Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Kazimierz Smoliński: między rządem a samorządem

Ocena użytkowników: / 12
SłabyŚwietny 
sobota, 28 września 2019 08:42

Z Kazimierzem Smolińskim, posłem PiS, byłym wiceministrem infrastruktury i budownictwa rozmawia Artur S. Górski


- Wojewoda pomorski Dariusz Drelich, miesiąc przed wyborami, wydał decyzję o realizacji pierwszego odcinka drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie do Obwodnicy Trójmiasta. Na pierwszy rzut idzie trasa Chwaszczyno – Szemud. Przyśpieszacie, bo przez cztery lata działo się niewiele…
Kazimierz Smoliński: By zacząć prace trzeba było przygotować inwestycję planistycznie, wyłonić wykonawców. Umowy były podpisywane wiosną ubiegłego roku. Jest to duża inwestycja. Od strony Szczecina i Koszalina prowadzona do granicy województwa, w naszej gestii jest budowa pomorskiego odcinka. Na odcinku oddziału szczecińskiego GDDKiA trasa S6 do końca roku zostanie oddana od Goleniowa do Koszalina.


- W realizacji jest 200 kilometrów trasy…
Kazimierz Smoliński: Jest tam już kładziony asfalt. Kolejne 300 km przed nami. Potrzebna była decyzja administracyjna by sprzęt wszedł na budowę. Gdy byłem w ministerstwie zapadały decyzje o Trasie Kaszubskiej, która jest elementem S6. Chodzi o połączenie „siódemki” i nowej obwodnicy metropolitalnej z trasą wiodącą na zachód. Tak dla portu w Gdyni, jak i dla małego Trójmiasta: Rumia, Reda, Wejherowo, znaczenie trasy jest ogromne. Odciąży ona komunikacyjnie te miasta. Łącząc ją z nową obwodnicą stanowić będzie obejście miejskich, urbanistycznych części Trójmiasta, jednocześnie stanowiąc drogowy krwioobieg portów. Będzie to ważne tak dla gospodarki kraju, jak i dla mieszkańców oraz turystów.


- Finansowanie jest zapewnione? To przecież na odcinku Gdynia-Boże Pole to z półtora miliarda złotych. Sięgnęliście po formułę partnerstwa publiczno-prywatnego…
Kazimierz Smoliński: Formuła jest sprawdzona. Finansowanie jest zapewnione od Gdyni do Bożego Pola. Umowy są już dawno podpisane. Wykonawcy będzie teraz przekazany plac budowy i rozpoczną się prace budowlane. Za dwa lata na odcinku Gdynia-Szemud prace będą ukończone. Przed nami wykonawstwo…


- Trwa realizacja odcinków łączących Szczecin z Koszalinem. A co na odcinku do Lęborka?
Kazimierz Smoliński: Najpierw będzie budowa S6 między Szemudem a Gdynią. Odcinek Szemud - Chwaszczyno obejmuje 13,5 km i węzeł w Koleczkowie. Kolejna decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji z Chwaszczyna do Gdyni z węzłem Wielki Kack jest już procedowana. Następny odcinek do realizacji to ten od Luzina do Bożego Pola i do Szemudu. A kolejny do granicy województwa, za Słupskiem. Jest przygotowywany przetarg na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego, podobnie jak przy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

alt


- Z samorządami terytorialnymi, tym powiatowym i gminnymi, dobrze się układało?
Kazimierz Smoliński: Z tego co wiem i pamiętam, jeszcze z ministerstwa, współpraca była bardzo dobra. Przy trasie powstają tereny pod kolejne inwestycje. Samorządy wspierały trasę od początku rozumiejąc jej znaczenie dla regionu i ich miejscowości. Przecież ludzie jeżdżą, widzą jak się podróżuje przy odpowiedniej infrastrukturze. Na S6 od Goleniowa i Nowogardu jest puszczony ruch od wiosny. Do końca tego roku zrealizujemy S6 w województwie zachodniopomorskim. Bez współpracy rządu i GDDKiA z samorządami trudno byłoby.


- A co z mostem w Tczewie w pasie drogi powiatowej? Państwo nie powinno przejąć mostu i prac na nim wykonywanych?
Kazimierz Smoliński: Jeśli nawet tak, bo powiat tego tematu nie dźwiga finansowo, to trzeba dobrze przejęcie przygotować. Było błędem przekazanie mostu do powiatu w 1999 roku, bo to była część drogi powiatowej, ale z mostem. W 2012 r. starostwo tczewskie musiało zamknąć most. Była formuła finansowania pół na pół z budżetu państwa. Udało się zwiększyć je do budżetowych, ze Skarbu Państwa, 75 proc. Powiat mający oświatę i szpital nie da sobie rady.


- Na przywrócenie dobrego stanu mostu, z bramami wjazdowymi, potrzeba pewnie jakieś 150 milionów złotych? Powiat chce oddać most Skarbowi Państwa...
Kazimierz Smoliński: Bo nie ma możliwości finansowania kolejnego etapu prac. Samorząd chce oddać most więc nie jest potrzebna specustwa. Trzeba znaleźć ścieżki finansowania w stu procentach. Chcę o tym rozmawiać z ministerstwami kultury i infrastruktury, z Kancelarią Premiera, o ewentualnym uruchomieniu rezerwy, na obiekt inżynieryjny. Most tczewski jest jak Wieża Eiffla, tyle, że w poziomie.


- Most ma 150 lat.
Kazimierz Smoliński: Pojawiły się nawet inicjatywy oddolne, społeczne w prasie do ministerstwa, do Skarbu Państwa by rząd przejął most. By potraktować to jako Westerplatte.


- Rząd przejął fragment Westerplatte pod muzeum…
Kazimierz Smoliński: Tczew, Westerplatte i Wieluń to miejsca związane z wybuchem wojny w 1939 roku. W Gdańsku nie było współpracy z rządem. Westerplatte jest symbolem nie tylko Gdańska, to symbol Polski jako początek II wojny światowej. Miasto przez 30 lat nie potrafiło nic zrobić z tym terenem.


- Most jako muzeum?
Kazimierz Smoliński: Nie za dobrym pomysłem byłoby tworzenie tam muzeum. Może mieć most jakieś muzealne funkcje. Przewidujemy je np. w portalu mostu, w wieżyczkach. Sam most jednak to nie muzeum, chociaż jest wyjątkowy. Powstał w połowie XIX wieku i jest faktycznie arcydziełem inżynierii. Ale też jest to droga, część drogi, a nie muzeum jako takie. To powinna być droga wojewódzka. Trzeba rozmawiać. Apeluję o to do samorządu województwa.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież