Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Nowa Wyzwolenia: Miasto zignoruje zdanie mieszkańców Nowego Portu?

Ocena użytkowników: / 22
SłabyŚwietny 
niedziela, 21 lipca 2019 17:23

29 kwietnia Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło projekt planu Nowy Port – Letnica rejon ulic Wyzwolenia, tzw. Nowej Wyzwolenia i Letnickiej. Duże zastrzeżenia do projektu mają mieszkańcy Nowego Portu, którzy proponują alternatywne rozwiązanie.


Obecnie ruch do nabrzeży WOC odbywa się z okolic ronda przy tunelu pod Martwą Wisłą ul. Marynarki Polskiej i ul. Wyzwolenia oraz Oliwską. W znacznie mniejszym zakresie przez Brzeźno ul. Gdańską i Krasickiego.

alt


29 kwietnia Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło projekt planu Nowy Port – Letnica rejon ulic Wyzwolenia, tzw. Nowej Wyzwolenia i Letnickiej, według którego Nowa Wyzwolenia miałaby zostać poprowadzona do ulicy Wyzwolenia, ale bardziej na południe. Mieszkańcy Nowego Portu zgłosili wiele zastrzeżeń, które przedstawili podczas dyskusji publicznej zorganizowanej przez BRG w dniu 9 maja oraz podczas spotkania zorganizowanego przez Radę Dzielnicy w Zespole Szkół Morskich 28 maja.

alt

Plan przedstawiony przez Biuro Rozwoju Gdańska


- Naszym zdaniem przedstawiony projekt ma wiele wad - powiedział Piotr Ciara, radny Rady Dzielnicy Nowy Port. - Z punktu widzenia osób najbardziej zainteresowanych ze względu na sąsiedztwo proponowanej nowej ulicy największą wadą jest to, że przenosimy problem transportu ciężarowego spod jednych okien dzisiejszej ulicy Wyzwolenia na drugą stronę bloków. Tym tematem będzie obciążonych kilkaset osób. Domyślny przebieg ulicy Nowej Wyzwolenia sprawi, że budynki o numerach od 5 do 35 oraz inne obiekty, jak boisko piłkarskie przy Zespole Szkół Morskich, zostaną z dwóch stron otoczone drogami, co istotnie przełoży się na pogorszenie jakości powietrza i zwiększenia hałasu w tym obszarze. Planowana zabudowa przyczyni się do stworzenia z osiedla obejmującego budynki Wyzwolenia 5-8 swoistego getta otoczonego z każdej strony zabudową i drogami. Druga sprawa to kwestia likwidacji kilkuset garaży. Obecnie tej części Nowego Portu nie dotyka problem z parkowaniem w takim stopniu jak inne dzielnice Gdańska. Sugerowaliśmy, aby nie powielać błędów z innych dzielnic. Ta dzielnica i tak jest już dotknięta wieloma błędami. To co się tutaj działo po 1945 roku już się w dużej mierze nie odwróci. Chodzi o to, aby nie dokładać kolejnych błędów. Dla miasta likwidacja garaży tez wydaje się być minusem. Od każdego garażu co miesiąc wpływa do miasta około 60 złotych co jest porównywalne z podatkiem od nieruchomości od średniej wielkości mieszkania płaconym raz do worku, a tu jest opłata co miesiąc. Jeden taki garaż daje przychód do miasta jak dwanaście mieszkań. Oprócz garaży zlikwidowane miałyby być ogródki działkowe. To, że Nowy Port nie jest zalewany to w dużej mierze zasługa oddzielenia Nowego Partu pasem dawnego składowiska popiołów, na którym roślinność całkiem nieźle się rozwija. Na tym terenie żyją też istotne gatunki zwierząt, niektóre chronione. Na to też nie zwraca się uwagi. Ta propozycja doprowadzi do rozwiązania rzadko spotykanego, przynajmniej w nowych rozwiązaniach, że z dwóch końców budynków będą prostopadłe do nich drogi. Planowane rozwiązanie nie powstało w drodze szerokich konsultacji, których uczestnikami byliby oprócz mieszkańców także inni interesariusze czyli Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA oraz PKP SA, których głos w temacie potrzeb logistycznych i możliwości zagospodarowania terenu byłby bardzo istotny.

alt

Według projektu BRG Nowa Wyzwolenia miałaby przebiegać m.in. tuż za boiskiem przy Zespole Szkół Morskich


Mieszkańcy Nowego Poru przedstawili swoją propozycję.
- Propozycja mieszkańców datuje się już od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku - powiedział Piotr Ciara. - Były podobno wówczas prowadzone rozmowy w Radzie Miasta, ale nie ma na to śladów pisemnych. 1 kwietnia 2009 roku ówczesna Rada Osiedla Nowego Portu w swojej uchwale do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego złożyła potrzebę budowy drogi łączącej Letnicę z Nowym Portem, która miałaby wychodzić w okolicach ulicy Krasickiego. W 2016 roku jako mieszkaniem pisałem o tym do Biura Rozwoju Gdańska i dostałem odpowiedź od wiceprezydenta Bielawskiego, że jest to niezasadne. Według naszej propozycji droga miałaby biec od ulicy Nowej Muzycznej. Jadąc Aleją Marszałka Płażyńskiego w kierunku Gdyni na "ślimaku" zjeżdżając w dół i skręcając w prawo mamy dwa ucięte pasy. Ktoś kiedyś przewidział jakąś kontynuację tej drogi, ale jej nie ma. My proponujemy kontynuację w stronę Nowego Portu, bezpośrednio pod bramę wjazdową do Portu. Przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Łukasz Hamadyk kontaktował się z przedstawicielami kolei, którzy powiedzieli, że ich interesuje tak naprawdę jeden tor do czerwonego mostu, o pozostałych są w stanie dyskutować. Z tego co wiemy nikt z miasta takich rozmów nie podjął. Nasze rozwiązanie powoduje, że przejazd pojazdów ciężarowych od wyjazdu z tunelu pod Martwą Wisłą jest mniej kolizyjny niż przejazd ulicą Marynarki Polskiej.

alt

Według propozycji mieszkańców Nowa Wyzwolenia miałaby przebiegać wzdłuż torów...


Po dyskusji publicznej zorganizowanej 9 maja przez BRG część radnych Rady Dzielnicy złożyła Uwagę do projektu planu z 550 podpisami mieszkańców, która została w całości odrzucona. W tym sam czasie trwała i trwa nadal zbiórka podpisów pod petycją do prezydent Gdańska o podjęcie dyskusji na temat tych rozwiązań komunikacyjnych dla Nowego Portu i dla Portu. Rada Dzielnicy Nowy Port podjęła uchwałę, 7 głosów za, 3 wstrzymujące się, popierająca zgłoszoną uwagę.

alt

... prosto pod bramę Portu


- Jesteśmy otwarci na rozmowy - zapowiada Piotr Ciara. - Chcemy się spotkać z koleją i porozmawiać o naszym rozwiązaniu. Może z jakichś powodów jest ono niemożliwe do rozwiązania. Być może jest możliwe przesunięcie planowanej drogi o kilkadziesiąt metrów na południe co mogłoby być rozwiązaniem odpowiadającym wszystkim stronom. Widzimy bardzo dużą determinację BRG przy realizacji swojego planu. Z drugiej strony jest bardzo duża determinacja mieszkańców, co widać przy składaniu podpisów, przy dyskusjach, którzy są zdecydowanie przeciwni. Co z tego wyjdzie nie wiem. Niektórzy mówią "Drodzy gdańszczanie, drogie gdańszczanki", ale zobaczymy jak to będzie wyglądało w praktyce.

Tomasz Łunkiewicz


Inne artykuły związane z:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież