Nie jeden wyrok, a więcej. Nadal figuruje jako karana. Siedziała w wię... » Anna Kanigowska, "opiekunka" Jerzego Ż. i informatorka Onet.pl, ma za sobą kilka, a nie jeden wyrok ... LIst Czesława Nowaka ze Stowarzyszenia 'Godność' do Prezydenta Karola ... » PanKarol NawrockiPrezydent Elekt Rzeczypospolitej PolskiejSzanowny Panie Prezydencie,Drogi Karolu!Pi... Gdańsk zagłosował przeciw swojemu synowi. Co się tu z nami porobiło?Gd... » W Gdańsku mamy morowe powietrze. Na ulicach miasta – od Sobieszewa po Osowę – twarze ludzi są poważn... PKW podała oficjalne wyniki II tury. Nawrocki wygrywa! » Państwowa Komisja Wyborcza ogłosiła oficjalnie po godz. 8.30 wybór Karola Nawrockiego na Prezydenta ... Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych...
Reklama
PKW podała oficjalne wyniki II tury. Nawrocki wygrywa!
poniedziałek, 02 czerwca 2025 07:49
PKW podała oficjalne wyniki II tury. Nawrocki wygrywa!
Państwowa Komisja Wyborcza ogłosiła oficjalnie po godz. 8.30
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Powrót polskiej bandery

Ocena użytkowników: / 6
SłabyŚwietny 
piątek, 13 października 2023 15:59

Co zrobić, żeby Polska była na powrót krajem morskim, a nie krajem z dostępem do morza, odbudowie przemysłu stoczniowego i wielkich szansach dla Pomorza - o tym w rozmowie z Panią Dorotą Arciszewską-Mielewczyk Prezes Polskich Linii Oceanicznych, kandydatka do Sejmu


Piotr Grzybowski: Co spowodowało, że po kilku latach przerwy wraca Pani do polityki?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Ja to lubię robić, a przez ten okres, w którym nie byłam w polityce, wiele osób do mnie przychodziło z różnymi problemami, szukało nie tylko pomocy ale rozwiązań, pamiętając że byłam skutecznym politykiem. Było mi bardzo miło usłyszeć, że jestem skuteczna i mogę pomóc. Nie będąc posłem ma się inne uprawnienia, inne możliwości, ale można wykorzystać kontakty ze swoimi kolegami parlamentarzystami, jak również z osobami z którymi przez 25 lat współpracowałam w różnych instytucjach.


- Były od nich jakieś zachęty?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Od wielu osób, które obserwują życie polityczne, słyszałam, że mnie w niej brakuje. A teraz się cieszą, że podjęłam decyzje o powrocie. Tym bardziej, że daje to szansę kontynuacji pracy, choćby w komisji gospodarki morskiej. Decydując się na kandydowanie kierowałam się też tym, aby listy były mocne, żebyśmy wszyscy - jako zespół - pracowali na to, żeby Prawo i Sprawiedliwość mogło kontynuować pracę, którą podjęło. Lubię pracę z ludźmi, choć są takie momenty, że w stu dobrze zrobionych sprawach trafi się jedna, która się nie uda i ona może zniekształcić obraz całości. Ale to jest wkalkulowane w życie polityka i skórę trzeba mieć grubą. Choć przyznam, że moje dzieci myślały, że jednak trochę spokoju zaznają. Ale mówią „no tak, mama jednak ma to w genach, lubi to”. Czy się uda - zobaczymy. Jeśli tak - będę robić to, co wcześniej przez 6 kadencji, jak nie - to będę kontynuować pracę w Polskich Liniach Oceanicznych.


- Będzie Pani reprezentować Pomorze, co jest dziś największym wyzwaniem dla regionu?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Nasz region niesamowicie się rozwija pod względem energetycznym. Akurat to jest moja branża - czyli morska, energetyka wiatrowa, porty, transport morski. Dzisiaj jest to podstawa, z uwagi na to, co się dzieje na Ukrainie. To jest też bezpieczeństwo posiadania floty, bezpieczeństwo dostaw, możliwości przeładunkowych, także gazu skroplonego, wszelkich inwestycji w Marynarkę Wojenną, przekop Mierzei Wiślanej. To wszystko jest dla naszego regionu kluczowe, dlatego że chodzi o bezpieczeństwo Polski. Ale jest też energetyka jądrowa, więc punkt ciężkości znaczenia regionu przesuwa się w stronę regionu, a za tym możliwości rozwoju, jakich od dziesięcioleci nie mieliśmy. Pomorze staje się mekką i powinno być kołem zamachowym dla przemysłu stoczniowego, budowy farm wiatrowych, przeładunków surowców energetycznych, ale i zboża. To wszystko wespół z rozwojem transportu drogowego i kolejowego.

alt


- Co zrobić, żeby Polska była na powrót krajem morskim, a nie krajem z dostępem do morza?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Wobec samej możliwości rozwoju gospodarki i roli państwa w przedsiębiorstwach, które są „srebrami rodowymi”, powinniśmy dalej je rozwijać. Nie możemy zapominać momentu, w którym nie było trzeba, a rząd Platformy Obywatelskiej zamykał stocznie. Proces, który wtedy nastąpił: sprzedaż jednego z elementów ciągu produkcji stoczni - zrobił wyrwę, której do dzisiaj jest trudno odbudować, choć jesteśmy blisko, aby przywrócić do funkcjonowania. Łączymy to w jedną całość: budowa w naszych stoczniach, własna flota, dająca nam bezpieczeństwo, rozwój spedycji i ubezpieczeń transportu oraz prawodawstwo, o które zawsze walczyłam, żeby było takie jak w Europie i na świecie, żeby gospodarka morska mogła sprawnie funkcjonować. No i powrót polskiej bandery, nie z sentymentu, ale żeby to było narzędzie do zarabiania pieniędzy, do czego widzę bardzo duży potencjał.


- Co zrobić, żeby odrodzić polskie stocznie?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Po pierwsze muszą być zamówienia powiązane z polskimi armatorami. Przykładem jest PLO, wsparte przez Agencję Rozwoju Przemysłu przy zakupie nowych jednostek. Czy Orlen, który zawarł umowę na nowe statki do obsługi farm wiatrowych typu CTV, które będą zbudowane przez polskie stocznie, a także zaprojektowane przez polskie biuro projektowe. Przykładem jest też Stocznia Remontowa, która ma pełen wachlarz zamówień, choćby promy. To jest koło zamachowe przemysłu stoczniowego. Musimy budować własne statki, własne okręty, żeby kontynuować ten proces, żeby być niezależnym i wpinać w to innych poddostawców z kraju.


- Czy Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powinno zostać przywrócone?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Oczywiście. Bo nikt inny, jak minister konstytucyjny, dysponujący swoim budżetem, poważnym głosem na posiedzeniach rządu i profesjonalną kadrą, nie zadba skuteczniej o sprawy morskie. Mamy to dziś, a w przeszłości przerabialiśmy nawet wpięcie rybołówstwa do ministerstwa rolnictwa. To nie funkcjonowało. Zawsze byłam orędownikiem osobnego resortu, bo jest to tak specyficzna część gospodarki, niezwykle złożona, do której trzeba zaprosić najlepszych fachowców. I co ważne, trzeba z tym środowiskiem bardzo współpracować. Jest bardzo dużo doświadczonej kadry morskiej, która naprawdę chciałaby wdrożyć w życie rozwiązania, które by nam wszystkim ułatwiły życie, a do budżetu państwa wpłynęłoby jeszcze więcej środków.

Rozmawiał Piotr Grzybowski TK Niedziela


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież