Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Daniel Obajtek: Fuzja Lotosu z Orlenem to biznes i sprawa bezpieczeństwa państwa

Ocena użytkowników: / 12
SłabyŚwietny 
środa, 26 czerwca 2019 15:35

Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN Orlen rozmawia Artur S. Górski


- Orlen prowadzi aktywną akwizycję. Ewentualne połączenie Grupy Lotos i PKN to nie będzie pierwsze przejęcie kapitałowe w waszym wykonaniu. Przypomnijmy rok 2006 i litewską, ale kontrolowaną przez upadający Jukos, rafinerię Możejki na Litwie i nabycie stu procent akcji Mažeikių Nafta. Na ile na decyzję o próbie podejścia do połączenia dwóch naszych koncernów miała wpływ kwestia bezpieczeństwa energetycznego państwa?
Daniel Obajtek: Ta decyzja, oprócz tego, że przede wszystkim jest decyzją biznesową, ma aspekt biznesowy, gdyż jesteśmy spółkami akcyjnymi, tak naprawdę jednego właściciela w obszarze spółek Skarbu Państwa, to też jest związana z bezpieczeństwem państwa. W momencie kiedy będziemy mocno zintegrowaną spółkę, będziemy mogli działać zdecydowanie szybciej i sprawniej. Choćby ostatnia sytuacja z zainfekowaniem rurociągów pokazuje, że ta fuzja jest konieczna. Chcę zaznaczyć, że rafineria na Wybrzeżu jest położona bezpośrednio nad morzem. Inaczej będzie wyglądał proces dywersyfikacji i zaopatrzenia naszego państwa w paliwa. Zatem fuzja obok charakteru biznesowego ma też wpływ na bezpieczeństwo paliowe naszego kraju.


- A biznes i rozwój?
Daniel Obajtek: Świat już dawno takie fuzje ma za sobą, koncentruje się i wzmacnia pod względem inwestycyjnym. Fuzja ma spowodować to, abyśmy mieli większe środki na inwestycje, choćby w inwestycje w niskoemisyjne źródła wytwarzania. Planujemy po 2024 r. budować offshore. Prowadzimy już badania wietrzności i badania środowiskowe. Pewne inwestycje wymagają bardzo dużych nakładów finansowych, więc potrzebna jest bardzo mocna, silna, stabilna spółka, by mogła te strategiczne inwestycje wykonywać. Weźmy choćby pod uwagę rozbudowę przemysłu petrochemicznego. Przecież są to inwestycje sięgające parunastu miliardów złotych. To wymaga nie tylko odpowiedzi na kwestie finansowe, ale i na kwestię wkładu. Wykupienie Lotosu wpina się w naszą strategię w Polsce i poza granicami kraju. Jest to zatem przedsięwzięcie wielowątkowe. A w tym pojawia się kwestia odporności na wahania makroekonomiczne. Inaczej wygląda zakup ropy naftowej powyżej 50 milionów ton, a inaczej, gdy jest się klientem małym. Jak ma więc wyglądać konkurencja z gigantami. Mamy produkować jak najwięcej, jak najszybciej, z możliwie najmniejszymi nakładami.

alt


- Przywołał pan dzisiaj w Gdańsku przykład węgierskiego koncernu paliwowego MOL, który już nie ma konkurencji wewnątrzwęgierskiej i inwestuje w całość rodzimej gospodarki. Myśleliście o bliższej współpracy z Węgrami?
Daniel Obajtek: Na dzień dzisiejszy myślimy o wykupie aktywów Lotosu, rozbudowie przemysłu petrochemicznego. Wykupiliśmy sto procent aktywów Unipetrolu (czeski Unipetrol jest w rękach PKN ORLEN od października ub.r. – dop. red.), czyli w pewnych obszarach współdziałamy z MOL, działającym na podobnych rynkach. Najważniejsze by koncentracja nastąpiła w kraju, tak jak miało to miejsce na Węgrzech. MOL ma ten proces już za sobą. Europa to już ma za sobą. My też musimy pójść tą drogą by mieć możliwość konkurowania.


– Kiedy zatem zostanie skierowany wniosek do Komisji Europejskiej o zgodę na przejęcie aktywów Grupy LOTOS?
Daniel Obajtek: W pierwszych dniach lipca będzie on skierowany do Komisji Europejskiej. Kalendarz był taki, że w pierwszej kolejności był list intencyjny, potem faza prenotyfikacji. Teraz składamy, w pierwszych dniach lipca, wniosek do Komisji Europejskiej. Zobaczymy, jaka będzie decyzja Komisji. To jest trudny proces. Ja nigdy nie powiedziałem, że ten proces na sto procent wyjdzie. Mam też ograniczoną możliwość przekazania pewnej wiedzy z racji tego, że są to spółki akcyjne. W momencie, gdy uzyskamy zgodę, to tak będziemy prowadzić proces konsolidacji jak, generalnie, w liście intencyjnym.


– Jeszcze w tym roku?
Daniel Obajtek: Jak uzyskamy zgodę, to będziemy ten proces prowadzić jeszcze w tym roku. Jesteśmy w stałym dialogu z Komisją Europejską. Odbywamy spotkania, prowadzimy konsultacje, przesyłamy analizy. Zobaczymy jaka będzie decyzja komisji.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież