Kandydaci “Konfederaci - Bezpartyjni - Polska jest jedna - Dla Pomorza... » Komitet “Konfederaci - Bezpartyjni - Polska jest jedna - Dla Pomorza” przedstawił kandydatów do Rady... E. Grabarek-Bartoszewicz wystartuje w Gdańsku » Do gdańskiej polityki wraca Elżbieta Grabarek-Bartoszewicz, b. przewodnicząca Rady Miasta Gdańska, r... Jarosław Kaczyński w tygodniku „Sieci”: „Zostaję. Walczymy Dalej.” » W tygodniku „Sieci” Jarosław Kaczyński w specjalnym wywiadzie deklaruje: Zgłoszę swoją kandydaturę n... Gdańsk w obiektywie uczniów ZSS nr 2 » W Filii Gdańskiej przy ulicy Mariackiej odbył się wernisaż wystawy „Gdańsk w naszym obiektywie” - 24... W hołdzie Wyklętym: Tym co zachowali się jak trzeba... » 1 marca w Gdańsku obchodzono Dzień Żołnierzy Wyklętych. Instytut Pamięci Narodowej wspólnie z środow... KWW Kocham Gdańsk przedstawił kandydatów do Rady Miasta » KWW Kocham Gdańsk – Kandydaci Niezależni przedstawił listę kandydatów do Rady Miasta. Komitet wystaw... Tomasz Jezierski: Kochają Gdańsk... » Na politycznej mapie Gdańska pojawiło się nowe, świeże ugrupowanie. Jak sami o sobie mówią, mają doś... Michał Urbaniak o wyborach : Konfederacja gotowa w Gdańsku » Michał Urbaniak, z Konfederacji, gdański poseł na Sejm RP IX kadencji, już niebawem zorganizuje konf... Dulkiewicz naucza w szkołach » Gdańscy uczniowie mają nową nauczycielkę. Z kagankiem politycznej oświaty, w ramach "lekcji obywatel... Piotr Duda w Telewizji Republika » W środę, 28 lutego, o 19:30 gościem Danuty Holeckiej w Telewizji Republika będzie Piotr Duda, przewo...
Dulkiewicz naucza w szkołach
czwartek, 29 lutego 2024 10:44
Dulkiewicz naucza w szkołach
Gdańscy uczniowie mają nową nauczycielkę. Z kagankiem politycznej
Nieudany początek wiosny podopiecznych trenera Borkowskiego
sobota, 02 marca 2024 16:04
Nieudany początek wiosny podopiecznych trenera Borkowskiego
Nieudanie zaczęły wiosnę piłkarki AP ORLEN. Podopieczne trenera
Arka i Lechia kroczą do ekstraklasy
piątek, 01 marca 2024 15:07
Arka i Lechia kroczą do ekstraklasy
Trójmiejski duet, Arka i Lechia, kroczy konsekwentnie do
Lechia zdeklasowała Resovię
poniedziałek, 04 marca 2024 19:18
Lechia zdeklasowała Resovię
Po bardzo dobrej pierwszej połowie Lechia na Polsat Plus Arena

Galeria Sztuki Gdańskiej

Baranowscy, ojciec i syn
niedziela, 25 lutego 2024 13:53
Baranowscy, ojciec i syn
Henryk Baranowski (1932-2005) pochodził z Kociewia, urodził się w

Sport w szkole

Zaproszenie do Spartakiady Przedszkolaków
poniedziałek, 26 lutego 2024 11:25
Zaproszenie do Spartakiady Przedszkolaków
Gdański Zespół Schronisk i Sporu Szkolnego zaprasza do udziału w

"Gdańska" w antrakcie

Puste miejsca
wtorek, 06 lutego 2024 15:33
Puste miejsca
Pustynia według Wikipedii to teren o dużej powierzchni pozbawiony
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Wymiana sprzętu w lotnictwie. Pochodził z 1960 r...

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
środa, 04 stycznia 2012 16:44

altPrzed miesiącem pisaliśmy o tym, że w Polsce aktualnie stosowana technologia komunikacji między pilotami, a kontrolerami ruchu lotniczego pochodzi z... lat 60-tych ubiegłego wieku. A przecież ruch lotniczy rośnie bezustannie, szczególnie od końca lat 90-tych. W związku z tym, wręcz rewolucyjne zmiany w technologiach związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym są kluczowe dla zapewnienia wydajności, efektywności i bezpieczeństwa całego systemu ruchu lotniczego.



Zapowiedzieliśmy, że wrócimy do tej tematyki omawianej podczas konferencji wysokiego szczebla „Wdrożenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej oraz jej rozszerzenie do krajów Trzecich”, jaka pod koniec 2011 roku, w ramach polskiej Prezydencji, odbyła się w Warszawie. Od wejścia Polski do UE 1 maja 2004 roku, była to pierwsza taka konferencja, po dotychczasowych mających miejsce w Madrycie, Brugii i Budapeszcie.


alt


Inicjatywa Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES), to ambitny plan zreformowania Europejskiej architektury zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Realizacja tego projektu generuje szereg korzyści dla pasażerów oraz kreuje optymalne warunki dla rozwoju działalności biznesowej. Wśród najważniejszych należy wymienić zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym i podniesienie komfortu podróżowania. Nastąpi to dzięki zwiększeniu przepustowości przestrzeni powietrznej, a tym samym zminimalizowaniu opóźnień.
Warto wspomnieć, że pod koniec lat 90. XX wieku, w związku z ogólnym niezadowoleniem, zarówno pasażerów, jak i linii lotniczych z narastających opóźnień lotów, pojawiły się koncepcje mające na celu wprowadzenie w lotnictwie głębokich zmian. Mowa o unowocześnieniu oraz usprawnieniu organizacji i działania służb żeglugi powietrznej. Uznano, że funkcjonowanie wewnętrznego rynku, a szczególnie wspólnej polityki transportowej Uniii Europejskiej uzasadnia podjęcie zdecydowanych kroków w obszarze ruchu lotniczego.


alt


Jak nam powiedział Andrzej Brzostowski, ekspert lotnictwa cywilnego z 39-letnim stażem m.in. na lotnisku w Gdańsku, (na zdjęciu z prawej) w rozmowie z Jackiem Krawczykiem, wiceprzewodniczącym Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES), współorganizatora konferencji: - Celem nadrzędnym promowanym przez Komisję Europejską jest idea zrównoważonego rozwoju. Dlatego też postanowiono przeprowadzić kompleksową reformę systemów zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w tej części świata. Reorganizacja ta została zaproponowana w postaci programu Single European Sky (SES).


Po raz pierwszy tę koncepcję zaprezentowano w grudniu 1999 roku w komunikacie opublikowanym przez Komisję Europejską. W marcu 2004 przyjęto pakiet rozporządzeń ustanowienia mechanizmu współpracy i struktury organizacyjnej, pod nazwą Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna, jako kompleksowego programu ujednolicenia systemu zarządzania ruchem lotniczym nad krajami UE, Szwajcarii i Norwegii. Działanie to będzie miało fundamentalne znaczenie w ciągu następnych lat – w kontekście stale rosnącego ruchu lotniczego nad Europą. Główne cele strategiczne SES, to utrzymanie najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa, znaczące zmniejszenie kosztów użytkowania przestrzeni powietrznej, jej trzykrotne zwiększenie przepustowości oraz redukcja negatywnego wpływu na środowisko. Najbardziej istotnym elementem nowego podejścia do wdrażania jednolitej przestrzeni, jest fakt, że SES traktuje priorytetowo zobowiązanie państw członkowskich do podjęcia koniecznych działań w celu zagwarantowania jak najszybszego utworzenia Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej (FAB), najpóźniej do 4 grudnia 2012 roku. Kraje sąsiadujące już teraz odgrywają istotną rolę w relacjach z UE. Gruzja podpisała, a Mołdawia parafowała całościową umowę o transporcie lotniczym z UE i jej państwami członkowskimi. Przewiduje ona również współpracę w obszarze zarządzania przestrzenią powietrzną. Podobne umowy są przedmiotem negocjacji z Ukrainą i Azerbejdżanem.


alt


Głównym powodem tworzenia w Europie FAB jest rosnąca fragmentaryzacja przestrzeni powietrznej i mała efektywność zarządzania. Dobrym przykładem obrazującym sytuację w Europie w tym zakresie jest jej porównanie np. do USA. Przestrzeń powietrzna Stanów Zjednoczonych i Kanady obejmuje obszar dwa razy większy niż Europy, również dwa razy większy jest ruch lotniczy. Obsługują go tylko dwa organy ANSP posiadające 29 centrów kontroli ruchu lotniczego – ACC (Area Control Center) i zatrudniając ok. 35 tys. pracowników. Europa mimo mniejszej przestrzeni powietrznej, ma aż 36 organów ANSP i 64 ACC. W Europie jest zatrudnionych niemal 60 tys. pracowników związanych z ruchem lotniczym, a więc prawie dwukrotnie więcej. Dodatkowe koszty wynikające z fragmentaryzacji przestrzeni powietrznej zostały obliczone na około 1 mld euro rocznie, co stanowi 14 proc. całkowitych kosztów związanych z kontrolą ruchu lotniczego w Europie.


Jednak celem nadrzędnym promowanym przez Komisję Europejską jest idea zrównoważonego rozwoju, dlatego też postanowiono przeprowadzić kompleksową reformę systemów zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w tej części świata. Reorganizacja ta została zaproponowana w postaci programu Single European Sky (SES). Chodzi o stworzenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.


alt


Uczestniczący w konferencji Sławomir Nowak, Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, określił projekt Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES) jako bardzo ambitne zadanie, dotyczące lotnictwa cywilnego.  - Aby w pełni zrealizować jednolitą przestrzeń powietrzną, nie tylko dla państw członkowskich UE, ale również dla państw trzecich, konieczne jest poprawienie zdolności operacyjnej transportu lotniczego, zapewnienie większego bezpieczeństwa i efektywności przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska naturalnego zarówno w wymiarze południowym jak i wschodnim - ocenił minister Sławomir Nowak.


alt


Wła-49
Zdjęcia: Włodzimierz Amerski


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież