Aeroklub Gdański jest największą organizacją lotniczą na Pomorzu. Zrzesza miłośników lotnictwa i zapewnia niezapomniane wrażenia odważnym amatorom, a to za sprawą sekcji spadochronowej, która działa przeszło 50 lat.
Sekcja spadochronowa powstała w 1957 roku z inicjatywy Prezesa Aeroklubu Gdańskiego Augustyna Jakubowskiego. Piecze nad nią trzymał Ireneusz Zapaśnik, członek kadry narodowej.
W latach 50-tych funkcjonowało Centrum wyszkolenia spadochronowego w Strzebielinie, które zakończyło swą działalność z dniem 23 marca 1964 roku.
Następna siedziba Aeroklubu Gdańskiego mieściła się w dzielnicy Gdańsk-Wrzeszcz. Jednak z powodu zabudowy terenu i skreślenia lotniska z rejestru z dniem 1 kwietnia 1974 roku, sekcja była zmuszona do zmiany miejsca urzędowania.
28 kwietnia 1974 roku odbyło się otwarcie sezonu na nowym lotnisku. Na siedzibę wybrano Pruszcz Gdański, gdzie do dziś pas startowy współużytkuje się z 49 Pułkiem Śmigłowców Bojowych.
Aeroklub Gdański wyposażony jest w samolot AN2 potocznie zwany „Antkiem”. Pomimo swojego wieku, wciąż dobrze się prezentuje i jest niezawodny. Można go dostrzec na niebie w czasie zrzutu spadochroniarzy.
Jak zacząć przygodę ze spadochronem?
Sekcja spadochronowa umożliwia przeżycie wrażeń podniebnych wszystkim osobom, których stan zdrowia pozwala na przyjęcia tak ogromnej dawki adrenaliny.
11 kwietnia 2013 roku zmieniły się przepisy dotyczące badań lekarskich - nie są już wymagane (Dz. U. z 2013 poz. 440). Przeciwwskazaniem do wykonania skoku jest poważna wada wzroku (w granicach 4, 5), choroby serca, cukrzyca, padaczka itp. Ważny jest tu zdrowy rozsądek i umiejętność zrezygnowania w sytuacji, gdy nasz stan zdrowia może budzić zastrzeżenia.
Pierwszym etapem jest spotkanie organizacyjne, które zazwyczaj rozpoczyna się w poniedziałek wieczorem. Całe szkolenie trwa tydzień. Przez pierwsze 3 dni spadochroniarz-uczeń zdobywa wiedzę teoretyczną, którą następnie wykorzystuje w części praktycznej. Na każdego kursanta przeznaczone jest około 40 minut szkolenia naziemnego.
- Szkolenie nie jest obszerne, ale wystarczające do przyswojenia podstawowej wiedzy przez kursanta?
Instruktor Tomasz Jakubowski: Teoretycznie i na ziemi nie jesteśmy w stanie nauczyć więcej, jednak to wystarczy do odbycia pierwszego skoku.
- Spadochron może się nie otworzyć. Co wtedy?
Tomasz Jakubowski: Gdy spadochron główny zawiedzie, odcinamy go i spokojnie lądujemy na zapasowym. To jest jak złapanie gumy na drodze. Wymieniamy oponę i jedziemy dalej.
- Doszło kiedyś do wypadku w wyniku awarii spadochronu?
Tomasz Jakubowski: O wypadku mówimy, gdy dochodzi do poważnych obrażeń skoczka. Do takiego zdarzenia doszło w latach 70, gdy używano jeszcze spadochronów okrągłych.
- Jakie spadochrony są zatem w użytku aeroklubu?
Tomasz Jakubowski: Posiadamy spadochrony szybujące, zwane inaczej skrzydłami. Ich aerodynamika pozwala na wytworzenie siły nośnej, która unosi je w powietrzu.
Jaki kurs?
Wyróżniamy dwa rodzaje szkoleń:
STATIC LINE
Polega na zaczepieniu liny, która automatycznie otwiera spadochron bezpośrednio po wyskoku z samolotu. Pierwsze skoki odbywają się z wysokości 1200 m. Mają one na celu naukę sylwetki i techniki swobodnego spadania. Z biegiem czasu opóźnienie w otwarciu spadochronu zwiększa się stopniowo od 3 do 40 sekund.
Kurs AFF
Inaczej nazywany Przyśpieszoną Nauką Swobodnego Spadania. Trwa 5 razy krócej i pierwszy zrzut następuje z wysokości 3500 m. Kursantowi towarzyszy dwóch instruktorów, którzy układają mu sylwetkę i pomagają w razie ewentualnych utrudnień wynikających np. z opóźnienia w otwarciu spadochronu.
Skoczek - uczeń nie wykonuje skoków:
- z wysokości poniżej 600 m i powyżej 5000 m,
- nocnych,
- nad wodą,
- podczas pokazów lotniczych,
- bez spadochronu zapasowego wyposażonego w automatyczne urządzenie aktywujące spadochron (ADD).
Warunki uniemożliwiające odbycie skoku
Sezon trwa do Sylwestra i rusza ponownie po zakończeniu okresu zimowego, tj. do momentu stopnienia śniegu i wyschnięcia pasa startowego. Skoki planowane są w każdy weekend. Odchyłem od normy są sytuacje, gdy chmury osiągną dolny pułap pokrycia, czyli na wysokości mniejszej niż 800 m (poziom otwarcia). Dodatkowym czynnikiem jest wzmożony ruch na niebie. Cała sekcja siedziała na ziemi ostatnio w czasie Euro 2012. Kolejną i ostatnią przeszkodą są problemy techniczne samolotu.
Koszt skoku
Szkolenie podstawowe z jednym skokiem to wydatek w granicach 700 zł.
Cena kolejnych skoków związana jest z poziomem wyszkolenia osoby i przedstawia się następująco:
Skok nr 2, 3, 4 – 200 zł
Skok nr 5-19 – 180 zł
Skok nr 20 do uzyskania uprawnień państwowych – 160 zł.
Cena zawiera ułożenie spadochronu i opiekę instruktora. Dodatkowo otrzymamy uposażenie w postaci kombinezonu, kasku oraz noża.
Aeroklub Gdański oferuje również lot szybowcem w cenie 150 zł oraz samolotem. Godzina wynajęcia małej Cessny kosztuje 1000 zł, zaś dużą przelecimy się za 1200 zł.
Żaneta Stasiowska
- 23/11/2013 22:24 - 12 piw rywalizuje w Pomorskim Konkursie Porterów Domowych
- 23/11/2013 21:37 - Planeta Energii gościła w Centrum Hewelianum
- 23/11/2013 12:00 - Zakończono przyjmowanie wniosków o Budżet Obywatelski 2014
- 23/11/2013 11:51 - Nagrody Miasta Gdańska rozdane po raz 14
- 23/11/2013 09:12 - Mieszkańcy Nowego Portu chcą przywrócić kulturę w Morskim Domu Kultury
- 22/11/2013 13:08 - Wampiriada trwa - bo krew jest potrzebna
- 22/11/2013 12:53 - Gowin: Nie walnąłem pięścią w stół
- 21/11/2013 20:17 - Międzynarodowy Kongres „Smart Metropolia”
- 21/11/2013 16:19 - Sukces SLD – woda w Gdańsku bez zmian
- 21/11/2013 12:19 - Pomorski Konkurs Porterów Domowych