Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Wspomnienie o Emilu. Cezary Paciorek Quintet - Emil
piątek, 06 września 2019 17:21
Wspomnienie o Emilu. Cezary Paciorek Quintet - Emil
Jeszcze niedawno w spisie numerów telefonicznych przemykał mi pod

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Powrót polskiej bandery

Ocena użytkowników: / 6
SłabyŚwietny 
piątek, 13 października 2023 15:59

Co zrobić, żeby Polska była na powrót krajem morskim, a nie krajem z dostępem do morza, odbudowie przemysłu stoczniowego i wielkich szansach dla Pomorza - o tym w rozmowie z Panią Dorotą Arciszewską-Mielewczyk Prezes Polskich Linii Oceanicznych, kandydatka do Sejmu


Piotr Grzybowski: Co spowodowało, że po kilku latach przerwy wraca Pani do polityki?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Ja to lubię robić, a przez ten okres, w którym nie byłam w polityce, wiele osób do mnie przychodziło z różnymi problemami, szukało nie tylko pomocy ale rozwiązań, pamiętając że byłam skutecznym politykiem. Było mi bardzo miło usłyszeć, że jestem skuteczna i mogę pomóc. Nie będąc posłem ma się inne uprawnienia, inne możliwości, ale można wykorzystać kontakty ze swoimi kolegami parlamentarzystami, jak również z osobami z którymi przez 25 lat współpracowałam w różnych instytucjach.


- Były od nich jakieś zachęty?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Od wielu osób, które obserwują życie polityczne, słyszałam, że mnie w niej brakuje. A teraz się cieszą, że podjęłam decyzje o powrocie. Tym bardziej, że daje to szansę kontynuacji pracy, choćby w komisji gospodarki morskiej. Decydując się na kandydowanie kierowałam się też tym, aby listy były mocne, żebyśmy wszyscy - jako zespół - pracowali na to, żeby Prawo i Sprawiedliwość mogło kontynuować pracę, którą podjęło. Lubię pracę z ludźmi, choć są takie momenty, że w stu dobrze zrobionych sprawach trafi się jedna, która się nie uda i ona może zniekształcić obraz całości. Ale to jest wkalkulowane w życie polityka i skórę trzeba mieć grubą. Choć przyznam, że moje dzieci myślały, że jednak trochę spokoju zaznają. Ale mówią „no tak, mama jednak ma to w genach, lubi to”. Czy się uda - zobaczymy. Jeśli tak - będę robić to, co wcześniej przez 6 kadencji, jak nie - to będę kontynuować pracę w Polskich Liniach Oceanicznych.


- Będzie Pani reprezentować Pomorze, co jest dziś największym wyzwaniem dla regionu?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Nasz region niesamowicie się rozwija pod względem energetycznym. Akurat to jest moja branża - czyli morska, energetyka wiatrowa, porty, transport morski. Dzisiaj jest to podstawa, z uwagi na to, co się dzieje na Ukrainie. To jest też bezpieczeństwo posiadania floty, bezpieczeństwo dostaw, możliwości przeładunkowych, także gazu skroplonego, wszelkich inwestycji w Marynarkę Wojenną, przekop Mierzei Wiślanej. To wszystko jest dla naszego regionu kluczowe, dlatego że chodzi o bezpieczeństwo Polski. Ale jest też energetyka jądrowa, więc punkt ciężkości znaczenia regionu przesuwa się w stronę regionu, a za tym możliwości rozwoju, jakich od dziesięcioleci nie mieliśmy. Pomorze staje się mekką i powinno być kołem zamachowym dla przemysłu stoczniowego, budowy farm wiatrowych, przeładunków surowców energetycznych, ale i zboża. To wszystko wespół z rozwojem transportu drogowego i kolejowego.

alt


- Co zrobić, żeby Polska była na powrót krajem morskim, a nie krajem z dostępem do morza?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Wobec samej możliwości rozwoju gospodarki i roli państwa w przedsiębiorstwach, które są „srebrami rodowymi”, powinniśmy dalej je rozwijać. Nie możemy zapominać momentu, w którym nie było trzeba, a rząd Platformy Obywatelskiej zamykał stocznie. Proces, który wtedy nastąpił: sprzedaż jednego z elementów ciągu produkcji stoczni - zrobił wyrwę, której do dzisiaj jest trudno odbudować, choć jesteśmy blisko, aby przywrócić do funkcjonowania. Łączymy to w jedną całość: budowa w naszych stoczniach, własna flota, dająca nam bezpieczeństwo, rozwój spedycji i ubezpieczeń transportu oraz prawodawstwo, o które zawsze walczyłam, żeby było takie jak w Europie i na świecie, żeby gospodarka morska mogła sprawnie funkcjonować. No i powrót polskiej bandery, nie z sentymentu, ale żeby to było narzędzie do zarabiania pieniędzy, do czego widzę bardzo duży potencjał.


- Co zrobić, żeby odrodzić polskie stocznie?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Po pierwsze muszą być zamówienia powiązane z polskimi armatorami. Przykładem jest PLO, wsparte przez Agencję Rozwoju Przemysłu przy zakupie nowych jednostek. Czy Orlen, który zawarł umowę na nowe statki do obsługi farm wiatrowych typu CTV, które będą zbudowane przez polskie stocznie, a także zaprojektowane przez polskie biuro projektowe. Przykładem jest też Stocznia Remontowa, która ma pełen wachlarz zamówień, choćby promy. To jest koło zamachowe przemysłu stoczniowego. Musimy budować własne statki, własne okręty, żeby kontynuować ten proces, żeby być niezależnym i wpinać w to innych poddostawców z kraju.


- Czy Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powinno zostać przywrócone?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Oczywiście. Bo nikt inny, jak minister konstytucyjny, dysponujący swoim budżetem, poważnym głosem na posiedzeniach rządu i profesjonalną kadrą, nie zadba skuteczniej o sprawy morskie. Mamy to dziś, a w przeszłości przerabialiśmy nawet wpięcie rybołówstwa do ministerstwa rolnictwa. To nie funkcjonowało. Zawsze byłam orędownikiem osobnego resortu, bo jest to tak specyficzna część gospodarki, niezwykle złożona, do której trzeba zaprosić najlepszych fachowców. I co ważne, trzeba z tym środowiskiem bardzo współpracować. Jest bardzo dużo doświadczonej kadry morskiej, która naprawdę chciałaby wdrożyć w życie rozwiązania, które by nam wszystkim ułatwiły życie, a do budżetu państwa wpłynęłoby jeszcze więcej środków.

Rozmawiał Piotr Grzybowski TK Niedziela


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież