Miesiąc AAC w Przedszkolu nr 77 dla Dzieci z Porażeniem Mózgowym » Październik jest na całym świeci miesiącem użytkowników komunikacji alternatywnej i wspomagającej. W... List Stowarzyszenia Godność do ks. abpa T. Wojdy w sprawie homilii bpa... » Jego Ekscelencja,Ks. Abp Tadeusz WojdaOrdynariusz Archidiecezji GdańskiejPowodowani troską jaką wywo... Cios za cios, miasto na linach » Spór o budowę trasy tramwajowej Gdańsk Piołunie – Wrzeszcz bardziej przypomina walkę bokserską niż d... Poseł Smoliński: Konsultacje tak jak my je rozumiemy » Ustawa o Samorządach obliguje wszystkie władze do przeprowadzenia wcześniejszych konsultacji społecz... "W imieniu sopocian" do premiera: odwołać wiceministra Karnowskiego » Sopockie ugrupowanie obywatelskie, "W imieniu sopocian", które brało udział w ostatnich wyborach sam... "Godność" o weryfikacji sędziów! » Oświadczenie Stowarzyszenia "Godność" w sprawie sędziów po spotkaniu Tuska i Bodnara.OświadczenieW d... Homilia bp. W. Szlachetki: słowa, które paść powinny... » Homilia bp. Wiesława Szlachetki wygłoszona 1 września 2024 r. przy Pomniku Obrońców Poczty Polskiej ... SDP wybrało J. Wikowskiego - weryfikacje dziennikarzy jak w 1982? » - Takie rzeczy jakie dzieją się w Polsce z demokracją, szykanowanie dziennikarzy o poglądach konserw... Cz. Nowak pyta władze Gdańska: "Potańcówka" w miejscu zbrodni grudniow... » Pani Aleksandra Dulkiewicz, prezydent GdańskaPan Basil Kerski, dyrektor Europejskiego Centrum Solida... Stowarzyszenie Godność pisze do Prezydenta Dudy » Stowarzyszenie Godność wystosowało list do Prezydenta Andrzej Dudy, w którym protestuje wobec działa...
Reklama
Trupy w sopockiej szafie - zmierzch Karnowskiego?
czwartek, 01 sierpnia 2024 20:03
Trupy w sopockiej szafie - zmierzch Karnowskiego?
To może być niepogodna jesień dla Jacka Karnowskiego, b.
Lufka w Sektorze niebo. Andrzej Głownia (1952-2024)
środa, 25 września 2024 19:07
Lufka w Sektorze niebo. Andrzej Głownia (1952-2024)
Andrzeja poznałem w 1973 roku na krakowskim dworcu PKP po meczu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

„Droga Zielona – trasa tranzytowa czy Zielony Bulwar”

Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 
środa, 20 kwietnia 2016 11:25

Mieszkańcy Gdańska spotkali się w klubie osiedlowym „Piastuś”, by porozmawiać na temat tzw. „Drogi Zielonej”. Omówiono obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego i skonfrontowano go z obecnymi zamierzeniami dotyczącymi tej trasy. Spotkanie, na którym obecne były m.in. posłanki Małgorzata Chmiel oraz Ewa Lieder, wzbudziło wiele emocji.


19 kwietnia w klubie osiedlowym „Piastuś” odbyło się otwarte spotkanie mieszkańców miasta w sprawie tzw. „Drogi Zielonej” pt. „Trasa tranzytowa czy Zielony Bulwar”. Na spotkaniu obecni byli m.in. posłanki Ewa Lieder oraz Małgorzata Chmiel, Piotr Dwojacki – „Gdańsk Obywatelski”, Roger Jackowski – członek zespołu ds. Transportu i Mobilności przy Prezydencie Miasta Gdańska i ekspert organizacji pozarządowych ds. Transportu i Urbanistyki, radni dzielnic oraz mieszkańcy.


Pierwszym prelegentem był Piotr Dwojacki, który przedstawił obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego dotyczący budowy „Drogi Zielonej” i skonfrontował go z obecnymi planami władz miasta.

– Moje zadanie na dzisiaj polega na przedstawieniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego terenu zwanego „Drogą Zieloną”. Zacznę od definicji: „Droga Zielona” jest to droga, która zaczyna się mniej więcej w okolicach stadionu na Letnicy, a kończy kawałeczek za Ergo Areną. Jest to trasa zaplanowana jako równoległa do morza w większości swojego przebiegu i na przykład tunel pod Pachołkiem w skład „Drogi Zielonej” nie wchodzi, wbrew temu, co można gdzieniegdzie słyszeć. Będę mówił wyłącznie o „Drodze Zielonej” i skoncentruję się na obowiązujących przepisach prawa – powiedział Piotr Dwojacki.


alt


Kluczowym dokumentem, który określa to, co może powstać pod nazwą „Droga Zielona” jest uchwała Rady Miasta Gdańska z 4 grudnia 2003 roku. Intencją tej uchwały jest stworzenie ulicy głównej ruchu przyspieszonego tzw. drogi GP. Jak powiedział Piotr Dwojacki – tego rodzaju standardy drogi dotyczą zwykle dróg krajowych lub wojewódzkich. Trasa ta ma faktycznie prowadzić od tunelu pod Martwą Wisłą i ma łączyć się z trasą „Nowa Spacerowa” i prowadzić przez Osowę w kierunku obwodnicy Metropolitalnej. Plan uchwalony przez Radę Miasta, który jak zastrzegł Piotr Dwojacki „nie musi być zrealizowany w całości”, mówi: ta droga ma obejmować dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Na odcinku od Pomorskiej do Ergo Areny dopuszczone są dwie jezdnie po trzy pasy ruchu każdy. Droga ma być odgrodzona od mieszkańców poprzez 10 metrowy pas zieleni i ekrany akustyczne, ale istnieje możliwość rezygnacji z ekranów. Dopuszczalne są możliwości przemieszczania się pieszych przez tę drogę na poziomie gruntu (Obrońców Wybrzeże, Pomorska) i przez, prawdopodobnie, wiadukt (Jagiellońska). Standardowa szerokość drogi zapisana w planie to pas 50 metrów. Piotr Dwojacki omówił, według planu zagospodarowania przestrzennego, kolejne odcinki, na których miałaby powstać „Droga Zielona” i skonfrontował założenia z 2003 roku z obecnymi zamierzeniami, które zakładają szereg zmian tej trasy m.in. na odcinku startowym od Jana Pawła II zakłada się obecnie budowę jednej jezdni, a nie jak w planie dwóch jezdni. Na innych odcinkach tej trasy obecnie planuje się również budowę jednej jezdni, co prelegent zaznaczył w swojej wypowiedzi. Piotr Dwojacki podkreślił również, że „Droga Zielona” od 2015 roku nazywana jest „Zielonym Bulwarem”.


Zaraz po wystąpieniu Piotra Dwojackiego głos zabrała posłanka Małgorzata Chmiel, była radna Rady Miasta Gdańska.

– Ja rozumiem, że ktoś może być przeciwny jakiejś trasie, drodze, ja to szanuję, każdego zdanie szanuję, ale przepraszam nie lubię kłamstw. Po prostu jestem bezradna wobec takich nieprawd, które powiedział pan Dwojacki. Nie jest prawdą, że „Droga Zielona” to jest tylko ta część, która biegnie pasem nadmorskim, bo państwo wiedzą, że chociażby od Ergo Areny do Grunwaldzkiej ten kawałek „Drogi Zielonej” przyszłej nazywa się „Drogą Zieloną”. „Droga Zielona” to jest cała trasa, która ma biec, według przewidywań, aż do obwodnicy Metropolitalnej, czyli przez las, tunelem pod Pachołkiem, skrajem lasu do Osowej i dalej – powiedziała Małgorzata Chmiel. – Nieprawdą jest, że ma to być droga główna ruchu przyspieszonego, podobna do dróg wojewódzkich. Pan Dwojacki był na spotkaniu w V liceum, gdzie Biuro Rozwoju Gdańska prezentowało koncepcję, która od pół roku mniej więcej obowiązuje właśnie przeprowadzenia tej „Drogi Zielonej”. Początkowo lat temu wiele było planowane rzeczywiście pasem nadmorskim, żeby biegła szersza droga, natomiast od pół roku na pewno jest już planowana tylko i wyłącznie, i o takiej mówimy, dwa razy jeden pas, czyli tak jak jest w tej chwili, tylko chodzi o to, żeby włączyć do projektu tą trasę całej „Drogi Zielonej”, dlatego, że w tej chwili „Droga Zielona” w pasie nadmorskim jest trasą nieskanalizowaną. Wiecie państwo, że tam jest rów melioracyjny i wszystkie te świństwa z samochodów spływają do pięknego naszego pasa nadmorskiego. Wszystkie parkingi, które tam są wokół są parkingami tymczasowymi, ponieważ nie można było wydać pozwolenia na budowę, bo nie ma gdzie podłączyć kanalizacji.


alt


Małgorzata Chmiel powiedziała, że pracownicy Biura Rozwoju Gdańska chcieli przyjść na spotkanie z mieszkańcami, ale nie zostali wcześniej powiadomieni o terminie spotkania i w tym samym czasie odbywają spotkanie z radnymi Miasta Gdańska dokładnie na ten sam temat. Małgorzata Chmiel podkreśliła, że prosiła, by pracownicy Biura Rozwoju Gdańska pojawili się na spotkaniu, gdyż nie chciała być „adwokatem Urzędu Miejskiego”, ale niestety, ze względu na spotkanie z radnymi, urzędnicy BRG nie mogli pojawić się w klubie osiedlowym. Posłanka podkreśliła, że nie planuje się żadnych przejść wiaduktem, a plan z 2003 roku jest nieaktualny, gdyż miasto odstąpiło od poszerzenia trasy. O rezygnacji z poszerzenia trasy mówili na spotkaniu, według słów Małgorzaty Chmiel, prezydent Adamowicz i wiceprezydent Bojanowski.


Wypowiedź posłanki Małgorzaty Chmiel skomentowała posłanka Ewa Lieder.

– To jest proszę państwa obowiązujący plan – powiedziała posłanka Ewa Lieder. – Pan prezydent różne rzeczy opowiada, ale bardzo często zmienia zdanie z różnych powodów, być może czasami dla dobra miasta, a czasami dla dobra różnych innych instytucji.


Wypowiedź posłanki Lieder została nagrodzona brawami. Następnie Piotr Dwojacki podkreślił, że obecny plan zagospodarowania jest obowiązujący i nie ma inicjatyw ze strony prezydenta lub radnych, aby ten plan zmienić.

– Jest natomiast intencja, znana już z praktyki funkcjonowania miasta Gdańska, aby zbudować drogę niezgodnie z obowiązującym planem, według innej procedury – powiedział Piotr Dwojacki. – Nazwa „Droga Zielona”, jako nazwa dotycząca czegoś innego, niż trasa w pasie nadmorskim od Żabianki do Brzeźna i Letnicy, pojawiła się pojawiła się pierwszy raz bodajże w listopadzie lub w grudniu 2015 roku. We wszystkich dokumentach nazwa „Droga Zielona” dotyczy wyłącznie trasy odcinka nadmorskiego, odcinka Dolnego Tarasu.

Piotr Dwojacki powiedział również, że w swojej wypowiedzi podkreślał wielokrotnie, że póki co miasto planuje na większości odcinków „Drogi Zielonej” budowę jednej jezdni.


alt



Drugim prelegentem był Roger Jackowski, który został poproszony, aby podzielić się swoimi refleksjami dotyczącymi „Drogi Zielonej” z mieszkańcami. 

– To nie jest tak, że ta droga nie była kontrowersyjna. Dodam jeszcze do tego, co powiedział pan Piotr Dwojacki, że głosowanie w Radzie Miasta przez tych kilkunastu radnych absolutnie nie odzwierciedla faktycznej opinii publicznej w tamtym czasie, dlatego że w ówczesnych czasach nie było takiej debaty publicznej jaką mamy dzisiaj – powiedział Roger Jackowski.


Na początku Roger Jackowski pokazał zebranym kilka zdjęć związanych z trasą „Drogi Zielonej” m.in. fotografię gigantycznego węzła Marynarki Polskiej oraz odcinek dużej drogi zwany obecnie „Zielonym Bulwarem”, który znajduje się w okolicy Żabianki i stał się źródłem licznych protestów mieszkańców, a także procesów sądowych z instytucjami miejskimi. Oba te zdjęcia przedstawiały okolice początku i końca tzw. „Drogi Zielonej”.Prelegent powiedział, że trasa na północno-wschodnim skraju miasta ma zamknąć pewien układ ramy obwodnicowej miasta. Trasa Sucharskiego przebiega przez tereny przemysłowe, zaś północno-wschodnia rama obwodnicy miałaby przebiegać przez tereny zielone i mieszkaniowe. Roger Jackowski porównał sytuację miasta Gdańska do sytuacji miasta Haga. Na północ od Hagi znajduje się pas nadmorski porównywalny do pasa nadmorskiego Gdańska. Ponadto na terenie Hagi również znajduje się port oraz oddalone od niego lotnisko. Ta konkretna sytuacja obu miast jest podobna. Niemniej jednak w Hadze nie wybudowano tunelu pod kanałem portowym oraz nie udrożniono połączenia tranzytowego przez miasto. W Gdańsku tunel pod Martwą Wisłą już powstał. Drugą barierę stanowi niedrożne połączenie tranzytowe przez miasto. Otwarcie nowego, atrakcyjnego połączenia mogłoby również spowodować rozlanie miasta na zachód.


Po prelekcjach odbyła się dyskusja. Jedna z mieszkanek poruszyła kwestię: dlaczego ułatwia się życie mieszkańców zmotoryzowanych i zaproponowała, by pracować nad poprawieniem sytuacji komunikacji miejskiej. Jeden z mieszkańców powiedział, że specjalnie przeniósł swój sklep na Przymorze, aby jego klienci nie stali w korkach. Kolejny mieszkaniec zarzucił Biurze Rozwoju Gdańska, w którego obronie stanęła posłanka Chmiel, że organizowało spotkania informacyjne dla radnych dzielnic, a mieszkańcy nie wiedzieli czy mogą na nie przyjść.


– Widzieliśmy jak wygląda, nazwijmy to, „Droga Zielona” od strony stadionu i od strony drugiej, czyli od strony Żabianki i teraz próbuje nam się wmówić, że po środku tego terenu będzie jezioro i dwa łabędzie. Ja w to nie wierzę, bo mam dowód jak wygląda jedna strona tej drogi, jak wygląda druga strona tej drogi. Czemu mam się nabrać na to, że po środku będzie inaczej? – powiedział Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.


Karolina Rabiej

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież