Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz... Trzaskowski i Nawrocki w II rundzie - upadek Hołowni, klęska "Czarzast... » - Dzisiaj obudziliśmy się w dobrych nastrojach - powiedział dziś rano Karol Nawrocki spotykając się ...
Reklama
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
poniedziałek, 26 maja 2025 07:37
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Gdańszczanie pomogli w wydobyciu wraku Costa Concordia

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
środa, 18 września 2013 09:05

Pracownicy gdańskiej firmy Ned Project Sp. z o.o. byli zaangażowani do prac przy podnoszeniu wraku wycieczkowca Costa Concordia, który zatonął 13 stycznia 2012 roku na Morzu Tyrreńskim. W firmie mającej swoją siedzibę przy ul. Szymanowskiego we Wrzeszczu, po dokonaniu kompleksowej analizy, komputerowo opracowano całą tą gigantyczną operację podniesienia 291-metrowego statku. Kolosa prawą burtą spoczywającego na skałach Morza Tyrreńskiego w pobliżu wyspy Isola del Giglio w rejonie Toskanii.


Przypomnijmy, że w wyniku katastrofy śmierć poniosło 32 spośród ponad czterech tysięcy osób przebywających na pokładzie. Kapitan Francesco Schettino, który kazał zbliżyć się do wyspy, by pokazać jej uroki swojej młodej przyjaciółce, początkowo usiłował zataić wypadek przed władzami portowymi. Ewakuację rozpoczęto ze sporym opóźnieniem i przebiegała ona bardzo chaotycznie. Przed sądem w Grosseto w Toskanii trwa proces kapitana statku Costa Concordia. Francesco Schettino jest oskarżony o doprowadzenie do katastrofy wielkiego wycieczkowca, nieumyślne spowodowanie śmierci 32 osób i ucieczkę z pokładu. Grozi mu za to kara do 20 lat pozbawienia wolności.


Do skomplikowanej operacji podniesienia wraku zatrudniono włosko-amerykańskie konsorcjum Titan-Micoperi, które skorzystało z oferty jedynej z Polski, gdańskiej firmy Ned Project Sp. z o.o.


alt

Wycieczkowiec Costa Concordia rozbił się o skały w pobliżu wyspy Isola del Giglio w piątek, 13 stycznia 2012 r.


Operacja wydobycia wycieczkowca rozpoczęła się 16 września (w poniedziałek) po godzinie 8, z trzygodzinnym opóźnieniem z uwagi na burzę, i zamiast w planowanych 12 godzinach, zakończyła się pomyślnie po 19 godzinach.


Po udanym postawieniu statku do pionu na stworzonym sztucznym dnie, teraz zajmą się nim ekipy, które przeprowadzą niezbędne naprawy, aby można było tego kolosa odholować na zezłomowanie.


W tej całościowej operacji zaangażowanych jest około 500 ekspertów i techników z 26 krajów, w tym kilkudziesięciu z Polski, właśnie z Gdańska. Wydobycie statku Costa Concordia ma kosztować łącznie co najmniej 600 milionów euro, tj. o ponad sto mln euro więcej niż koszt jego budowy.
O skali operacji, jakiej podjęto się po raz pierwszy w historii transportu morskiego, świadczą rozmiary wycieczkowca: prawie 300 metrów długości, 70 metrów wysokości, 35 metrów szerokości i 114 tysięcy ton wagi. O szczegółach tej operacji dowiemy się za kilka dni, zapewnił naszą redakcję Marek Pietrzak, asystent zarządu gdańskiej firmy Ned Project Sp. z o.o.


Ostatni raz tak dużą operację podnoszenia statku wykonywano w Pearl Harbor, po zatopieniu przez Japończyków 7 grudnia 1941 roku część amerykańskiej floty. Nic więc dziwnego, że zaangażowanym w projekt Polakom towarzyszyły duże emocje.


Jak donosi Marek Lenert, rzymski korespondent Polskiego Radia we Włoszech, wszystkim uczestnikom operacji, która przebiegła bez najmniejszych trudności, osobiście podziękował premier Włoch Enrico Letta. Podniesienie wraku po 20 miesiącach spoczywania bokiem na skałach, poniekąd rehabilituje Włochów w oczach światowej opinii publicznej, bo przecież zatonięcie tego statku z tak błahej przyczyny było międzynarodową kompromitacją.

Wła-49
fot. Wikipedia Commons.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież