Międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną zwodzonej kładki pieszej przez rzekę Motławę z centrum Gdańska na wyspę Ołowiankę, wygrała praca oznaczona liczbą 15. Po publicznym otwarciu koperty okazało się, że jest to projekt Pracowni Ponting z Mariboru (Słowenia).
Wyniki konkursu ogłoszono 9 listopada w auli głównej Politechniki Gdańskiej. Słoweńska firma Ponting w nagrodę otrzymała 50 tys. zł. Jej przedstawicieli nie było na ogłoszeniu wyników konkursu, jednak autorzy zwycięskiej koncepcji otrzymają zaproszenie do negocjacji, i w trybie zamówienia z wolnej ręki, na wykonanie dokumentacji projektowej. Kładka ma być oddana do użytku w 2014 roku, kosztem budowy – jak oszacowały władze Gdańska - za 13 mln zł.
W ocenie członków jury projekt słoweńskich architektów, chociaż charakteryzuje się współczesnością, to jednak swoją neutralną formą dźwigową nie konkuruje z zabytkową architekturą miasta. Zaproponowana konstrukcja nie ingeruje w nabrzeża, zapewniając pełną, pierwotną szerokość toru wodnego, nie blokując dostępu jednostkom pływającym. Podnoszenie zrealizowano w prosty, oszczędny i technicznie czysty sposób, przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych. Pozytywnie oceniono również pominięcie przeciwwagi, zwykle degradującej wygląd obiektu. Jego spektakularne podnoszenie będzie atrakcją turystyczną i nie odwracającą uwagi od dostojeństwa zabytków Gdańska.
Kładka jest zlokalizowana swoimi fundamentami na wysokości siedziby Klubu Morskiej Przygody Ołowianka, tuż przy zabytkowym budynku sprzed II wojny światowej. Był on siedzibą klubu kajakowego Victoria i nadal pełni tą rolę obecnie dla MRKS Gdańsk.
Kładka umożliwi przejście na wyspę Ołowiankę, na której znajdują się tak duże dwa obiekty kulturalne, jak Polska Filharmonia Bałtycka oraz Centralne Muzeum Morskie. W pobliżu mieści się też Marina Gdańska oraz hotele Gdański, Królewski i Podewils. Nieopodal buduje się elegancka dzielnica mieszkaniowa.
Kładka o długości 63,5 metra będzie wisiała nad Motławą na wysokości 2,5 metra, co umożliwi przepływanie niewielkich jednostek. Wejście na zwodzony most od strony Głównego Miasta znajdować się będzie w okolicy ul. Grodzkiej, w pobliżu siedziby obecnie budowanego Muzeum II Wojny Światowej.
Jak poinformował przewodniczący konkursowego jury mgr inż. arch. Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej, na ogłoszony w maju tego roku przez miasto międzynarodowy konkurs na koncepcję zwodzonej kładki nad Motławą, do 31 października wpłynęły 154 prace m.in. z Holandii, Niemiec, Portugalii, Słowenii, USA i najwięcej z Polski. Zakwalifikowano 130 prac, z czego ostatecznie sąd konkursowy oceniał tylko 47 projektów. Pozostałe nie spełniały wymogów formalnych.
Ich wartość, jak powiedział Bielawski, była różna. W większości było widać dominację konstruktorów, albo designerów. W zwycięskiej pracy zwyciężył rozsądny mariaż walorów estetycznych z funkcjami techniczno-użytkowymi, co przy tym obiekcie jest niezwykle ważne. Kładka musi działać sprawnie i bezpiecznie oraz nie utrudniać ruchu na Motławie, dodał Bielawski.
Nagrodzeni w konkursie:
I - 50 tys. zł, Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii
II - 30 tys. zł, AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku (praca nr 1),
III - 20 tys. zł, Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa (praca nr 7).
Dwa wyróżnienia - po 10 tys. zł, prace o numerach
29. Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy
52. Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta.
Cztery wyróżnienia honorowe, prace o numerach:
8. DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy,
36. Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina,
57. Ostrowscy Architekci s.c. z Katowic,
69. Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy.
Skład Sądu Konkursowego:
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski - zastępca prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej,
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber - Pomorska Izba Architektów,
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański - Wydział Architektury, PG,
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku,
5. dr hab. Beata Szymańska - ASP w Gdańsku,
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski - ekspert od maszyn dźwigowych,
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski - Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska PG;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt - PG, senator RP,
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel - Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska,
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino,
11. kpt Jerzy Wąsowicz - żeglarz i armator jednostki Antica.
Wła-49
Zdjęcia: Włodzimierz Amerski
- 13/11/2012 21:34 - 23 koncesje na gaz łupkowy w pomorskim
- 13/11/2012 11:30 - Wspólne kierunki rozwoju metropolitalnego
- 12/11/2012 19:19 - Sensacyjne znalezisko w Dworze Artusa
- 11/11/2012 12:25 - DNA w krysztale i testy wykrywające patologie zwycięzyły w konkursie Darboven
- 10/11/2012 14:11 - Gutkowski i Energa ruszyli w rejs dookoła świata
- 10/11/2012 13:36 - Lotnictwo pomostem do światowego biznesu
- 09/11/2012 20:17 - W sobotę start regat Vendée Globe
- 09/11/2012 20:08 - Biało-czerwone Święto Niepodległości
- 09/11/2012 19:23 - Obchody 94 rocznicy zawieszenia broni w 1918 r.
- 08/11/2012 21:36 - Nowa Rada Programowa Radia Gdańsk