Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Idee Olechnowicza misją PKN Orlen - prezes Lotosu wieszczył fuzję...

Ocena użytkowników: / 17
SłabyŚwietny 
piątek, 10 lipca 2020 17:31

"Gazeta Wyborcza" wieszczy dziś na podstawie źródeł nieznanych, że pomysł połączenia Orlenu z Lotosem zamiast wzmocnić polską gospodarkę, może ją osłabić.


Może zwłaszcza osłabić w przeddzień wyborów prezydenckich.


To taki moment, gdy nieoficjalne spekulacje mają swój unikalny urok nawet jeśli biją wprost w gospodarczą rację stanu Polski. Tym bardziej, że to nie pomysł szanowanego na tych łamach prezesa Pawła Olechnowicza, który, co warto przypomnieć, też niespodziewanie został prezesem zarządu ówczesnej rafinerii. Zmiana wówczas o tyle była zaś spodziewana, że pod rządami prezesa Wojciecha Żurawika, zapalonego golfisty, gdański producent paliw miał nieimponujące wyniki, mniej więcej 5 mln zysku.


Doświadczenia gospodarcze prezesa Olechnowicza były już wówczas znaczące, wspierał sprzedaż elbląskiego Zamechu, którym kierował, koncernowi ABB; spędziła następnie trochę czasu w Zurychu ucząc się reguł globalizacji. Po powrocie próbował swoich sił w zarządzie Kętów, świadczył też usługi konsultingowe, m.in. objaśniał szefom krajowych spółek budowlanych, że w energetyce duży gracz może więcej niż mały.


Nic zatem dziwnego, że Grupa Lotos pod jego kierownictwem zrealizowała słusznie duży program inwestycyjny, a sam prezes cieszył się uznaniem bodaj 7 premierów. Media zaś słusznie traktowały go jako autorytet, bo poza niepowodzeniem na złożu Yme, radził sobie z Lotosem na miarę wyzwań czasu, a nawet wyraźnie go wyprzedzał prognozując przyszłość branży w Polsce.

alt


W styczniu 2008 na łamach "Parkietu" opublikowano autoryzowaną rozmowę z prezesem P. Olechnowiczem pod intrygującym tytułem: "Orlen i Lotos wcześniej czy później i tak będą jedną firmą".


W wywiadzie prezes podkreśla, że "w kierowaniu wielka firmą nie ma miejsca na emocje. Mnie trzyma w Lotosie program jego rozwoju. To wielka operacja, warto się przy niej potrudzić".


Jak wielka to może być operacja, wynika z następnych wypowiedzi.


"Biznes jest sztuką realizmu", dopowiada.


"Czy myśli Pan, że na przykład za 10 lat Grupa Lotos i Orlen powinny być jedną firmą?"


12 lat temu prezes Olechnowicz widział to tak: "Myślę, że jeśli nie znajdziemy (Orlen i Grupa Lotos - red.) pomysłu na funkcjonowanie w ramach jednego koncernu, to w ciągu tych 10 lat ktoś nas "rozpracuje". Najpewniej połączenie nie będzie się ograniczało tylko do Orlenu i Grupy Lotos(...) należy znaleźć dobre rozwiązanie w perspektywie 3-5 lat".


Na Pomorzu nie słychać było wtedy politycznego lamentu, że bez Lotosu i jego podatków nie da się ani żyć, ani tym bardziej rządzić. Milczały też sprzyjające rządowi Donalda Tuska media oszołomione intelektualną brawurą prezesa.


Mamy rok 2020 i wizja prezesa Olechnowicza, z 2.letnim opóźnieniem, doczekać się może spełnienia. Nie będzie to co prawda połączenie ze wspólnikiem zagranicznym, ale fuzje budowane cierpliwie przez PKN Orlen zmieniają horyzont gospodarczych możliwości Polski.


A PKN Orlen nie komentuje w trakcie negocjacji z UE "pojawiających się w przestrzeni publicznej nieprawdziwych informacji i spekulacji dotyczących warunków".


Wywiadu Pawła Olechnowicza komentować nie trzeba. Po 12 latach sam jest pozytywnym komentarzem współczesnych okoliczności gospodarczych.

(mf)


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież