Holland House Residence Gdańsk — kameralny adres na Długim Targu. Hanz... » Są hotele, które „robią robotę”, i takie, które dodatkowo opowiadają historię miejsca. Holland House... Warsaw Hostel Centrum – więcej niż nocleg. Historia, komfort i 24/7 w ... » Warszawa potrafi oczarować, ale by naprawdę poczuć jej rytm, warto zatrzymać się tam, gdzie miasto b... GEMO na Długim Targu: prawdziwa Gruzja tuż pod oknami gdańskiego ratus... » Nie każdy lokal „z kuchnią świata” potrafi uchwycić to, co w danym kraju najcenniejsze: smak, rytuał... REDAKTOR Jakubowski nie żyje » Nie żyje Jan Jakubowski (84.l), dziennikarz i wydawca, w latach 1991-96 redaktor naczelny "Dziennika... Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy » Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zainicjowa... Dość obłędu - po pierwsze dziecko! » Dlaczego nie chcemy rodzić dzieci!Na łamach "Gazety Wyborczej", alarmuje prof. Piotr Szukalski, zano... Fort24 – Twój magazyn spokoju i porządku w sercu Warszawy » W szybko zmieniającej się Warszawie, gdzie każdy metr kwadratowy ma ogromne znaczenie, znalezienie m... Hotel Mokotów – nowoczesny adres w zielonej dzielnicy. Komfort, praca ... » Mokotów to Warszawa w pigułce: biurowe zagłębie i kawiarniane ulice, dużo zieleni i szybki dojazd do... Food Hall Długi Targ – jeden adres, wiele historii. Zjedz jak chcesz, ... » W samym środku gdańskiego Głównego Miasta, między Dworcem Artusa a Zieloną Bramą, jest miejsce, któr... Wolna Europa – smak polskiej i europejskiej tradycji w sercu Mokotowa.... » W samym sercu warszawskiego Mokotowa, kilka kroków od siedziby Polskiego Radia, działa miejsce, któr...
Reklama
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
poniedziałek, 06 października 2025 18:39
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im.
Najlepsze
sobota, 13 września 2025 06:16
Najlepsze
Na kortach Sopockiego Klubu Tenisowego zakończył się Ogólnopolski
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Staszek
czwartek, 25 września 2025 11:03
Staszek
Był człowiekiem słowa – i to słowa używanego w sposób

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Żeglarz
piątek, 02 maja 2025 08:00
Żeglarz
Kapitan Nut odważny, romantyczny, bez skazy, poświęcił swoje
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
czwartek, 18 września 2025 17:09
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
Kompleks klasztorno-kościelny w Żarnowcu to perła północnych
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Włoskie wahadełko a gospodarczy patriotyzm

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
wtorek, 03 czerwca 2014 13:21

Posłowie opozycji chcą zwołania nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, na której koalicja rządząca wytłumaczyłaby swoje działania wokół przetargu na pociąg Pendolino (wahadełko). Posłowie domagają się m.in. udzielenia przez ministra infrastruktury i rozwoju kompleksowej informacji dotyczącej umowy na zakup taboru kolejowego. 


Po niedawnej zapowiedzi wicepremiera Janusza Piechocińskiego (PSL), że kontrakt może zostać zerwany, nad najdroższy gadżet ex-ministra Sławomira Nowaka, byłego lidera pomorskiej Platformy Obywatelskiej RP i Cezarego Grabarczyka, wiceprzewodniczącego PO, nadciągnęły czarne chmury. Pozostaną w ich albumach ładne zdjęcia na tle pociągu, który będziemy spłacać latami.


Patriotyzm gospodarczy nie sprowadza się tylko do kupowania polskich produktów, co wspiera rodzimych producentów i chroni miejsca pracy. To także edukacja i długofalowa polityka gospodarcza państwa wspierająca rodzimych wytwórców, promocja polskich marek, polityka podatkowa państwa, uściślenie i ujednolicenie systemu finansowego, tak by wielkie hipermarkety i banki nie uciekały od podatków. 


Made in Zachód?
Nie bacząc, że produkujemy lokomotywy „Husarz” i nowoczesne składy pociągów, zamówiliśmy w ALSTOM we włoskim Savigliano owe Pendolino – „wahadełko”, które witaliśmy z propagandowymi splendorami.


Tymczasem niemal bez echa przeszedł fakt, iż w połowie kwietnia na trasę Gdynia – Wrocław wyjechał pociąg z nowoczesnymi wagonami. Zastosowano w nim ciśnieniowo-szczelne przejścia międzywagonowe, co umożliwia zestawienie składu o charakterystyce zbliżonej do pociągu zespolonego, jakim jest m.in. Pendolino. Wagony są dostosowane do jazdy z prędkością eksploatacyjną 160 km na godz. Skład wyprodukowała poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych im. Hipolita Cegielskiego. 


Gdyby rząd włożył 2 mld złotych w bydgoskie zakłady PESA, które robią składy m.in. dla Niemiec i Rosji, w NEWAG z Nowego Sącza, w fabrykę H. Cegielskiego i w poznańskie ZNTK, zamiast wydawać je na Pendolino, to mielibyśmy potężnych eksporterów. 


W maju br. fabryka Autosan, której początki sięgają 1832 r., została wystawiona na sprzedaż. Zakład wciąż produkuje autobusy i realizuje kontrakty oraz… zdobywa nowe, a Prokuratura Okręgowa w Krośnie prowadzi śledztwo w sprawie upadłości fabryki.


Gospodarka na uwięzi
Po 25 latach mamy 70-procentowy udział kapitału zagranicznego w gospodarce i blisko 400 mld dolarów długu zagranicznego, co ma potężny wpływ na gospodarkę.


Mamy skolonizowaną gospodarkę, zwłaszcza w sektorze bankowym więc koszty kredytów konsumenckich są trzykrotnie wyższe niż w strefie euro. Nie mamy własnych wielkich sieci handlowych, własnego przemysłu motoryzacyjnego, cementowni. Nawet wiodące gałęzie gospodarki, jak przemysł petrochemiczny, chemiczny czy energetyczny – są uzależnione od zamówień zagranicznych i dostaw komponentów z zagranicy.


Komisja śledcza
Grupa posłów PiS chce zwołania nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury - w sprawie zakupu i wdrożenia taboru kolejowego Pendolino. Realizacja tego kontraktu jest zagrożeniem dla sektora kolejowego i dla państwa - uważają wnioskodawcy.


Były minister transportu Jerzy Polaczek (PiS), który reprezentuje wnioskodawców, poinformował, że wniosek poparli zasiadający w komisji infrastruktury posłowie PiS, a także dwóch posłów SLD. Zdaniem Polaczka przewodniczący komisji infrastruktury będzie musiał zwołać takie posiedzenie w ciągu 30 dni. Posłowie oczekują od ministra odpowiedzi na pytanie „czy narastające gwałtowne problemy w realizacji umowy zakupu Pendolino wynikające z kosztów obsługi tejże umowy, problemów technicznych oraz systematycznego od kilku lat spadku ilości przewożonych pasażerów grożą bankructwem spółki. Chcą też poznać ocenę, jak zakup Pendolino wpłynie na kolejowy ruch pasażerski oraz ceny biletów.
Po niedawnej zapowiedzi wicepremiera Janusza Piechocińskiego, że kontrakt może zostać zerwany, nad najdroższy gadżet ex-ministra Sławomira Nowaka nadciągnęły czarne chmury.


PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. 6 maja b.r. minął termin przekazania PKP Intercity pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi  PKP Intercity nie może odebrać składów, które nie są zgodne z zamówieniem, czyli nieposiadających homologacji na 250 km/h, a Alstom uważa, że problemem, który wydłuża proces homologacji jest brak odpowiedniej infrastruktury w Polsce, która uniemożliwia przeprowadzenie odpowiednich testów.


Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego 20 pociągów przez 17 lat.
ASG


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież