Zima nie jest dobrym okresem w eksploatacji statków pasażerskich; niskie temperatury powietrza, sztormy nie sprzyjają morskim podróżom. Dobrze o tym wiedzą armatorzy promów. W tzw. martwym sezonie kierują swoje jednostki do stoczni remontowych na planowane remonty.
Tegoroczna zima jak zawsze w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. zaczęła się od remontów jednostek pasażerskich. Wyremontowano już 37 metrowej długości katamarany „Opal” i „Rubin” należące do Żeglugi Gdańskiej. Z tych większych „pasażerów” wyremontowano prom pasażersko-samochodowy „Silja Europa”. Jednostka ta imponowała i wielkością, i wyglądem; długość całkowita 201,7 m, szerokość 32,5 m, wysokość boczna aż 35 metrów. W 1152 kabinach może zamieszkać 3013 pasażerów.
Wyremontowany został jeszcze większy prom pasażersko – samochodowy, 216 metrowej długości „Europalink” należący do fińskiego przewoźnika Finnlines. Ten wielki prom charakteryzuje się sporą ładownością wyrażaną 4200 metrami długości linii ładunkowej ro-ro, ale oferuje tylko 500 miejsc pasażerskich w 220 kabinach.
Na remontach dokowo – konserwacyjny były kolejne promy z rynku skandynawskiego: 200 metrowej długości jednostka o nazwie „Skane”, fiński prom „Finnpartner” (dł. 183 m). Na tej ostatniej jednostce najważniejszą i trudną technicznie pracą była wymiana pod dnem statku uszkodzonych płoz na lewej i prawej burcie, na długości 12 metrów i szerokości 1,50 – 2,50 m (w sumie wymieniono 6 ton stali).
Obecnie w Remontowej S.A. dobiega końca remont szwedzkiego promu, „Sea Wind” (36-letnia jednostka o długości 154,4 m).
Remontowane są dwa piękne francuskie promy pasażersko – samochodowe należące do armatora Brittany Ferries: „Pont Aven” (dł. 184 m, szer. 31 m) i „Mont St. Michel” (dł. 173 m, szer. 29 m).
W tych dniach na 12 dniowy remont do gdańskiej stoczni wpłynie prom „Seafrance Molier” (dł. 203 m) z rynku niemieckiego. W lutym i marcu remontowane będą polskie promy.
Remontowa S.A. podpisała kontrakty na przebudowę w 2010 roku trzech promów pasażersko – samochodowych. Pierwszy z nich trafi do stoczni w maju następne dwa we wrześniu tego roku.
Jerzy Uklejewski
W dokach Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. stoją dwa francuskie promy pasażersko – samochodowe „Pont Aven” i „Mont St. Michel”
Fot. Jerzy Uklejewski
- 20/01/2010 21:10 - PCK organizuje pomoc dla Haiti
- 20/01/2010 20:43 - XLV sesja Rady Miasta Gdańska
- 20/01/2010 10:05 - Nauka dla biznesu w GPNT
- 20/01/2010 08:41 - Pokaz filmu „Zastrzelić Gazę”
- 20/01/2010 08:22 - Kostiumy Olgi Leszko w Galerii GTPS „Punkt”
- 19/01/2010 21:58 - Zimowy odpoczynek
- 19/01/2010 19:16 - O polityce ekologii
- 19/01/2010 18:59 - Kiedy metadon dla Pomorza?
- 19/01/2010 18:41 - Zespół obrony przeciwminowej NATO pod dowództwem Polaków
- 19/01/2010 18:31 - Przyszłość parku w rękach sopocian