"Tak ta historia wyglądała naprawdę". To trzeba zobaczyć - Nawrocki ca... » - W sprawie Pana Jerzego zrobiłem to, co potrafiłem z ludzkiego odruchu pomocy drugiemu człowiekowi.... Tylko Karol Nawrocki! » Apel Stowarzyszenia "Godność" przed wyborami prezydenckimi.Niebawem, 18 maja 2025 r., odbędą się w n... Wyjątkowa rozmowa z Martą Nawrocką: Nie przejmujemy się hejterami, nie... » „Ludzie dają moc i dodają skrzydeł do dalszej pracy i walkę o lepszą Polskę. Spotykamy się z wspania... Jan Śliwa: 29 m2 kawalerka a sprawa polska » Człowiek ma ograniczoną pojemność pamięci, ma też ograniczone moce przerobowe dla przetwarzania info... Polska będzie jednym z krajów, w który ETS2 uderzy najmocniej. "Czeka ... » Zubożenie energetyczne w naszym kraju stanie się olbrzymie. Czeka nas masa upadłości. Nie damy rady ... Praca w Bożym planie zbawienia » Homilia bp. Wiesława Szlachetki wygłoszona w Bazylice św. Brygidy 4 maja 2025 r. w rocznicę Jubileus... Gdańszczanie za Karolem Nawrockim...: Czesław Nowak » Prezydentem RP może zostać gdańszczanin, dr Karol Nawrocki. Dziś prezes IPN, wcześniej dyrektor Muze... Prezydent Duda: Dbajmy wszyscy razem o Polskę » „To on [przyszły prezydent - red.] będzie czuwał nad przestrzeganiem konstytucji. To on będzie w zwi... Daniel Obajtek wkrótce w Gdańsku » - Przyjeżdżam do Gdańska porozmawiać nie tylko o mojej książce "Obajtek. Jeszcze nie skończyłem". Pr... Nawrocki w progach Tuska » Jak tak można? Skąd w ludziach tyle podłości!? Żeby w Sopocie, jednym z dwóch rodzinnych miast Donal...
Reklama
Azyl gdańskiej władzy - parkowanie w centrum za friko
sobota, 01 lutego 2025 09:34
Azyl gdańskiej władzy - parkowanie w centrum za friko
Blisko 7 godzin debatowali radni Gdańska i przedstawiciele miejskiej
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Strategia rozwoju Grupy LOTOS S.A. na lata 2017-2022

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
czwartek, 15 grudnia 2016 12:28

Grupa Lotos przedstawiła strategię rozwoju na lata 2017-2022. Spółka oparła Strategię na kluczowych założeniach: stabilizacji i bezpiecznym rozwoju oraz podzieliła ją na dwa horyzonty czasowe.  W ciągu sześciu lat na inwestycje zostanie przeznaczonych 9,4 mld zł.



Koncern opiera swoje plany na stabilizacji i bezpiecznym rozwoju w kluczowych obszarach działalności z równoległym silnym wsparciem dla procesu wdrażania innowacji.  


Zgodnie z dokumentem spółka zakłada m.in. podwojenie średniorocznego skonsolidowanego wyniku EBITDA LIFO* w latach 2019-2022 (względem lat 2015-2017) z poziomu ok. 2 mld zł do ok. 4 mld zł. Na inwestycje, w ciągu nadchodzących 6 lat firma zamierza przeznaczyć 9,4 mld zł.
Zarząd Grupy LOTOS S.A. deklaruje również przywrócenie w spółce zdolności dywidendowej.


Realizacja założeń zaprezentowanej strategii uwzględnia dwa horyzonty czasowe – lata 2017-2018 oraz lata 2019-2022. Pierwszy okres to stabilizacja sytuacji ekonomiczno-finansowej i dokończenie już rozpoczętych inwestycji – Projektu EFRA (Efektywna Rafinacja) oraz docelowego zagospodarowania bałtyckiego złoża B8. W drugim okresie (2019-2022) kluczowy będzie rozwój poprzez nowe inwestycje m.in. w segmencie wydobywczym oraz segmentach produkcji i handlu.


Wizją LOTOSU jest pozostanie zintegrowanym pionowo producentem paliw i produktów chemicznych najwyższej jakości, dostarczającym wysoko wyspecjalizowane usługi logistyczne i serwisowe.  Spółka aspiruje do roli narodowego lidera innowacyjnych wdrożeń w ramach prowadzonej przez nią działalności podstawowej.


Cele strategiczne
LOTOS ewoluuje, aby sprawnie wdrażać swoją nową wizję w ciągle zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Firma stawia sobie pięć celów strategicznych, których realizacja znacząco zwiększy wartość spółki dla interesariuszy:
1. Efektywne wykorzystanie koncesji wydobywczych, dalsza technologiczna optymalizacja rafinerii, wprowadzanie nowych produktów i paliw alternatywnych oraz dbałość o standardy jakości.

2. Sukcesywne i powtarzalne obniżanie kosztów działalności i optymalizacja marży w całym łańcuchu wartości.

3. Gotowość do rozwoju i wdrażania innowacji dzięki dedykowanym funduszom, nowy model współpracy z ośrodkami naukowymi oraz kreatywne zaangażowanie pracowników.

4. Elastyczność w reagowaniu na pojawiające się ryzyka, które LOTOS postrzega przez pryzmat szans biznesowych.

5. Większa odpowiedzialność za szeroko rozumiane bezpieczeństwo otoczenia w zgodzie z polityką gospodarczą, środowiskową i energetyczną Polski (dywersyfikacja dostaw surowców i paliw, BHP, cyberbezpieczeństwo, odpowiedzialność społeczna).

Podwojenie zysków, spadek zadłużenia i nowe inwestycje
Powrót do wypłaty dywidendy

Skuteczne wdrożenie celów strategicznych pozwoli Grupie LOTOS podwoić średnioroczny wynik EBITDA LIFO w latach 2019-2022 (względem lat 2015-2017) z poziomu ok. 2 mld zł do ok. 4 mld zł. Pierwszy dodatkowy 1 mld zł wyniku EBITDA LIFO przyniosą spółce już znane i realizowane projekty inwestycyjne. Docelowy poziom zadłużenia (w latach 2019-22), mierzony wskaźnikiem długu netto/EBITDA LIFO, nie powinien przekroczyć 1,5x, co stanowi bezpieczny benchmark rynkowy.


Znane projekty inwestycyjne zaangażują CAPEX na poziomie ponad 6 mld zł. Z czego 50% przypadnie na inwestycje w wydobycie, 40% na produkcję (m.in. Projekt EFRA) a 10% na handel detaliczny (standaryzacja i optymalizacja sieci stacji). Tak skonstruowany portfel inwestycyjny jest bezpieczny i zapewnia spółce niezbędną elastyczność funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Zgodnie z założeniami strategicznymi ostateczne decyzje inwestycyjne dotyczące dodatkowych ok. 3,3 mld zł CAPEX-u zostaną podjęte w 2018 roku.


W realizacji planów inwestycyjnych pomóc mają systematyczne oszczędności wprowadzane w ramach Programu Poprawy Efektywności. Chodzi przede wszystkim o skuteczną obniżkę kosztów działalności operacyjnej, centralizację zakupów w ramach całej organizacji,  optymalizację struktury grupy kapitałowej oraz dalsze  doskonalenie w zarządzaniu marżą zintegrowaną, dające firmie wymierną przewagę handlową dzięki nadmorskiej lokalizacji rafinerii.


Jednym z głównych założeń strategii LOTOSU jest utrzymanie tempa dalszego dynamicznego rozwoju i inwestowania w rentowne projekty przy jednoczesnym powrocie do zdolności dywidendowej.

Wydobycie węglowodorów
LOTOS planuje dalszą rozbudowę segmentu wydobywczego w oparciu o już posiadane koncesje oraz potencjalne uzupełnianie portfela aktywów. Priorytetem rozwoju segmentu wydobywczego pozostaje Morze Bałtyckie (pełne zagospodarowanie złoża B8, zagospodarowanie złóż B4/B6) i Morze Północne (koncesje Utgard i Frigg Gamma Delta). LOTOS, wraz z innymi udziałowcami koncesji, analizuje również możliwość uruchomienia wydobycia na złożu Yme.

W Polsce, poza Bałtykiem, LOTOS zamierza być aktywny także na lądzie (m.in. koncesje Górowo Iławeckie i Kamień Pomorski). Dodatkowo analizowane jest wejście spółki na inne obszary wydobywcze: Wielka Brytania, Holandia, Dania, Morze Czarne, Morze Kaspijskie, Adriatyk oraz lądowe obszary Europy Środkowo-Wschodniej.

Spółka podkreśla, że podstawowym elementem rozwoju i realizacji nowych projektów w segmencie wydobycia będzie ekonomiczne uzasadnienie każdej decyzji inwestycyjnej.

Zgodnie ze strategią, do 2022 r., LOTOS zakłada wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na poziomie od 30 tys. boe/d do 50 tys. boe/d.



Nadmorska lokalizacja, nowoczesne technologie, nowe produkty
Doskonała lokalizacja rafinerii LOTOSU w Gdańsku daje jej nie tylko przewagę w logistyce surowców i produktów względem konkurencji, ale stwarza też naturalne warunki do ciągłego rozwoju kompetencji handlowych. Nadmorskie położenie spółki wzmacnia jej efektywność ekonomiczną i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo energetyczne kraju.
Po zrealizowaniu Projektu EFRA (2018), dzięki któremu udział produktów wysokomarżowych wzrośnie do ok. 90%, LOTOS planuje kolejne inwestycje podnoszące kompleksowość gdańskiej rafinerii. Przewaga konkurencyjna spółki w segmencie produkcji i handlu będzie utrzymana dzięki dalszemu wdrażaniu nowoczesnych technologii i nowych produktów.


Zarząd Grupy LOTOS S.A. wybrał potencjalne kierunki rozbudowy rafinerii w Gdańsku. Decyzja o wyborze konkretnej ścieżki rozwoju zostanie podjęta do końca 2018 roku. Rozważane są cztery główne opcje rozwojowe:
- budowa kompleksu olefinowego (z ETBE);
- zwiększenie produkcji benzyn motorowych m.in. dzięki dalszemu przerobowi aktualnie eksportowanej benzyny surowej;
- produkcja olejów bazowych 2. i 3. grupy (własny surowiec – hydrowax);
- budowa elektrociepłowni na własne potrzeby, co ograniczyłoby koszty i zwiększyło niezawodność dostaw.



Bliżej klienta, bliżej rynku
LOTOS planuje stabilny rozwój sieci stacji paliw, ale o wolniejszej dynamice niż w latach 2011-2015, gdy sieć powiększyła się z 324 do 476 (wzrost o ponad 150 placówek). Wynika to przede wszystkim z nasycenia rynku krajowego. Spółka zakłada zwiększenie liczby stacji w latach 2017-2022 z obecnych 480 do ok. 550. Sieć stacji LOTOS poddana zostanie dalszej standaryzacji (m.in. rewitalizacja programu Navigator, nowa jakość punktów gastronomicznych, modernizacja infrastruktury), tak aby w pełni sprostać rosnącym wymaganiom klientów w zakresie świadczenia najwyższej jakości usług i produktów w ramach wyróżniającej się na rynku oferty. LOTOS będzie też oferował paliwa alternatywne.



Innowacje i start-upy  
LOTOS stawia na nowe modele współpracy z jednostkami badawczymi i start-up’ami. Spółka będzie aktywnie tworzyła wspólne agendy badawcze, tak aby najlepiej odpowiadały one jej potrzebom rozwojowym i dawały szansę ośrodkom na prowadzenie szczegółowych analiz, odpowiadających realnym wyzwaniom biznesu.


Istotnym celem jest też wsparcie i komercjalizacja polskiej wynalazczości. Firma planuje w tym celu powoływać dedykowane fundusze. Siłą LOTOSU w tej materii jest także kapitał ludzki – specjaliści zaangażowani w proces oceny, dopasowania i dopracowania innowacyjnych rozwiązań. Kluczowa będzie rola infrastruktury technologicznej  i laboratoryjnej spółki, którą LOTOS wykorzysta m.in. do prowadzenia testów wdrożeniowych.
Firma aspiruje do roli narodowego czempiona badań nad biopaliwami 2. i 3. generacji oraz technologią współuwodornienia (realizacja NCW). Dodatkowo LOTOS prowadzi analizy możliwości magazynowania i wykorzystania wodoru w transporcie drogowym. Realizowane są prace nad modelami tankowania i rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych (LNG i CNG). Spółka angażuje się także w rozwój rynku elektromobilności pozostając aktywnym uczestnikiem badań tego nowego segmentu.


Bezpieczeństwo i odpowiedzialność społeczna
W sektorze energii niezwykle ważna jest wysoka kultura bezpieczeństwa. LOTOS zobowiązał się do priorytetowego traktowania aspektów BHP na każdym kroku swojej działalności. Zamiarem spółki jest ciągłe doskonalenie procesu zarządzania m.in. w zakresie ochrony infrastruktury, łańcucha logistycznego czy w kontekście cyberzagrożeń.


LOTOS będzie kontynuował swoje działania społeczne, skierowane do szerokiej grupy interesariuszy ze sfery opieki zdrowotnej, kultury, sztuki, nauki i sportu. Spółka będzie aktywnie współpracowała z interesariuszami by trwale rozwiązywać problemy społeczne i środowiskowe występujące w jej otoczeniu.

źródło lotos.pl


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież