Pogrzeb Żołnierza Wyklętego śp. Stanisława Szafranka » 18 października odbędzie się uroczysty pogrzeb śp. Stanisława Szafranka, żołnierza ZWZ-AK oraz WiN, ... Holland House Residence Gdańsk — kameralny adres na Długim Targu. Hanz... » Są hotele, które „robią robotę”, i takie, które dodatkowo opowiadają historię miejsca. Holland House... Warsaw Hostel Centrum – więcej niż nocleg. Historia, komfort i 24/7 w ... » Warszawa potrafi oczarować, ale by naprawdę poczuć jej rytm, warto zatrzymać się tam, gdzie miasto b... GEMO na Długim Targu: prawdziwa Gruzja tuż pod oknami gdańskiego ratus... » Nie każdy lokal „z kuchnią świata” potrafi uchwycić to, co w danym kraju najcenniejsze: smak, rytuał... REDAKTOR Jakubowski nie żyje » Nie żyje Jan Jakubowski (84.l), dziennikarz i wydawca, w latach 1991-96 redaktor naczelny "Dziennika... Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy » Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zainicjowa... Dość obłędu - po pierwsze dziecko! » Dlaczego nie chcemy rodzić dzieci!Na łamach "Gazety Wyborczej", alarmuje prof. Piotr Szukalski, zano... Fort24 – Twój magazyn spokoju i porządku w sercu Warszawy » W szybko zmieniającej się Warszawie, gdzie każdy metr kwadratowy ma ogromne znaczenie, znalezienie m... Hotel Mokotów – nowoczesny adres w zielonej dzielnicy. Komfort, praca ... » Mokotów to Warszawa w pigułce: biurowe zagłębie i kawiarniane ulice, dużo zieleni i szybki dojazd do... Food Hall Długi Targ – jeden adres, wiele historii. Zjedz jak chcesz, ... » W samym środku gdańskiego Głównego Miasta, między Dworcem Artusa a Zieloną Bramą, jest miejsce, któr...
Reklama
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
poniedziałek, 06 października 2025 18:39
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im.
Najlepsze
sobota, 13 września 2025 06:16
Najlepsze
Na kortach Sopockiego Klubu Tenisowego zakończył się Ogólnopolski
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Staszek
czwartek, 25 września 2025 11:03
Staszek
Był człowiekiem słowa – i to słowa używanego w sposób

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Żeglarz
piątek, 02 maja 2025 08:00
Żeglarz
Kapitan Nut odważny, romantyczny, bez skazy, poświęcił swoje
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
czwartek, 18 września 2025 17:09
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
Kompleks klasztorno-kościelny w Żarnowcu to perła północnych
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

PiS prostuje PO w sejmiku: Pomorze to nie Trójmiasto

Ocena użytkowników: / 6
SłabyŚwietny 
środa, 10 marca 2021 19:32

Stanowisko Klubu Radnych PiS sejmiku woj. pomorskiego w sprawie podziału środków w Umowie Partnerstwa 2021-2027.


Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość Sejmiku Województwa Pomorskiego, uznaje za konieczne wyrażenie swojego stanowiska w toczącej się w kraju dyskusji na temat propozycji podziału środków w Umowie Partnerstwa 2021-2027 w szczególności na programy regionalne w tym dla Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego.

Dyskusja ta w sposób szczególny przebiega w naszym województwie. Jest ona powodowana względami merytorycznymi, ale wyrażana w sposób „ skrajnie polityczny”, gdzie bardzo mocno atakuje się Rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego jako klub nie poparliśmy uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 22.02.2021r., która zawierała zbyt wiele politycznych odniesień. Z naszych informacji wynika, że jeszcze tylko Sejmik Województwa Wielkopolskiego przyjął uchwałę odnoszącą się do proponowanej alokacji. Tam przyjęto uchwałę w konsensusie i jest to stanowisko które w sposób merytoryczny wyraża swoje uwagi do propozycji rządu. My również chcemy wskazać na pewne mankamenty przy doborze kryteriów, zgłosić propozycje do rozważenia przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Mamy świadomość, że obecny rząd musiał dokonać zmian w stosunku do poprzedniej perspektywy. Wynika to przede wszystkim z mniejszej ilości środków, ale też z chęci i obowiązku realizacji zrównoważonego rozwoju, którego naturalną podstawą jest środowisko naturalne, gospodarka narzędziem a dobrobyt społeczeństwa celem. Wiemy, że poprzednia perspektywa była realizowana według tzw. „modelu polaryzacyjno-dyfuzyjnego”, co spowodowało powstanie wiele wykluczonych, bądź zagrożonych wykluczeniem obszarów Polski

Zauważamy też dobre wyniki rozwojowe woj. Pomorskiego, takie jak:
- PKB per capita, który wyniósł w roku 2019 ponad 97%, plasując nasze województwo na piątej pozycji w skali kraju;
- Pomorskie to jedno z trzech województw, które odnotowało w latach 2014-2018 wzrost liczby ludności;
- Pomorskie jest jednym z najlepszych w sektorze B+R, ma jeden z najlepszych wskaźników w skali kraju na mieszkańca. Wyniosły one 556 zł wobec 512 zł w skali kraju.

Jednak na niektóre kryteria pozwolimy sobie zwrócić uwagę prosząc o ich weryfikacje. Szczególnie dotyczy to:
- Kryterium Wskaźnik międzygałęziowej dostępności transportowej w kolejowym transporcie pasażerskim (WMDT), szczególnie nas boli. Bo z jednej strony w ostatnich latach mocno zainwestowaliśmy w infrastrukturę kolejową, głównie w obrzeżu trójmiasta- Pomorska Kolej Metropolitalna -mając tym samym wyższą dostępność, ale z drugiej strony mamy dramatycznie duże braki w funkcjonowaniu kolei regionalnej, np. linia 229 Sierakowice – Kartuzy, linia 212 Korzybie-Bytów-Lipusz. Jeszcze gorzej jest w infrastrukturze drogowej. W województwie pomorskim długość wszystkich dróg publicznych stanowi 5,36% wszystkich dróg w Polsce i lokuje region na 10 miejscu wśród 16 województw. Średnio na każde województwo przypada 1213 km dróg krajowych, podczas gdy w województwie pomorskim wartość ta znacznie odbiega od średniej i wynosi 914,5 km, czyli prawie 300 km mniej niż średnia dla województw. Uwzględniając powierzchnię poszczególnych województw, średnia długość dróg krajowych wynosi 6,43 km/100km2, zaś w województwie pomorskim średnia ta wynosi 4,99 km/100km2. Także gęstość dróg wojewódzkich na 100 km2 w subregionach chojnickim (7,08) i słupskim (7,19) znacząco odbiega od średniej dla subregionów w województwie wynoszącej 10,93. Wyraźnie wskazuje to na znaczne dysproporcje w tym zakresie w skali odpowiednio krajowej oraz regionalnej i ma swoje odbicie w dostępności i spójności transportowej wewnątrz województwa. Tezę tę potwierdzają już od wielu lat rządowe dokumenty strategiczne i planistyczne (Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju 2020 z perspektywą do roku 2030, Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2020, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030).

Należy także zauważyć, że wykluczenie komunikacyjne jest istotnym czynnikiem ograniczającym możliwości rozwojowe gmin zachodniej części województwa. Na podstawie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 aż 10 gmin położonych w subregionie słupskim oraz 4 w subregionie chojnickim, zamieszkanych przez prawie 10% mieszkańców województwa, zostało zakwalifikowanych jako obszary zagrożone trwałą marginalizacją. W wyniku transformacji gospodarczej po 1989 r. przeszły one poważne załamanie społeczno-gospodarcze, w tym zwłaszcza związane z upadkiem rolnictwa uspołecznionego(PGR-ów) oraz powiązanego z nim przetwórstwa rolno-spożywczego. Dodatkowo największe ośrodki osadnicze subregionów chojnickiego i słupskiego - Bytów, Chojnice, Lębork i Słupsk zostały zidentyfikowane w KSRR 2030 jako miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze. Warto jeszcze zaznaczyć, że biznes i samorządy zachodniej części województwa pomorskiego na ostatnim etapie prac nad strategią po raz kolejny (wcześniej przy pracach nad planem zagospodarowania przestrzennego), wnioskują o budowę drogi szybkiego ruchu w układzie południkowym Ustka-Słupsk-Bytów-Chojnice i dalej alternatywnie do A1, S11 lub Bydgoszcz. Jeżeli sobie uświadomimy, że w Bytowie funkcjonuje i dalej się rozwija jedna z największych firm w Europie w produkcji okien to taki wniosek zasługuje na uwzględnienie go w planach rozwojowych.

- Kryterium Emisja zanieczyszczeń pyłowych przez zakłady szczególnie uciążliwe. Wskaźnik ten premiuje województwa obciążone działalnością dużych zakładów pracy, głównie z obszaru produkcji energii. Te województwa skorzystają dodatkowe wsparcie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Tymczasem wszystkie województwa są zobowiązane do redukcji zanieczyszczeń powietrza. Nasze województwo w sposób naturalny stawia na turystykę. Jako województwo nadmorskie, ale również posiadające urocze Kaszuby, Kociewie, czy Żuławy musimy mieć argumenty w postaci czystego powietrza.

Mamy świadomość, że rewolucyjnych zmian nie można w projektowanym podziale wprowadzić, ale prosimy przynajmniej o uwzględnienie przy rozdysponowaniu rezerwy, na projekty które będą wyrównywały szanse rozwojowe najbardziej wykluczonych obszarów wewnątrz województwa.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież