Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

PiS prostuje PO w sejmiku: Pomorze to nie Trójmiasto

Ocena użytkowników: / 6
SłabyŚwietny 
środa, 10 marca 2021 19:32

Stanowisko Klubu Radnych PiS sejmiku woj. pomorskiego w sprawie podziału środków w Umowie Partnerstwa 2021-2027.


Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość Sejmiku Województwa Pomorskiego, uznaje za konieczne wyrażenie swojego stanowiska w toczącej się w kraju dyskusji na temat propozycji podziału środków w Umowie Partnerstwa 2021-2027 w szczególności na programy regionalne w tym dla Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego.

Dyskusja ta w sposób szczególny przebiega w naszym województwie. Jest ona powodowana względami merytorycznymi, ale wyrażana w sposób „ skrajnie polityczny”, gdzie bardzo mocno atakuje się Rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego jako klub nie poparliśmy uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 22.02.2021r., która zawierała zbyt wiele politycznych odniesień. Z naszych informacji wynika, że jeszcze tylko Sejmik Województwa Wielkopolskiego przyjął uchwałę odnoszącą się do proponowanej alokacji. Tam przyjęto uchwałę w konsensusie i jest to stanowisko które w sposób merytoryczny wyraża swoje uwagi do propozycji rządu. My również chcemy wskazać na pewne mankamenty przy doborze kryteriów, zgłosić propozycje do rozważenia przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Mamy świadomość, że obecny rząd musiał dokonać zmian w stosunku do poprzedniej perspektywy. Wynika to przede wszystkim z mniejszej ilości środków, ale też z chęci i obowiązku realizacji zrównoważonego rozwoju, którego naturalną podstawą jest środowisko naturalne, gospodarka narzędziem a dobrobyt społeczeństwa celem. Wiemy, że poprzednia perspektywa była realizowana według tzw. „modelu polaryzacyjno-dyfuzyjnego”, co spowodowało powstanie wiele wykluczonych, bądź zagrożonych wykluczeniem obszarów Polski

Zauważamy też dobre wyniki rozwojowe woj. Pomorskiego, takie jak:
- PKB per capita, który wyniósł w roku 2019 ponad 97%, plasując nasze województwo na piątej pozycji w skali kraju;
- Pomorskie to jedno z trzech województw, które odnotowało w latach 2014-2018 wzrost liczby ludności;
- Pomorskie jest jednym z najlepszych w sektorze B+R, ma jeden z najlepszych wskaźników w skali kraju na mieszkańca. Wyniosły one 556 zł wobec 512 zł w skali kraju.

Jednak na niektóre kryteria pozwolimy sobie zwrócić uwagę prosząc o ich weryfikacje. Szczególnie dotyczy to:
- Kryterium Wskaźnik międzygałęziowej dostępności transportowej w kolejowym transporcie pasażerskim (WMDT), szczególnie nas boli. Bo z jednej strony w ostatnich latach mocno zainwestowaliśmy w infrastrukturę kolejową, głównie w obrzeżu trójmiasta- Pomorska Kolej Metropolitalna -mając tym samym wyższą dostępność, ale z drugiej strony mamy dramatycznie duże braki w funkcjonowaniu kolei regionalnej, np. linia 229 Sierakowice – Kartuzy, linia 212 Korzybie-Bytów-Lipusz. Jeszcze gorzej jest w infrastrukturze drogowej. W województwie pomorskim długość wszystkich dróg publicznych stanowi 5,36% wszystkich dróg w Polsce i lokuje region na 10 miejscu wśród 16 województw. Średnio na każde województwo przypada 1213 km dróg krajowych, podczas gdy w województwie pomorskim wartość ta znacznie odbiega od średniej i wynosi 914,5 km, czyli prawie 300 km mniej niż średnia dla województw. Uwzględniając powierzchnię poszczególnych województw, średnia długość dróg krajowych wynosi 6,43 km/100km2, zaś w województwie pomorskim średnia ta wynosi 4,99 km/100km2. Także gęstość dróg wojewódzkich na 100 km2 w subregionach chojnickim (7,08) i słupskim (7,19) znacząco odbiega od średniej dla subregionów w województwie wynoszącej 10,93. Wyraźnie wskazuje to na znaczne dysproporcje w tym zakresie w skali odpowiednio krajowej oraz regionalnej i ma swoje odbicie w dostępności i spójności transportowej wewnątrz województwa. Tezę tę potwierdzają już od wielu lat rządowe dokumenty strategiczne i planistyczne (Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju 2020 z perspektywą do roku 2030, Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2020, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030).

Należy także zauważyć, że wykluczenie komunikacyjne jest istotnym czynnikiem ograniczającym możliwości rozwojowe gmin zachodniej części województwa. Na podstawie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 aż 10 gmin położonych w subregionie słupskim oraz 4 w subregionie chojnickim, zamieszkanych przez prawie 10% mieszkańców województwa, zostało zakwalifikowanych jako obszary zagrożone trwałą marginalizacją. W wyniku transformacji gospodarczej po 1989 r. przeszły one poważne załamanie społeczno-gospodarcze, w tym zwłaszcza związane z upadkiem rolnictwa uspołecznionego(PGR-ów) oraz powiązanego z nim przetwórstwa rolno-spożywczego. Dodatkowo największe ośrodki osadnicze subregionów chojnickiego i słupskiego - Bytów, Chojnice, Lębork i Słupsk zostały zidentyfikowane w KSRR 2030 jako miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze. Warto jeszcze zaznaczyć, że biznes i samorządy zachodniej części województwa pomorskiego na ostatnim etapie prac nad strategią po raz kolejny (wcześniej przy pracach nad planem zagospodarowania przestrzennego), wnioskują o budowę drogi szybkiego ruchu w układzie południkowym Ustka-Słupsk-Bytów-Chojnice i dalej alternatywnie do A1, S11 lub Bydgoszcz. Jeżeli sobie uświadomimy, że w Bytowie funkcjonuje i dalej się rozwija jedna z największych firm w Europie w produkcji okien to taki wniosek zasługuje na uwzględnienie go w planach rozwojowych.

- Kryterium Emisja zanieczyszczeń pyłowych przez zakłady szczególnie uciążliwe. Wskaźnik ten premiuje województwa obciążone działalnością dużych zakładów pracy, głównie z obszaru produkcji energii. Te województwa skorzystają dodatkowe wsparcie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Tymczasem wszystkie województwa są zobowiązane do redukcji zanieczyszczeń powietrza. Nasze województwo w sposób naturalny stawia na turystykę. Jako województwo nadmorskie, ale również posiadające urocze Kaszuby, Kociewie, czy Żuławy musimy mieć argumenty w postaci czystego powietrza.

Mamy świadomość, że rewolucyjnych zmian nie można w projektowanym podziale wprowadzić, ale prosimy przynajmniej o uwzględnienie przy rozdysponowaniu rezerwy, na projekty które będą wyrównywały szanse rozwojowe najbardziej wykluczonych obszarów wewnątrz województwa.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież