Modernizacja wiaduktu drogowego Brama Oliwska nad torami kolejowymi w ciągu ulicy Jana z Kolna w Gdańsku, z uwagi na bardzo zły stan techniczny, została podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmuje częściową rozbiórkę i modernizację celem niezbędnego zabezpieczenia. Roboty objęły wszystkie czynności związane z demontażem elementów stalowych i betonowych konstrukcji pomostu wiaduktu.
Wykonawcą remontu, w ramach rozstrzygniętego w połowie 2011 roku przetargu, jest firma SKANSKA S.A., która podjęła się realizacji tego trudnego zadania za ustaloną kwotę 6,4 mln zł. Na początek zerwano nawierzchnię asfaltową i podbudowę betonową jezdni na wiadukcie. Zdejmowanie nawierzchni jezdni prowadzone było nocą ze względu na mniejszy ruch pociągów. Przygotowane też zostały podpory, na których została posadowiona kratowa konstrukcja remontowanego wiaduktu. Wcześniej ją osłonięto i oczyszczono mechanicznie, po czym położono warstwę podkładową oraz dwie warstwy farby nawierzchniowej. Ostatnia warstwa farby, prawdopodobnie jak dotychczas koloru żółtego, zostanie położona po ułożeniu nowej nawierzchni jezdni i chodników.
W ramach pierwszego etapu remontu, umieszczono pod uniesionym przęsłem wiaduktu przygotowane wcześniej stalowe belki dwuteowe. Są to podłużnice rusztowania tymczasowego, po których już w styczniu 2012 r., na rolkach w kierunku Placu Zebrań Ludowych przemieszczono odcięte fragmenty pomostu. Są tak bardzo skorodowane, że zostaną one złomowane. W ten sposób został usunięty cały pomost, a w jego miejsce podobną technologią będzie umieszczona na poprzednim miejscu przygotowana przez wykonawcę nowa konstrukcja.
Celem II etapu jest przebudowa wiaduktu oraz zmiana jego funkcji, tj. przeznaczenie głównie dla uchu pieszego i rowerowego wraz z możliwością ruchu samochodowego do 3,5 tony, a także samochodów uprzywilejowanych. Zakres robót obejmować będzie m.in. budowę wjazdu i zjazdu dla rowerów, zamontowanie windy dla niepełnosprawnych i oświetlenia iluminacyjnego. Termin zakończenia II etapu ustalono na 30 kwietnia 2012.
Wiadukt usytuowany jest nad torami kolejowymi w Gdańsku i stanowi połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z Al. Zwycięstwa. Przez kilka ostatnich lat był zamknięty ze względu na bardzo zły stan techniczny. Obiekt ten wybudowany został prawdopodobnie w 1913 roku. Konstrukcję nośną stanowią dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami, pomiędzy którymi zawieszona jest jezdnia. W roku 1968 przęsło wiaduktu zostało podniesione o około 20 cm w ramach elektryfikacji linii kolejowej. Kratowa konstrukcja łukowa została też pomalowana farbą żółtego koloru, i stąd przylgnęła do wiaduktu nazwa „żółtego”.
Przypomnijmy również, że podczas Euro 2012 wiadukt nad torami znajdzie się na trasie między strefą dla kibiców, która powstanie na Placu Zebrań Ludowych, a stadionem piłkarskim w Letnicy.
Wła-49
Zdjęcia: Maja Bieńkowska
- 19/01/2012 16:37 - Prezydent Komorowski chce wzmocnienia pozycji miejskich włodarzy?
- 19/01/2012 13:33 - NIK skontrolował gdańskie inwestycje
- 19/01/2012 13:28 - Trawicki: Ludowcy się nie dadzą!
- 19/01/2012 13:26 - PSL na krawędzi bankructwa? 21 milionów do zwrotu
- 19/01/2012 10:07 - Kolejna żółta kartka dla Lechii Operatora. Adamowicz daje ostatnią szansę
- 18/01/2012 09:44 - Umowa Gdańska z Niemcami na EURO 2012
- 18/01/2012 09:39 - Śmierć na torach
- 17/01/2012 14:48 - Fotyga: Jerzy Buzek był za mało asertywny, a Schulz to rzecznik niemieckiej hegemonii
- 17/01/2012 10:40 - Parafialna instrukcja: Kolędy w wizytowym obuwiu
- 17/01/2012 08:52 - Zawodzi frekwencja wśród młodych radnych