Tradycyjna uroczystość zawieszenia wiechy na budynku Lokalnego Centrum Sterowania Pomorskiej Kolei Metropolitarnej w Gdańsku Matarni, przy ul. Budowlanych, obok planowanego przystanku PKM Matarnia, odbyła się 12 listopada.
Minęło pół roku od podpisania 7 maja 2013 roku umowy z generalnym wykonawcą budowy PKM - konsorcjum Budimex/Ferrovial Agroman. Czas realizacji tej inwestycji przewidziano do 30 kwietnia 2015 roku. Jak dotychczas upłynęło 25 proc. czasu przewidzianego na realizację tej inwestycji. Wykonano już około 30 proc. planowanych robót.
Przez te minionych pół roku udało się wykonać m.in. 7 spośród 41 obiektów inżynieryjnych (4 wiadukty kolejowe oraz 3 przejścia pod torami składane z gotowych elementów prefabrykowanych. Kolejne 2 obiekty zostaną ukończone w najbliższych dniach.
Wszystkie podpory najtrudniejszych obiektów inżynieryjnych na trasie PKM, tj. 950-metrowej estakady przy lotnisku oraz 160-metrowej estakady przy pętli tramwajowej na Strzyży. Na obu obiektach trwa obecnie montaż szalunku i zbrojenia pierwszych przęseł, których betonowanie planowane jest jeszcze w listopadzie.
Wykonano również fundamenty 4 z 8 przystanków PKM, tj. Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Pozostałe przystanki połączone są konstrukcyjne z sąsiadującymi z nimi wiaduktami (Niedźwiednik i Matarnia) lub wręcz posadowione na estakadach (Port Lotniczy, Strzyża), które również są już realizowane.
Budowany jest prawie 2-kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego w Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska. W tym miejscu trwa już wysypywanie ostatniej warstwy tłucznia, na którym już bezpośrednio kładzione będą podkłady i szyny. Pierwsze szyny zostały już zwiezione na budowę 6 listopada. Jak tylko cały niezbędny materiał dotrze na plac budowy i pogoda na to pozwoli, to jeszcze w 2013 roku firma wykonawcza Budimex planuje ułożyć w tym miejscu pierwszy odcinek torowiska PKM.
Warto też wspomnieć, że dokonano odhumusowania całej 18-kilometrowej trasy PKM, wyrównania i ustabilizowania terenu, oraz większość robót ziemnych. W okresie czerwiec-sierpień 2013 wyburzono wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej kolei kokoszkowskiej, w tym słynny Most Weisera na gdańskiej Strzyży (zdjęcie powyżej), a któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna z udziałem Pawła Huelle, autora słynnej książki Weiser Dawidek, o czym wcześniej pisaliśmy.
Ponadto ukończony został w stanie surowym budynek Lokalnego Centrum Sterowania PKM, na którym symbolicznie 12 listopada powieszono wiechę. W budynku tym będą się mieściły wszystkie systemy starowania ruchem na linii PKM. Będzie to swoiste „serce” nowej linii kolejowej, która połączy Gdańsk i Gdynię z Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Miłym akcentem uroczystości powieszenia wiechy na budynku sterowniczym PKM było zaproszenie całej załogi firmy wykonawczej Budimexu do zrobienia wspólnego pamiątkowego zdjęcia.
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 14/11/2013 12:13 - Prezydent Adamowicz na Zaspie-Młyniec: Na remonty brak środków
- 13/11/2013 20:10 - Do piątku prezydent musi złożyć projekt budżetu na 2014 rok
- 13/11/2013 18:36 - Uwaga na skażony alkohol!
- 13/11/2013 16:50 - Drogowy Rajd Edukacyjny dla najmłodszych
- 13/11/2013 15:45 - Festiwal NARRACJE po raz piąty
- 12/11/2013 19:19 - Ruszyła budowa linii tramwajowej do Piecki Migowo
- 12/11/2013 16:43 - "100" po Starym Mieście
- 11/11/2013 16:36 - Parada Niepodległości w Gdańsku - GALERIA
- 11/11/2013 15:35 - Wystawa prasy podziemnej w Dniu Niepodległości
- 11/11/2013 12:20 - Najlepsze modernizacje na Pomorzu