Holland House Residence Gdańsk — kameralny adres na Długim Targu. Hanz... » Są hotele, które „robią robotę”, i takie, które dodatkowo opowiadają historię miejsca. Holland House... Warsaw Hostel Centrum – więcej niż nocleg. Historia, komfort i 24/7 w ... » Warszawa potrafi oczarować, ale by naprawdę poczuć jej rytm, warto zatrzymać się tam, gdzie miasto b... GEMO na Długim Targu: prawdziwa Gruzja tuż pod oknami gdańskiego ratus... » Nie każdy lokal „z kuchnią świata” potrafi uchwycić to, co w danym kraju najcenniejsze: smak, rytuał... REDAKTOR Jakubowski nie żyje » Nie żyje Jan Jakubowski (84.l), dziennikarz i wydawca, w latach 1991-96 redaktor naczelny "Dziennika... Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy » Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zainicjowa... Dość obłędu - po pierwsze dziecko! » Dlaczego nie chcemy rodzić dzieci!Na łamach "Gazety Wyborczej", alarmuje prof. Piotr Szukalski, zano... Fort24 – Twój magazyn spokoju i porządku w sercu Warszawy » W szybko zmieniającej się Warszawie, gdzie każdy metr kwadratowy ma ogromne znaczenie, znalezienie m... Hotel Mokotów – nowoczesny adres w zielonej dzielnicy. Komfort, praca ... » Mokotów to Warszawa w pigułce: biurowe zagłębie i kawiarniane ulice, dużo zieleni i szybki dojazd do... Food Hall Długi Targ – jeden adres, wiele historii. Zjedz jak chcesz, ... » W samym środku gdańskiego Głównego Miasta, między Dworcem Artusa a Zieloną Bramą, jest miejsce, któr... Wolna Europa – smak polskiej i europejskiej tradycji w sercu Mokotowa.... » W samym sercu warszawskiego Mokotowa, kilka kroków od siedziby Polskiego Radia, działa miejsce, któr...
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
poniedziałek, 06 października 2025 18:39
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im.
Najlepsze
sobota, 13 września 2025 06:16
Najlepsze
Na kortach Sopockiego Klubu Tenisowego zakończył się Ogólnopolski
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Staszek
czwartek, 25 września 2025 11:03
Staszek
Był człowiekiem słowa – i to słowa używanego w sposób

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Żeglarz
piątek, 02 maja 2025 08:00
Żeglarz
Kapitan Nut odważny, romantyczny, bez skazy, poświęcił swoje
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
czwartek, 18 września 2025 17:09
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
Kompleks klasztorno-kościelny w Żarnowcu to perła północnych
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Wymiana sprzętu w lotnictwie. Pochodził z 1960 r...

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
środa, 04 stycznia 2012 16:44

altPrzed miesiącem pisaliśmy o tym, że w Polsce aktualnie stosowana technologia komunikacji między pilotami, a kontrolerami ruchu lotniczego pochodzi z... lat 60-tych ubiegłego wieku. A przecież ruch lotniczy rośnie bezustannie, szczególnie od końca lat 90-tych. W związku z tym, wręcz rewolucyjne zmiany w technologiach związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym są kluczowe dla zapewnienia wydajności, efektywności i bezpieczeństwa całego systemu ruchu lotniczego.



Zapowiedzieliśmy, że wrócimy do tej tematyki omawianej podczas konferencji wysokiego szczebla „Wdrożenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej oraz jej rozszerzenie do krajów Trzecich”, jaka pod koniec 2011 roku, w ramach polskiej Prezydencji, odbyła się w Warszawie. Od wejścia Polski do UE 1 maja 2004 roku, była to pierwsza taka konferencja, po dotychczasowych mających miejsce w Madrycie, Brugii i Budapeszcie.


alt


Inicjatywa Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES), to ambitny plan zreformowania Europejskiej architektury zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Realizacja tego projektu generuje szereg korzyści dla pasażerów oraz kreuje optymalne warunki dla rozwoju działalności biznesowej. Wśród najważniejszych należy wymienić zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym i podniesienie komfortu podróżowania. Nastąpi to dzięki zwiększeniu przepustowości przestrzeni powietrznej, a tym samym zminimalizowaniu opóźnień.
Warto wspomnieć, że pod koniec lat 90. XX wieku, w związku z ogólnym niezadowoleniem, zarówno pasażerów, jak i linii lotniczych z narastających opóźnień lotów, pojawiły się koncepcje mające na celu wprowadzenie w lotnictwie głębokich zmian. Mowa o unowocześnieniu oraz usprawnieniu organizacji i działania służb żeglugi powietrznej. Uznano, że funkcjonowanie wewnętrznego rynku, a szczególnie wspólnej polityki transportowej Uniii Europejskiej uzasadnia podjęcie zdecydowanych kroków w obszarze ruchu lotniczego.


alt


Jak nam powiedział Andrzej Brzostowski, ekspert lotnictwa cywilnego z 39-letnim stażem m.in. na lotnisku w Gdańsku, (na zdjęciu z prawej) w rozmowie z Jackiem Krawczykiem, wiceprzewodniczącym Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES), współorganizatora konferencji: - Celem nadrzędnym promowanym przez Komisję Europejską jest idea zrównoważonego rozwoju. Dlatego też postanowiono przeprowadzić kompleksową reformę systemów zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w tej części świata. Reorganizacja ta została zaproponowana w postaci programu Single European Sky (SES).


Po raz pierwszy tę koncepcję zaprezentowano w grudniu 1999 roku w komunikacie opublikowanym przez Komisję Europejską. W marcu 2004 przyjęto pakiet rozporządzeń ustanowienia mechanizmu współpracy i struktury organizacyjnej, pod nazwą Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna, jako kompleksowego programu ujednolicenia systemu zarządzania ruchem lotniczym nad krajami UE, Szwajcarii i Norwegii. Działanie to będzie miało fundamentalne znaczenie w ciągu następnych lat – w kontekście stale rosnącego ruchu lotniczego nad Europą. Główne cele strategiczne SES, to utrzymanie najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa, znaczące zmniejszenie kosztów użytkowania przestrzeni powietrznej, jej trzykrotne zwiększenie przepustowości oraz redukcja negatywnego wpływu na środowisko. Najbardziej istotnym elementem nowego podejścia do wdrażania jednolitej przestrzeni, jest fakt, że SES traktuje priorytetowo zobowiązanie państw członkowskich do podjęcia koniecznych działań w celu zagwarantowania jak najszybszego utworzenia Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej (FAB), najpóźniej do 4 grudnia 2012 roku. Kraje sąsiadujące już teraz odgrywają istotną rolę w relacjach z UE. Gruzja podpisała, a Mołdawia parafowała całościową umowę o transporcie lotniczym z UE i jej państwami członkowskimi. Przewiduje ona również współpracę w obszarze zarządzania przestrzenią powietrzną. Podobne umowy są przedmiotem negocjacji z Ukrainą i Azerbejdżanem.


alt


Głównym powodem tworzenia w Europie FAB jest rosnąca fragmentaryzacja przestrzeni powietrznej i mała efektywność zarządzania. Dobrym przykładem obrazującym sytuację w Europie w tym zakresie jest jej porównanie np. do USA. Przestrzeń powietrzna Stanów Zjednoczonych i Kanady obejmuje obszar dwa razy większy niż Europy, również dwa razy większy jest ruch lotniczy. Obsługują go tylko dwa organy ANSP posiadające 29 centrów kontroli ruchu lotniczego – ACC (Area Control Center) i zatrudniając ok. 35 tys. pracowników. Europa mimo mniejszej przestrzeni powietrznej, ma aż 36 organów ANSP i 64 ACC. W Europie jest zatrudnionych niemal 60 tys. pracowników związanych z ruchem lotniczym, a więc prawie dwukrotnie więcej. Dodatkowe koszty wynikające z fragmentaryzacji przestrzeni powietrznej zostały obliczone na około 1 mld euro rocznie, co stanowi 14 proc. całkowitych kosztów związanych z kontrolą ruchu lotniczego w Europie.


Jednak celem nadrzędnym promowanym przez Komisję Europejską jest idea zrównoważonego rozwoju, dlatego też postanowiono przeprowadzić kompleksową reformę systemów zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w tej części świata. Reorganizacja ta została zaproponowana w postaci programu Single European Sky (SES). Chodzi o stworzenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.


alt


Uczestniczący w konferencji Sławomir Nowak, Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, określił projekt Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES) jako bardzo ambitne zadanie, dotyczące lotnictwa cywilnego.  - Aby w pełni zrealizować jednolitą przestrzeń powietrzną, nie tylko dla państw członkowskich UE, ale również dla państw trzecich, konieczne jest poprawienie zdolności operacyjnej transportu lotniczego, zapewnienie większego bezpieczeństwa i efektywności przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska naturalnego zarówno w wymiarze południowym jak i wschodnim - ocenił minister Sławomir Nowak.


alt


Wła-49
Zdjęcia: Włodzimierz Amerski


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież