Poparcie Godności dla ustawy G. Biereckiego » W kolejną rocznicę napaści Związku Radzieckiego na Polskę oraz w czasie nasilającego się procesu prz... Pokłosie awantury w taksówce. Radna KO zawieszona w klubie » Radna Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska Sylwia Cisoń poprosiła o zawieszenie w Radzie i... Nie żyje poszukiwany od 2005 roku wiceprezydent Gdańska » Dariusz Śmiałkowski, b. wiceprezydent Gdańska w latach 1990-94, poszukiwany listem gończym i europej... Szewczak: Gierek mógłby mieć duże kompleksy, obserwując to, co wyczyni... » „Aż dziwne, że tak późno agencja Fitch zdecydowała się na taką negatywną perspektywę i wydaje się, ż... Hit! Wyciekło nagranie z prezydentem w szatni reprezentacji! Świętował... » Polska pokonała wczoraj Finlandię na Stadionie Śląskim w Chorzowie i tym samym wciąż ma szansę nawet... Gdańska bazylika na cenzurowanym... » Równi i równiejsi, czyli Wojewódzki Konserwator Zabytków po raz kolejny karze gospodarza i proboszcz... Prezydent Nawrocki: Musimy w końcu załatwić kwestię reparacji » Prezydent RP Karol Nawrocki w trakcie uroczystości na Westerplatte powiedział, że domaga się reparac... Prof. Piotr Czauderna: Pokłady łatwego zła » W ostatnich latach karierę robi pojęcie hejtu w internecie; nazywane jest to inaczej mową nienawiści... 1 września - czas polskiego honoru » Bezpłatna "Gazeta Gdańska" w swoim najnowszym wydaniu przypomina wiele gdańskich i pomorskich okolic... Jarosław Kaczyński w Gdańsku » 25 sierpnia Jarosław Kaczyński w Sali BHP prezes Prawa i Sprawiedliwości spotkał się z mieszkańcami ...
Reklama
Gdańska bazylika na cenzurowanym...
piątek, 05 września 2025 07:47
Gdańska bazylika na cenzurowanym...
Równi i równiejsi, czyli Wojewódzki Konserwator Zabytków po raz
Najlepsze
sobota, 13 września 2025 06:16
Najlepsze
Na kortach Sopockiego Klubu Tenisowego zakończył się Ogólnopolski
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki: Dziki geniusz – Charles Mingus
środa, 30 kwietnia 2025 22:06
Z jazzowej półki: Dziki geniusz – Charles Mingus
Stosunkowo niedawne zauroczenie muzyką Mingusa, mogę jedynie

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Walka na pomorskich drogach

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
niedziela, 07 sierpnia 2011 11:57

Duży może więcej - to dewiza przyświecająca kierowcom ciężarówek na gdańskich ulicach i pomorskich szlakach komunikacyjnych. Czy kierowca Tira i gigantycznej wywrotki musi być naszym wrogiem na jezdni? Czy musi wygrać nieuczciwa konkurencja i pogoń za groszem?


Wystarczy odrobina zrozumienia i wyobraźni. Nie wystarczy karteczka za szybą, że pojazd uczestniczy w budowie takiego czy innego węzła komunikacyjnego lub oznaczenie, że kierujący ciężarówką buduje prestiżowy stadion. Na niewiele w walce kierowców zdadzą się nawet firmowe tabliczki „Przepraszamy za utrudnienia” czy „Budujemy dla was” skoro kierujący wielotonowymi ‘bolidami” stali się utrapieniem innych kierujących.


Oto w ostatni wtorek tuż po 16. dwie ciężarówki jednej z bardzo widocznych na placach budów firm, zajmując dwa pasy jezdni podążały Al. Armii Krajowej, by tuż przy zwężeniu jezdni na krzyżowaniu z ul. Łostowicką jedna z nich mogła swobodnie, lecz gwałtownie wjechać na lewy pas gdy skrajny trzeci się skończył.    Inni kierowcy nagminnie czekając na drodze podporządkowanej wysuwają „dziubek” ciężarówki do przodu, jakby sprawdzając węchem, czy już mogą wjechać. Tak dzieje się choćby na wiadukcie na Matarni przy wjeździe na przebudowywaną. Trasę Słowackiego. Te zjawiska stały się nagminne. Mimo to  ciągle staramy się bronić kierujących ciężarówkami,  wskazujemy na absurdy zawarte w  e-mycie, tym prezencie rządu od 1 lipca, z okazji polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Nowe opłaty za przejazd niektórymi autostradami, drogami ekspresowymi i drogami krajowymi dotyczą samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony, autobusów i busów.


GDDKiA planuje objąć nimi w przyszłości 2 tys. km autostrad, 5 tys. km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych. Pracownicy naukowi w Katedrze Ekonometrii i Statystyki UMK w Toruniu wyliczyli, że koszt przejechania  samochodem ciężarowym 1 km po drogach objętych nowym systemem wrasta z 8 do 15 groszy

Na to nakłada się jeszcze nie do opanowania wzrost cen paliw. Te koszta firmy trudniące się przewozami musiały wrzucić w koszty usług. Inny efekt tego działania rządu to przerzucenie transportu kołowego na trasy alternatywne na sieć dróg krajowych nie objętych poborem opłat oraz na sieć róg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które nie są przystosowane do przyjęcia ciężkiego transportu. Od lipca zauważalny jest wzrost ruchu pojazdów powyżej trzech ton np. na trasach alternatywnych wobec obwodowej Trójmiasta i autostrady A1. Choćby na odcinku Rusocin – Tczew. Czy więc nie lepiej zrezygnować z opłat za trasy biegnące przez aglomeracje miejskie, chociażby od Gościcina do rogatek na A1 węzła Dusocin?

Nic w tym dziwnego, że szarpani kosztami polscy kierowcy samochodów ciężarowych przez GPS  szukają dróg wolnych od opłat. Zapewne już dołączyli do nich kierowcy z Litwy, Rosji, Białorusi i Ukrainy.   Zatem mimo kosztownego systemu wpływy się nie zwiększą, a niszczenie dróg lokalnych przybierze na sile. Te bowiem, mimo licznych modernizacji nie są przystosowane do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś. Przeciętny kierowca zdaje też sobie sprawę, że pogorszeniu ulega też bezpieczeństwo ruchu lokalnego.

Temat przeładowanych nadmiernie ciągników to też sfera ekonomii i nieuczciwej konkurencji. Zwracają na to też uwagę stowarzyszenia przewoźników. Problem jest i zauważa go każdy, kto zwróci uwagę na koleiny na drogach wyjazdowych z Trójmiasta. Są o wiele głębsze niż te, zostawiane przez pojazdy wjeżdżające do metropolii. Widać to choćby na ul. Elbląskiej i Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Ostatnio na Trasie mjr Henryka Sucharskiego administrator drogi znakiem drogowym podniósł jej nośność do 10 ton, ale jakości nawierzchni sam drogowy znak nie poprawia.

Czy drogi niszczą ci którzy je budują? Jak wynika z danych Inspekcji Transportu Drogowego najczęściej przeładowane są ciężarówki z kruszywem m.in. do budowy dróg oraz naczepy z kontenerami. Drogowych szkodników ma wyłapywać właśnie inspekcja. Na terenie Gdynie nie ma jednak ani jednego punktu pomiaru wagi pojazdu, mimo, że z terminali konturowych jedzie sznur pojazdów. Taki punkt ważenia jest na obwodowej - usytuowany na wysokości Matarni i to w kierunki do Gdyni. Zatem by wjechać na punkt ważenia trzeba nawrócić pokonując przebudowę węzła Karczemki. Jak zatem wypatrzyć przeładowany pojazd?


- Inspektorzy mają „rentgen w oczach”. Nie trafiają się pomyłki. Typują bezbłędnie – mówi Grzegorz Kamiński, Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego.


Drogi woj. pomorskiego kontroluje 23 inspektorów. Mają naprzeciw siebie armię kierowców wyposażonych w CB-Radio.


Nacisk na oś pojazdu nie może przekroczyć na ośmiu ton na drogach powiatowych i gminnych. Na drogach krajowych dopuszczalny jest nacisk do 11,5 tony. Zatem kontener wypełniony 25-tonowym ładunkiem, gdy sam ciągnik i naczepa ważą ok. 13 ton, przy masie kontenera ok. dwie tony już może skutkować przekroczeniem granicy na zestawie pięcioosiowym, który zechce ominąć pobór opłat.


- Nie bez znaczenia jest element ekonomiczny nieuczciwej konkurencji – przypomina inspektor Kamiński. Przede wszystkim istotne jest też bezpieczeństwo na drodze. Jak zachowuje się przeciążony pojazd  widać w trakcie podjazdów, gdy „kryterium prawdy” pokazuje, że brakuje biegów w skrzyni.


W okresie wakacji inspektorzy na drogach woj. pomorskiego miesięcznie dokonują ok. 350 kontroli. W 2010 r. inspektorzy nałożyli blisko tysiąc mandatów na kierujących przeciążonymi pojazdami i spedytorów na łącznie 2,5 mln zł. Ostatnio zatrzymany rekordzista na wyjeździe z Gdyni wiózł ładunek 60 ton. Zdarzają się też desperaci, którzy przeciążają pojazdy o nośności do 3,5 tony ładunkami do…6 ton. Powód: konkurencja, rynek i koszta. A nóż się jeszcze tym razem uda, bo to się może opłaci niż wynajęcie kierowcy z odpowiednim pojazdem i licencją, który jeszcze przestrzega czasu pracy.  

ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież