Grupa Lotos przedstawiła strategię rozwoju na lata 2017-2022. Spółka oparła Strategię na kluczowych założeniach: stabilizacji i bezpiecznym rozwoju oraz podzieliła ją na dwa horyzonty czasowe. W ciągu sześciu lat na inwestycje zostanie przeznaczonych 9,4 mld zł.
Koncern opiera swoje plany na stabilizacji i bezpiecznym rozwoju w kluczowych obszarach działalności z równoległym silnym wsparciem dla procesu wdrażania innowacji.
Zgodnie z dokumentem spółka zakłada m.in. podwojenie średniorocznego skonsolidowanego wyniku EBITDA LIFO* w latach 2019-2022 (względem lat 2015-2017) z poziomu ok. 2 mld zł do ok. 4 mld zł. Na inwestycje, w ciągu nadchodzących 6 lat firma zamierza przeznaczyć 9,4 mld zł.
Zarząd Grupy LOTOS S.A. deklaruje również przywrócenie w spółce zdolności dywidendowej.
Realizacja założeń zaprezentowanej strategii uwzględnia dwa horyzonty czasowe – lata 2017-2018 oraz lata 2019-2022. Pierwszy okres to stabilizacja sytuacji ekonomiczno-finansowej i dokończenie już rozpoczętych inwestycji – Projektu EFRA (Efektywna Rafinacja) oraz docelowego zagospodarowania bałtyckiego złoża B8. W drugim okresie (2019-2022) kluczowy będzie rozwój poprzez nowe inwestycje m.in. w segmencie wydobywczym oraz segmentach produkcji i handlu.
Wizją LOTOSU jest pozostanie zintegrowanym pionowo producentem paliw i produktów chemicznych najwyższej jakości, dostarczającym wysoko wyspecjalizowane usługi logistyczne i serwisowe. Spółka aspiruje do roli narodowego lidera innowacyjnych wdrożeń w ramach prowadzonej przez nią działalności podstawowej.
Cele strategiczne
LOTOS ewoluuje, aby sprawnie wdrażać swoją nową wizję w ciągle zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Firma stawia sobie pięć celów strategicznych, których realizacja znacząco zwiększy wartość spółki dla interesariuszy:
1. Efektywne wykorzystanie koncesji wydobywczych, dalsza technologiczna optymalizacja rafinerii, wprowadzanie nowych produktów i paliw alternatywnych oraz dbałość o standardy jakości.
2. Sukcesywne i powtarzalne obniżanie kosztów działalności i optymalizacja marży w całym łańcuchu wartości.
3. Gotowość do rozwoju i wdrażania innowacji dzięki dedykowanym funduszom, nowy model współpracy z ośrodkami naukowymi oraz kreatywne zaangażowanie pracowników.
4. Elastyczność w reagowaniu na pojawiające się ryzyka, które LOTOS postrzega przez pryzmat szans biznesowych.
5. Większa odpowiedzialność za szeroko rozumiane bezpieczeństwo otoczenia w zgodzie z polityką gospodarczą, środowiskową i energetyczną Polski (dywersyfikacja dostaw surowców i paliw, BHP, cyberbezpieczeństwo, odpowiedzialność społeczna).
Podwojenie zysków, spadek zadłużenia i nowe inwestycje
Powrót do wypłaty dywidendy
Skuteczne wdrożenie celów strategicznych pozwoli Grupie LOTOS podwoić średnioroczny wynik EBITDA LIFO w latach 2019-2022 (względem lat 2015-2017) z poziomu ok. 2 mld zł do ok. 4 mld zł. Pierwszy dodatkowy 1 mld zł wyniku EBITDA LIFO przyniosą spółce już znane i realizowane projekty inwestycyjne. Docelowy poziom zadłużenia (w latach 2019-22), mierzony wskaźnikiem długu netto/EBITDA LIFO, nie powinien przekroczyć 1,5x, co stanowi bezpieczny benchmark rynkowy.
Znane projekty inwestycyjne zaangażują CAPEX na poziomie ponad 6 mld zł. Z czego 50% przypadnie na inwestycje w wydobycie, 40% na produkcję (m.in. Projekt EFRA) a 10% na handel detaliczny (standaryzacja i optymalizacja sieci stacji). Tak skonstruowany portfel inwestycyjny jest bezpieczny i zapewnia spółce niezbędną elastyczność funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Zgodnie z założeniami strategicznymi ostateczne decyzje inwestycyjne dotyczące dodatkowych ok. 3,3 mld zł CAPEX-u zostaną podjęte w 2018 roku.
W realizacji planów inwestycyjnych pomóc mają systematyczne oszczędności wprowadzane w ramach Programu Poprawy Efektywności. Chodzi przede wszystkim o skuteczną obniżkę kosztów działalności operacyjnej, centralizację zakupów w ramach całej organizacji, optymalizację struktury grupy kapitałowej oraz dalsze doskonalenie w zarządzaniu marżą zintegrowaną, dające firmie wymierną przewagę handlową dzięki nadmorskiej lokalizacji rafinerii.
Jednym z głównych założeń strategii LOTOSU jest utrzymanie tempa dalszego dynamicznego rozwoju i inwestowania w rentowne projekty przy jednoczesnym powrocie do zdolności dywidendowej.
Wydobycie węglowodorów
LOTOS planuje dalszą rozbudowę segmentu wydobywczego w oparciu o już posiadane koncesje oraz potencjalne uzupełnianie portfela aktywów. Priorytetem rozwoju segmentu wydobywczego pozostaje Morze Bałtyckie (pełne zagospodarowanie złoża B8, zagospodarowanie złóż B4/B6) i Morze Północne (koncesje Utgard i Frigg Gamma Delta). LOTOS, wraz z innymi udziałowcami koncesji, analizuje również możliwość uruchomienia wydobycia na złożu Yme.
W Polsce, poza Bałtykiem, LOTOS zamierza być aktywny także na lądzie (m.in. koncesje Górowo Iławeckie i Kamień Pomorski). Dodatkowo analizowane jest wejście spółki na inne obszary wydobywcze: Wielka Brytania, Holandia, Dania, Morze Czarne, Morze Kaspijskie, Adriatyk oraz lądowe obszary Europy Środkowo-Wschodniej.
Spółka podkreśla, że podstawowym elementem rozwoju i realizacji nowych projektów w segmencie wydobycia będzie ekonomiczne uzasadnienie każdej decyzji inwestycyjnej.
Zgodnie ze strategią, do 2022 r., LOTOS zakłada wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na poziomie od 30 tys. boe/d do 50 tys. boe/d.
Nadmorska lokalizacja, nowoczesne technologie, nowe produkty
Doskonała lokalizacja rafinerii LOTOSU w Gdańsku daje jej nie tylko przewagę w logistyce surowców i produktów względem konkurencji, ale stwarza też naturalne warunki do ciągłego rozwoju kompetencji handlowych. Nadmorskie położenie spółki wzmacnia jej efektywność ekonomiczną i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo energetyczne kraju.
Po zrealizowaniu Projektu EFRA (2018), dzięki któremu udział produktów wysokomarżowych wzrośnie do ok. 90%, LOTOS planuje kolejne inwestycje podnoszące kompleksowość gdańskiej rafinerii. Przewaga konkurencyjna spółki w segmencie produkcji i handlu będzie utrzymana dzięki dalszemu wdrażaniu nowoczesnych technologii i nowych produktów.
Zarząd Grupy LOTOS S.A. wybrał potencjalne kierunki rozbudowy rafinerii w Gdańsku. Decyzja o wyborze konkretnej ścieżki rozwoju zostanie podjęta do końca 2018 roku. Rozważane są cztery główne opcje rozwojowe:
- budowa kompleksu olefinowego (z ETBE);
- zwiększenie produkcji benzyn motorowych m.in. dzięki dalszemu przerobowi aktualnie eksportowanej benzyny surowej;
- produkcja olejów bazowych 2. i 3. grupy (własny surowiec – hydrowax);
- budowa elektrociepłowni na własne potrzeby, co ograniczyłoby koszty i zwiększyło niezawodność dostaw.
Bliżej klienta, bliżej rynku
LOTOS planuje stabilny rozwój sieci stacji paliw, ale o wolniejszej dynamice niż w latach 2011-2015, gdy sieć powiększyła się z 324 do 476 (wzrost o ponad 150 placówek). Wynika to przede wszystkim z nasycenia rynku krajowego. Spółka zakłada zwiększenie liczby stacji w latach 2017-2022 z obecnych 480 do ok. 550. Sieć stacji LOTOS poddana zostanie dalszej standaryzacji (m.in. rewitalizacja programu Navigator, nowa jakość punktów gastronomicznych, modernizacja infrastruktury), tak aby w pełni sprostać rosnącym wymaganiom klientów w zakresie świadczenia najwyższej jakości usług i produktów w ramach wyróżniającej się na rynku oferty. LOTOS będzie też oferował paliwa alternatywne.
Innowacje i start-upy
LOTOS stawia na nowe modele współpracy z jednostkami badawczymi i start-up’ami. Spółka będzie aktywnie tworzyła wspólne agendy badawcze, tak aby najlepiej odpowiadały one jej potrzebom rozwojowym i dawały szansę ośrodkom na prowadzenie szczegółowych analiz, odpowiadających realnym wyzwaniom biznesu.
Istotnym celem jest też wsparcie i komercjalizacja polskiej wynalazczości. Firma planuje w tym celu powoływać dedykowane fundusze. Siłą LOTOSU w tej materii jest także kapitał ludzki – specjaliści zaangażowani w proces oceny, dopasowania i dopracowania innowacyjnych rozwiązań. Kluczowa będzie rola infrastruktury technologicznej i laboratoryjnej spółki, którą LOTOS wykorzysta m.in. do prowadzenia testów wdrożeniowych.
Firma aspiruje do roli narodowego czempiona badań nad biopaliwami 2. i 3. generacji oraz technologią współuwodornienia (realizacja NCW). Dodatkowo LOTOS prowadzi analizy możliwości magazynowania i wykorzystania wodoru w transporcie drogowym. Realizowane są prace nad modelami tankowania i rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych (LNG i CNG). Spółka angażuje się także w rozwój rynku elektromobilności pozostając aktywnym uczestnikiem badań tego nowego segmentu.
Bezpieczeństwo i odpowiedzialność społeczna
W sektorze energii niezwykle ważna jest wysoka kultura bezpieczeństwa. LOTOS zobowiązał się do priorytetowego traktowania aspektów BHP na każdym kroku swojej działalności. Zamiarem spółki jest ciągłe doskonalenie procesu zarządzania m.in. w zakresie ochrony infrastruktury, łańcucha logistycznego czy w kontekście cyberzagrożeń.
LOTOS będzie kontynuował swoje działania społeczne, skierowane do szerokiej grupy interesariuszy ze sfery opieki zdrowotnej, kultury, sztuki, nauki i sportu. Spółka będzie aktywnie współpracowała z interesariuszami by trwale rozwiązywać problemy społeczne i środowiskowe występujące w jej otoczeniu.
źródło lotos.pl
- 17/12/2016 12:57 - Grudniowym świtem 17 grudnia 2016: Tragiczną będzie nasza gra, wyrzutem będzie i spowiedzią
- 17/12/2016 09:41 - Rozdają „Paczki dla Seniora”
- 15/12/2016 15:31 - Balicki: Nasza demokracja odnotowała lepsze i gorsze momenty, ale ona jest
- 15/12/2016 12:53 - Warsztaty Świętego Mikołaja na Stadionie Energa
- 15/12/2016 12:47 - Caryca Katarzyna Wielka, Tusk i Arabski na komisji do sprawy Amber Gold
- 14/12/2016 17:35 - Grudzień 1970 – Grudzień 2016
- 14/12/2016 15:22 - XXIV liceum zostaje w Osowej
- 14/12/2016 07:39 - Atak PO na federację sportu?
- 14/12/2016 07:30 - Koncert przed Salą BHP: Dlaczego ciągle nie ma bohatera... Punk i "Solidarność"
- 14/12/2016 01:28 - Strajk Obywatelski w Gdańsku