Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz... Trzaskowski i Nawrocki w II rundzie - upadek Hołowni, klęska "Czarzast... » - Dzisiaj obudziliśmy się w dobrych nastrojach - powiedział dziś rano Karol Nawrocki spotykając się ...
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
poniedziałek, 26 maja 2025 07:37
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Andrzej Kobylarz: Na własny akwen nie wypływamy bez zgody Rosjan

Ocena użytkowników: / 11
SłabyŚwietny 
czwartek, 20 czerwca 2019 15:18

Z Andrzejem Kobylarzem, posłem ruchu Kukiz’15, prezesem remontowej stoczni rzecznej, rozmawia Artur S. Górski


- Premier Morawiecki sporo mówi o innowacyjności. Wydaje się, że na Wybrzeżu trudno o bardziej znaczący dla gospodarki regionu dział niż okrętownictwo. Wizje są, ale praktyka „rdzewieje”, promy rodzimej produkcji nie śmigają po Bałtyku…
Andrzej Kobylarz: Znam sytuację branży stoczniowej i wiem, że mnóstwo jest tam do nadrobienia i do zrobienia. By budować statki trzeba najpierw odbudować infrastrukturę stoczniową. W Stoczni Szczecińskiej, którą znam lepiej, a właściwe na jej resztkach, zbudowano hipermarket. Stoczniowa infrastruktura przez dekadę zaniknęła. Niejako „na żywca” wycinano całe jej sekcje. Na złom. Przed dwoma laty zaczął się proces odbudowy i przywracania znaczenia gospodarczego stoczniowym terenom. Kierunek deklarowany przez obecny rząd, jest dobry. Czy ten rząd, czy każdy inny, który zechce wejść na drogę odbudowy przemysłu stoczniowego na skalę większa nic remonty jednostek i jachty, ma przed sobą nie lada wyzwanie.


- Trzeba mieć inżynierów projektantów, kadry. Napływają sygnały, że z kształceniem kadr nie będzie najlepiej, że Wydział Okrętownictwa może zniknąć z Politechniki Gdańskiej, będąc dodatkiem do Wydziału Mechanicznego i nie da się skutecznie złożyć aplikacji o przyznanie środków finansowych na badania i rozwój tego sektora.
Andrzej Kobylarz: Uczestniczyłem ostatnio w Nakle nad Notecią na posiedzeniu wyjazdowym sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Komisja. Odniosłem wrażenie, że jej przewodnicząca posłanka Arciszewska-Mielewczyk i wiceminister Moskwa zapewniły, że wszystkie szkoły o profilu branżowym w dziedzinie gospodarki morskiej będą dofinansowywane.


- Mówimy o szkołach średnich, kształcących na przykład techników żeglugi śródlądowej. Nasz niepokój budzi brak dyscyplin naukowych, związanych z przemysłem stoczniowym w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego…
Andrzej Kobylarz: Jak wspomniałem, w systemie musi być więcej środków na unowocześnianie szkół, także w ramach szkolnictwa zawodowego. Bo też w tym obszarze w firmach jest problem kadrowy. Mamy szkolić kadry. Tylko dla kogo? Bez naszych firm wyszkolimy go dla Niemca, Holendra, Norwega. Jeśli realnie stawiamy na gospodarkę morską to - mam taką pewność, że jeśli Politechnika Gdańska się zgłosi z konkretnymi projektami to takie ministerialne dofinansowanie otrzyma. Skoro myślimy o budowie nowoczesnej gospodarki muszą być inżynierowie. Politechnika to uczelnia z tradycjami. Niechaj zwróci się do ministerstwa szkolnictwa wyższego i do wicepremiera Gowina.


- Jest pan posłem z Elbląga. Zna pan linię Elbląg-Królewiec. Rosja na swojej części Mierzei planuje budowę kurortu, z delfinarium, hotelami, z przejściem granicznym do Polski. Przekop ma mieć 1260 m długości, do tego śluza, wrota sztormowe, dwa zwodzone mosty, infrastruktura razem miliard złotych z okładem. Przekop Mierzei Wiślanej zwróci się nam w ogóle?
Andrzej Kobylarz: Jestem wielkim zwolennikiem przekopu mierzei. I to od wielu lat. Nie ma alternatywy. Przede wszystkim Elbląg znów powinien być portem. Dużych firm w tym mieście już nie ma. Zamech to przeszłość. Tak, jak i browar. Są firmy zajmujące się przeładunkiem barek, przetwórstwem zboża, telekomunikacją. Zatrudniają po kilkadziesiąt osób. W gospodarce trwa ekspansja i rywalizacja Chin i USA. Jeśli jest dla nas prosperity, to w branży przeładunków.

alt


- Nie jesteśmy podwykonawcami dla wielkich „hubów”. Czy nasze porty staną się istotne dla transportu na linii północ - południe Europu od Gdańska do Czech i Węgier, po Istambuł?
Andrzej Kobylarz: Zobaczymy wyniki portów w Gdańsku w Gdyni. To jest nasza szansa. Też szansa dla Elbląga. Czy się przekop mierzei finansowo zwróci? Zapewne tak. Budując jakiś odcinek drogi trudno wyliczyć od razu kiedy i czy on się zwróci Jest i kwestia poziomu bezpieczeństwa.


- Czyli?
Andrzej Kobylarz: Część ładunków z mniejszych jednostek może być rozładowywana w Elblągu. Są u nas żołnierze amerykańscy (Dowództwo Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód – dop. red.). Muszą mieć aprowizację. Mniejsze jednostki Marynarki Wojennej będą w Elblągu cumować, nie pytając Rosjan o zgodę na przejście Cieśniny Piławskiej.


- Przy długości toru wodnego 12 mil morskich i liczącego niecałą milę (ok. 1,5 km – dop. red) odcinku stanowisk postojowych, śluz i portu zewnętrznego oraz szerokości od 60 do 100 metrów oraz głębokości do 6 metrów wpłyną do Elbląga jednostki do 4,5 metra zanurzenia, o długości do 100 metrów, szerokości do 20 metrów. Jachty i barki,  jak na Renie i Mozeli, nie statki pełnomorskie?
Andrzej Kobylarz: Chętnie odpowiem. W ostatnich trzech latach porty polskie zwiększyły przychody dla budżetu państwa z niespełna 20 miliardów złotych do ponad 40 miliardów złotych z tytułu VAT, akcyzy, ceł. W 2018 roku wpływy z ceł i podatków, odprowadzonych przez porty były o 18 miliardów złotych większe niż w 2017 roku.


- Polska zatrzymuje 20 procent ceł, gdy towar jest po raz pierwszy odprawiany w kraju Unii Europejskiej. Ale po co Elblągowi port, skoro 50 kilometrów dalej jest DCT w Gdańsku. Przypłynie kontenerowiec armatora z Hong Kongu z ładunkiem na kilka tysięcy tirów…
Andrzej Kobylarz: Wyliczam dalej. Nawet barka na 1000 ton weźmie ładunek z 40 tirów. Co ma związek z ekologią i płynnością transportu. Na odcinku drogowym Elbląg - Gdańsk mamy więc o 40 tirów na drodze mniej. Mniej ciężarówek to mniejsza emisja spalin. Trasa była i jest obciążona. Pamiętajmy też, że zbudowana w latach 70 i modernizowana przez lata Trasa Kwiatkowskiego jest dopuszczona tylko czasowo do użytku i jest w marnym stanie. Warto port w Elblągu ożywić, nawet jako port zapasowy. Tu też jest element bezpieczeństwa.


- Siły morskie to jeden z podstawowych filarów struktur bezpieczeństwa każdego państwa morskiego. Od 18 lat mamy okręty ORP „Generał. K. Pułaski” i ORP „Generał. T. Kościuszko”, tyle, że oba pływały wcześniej w US Navy od 1980 roku. Z kolei korweta „Gawron” zamieniła się w patrolowiec „Ślązak” i dalej nie pływa. Brakuje sprawności decyzyjnej w MON i wskazania co jest nam potrzebne?
Andrzej Kobylarz: Dotknął pan czułej struny marynarza. Służyłem w Marynarce Wojennej, na trałowcach. Z ubolewaniem patrzę więc na stan marynarki polskiej. Nie mieliśmy po 1939 roku spektakularnych jednostek jak „Błyskawica”, czy „Orzeł”. Historię mamy ale nie mamy nowoczesnej Marynarki Wojennej. Mamy co prawda od 20 lat inną strategię obronną w związku z NATO. Był zastój, bo nie wiedzieliśmy jakiego okrętu potrzebujemy. Ale powtórzę: na razie na własny akwen nie wypływamy bez zgody Rosjan na pokonanie Cieśniny Piławskiej.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież