Zmiany w Muzeum Narodowym w Gdańsku » Przebywający na Wybrzeżu Jarosław Sellin, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas konf... 300 tys. zł na wojaże - gdańskie trampy » Mimo licznych publicznych lamentów na niedofinansowanie samorządów prezydent Gdańska A. Dulkiewicz i... Piotr Dzik: Wigilia od 1991 » 24 grudnia ubiegłego roku po raz 31. odbyła się wigilia dla ubogich. Na pytania związane z wydarzeni... Bartłomiej Obajtek: Lasy Państwowe przeciwne unijnej ingerencji w zarz... » Polska jest potęgą światową w przemyśle drzewnym. Samorządy nie mogą funkcjonować bez dobrej współpr... Radni PiS chcą debaty o systemie FALA » Radni klubu PiS w Radzie Miasta Gdańska chcą rozmawiać o systemie FALA. W czwartek o godz. 17.00 zap... W tygodniku „Sieci”: Jechaliśmy polskim Leopardem! » Bohaterem nowego numeru „Sieci” jest Leopard 2 – niemiecki czołg, który może zmienić losy wojny na U... Działacze PiS pytają o plany miasta wobec terenów na których miały pow... » Miasto Gdańsk zrezygnowało z planów budowy parkingów kubaturowych w centrum Gdańska nie będzie. Prze... Nie żyje były prezydent Gdańska Franciszek Jamroż » W środę przed południem w wieku 79 lat zmarł Franciszek Stefan Jamroż. W latach 90. ubiegłego stulec... „Wejście w historię”: Enigma » 25 stycznia w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się pierwsze w tym roku wydarzenie w ramach... Gdańsk - nazwy dzielnic, których nie ma » Niedawno z przestrzeni publicznej zniknęły tablice z nazwami niektórych części administracyjnych Gda...
300 tys. zł na wojaże - gdańskie trampy
czwartek, 02 lutego 2023 17:33
300 tys. zł na wojaże - gdańskie trampy
Mimo licznych publicznych lamentów na niedofinansowanie samorządów
ZAKSA wrzuciła Trefla z Pucharu Polski
środa, 01 lutego 2023 20:54
ZAKSA wrzuciła Trefla z Pucharu Polski
Na ćwierćfinale zakończyli siatkarze Trefla udział w Pucharze
Rusza karuzela...
piątek, 27 stycznia 2023 15:18
Rusza karuzela...
W piątek budzi się z krótkiego, zimowego snu futbolowa karuzela
Lechia zdobyła punkt w rekordowo długim meczu
sobota, 04 lutego 2023 20:52
Lechia zdobyła punkt w rekordowo długim meczu
To było jedno z najdłuższych spotkań w historii piłkarskiej

Galeria Sztuki Gdańskiej

„Ignacy Klukowski, Pomorzanin z wyboru”
niedziela, 22 stycznia 2023 12:04
„Ignacy Klukowski, Pomorzanin z wyboru”
Ukazała się kolejna publikacja poświęcona Ignacemu Klukowskiemu
Aktywne półkolonie z GZSiSS
niedziela, 29 stycznia 2023 21:49
Aktywne półkolonie z GZSiSS
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego na okres ferii

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
wtorek, 28 czerwca 2022 13:33
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
27 czerwca 2022 roku w Magazynie Malbork Elewarr Sp. z o.o. odbyło
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

PiS prostuje PO w sejmiku: Pomorze to nie Trójmiasto

Ocena użytkowników: / 6
SłabyŚwietny 
środa, 10 marca 2021 19:32

Stanowisko Klubu Radnych PiS sejmiku woj. pomorskiego w sprawie podziału środków w Umowie Partnerstwa 2021-2027.


Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość Sejmiku Województwa Pomorskiego, uznaje za konieczne wyrażenie swojego stanowiska w toczącej się w kraju dyskusji na temat propozycji podziału środków w Umowie Partnerstwa 2021-2027 w szczególności na programy regionalne w tym dla Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego.

Dyskusja ta w sposób szczególny przebiega w naszym województwie. Jest ona powodowana względami merytorycznymi, ale wyrażana w sposób „ skrajnie polityczny”, gdzie bardzo mocno atakuje się Rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego jako klub nie poparliśmy uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 22.02.2021r., która zawierała zbyt wiele politycznych odniesień. Z naszych informacji wynika, że jeszcze tylko Sejmik Województwa Wielkopolskiego przyjął uchwałę odnoszącą się do proponowanej alokacji. Tam przyjęto uchwałę w konsensusie i jest to stanowisko które w sposób merytoryczny wyraża swoje uwagi do propozycji rządu. My również chcemy wskazać na pewne mankamenty przy doborze kryteriów, zgłosić propozycje do rozważenia przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Mamy świadomość, że obecny rząd musiał dokonać zmian w stosunku do poprzedniej perspektywy. Wynika to przede wszystkim z mniejszej ilości środków, ale też z chęci i obowiązku realizacji zrównoważonego rozwoju, którego naturalną podstawą jest środowisko naturalne, gospodarka narzędziem a dobrobyt społeczeństwa celem. Wiemy, że poprzednia perspektywa była realizowana według tzw. „modelu polaryzacyjno-dyfuzyjnego”, co spowodowało powstanie wiele wykluczonych, bądź zagrożonych wykluczeniem obszarów Polski

Zauważamy też dobre wyniki rozwojowe woj. Pomorskiego, takie jak:
- PKB per capita, który wyniósł w roku 2019 ponad 97%, plasując nasze województwo na piątej pozycji w skali kraju;
- Pomorskie to jedno z trzech województw, które odnotowało w latach 2014-2018 wzrost liczby ludności;
- Pomorskie jest jednym z najlepszych w sektorze B+R, ma jeden z najlepszych wskaźników w skali kraju na mieszkańca. Wyniosły one 556 zł wobec 512 zł w skali kraju.

Jednak na niektóre kryteria pozwolimy sobie zwrócić uwagę prosząc o ich weryfikacje. Szczególnie dotyczy to:
- Kryterium Wskaźnik międzygałęziowej dostępności transportowej w kolejowym transporcie pasażerskim (WMDT), szczególnie nas boli. Bo z jednej strony w ostatnich latach mocno zainwestowaliśmy w infrastrukturę kolejową, głównie w obrzeżu trójmiasta- Pomorska Kolej Metropolitalna -mając tym samym wyższą dostępność, ale z drugiej strony mamy dramatycznie duże braki w funkcjonowaniu kolei regionalnej, np. linia 229 Sierakowice – Kartuzy, linia 212 Korzybie-Bytów-Lipusz. Jeszcze gorzej jest w infrastrukturze drogowej. W województwie pomorskim długość wszystkich dróg publicznych stanowi 5,36% wszystkich dróg w Polsce i lokuje region na 10 miejscu wśród 16 województw. Średnio na każde województwo przypada 1213 km dróg krajowych, podczas gdy w województwie pomorskim wartość ta znacznie odbiega od średniej i wynosi 914,5 km, czyli prawie 300 km mniej niż średnia dla województw. Uwzględniając powierzchnię poszczególnych województw, średnia długość dróg krajowych wynosi 6,43 km/100km2, zaś w województwie pomorskim średnia ta wynosi 4,99 km/100km2. Także gęstość dróg wojewódzkich na 100 km2 w subregionach chojnickim (7,08) i słupskim (7,19) znacząco odbiega od średniej dla subregionów w województwie wynoszącej 10,93. Wyraźnie wskazuje to na znaczne dysproporcje w tym zakresie w skali odpowiednio krajowej oraz regionalnej i ma swoje odbicie w dostępności i spójności transportowej wewnątrz województwa. Tezę tę potwierdzają już od wielu lat rządowe dokumenty strategiczne i planistyczne (Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju 2020 z perspektywą do roku 2030, Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2020, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030).

Należy także zauważyć, że wykluczenie komunikacyjne jest istotnym czynnikiem ograniczającym możliwości rozwojowe gmin zachodniej części województwa. Na podstawie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 aż 10 gmin położonych w subregionie słupskim oraz 4 w subregionie chojnickim, zamieszkanych przez prawie 10% mieszkańców województwa, zostało zakwalifikowanych jako obszary zagrożone trwałą marginalizacją. W wyniku transformacji gospodarczej po 1989 r. przeszły one poważne załamanie społeczno-gospodarcze, w tym zwłaszcza związane z upadkiem rolnictwa uspołecznionego(PGR-ów) oraz powiązanego z nim przetwórstwa rolno-spożywczego. Dodatkowo największe ośrodki osadnicze subregionów chojnickiego i słupskiego - Bytów, Chojnice, Lębork i Słupsk zostały zidentyfikowane w KSRR 2030 jako miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze. Warto jeszcze zaznaczyć, że biznes i samorządy zachodniej części województwa pomorskiego na ostatnim etapie prac nad strategią po raz kolejny (wcześniej przy pracach nad planem zagospodarowania przestrzennego), wnioskują o budowę drogi szybkiego ruchu w układzie południkowym Ustka-Słupsk-Bytów-Chojnice i dalej alternatywnie do A1, S11 lub Bydgoszcz. Jeżeli sobie uświadomimy, że w Bytowie funkcjonuje i dalej się rozwija jedna z największych firm w Europie w produkcji okien to taki wniosek zasługuje na uwzględnienie go w planach rozwojowych.

- Kryterium Emisja zanieczyszczeń pyłowych przez zakłady szczególnie uciążliwe. Wskaźnik ten premiuje województwa obciążone działalnością dużych zakładów pracy, głównie z obszaru produkcji energii. Te województwa skorzystają dodatkowe wsparcie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Tymczasem wszystkie województwa są zobowiązane do redukcji zanieczyszczeń powietrza. Nasze województwo w sposób naturalny stawia na turystykę. Jako województwo nadmorskie, ale również posiadające urocze Kaszuby, Kociewie, czy Żuławy musimy mieć argumenty w postaci czystego powietrza.

Mamy świadomość, że rewolucyjnych zmian nie można w projektowanym podziale wprowadzić, ale prosimy przynajmniej o uwzględnienie przy rozdysponowaniu rezerwy, na projekty które będą wyrównywały szanse rozwojowe najbardziej wykluczonych obszarów wewnątrz województwa.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież