Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz... Trzaskowski i Nawrocki w II rundzie - upadek Hołowni, klęska "Czarzast... » - Dzisiaj obudziliśmy się w dobrych nastrojach - powiedział dziś rano Karol Nawrocki spotykając się ...
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
poniedziałek, 26 maja 2025 07:37
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Kazimierz Smoliński: Państwo musi gwarantować jakość strategicznych usług

Ocena użytkowników: / 13
SłabyŚwietny 
środa, 15 kwietnia 2015 17:08

altZ Kazimierzem Smolińskim, posłem PiS, wiceprzewodniczącym sejmowej Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej i członkiem podkomisji transportu lotniczego, gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz podkomisji transportu kolejowego i poczty rozmawia Artur S. Górski


- Czy odpowiedzialność konstytucyjna jest  w Polsce iluzoryczna?  Nie ponieśli jakiejkolwiek odpowiedzialności członkowie rządu premiera Tuska szef MON Bogdan Klich i Tomasz Arabski, szef kancelarii premiera, współodpowiedzialni za przygotowanie i ochronę wizyty polskiej elity politycznej 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku. Przed Trybunałem Stanu stanęli niegdyś tylko ministrowie Emil Wąsacz i Dominik Jastrzębski…
Kazimierz Smoliński: Z punktu widzenia ilości spraw i skuteczności Trybunału Stanu można mówić o swego rodzaju fikcji. Przepisy o trybunale w praktyce nie funkcjonują, bo też de facto nie ma wniosków do Trybunału Stanu. Były próby pociągnięcia do odpowiedzialności byłego ministra przekształceń własnościowych Janusza Lewandowskiego. Jest to kwestia woli politycznej by stawiać polityków przed odpowiedzialnością konstytucyjną. Jest też odpowiedzialność karna, ale ta odpowiedzialność też się rozmywa i bywa ona orężem politycznych rozrachunków, jak w przypadku wyroku na byłego szefa CBA Mariusza Kamińskiego. Z drugiej strony upływ czasu powoduje, że nie można skutecznie postawić przed sądem polityka, którego opcja rządzi. Ci z aktualnej opcji rządzącej, poza nielicznymi wyjątkami, są poza zasięgiem wymiaru sprawiedliwości. Im dłużej dana opcja rządzi, tym trudniej egzekwować odpowiedzialność.  


- Stąd poczucie bezkarności tak zwanej elit władzy? Przecież za zapaść polskiej gospodarki morskiej, efektu decyzji lub braku decyzji władz RP też nikt nie odpowiedział. Czy jest jakakolwiek szansa na odbudowę przemysłu okrętowego i niedopuszczenie do zwinięcia produkcji w Stoczni Marynarki Wojennej czy Stoczni Gdańsk?
Kazimierz Smoliński: Dzięki niezrozumiałej opieszałości rządu PO-PSL wobec poczynań Komisji Europejskiej ingerującej pod pretekstem niedozwolonej pomocy publicznej w naszą gospodarkę nie mamy Stoczni Gdynia. Decyzja rządu o nie wchodzeniu w spór z Komisją, o nie złożeniu skargi była kuriozalna. Nie mamy wielkich stoczni morskich w Szczecinie i Gdańsku. Przypomnę, że Hiszpanie wojowali z Komisją Europejską przez niemal dekadę.


- Przegrali…
Kazimierz Smoliński: To prawda, ale przez 10 lat budowali statki i restrukturyzowali przemysł stoczniowy.


- Tymczasem Niemcy, Francuzi, Norwegowie czy Finowie statki budują…
Kazimierz Smoliński: Oprócz zatrudnienia w niewielkich krajowych stoczniach, bywa, że produkujących na rzecz wielkich armatorów, tam właśnie znajdują zatrudnienie nasi stoczniowcy, dobrzy specjaliści. Zmienił się zatem i charakter polskiego przemysłu stoczniowego. Oprócz grupy Gdańskiej Stoczni „Remontowa” na rynku są właśnie te małe stocznie. Czas, gdy statek był budowany od etapu projektowego po całościowe wyposażenie minął. Nie mamy już kompleksowo pracujących naszych biur projektowych. Co do stoczni produkujących na rzecz Marynarki Wojennej to potrzebne są decyzje polityczne.   


- Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie będzie finansować budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT), a przecież pomorskich samorządów nie stać na wydanie ponad 1,5 miliarda złotych. Może więc uda się z Obwodnicą Metropolitalną?
Kazimierz Smoliński: No i właśnie, sam mówi pan „uda się”. Jest jakoby od 25 lat desant gdański w Warszawie i niewiele z tego wynika dla regionu. Nie ma polityki morskiej, transportowej. Żal się robi, gdy wspominamy okres międzywojenny i prowadzoną przez II RP politykę morską i gospodarkę morską, poczynając od rozkazu o utworzeniu Marynarki Wojennej i budowę portu i miasta Gdyni. Polska współczesna odwraca się od morza. O wąskich gardłach transportowych aglomeracji trójmiejskiej mówią choćby raporty Urzędu Transportu Kolejowego i Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Nasze porty rozwijają się, ale zaczynają się dławić. Coraz trudniej wyprowadzać z nabrzeży kontenery i inne towary. Jest co prawda obwodnica południowa, ale dojazd z portów Gdańska i Gdyni jest ograniczony. Nowa Perspektywa Europejska nie zawiera rozwiązań dla tych problemów komunikacyjnych.


alt



- Ruszy jednak Pomorska Kolej Metropolitalna, sztandarowy projekt koalicji PO-PSL na Pomorzu…
Kazimierz Smoliński: PKM zadziała w bogatszych rejonach Pomorza, w aglomeracji z jej przyległościami. Jest ważna dla portu lotniczego. Z tym, że wchodzi na jeden tor linii Kościerzyna – Gdynia. To rodzi poważny problem. Przeładowane są też tory do Tczewa. Na dodatek nic się nie planuje na terenie północno-wschodniej części województwa. Oczywiście jest potrzeby OPAT, obwodnica południowa itd. Robi się coś tam, gdzie sytuacja jest w miarę dobra, a co z terenami powiatów nowodworskiego, malborskiego, sztumskiego? To jest przykład nierównomiernego spojrzenie na nasze województwo ze strony tejże koalicji.


- W Sejmie zajmuje się pan też pocztą. Czy nasz rynek usług pocztowych, wart miliardy złotych,  jest chroniony? Wydaje się, że jest nazbyt szybko otwierany…
Kazimierz Smoliński: Nie tylko tak się wydaje. Spójrzmy na tradycyjnego operatora Pocztę Polską. Zwija się spółkę zatrudniającą 80 tysięcy pracowników, z doświadczeniem, godnych zaufania. Przecież to, iż InPost wygrał przetarg na obsługę przesyłek sądowych w sklepikach, kioskach, kwiaciarniach to trąci skandalem. Nie ma w naszej geograficznej okolicy przykładu obsługi urzędów przez prywatnych operatorów. Jesteśmy też jedynym krajem, gdzie wyprzedaje się koleje, spółki PKP, poczynając od PKP Cargo po spółki obsługujące kolej. Przecież to strategiczne przedsiębiorstwo. Żyjemy w niepewnych czasach. Państwo musi gwarantować jakość strategicznych usług. Czy nasz transport wojskowy, uzbrojenie, przewiezie bez zagrożeń prywatny przewoźnik o niewiadomym kapitale, a listy mobilizacyjne prześle nam operator z Cypru? To kwestia bezpieczeństwa państwa.

 
- Brytyjczycy po próbie prywatyzacji kolei znów ją upaństwowili…
Kazimierz Smoliński: Wydając masę funtów by ją odkupić. O menadżerach rządzących naszą koleją kolejarze mówią bankomaty. Przyszli oni z banków, z firm doradczych, to doktoranci profesora Balcerowicza, którzy nie mieli z PKP wiele wspólnego, chyba, że jako jej pasażerowie. I to od czasu do czasu. Zarabiają na kontraktach gigantyczne pieniądze. Jaka jest jakość części rodzimej kadry zarządzającej przekonaliśmy się ostatnio na Śląsku. Niemcom, Czechom opłaca się fedrować, ale naszym kopalniom już się jakoby nie opłacało. 


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież