Karol Nawrocki, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku i Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA podpisali porozumienie o współpracy na polu inwestycyjnym, wystawienniczym i promocyjnym.
W uroczystości wzięli udział Jarosław Sellin, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr Karol Nawrocki, Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
- Porty polskie w ostatnich latach rozwijają się znakomicie - powiedział Jarosław Sellin, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. - Mamy rekordową liczbę 100 milionów ton przeładunku we wszystkich polskich portach, ale połowa z tych przeładunków przypada na Port Gdański. Taki jest stan na dziś. Jaka jest perspektywa? W kilku najbliższych latach zbudujemy Port Centralny, który spowoduje, że z czwartego miejsca na Bałtyku Port Gdański ma szansę wysforować się na miejsce pierwsze na Bałtyku. Cieszymy się z tego, ale ta inwestycja wymaga współpracy między dwoma ministerstwami - Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Dróg Śródlądowych i Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego - ponieważ Port Centralny będzie budowany w miejscu niezwykłym, w miejscu w którym jest bardzo dużo zabytków archeologicznych podwodnych, po prostu składowisko wraków z różnych epok, które przy okazji budowy tego portu będziemy wydobywać. Dwie instytucje muzealne podległe Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Narodowe Muzeum Morskie i Muzeum II Wojny Światowej - będą ściśle współpracować w ramach swoich zainteresowań, w swojej dziedzinie właśnie z inwestycją jaką będzie Port Centralny.
- Na pierwszym spotkaniu, gdy rozłożyliśmy obie mapy i zobaczyliśmy, że te dwie inwestycje na siebie nie zachodzą, a mogą się bardzo doskonale uzupełniać – szybko zrozumieliśmy, że tak właśnie powinno być - powiedział Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. - Ta infrastruktura, którą budujemy aby obsługiwać ruch pasażerski powinna zostać wykorzystana przy promocji Muzeum II Wojny Światowej i filii, która będzie znajdowała się na Westerplatte i będzie naturalnym miejscem, do którego będą pasażerowie przybywali. Widzimy, że z uwagi na to, że jest to Pole Bitwy objęte szczególną ochroną konserwatorską, a z drugiej strony Muzeum II Wojny Światowej potrzebuje nowej powierzchni – postanowiliśmy połączyć siły przy drugim projekcie i zaprojektowaliśmy obiekt kubaturowy, który znajduje się przy wejściu do portu wewnętrznego. Jest to obiekt, który może mieć znakomitą funkcję być wykorzystywany przez Muzeum II Wojny Światowej jako ten nowy element całej wystawy.
- Chciałbym panu prezesowi podziękować za wrażliwość historyczną, bo współpraca sięga nie tylko tego spotkania o którym pan prezes wspomniał, ale już wcześniej spotykaliśmy się z życzliwością na Westerplatte - powiedział dr Karol Nawrocki, Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. - W budynkach Poru Gdańskiego znajduje się nasz oddział. Jeśli spojrzeć na plany Portu Gdańskiego, które są przygotowywane nie ingerują w samo pole bitwy i półwysep Westerplatte. Nie ingerują w to co dla nas, jako Muzeum II Wojny Światowej i dla naszego oddziału na Westerplatte jest najważniejsze. Plan Portu Centralnego pokazuje i sygnalizuje, że całość inwestycji portu Centralnego wysunięta jest w głąb morza, a to ważne w historii naszego narodu pozostaje do zagospodarowania przez Muzeum II Wojny Światowej. Ta współpraca jest strategiczna, ważna, ma miejsce, a dzisiaj kończy się podpisaniem porozumienie formalnego. Jesteśmy skazani na synergię, współpracę i chcemy współpracować zarówno pod względem memoratywnym, muzealnym to jest najważniejsze dla nas historyków i muzealników, ale także w sensie biznesowym i turystycznym. Przy tej współpracy – synergii w tych trzech zakresach – memoratywnym, muzealnym ale też turystycznym uda nam się najprawdopodobniej w ciągu kilku lat stworzyć największą atrakcję turystyczną w Gdańsku, a być może w Polsce, bo są to dwie atrakcje turystyczne, które osiągają najwyższe wyniki w Gdańsku mimo tego, że nie ma tam na dzień dzisiejszy tak dużych inwestycji bo nie ma Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 i nie ma Portu Centralnego będącego w budowie. Dla nas jest to możliwość wzniesienia nowych kubatur poza historycznym Polem Bitwy. Kubatur, które zostaną wykorzystane do promowania wiedzy historycznej i budowania świadomości historycznej o wartościach Westerplatte. Od samego początku byliśmy przeciwnikami nowych kubatur na historycznym Polu Bitwy.
Podczas podpisywaniu porozumienia zaprezentowana została makieta obrazującej lokalizację poszczególnych elementów przyszłej inwestycji Protu Centralnego względem półwyspu Westerplatte.
Tomasz Łunkiewicz
Inne artykuły związane z:
- 02/10/2019 07:19 - Bez portu morskiego w Gdańsku Pomorze nie ma szansy na rozwój
- 01/10/2019 16:44 - Wieczór atrakcji, czyli Noc Bibliotek 2019 w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Gdańsku
- 01/10/2019 16:35 - W Radiu Gdańsk: P. Mueller, rzecznik rządu, o korektach senatora Kleiny (PO)
- 01/10/2019 07:00 - Ksiądz generał Józef Wrycza. Kapelan i patriota
- 30/09/2019 18:55 - Karol Rabenda apeluje o zablokowanie budowy parkingu na Podwalu Staromiejskim
- 30/09/2019 15:53 - Kulturalne atrakcje dla seniorów w Stacji Orunia
- 30/09/2019 11:51 - Kornel Morawiecki przywódca „Solidarności Walczącej”, marszałek senior nie żyje
- 30/09/2019 08:15 - W tygodniku „Sieci”: Schetyna hoduje nowego Palikota
- 29/09/2019 21:39 - Nie ma biedy w samorządzie - (PO)morska lista płac
- 29/09/2019 09:33 - Wręczono Nagrody im. ppłk. Jana Kowalewskiego