Holland House Residence Gdańsk — kameralny adres na Długim Targu. Hanz... » Są hotele, które „robią robotę”, i takie, które dodatkowo opowiadają historię miejsca. Holland House... Warsaw Hostel Centrum – więcej niż nocleg. Historia, komfort i 24/7 w ... » Warszawa potrafi oczarować, ale by naprawdę poczuć jej rytm, warto zatrzymać się tam, gdzie miasto b... GEMO na Długim Targu: prawdziwa Gruzja tuż pod oknami gdańskiego ratus... » Nie każdy lokal „z kuchnią świata” potrafi uchwycić to, co w danym kraju najcenniejsze: smak, rytuał... REDAKTOR Jakubowski nie żyje » Nie żyje Jan Jakubowski (84.l), dziennikarz i wydawca, w latach 1991-96 redaktor naczelny "Dziennika... Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy » Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zainicjowa... Dość obłędu - po pierwsze dziecko! » Dlaczego nie chcemy rodzić dzieci!Na łamach "Gazety Wyborczej", alarmuje prof. Piotr Szukalski, zano... Fort24 – Twój magazyn spokoju i porządku w sercu Warszawy » W szybko zmieniającej się Warszawie, gdzie każdy metr kwadratowy ma ogromne znaczenie, znalezienie m... Hotel Mokotów – nowoczesny adres w zielonej dzielnicy. Komfort, praca ... » Mokotów to Warszawa w pigułce: biurowe zagłębie i kawiarniane ulice, dużo zieleni i szybki dojazd do... Food Hall Długi Targ – jeden adres, wiele historii. Zjedz jak chcesz, ... » W samym środku gdańskiego Głównego Miasta, między Dworcem Artusa a Zieloną Bramą, jest miejsce, któr... Wolna Europa – smak polskiej i europejskiej tradycji w sercu Mokotowa.... » W samym sercu warszawskiego Mokotowa, kilka kroków od siedziby Polskiego Radia, działa miejsce, któr...
Reklama
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
poniedziałek, 06 października 2025 18:39
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im.
Najlepsze
sobota, 13 września 2025 06:16
Najlepsze
Na kortach Sopockiego Klubu Tenisowego zakończył się Ogólnopolski
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Staszek
czwartek, 25 września 2025 11:03
Staszek
Był człowiekiem słowa – i to słowa używanego w sposób

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Żeglarz
piątek, 02 maja 2025 08:00
Żeglarz
Kapitan Nut odważny, romantyczny, bez skazy, poświęcił swoje
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
czwartek, 18 września 2025 17:09
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
Kompleks klasztorno-kościelny w Żarnowcu to perła północnych
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Polska skrajność nadal w modzie

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
czwartek, 21 maja 2015 15:26

Po raz kolejny w naszym kraju można odnieść wrażenie, że  popadamy w skrajność. Liczba przedstawicieli różnych grup społecznych przybiera kuriozalne rozmiary. Po oficerach rowerowych pojawiają się … oficerowie pieszych, tymczasem, kierowców pojazdów traktuje się wręcz jak przestępców.



Samochód przestał być już dawno synonimem luksusu, wyższych sfer czy „burżuazji”. To bardzo często narzędzie pracy i środek aby do tej pracy dotrzeć na czas zwłaszcza po likwidacji większości lokalnych połączeń kolejowych. Mowa tu oczywiście o pojazdach z tzw. średniej i niższej półki, których najwięcej na naszych ulicach. W ostatnim czasie jednak tzw. opinia publiczna piętnuje kierujących pojazdami. Przedstawia się ich jako potencjalnych przestępców, a auta jako narzędzia zbrodni oraz głównych trucicieli środowiska.


Za dawnych czasów wszystkiemu złu całego świata wini byli m.in. cykliści, teraz przyszedł czas na automobilistów. Nikt nie neguje ponurych statystyk z polskich dróg, ale nie można ulegać zbiorowej paranoi, tylko wziąć pod uwagę inne okoliczności. Oprócz niekiedy niewątpliwie marnego poziomu umiejętności prowadzenia pojazdów przez młodego kierowcę, trzeba wziąć pod uwagę choćby fatalny stan dróg. Oprócz autostrad są jeszcze w Polsce setki tysięcy lokalnych traktów, których jakość pozostawia wiele do życzenia. Pamiętajmy też o „eksterminacji” połączeń kolejowych, naturalnej alternatywy dla ruchu samochodowego.


Polskie samorządy prześcigają się w tworzeniu modnych stanowisk pracy. Do oficerów rowerowych w miastach czy regionach już się powoli przyzwyczailiśmy. Efekty ich pracy są niekiedy widoczne i potrzebne. Ścieżki rowerowe powstające na osiedlach i wzdłuż arterii komunikacyjnych są tego świadectwem. Pytanie tylko czy takim organem wnioskującym i opiniującym nie powinny być na przykład rady dzielnic, czy inne już istniejące organy społeczne. Nikt nie neguje tego, że ruch nam wszystkim jest potrzebny po prostu dla zdrowia i warto po pracy przesiąść się właśnie choćby na rower.


W ostatnim czasie zjawisko „oficerowania” przybrało jednak kuriozalny wymiar. Powstają stanowiska – oficera pieszych. Po co? W jakim celu? Nikt nie potrafi tego gruntownie wyjaśnić zasłaniając się powszechnością zjawiska chodzenia na piechotę. Skoro jest to tak powszechne, to po co specjalny reprezentant? Wystarczy, że „lobby piesze” odpowiednio zagłosuje na zebraniu rad dzielnicy czy gminy. Z drugiej strony skoro na piechotę chodzą wszyscy to skąd jedna osoba ma wiedzieć o pragnieniach komunikacyjnych wszystkich mieszkańców.


Skoro każdy musi mieć swojego przedstawiciela w samorządzie, opłacanego z naszych pieniędzy. To może pomyślimy o przedstawicielu zmotoryzowanych. Wiele jest przykładów utrudniania życia kierowcom w naszych miastach, jednak ruch kołowy nie zmaleje, bo zmaleć nie może. Nie zawsze można wszystko załatwić na rowerze czy w trakcie biegu. Rozmaite bariery, ograniczanie pasów ruchu itp. powodują tylko wzrost zagęszczenia ruchu i pojazdy zamiast szybko opuścić dany rejon tkwią w korkach, a im więcej korków tym większe zanieczyszczenie powietrza.
Tu wyraźnie powstaje „nisza” dla organizacji typu automobilklub. Związki szumnie nazywające się reprezentantami kierowców powinny takimi reprezentantami być w istocie. Kto bowiem pozwala na zawężanie, czy ograniczanie traktów komunikacyjnych w miastach, które służyć mogą np. do ewakuacji mieszkańców czy jako alternatywy objazdu w przypadku długotrwałej niedrożności głównych arterii, kto opiniuje powstawanie nowych dróg, które już po wybudowaniu są na skraju przepustowości? Kto pozwala na przykład na „wolną amerykankę” przy tworzeniu progów zwalniających, przez które nie sposób bez uszkodzeń przejechać nawet z minimalną prędkością? Pojazdy silnikowe to nie mityczne twory piekielne, zwłaszcza, że coraz więcej z nich spełnia wygórowane normy ekologiczne, to część naszej rzeczywistości.

Jerzy Domski

 


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież