Prezydent Nawrocki: Musimy w końcu załatwić kwestię reparacji » Prezydent RP Karol Nawrocki w trakcie uroczystości na Westerplatte powiedział, że domaga się reparac... Prof. Piotr Czauderna: Pokłady łatwego zła » W ostatnich latach karierę robi pojęcie hejtu w internecie; nazywane jest to inaczej mową nienawiści... 1 września - czas polskiego honoru » Bezpłatna "Gazeta Gdańska" w swoim najnowszym wydaniu przypomina wiele gdańskich i pomorskich okolic... Jarosław Kaczyński w Gdańsku » 25 sierpnia Jarosław Kaczyński w Sali BHP prezes Prawa i Sprawiedliwości spotkał się z mieszkańcami ... Prezes PiS: Niemcy prowadzą do rozbicia naszej tożsamości » „Jest także inna wojna, którą pozwolę sobie określić jako wojnę hybrydową. To jest operacja prowadzo... Prezydent w mateczniku... » 4 dni po zaprzysiężeniu na Prezydenta RP - dr Karol Nawrocki weekend spędził w rodzinnym domu. Był n... Stowarzyszenie 'Godność' gratuluje Prezydentowi Karolowi Nawrockiemu » PanKarol NawrockiPrezydent Rzeczypospolitej PolskiejSzanowny Panie Prezydencie!Dzień Pańskiego zaprz... Szok! Gdańscy sędziowie mówią „nie” ministrowi Żurkowi » Minister Waldemar Żurek planował masowe czystki w sądach, ale w Gdańsku trafił na mur. Kolegium Sądu... Kaszubi domagają się zamknięcia wystawy "Nasi chłopcy" » Kaszubi żądają zamknięcia kontrowersyjnej wystawy pod nazwą „Nasi chłopcy. Mieszkańcy Pomorza Gdańsk... TOP 20 na Pomorzu - drwina z miotły Tuska!? » Dwaj członkowie zarządu GPEC-u, w którym Lipsk ma 83 proc. udziałów a Gdańsk 17 proc., Marcin Lewand...
1 września - czas polskiego honoru
sobota, 30 sierpnia 2025 13:31
1 września - czas polskiego honoru
Bezpłatna "Gazeta Gdańska" w swoim najnowszym wydaniu przypomina
Jubileusz 80-lecia Lechii
niedziela, 10 sierpnia 2025 18:35
Jubileusz 80-lecia Lechii
Na Ołowiance w Gdańsku miała miejsce urodzinowa Gala Lechii
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki: Dziki geniusz – Charles Mingus
środa, 30 kwietnia 2025 22:06
Z jazzowej półki: Dziki geniusz – Charles Mingus
Stosunkowo niedawne zauroczenie muzyką Mingusa, mogę jedynie

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Lotnictwo warunkuje postęp gospodarki

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
sobota, 26 stycznia 2013 21:59

Podjęcie przez Polskę odpowiednich działań związanych z transportem wymusza na nas postępująca integracja europejska oraz trendy rozwoju gospodarek regionu Azji i Pacyfiku, a także Zatoki Perskiej i Afryki. Trendy te powodują dużą konkurencyjność dla gospodarki Unii Europejskiej, do której my jako kraj należymy. Jednym ze sposobów komunikacji jest transport lotniczy.


Musimy zatem sobie jasno powiedzieć, czy my jako kraj, mający rozwijać naszą gospodarkę, mamy czym latać w tamte regiony świata? Czy tym samym, mamy czym napędzać koniunkturę naszym przedsiębiorcom? Lub, czy mamy takie możliwości, aby przyjmować flotę statków powietrznych z całego świata u siebie? I trzeba na te pytania odpowiedzieć sobie uczciwie.


W okresie minionych kilku lat wydarzenia w transporcie lotniczym w naszym kraju nie napawają optymizmem. Nie dają też żadnej gwarancji, żeby samoloty z polskimi znakami mogły operować po obszarach gospodarczych świata. A to dlatego, gdyż nie mamy samolotów transportowych. Ponadto nasze lotniska nie są przystosowane do przyjmowania frachtowców. To wymaga odpowiedniej infrastruktury i oprzyrządowania na lotniskach. A tego jak widać nie ma. Nasze lotniska owszem są przystosowane, ale do lekkich samolotów pasażerskich klasy C, jak Boeing 737 czy Airbus A 320. Są to samoloty latające głównie w Europie, przewożące turystów także na odpoczynek do krajów afrykańskich. Nowy Boeing 787 jak dotychczas ma pewne kłopoty techniczne, aby na trwałe i bezpiecznie wejść do eksploatacji. 


Co zatem należało by zrobić, aby opanować lotnictwo frachtowe? Na tak postawione pytanie odpowiedział nam Andrzej Brzostowski, specjalista ds. lotnictwa. - Po pierwsze, trzeba sobie jasno powiedzieć, że nasz obszar powietrzny trzeba przystosować do wymagań światowego transportu frachtowego. Po drugie, należy się zastanowić nad tym, jakie z 11 krajowych lotnisk trzeba zmodernizować pod tym względem. Po trzecie, musimy sobie uświadomić, czy posiadamy wykwalifikowany personel, który zawodowo jest przygotowany do spełnienia funkcji usługowych w tym zakresie. Oceniając poszczególne sektory rodzimej branży lotniczej dochodzimy do smutnej refleksji, że występują duże braki. A to okazuje się, że lotnisko ma wadliwie wykonany pas startowy, a to przewoźnik ma długi i władze w tym nawet rządowe zastanawiają się, jak go zreformować. Ponadto szkoły nie uczą odpowiednio w lotniczo portowych specjalnościach, a jeśli to wypuszczają absolwentów bez odpowiednich praktyk i licencji. Jeśli już się uczy, to wybiórczo. Nasz potencjał odbiega od europejskiego. Bo na przykład dwa sąsiednie lotniska w Berlinie pękają w szwach gdyż obsługują aż 25 mln pasażerów rocznie, zaś nasze wszystkie polskie łącznie nie przekraczają liczby 20 mln.


Z Trójmiasta niektóre ładunki dowożone są do innych miast europejskich jak Frankfurt, Lipsk czy Praga i dopiero stamtąd drogą powietrzną docierają do odległych odbiorców na innych kontynentach. Aby temu zaradzić, należy uruchomić trzy grupy pomostowe. Stworzyć stałą platformę komunikacji lotniczej połączoną ze środowiskiem biznesu i handlem zagranicznym. Trzeba jak najszybciej uruchomić szkoły uczące teoretycznej, ale przede wszystkim i praktycznej obsługi ruchu lotniczego, logistyki i spedycji. Należy także stworzyć ośrodki finansowe, które w tych kooperacjach handlowych będą brały aktywny udział.


Do tego jak na razie złożonego dla naszego kraju problemu dochodzi inicjatywa komisji UE zmierzająca do wykorzystania małego lotnictwa, tzw. General Aviation. Jest to dynamicznie rozwijający się segment rynku lotniczego, którego oferta adresowana jest zwłaszcza do klientów lotnictwa korporacyjnego. W przypadku Polski może doskonale posłużyć do rozwoju obszarów nie skomunikowanych. Tym tematem zajęto się już w regionie lubuskim. Za środki unijne ruszyło tam szkolenie specjalistów do obsługi ruchu lotniczego dalekiego zasięgu. Podobne szkolenie powinno ruszyć w regionie pomorskim dysponującym kilkoma lotniskami, które powinny mieć zabezpieczenie fachowej obsługi.
Wła-49

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież