawet już przysłali firmę po złom, to udało mi się w porę to zablokować u ministra skarbu. On przejął od Ukraińców ten teren i dźwigi, płacąc za to spore pieniądze, Cały czas pilnowałem, aby tutaj ponownie zaczęła się produkcja. Uważałem, że jeżeli tutaj wypali się te pochylnie, to po tej stronie kanału nie będzie już budowania statków. A to są główne pochylnie, na których z powodzeniem można budować duże statki. No i cieszę się, że już dwa statki spłynęły na wodę, a kolejny z pochylni B-3 będzie wodowany w październiku. Myślę, że przemysł okrętowy na tym terenie się umocni i będziemy mieli z tego jako gdańszczanie wiele pożytku. że dźwigi stoczniowe nie będą stanowiły tylko ozdobnego tła, za który trzeba będzie sporo płacić. Mam nadzieję, że te dźwigi będą służyły produkcji, a ludzie będą mieli pracę. Obecnie jest tutaj 600 miejsc pracy, tylko na tym terenie. A jak doliczymy jeszcze tych, którzy wytwarzają blachy, elektrody, wszystkie komponenty potrzebne do budowy statków, to w sumie około 1,5 tysiąca ludzi ma pracę. To dotyczy tylko gdańskiego oddziału Nauty, a jej kierownik produkcji mówi mi, że jeszcze chce zwiększyć zatrudnienie.
- A co z Gdańską Stocznią?
- Gdańska Stocznia jest po drugiej stronie wody i tam jest chyba zatrudnionych 700 osób. Ale Ukraińcy zawsze mówili, że oni nie chcą budować statków, a jedynie wieże wiatrowe. A to obecnie nie jest już taki dobry interes, bo zmieniliśmy ustawę w Sejmie, że takie wieże będą mogły być budowane trzy kilometry od zabudowań. A w Polsce takich miejsc jest nie wiele.   


alt


Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież