Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Tristar ma usprawnić trójmiejską komunikację

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
czwartek, 03 lipca 2014 18:34

Tristar to inteligentny system sterowania ruchem, który ma usprawnić poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z dwoma centrami sterowania w Gdańsku i Gdyni. Jego zadaniem będzie odpowiednie sterowanie sygnalizacją świetlną i regulowanie ruchem pojazdów komunikacji miejskiej. Tym systemem zostaje objęty główny ciąg drogowy, od Świętego Wojciecha w Gdańsku poprzez Sopot do granicy Gdyni z Rumią.


Bezpośrednio nad wszystkim tym co się dzieje na trójmiejskich drogach będą czuwali operatorzy ulokowani w owych dwóch centrach dowodzenia, tj. w Gdańsku z 8 stanowiskami dla operatorów i w Gdyni z 6 takimi stanowiskami. Pomocnym będzie także mały terminal w Sopocie. To z tych trzech miejsc do głównego komputera będą też trafiały dane na przykład o kończących się meczach sportowych lub koncertach.


alt



Te centra połączone są ze sobą szybkim łączem światłowodowym umożliwiającym błyskawiczny przesył informacji. Dane o ruchu z całego Trójmiasta będą rejestrowane i gromadzone w archiwum co najmniej na okres miesiąca czasu. Kamery obrotowe zastosowane głównie na skrzyżowaniach będą dokładnie obserwować co się dzieje z ruchem kołowym na wlotach, wychwycą też kto wymusił pierwszeństwo, czy kto przejechał na czerwonych światłach. Do zarejestrowanych danych będzie miała wgląd policja i inne państwowe służby, łącznie z firmami ubezpieczeniowymi.


alt



W samym Gdańsku centralny komputer będzie sterować ruchem na ul. Podmiejskiej, Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, Klinicznej, Kościuszki i Starym Rynku Oliwskim. W Gdyni systemem objęta będzie ul. Wielkopolska, Droga Gdyńska, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego. W Sopocie oprócz al. Niepodległości Tristar będzie działał także na ul. 3 Maja. Jego głównym zadaniem jest generowanie "inteligentnej zielonej fali". W godzinach szczytów porannych i popołudniowych ma ona regulować poruszanie się samochodów z dozwoloną średnią prędkością.


alt



Tristar będzie też kontrolował parkingi w ten sposób, że przydrożne tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce. System ten już na wielu przystankach informuje na specjalnych wyświetlaczach o bieżącym rozkładzie jazdy, a także opóźnieniach autobusów i tramwajów.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach są tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer obserwuje sytuację na ulicach
- 59 fotorejestratorów "śledzi" przejeżdżających na czerwonym świetle
- 61 kamer wideo na skrzyżowaniach


alt



Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i jak się szacuje zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o około 20-30 proc.


W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki zamontowane w jezdniach, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, a także tablice o zmiennych treściach. Całość ma koordynować zespół operatorów pracujących we wrzeszczańskim centrum zarządzania ruchem drogowym (na zdjęciach). To również operator będzie sam mógł na bieżąco jednym przyciskiem zmienić sygnalizację świetlną, jeśli zajdzie taka potrzeba lub w jakikolwiek inny sposób trzeba będzie zareagować na sytuację krytyczną w danym miejscu.


W ramach systemu zainstalowano kilka stacji meteorologicznych, informujących o aktualnym stanie pogody. Niebawem zostanie uruchomiona strona internetowa, na której wszyscy zainteresowani będą otrzymywać na bieżąco informacje na temat aktualnych utrudnień na drogach Trójmiasta. Planuje się te informacje bezpośrednio przesyłać do lokalnych radiostacji, aby one w swoich programach przestrzegały kierowców o ewentualnych wypadkach i drogowych korkach.


alt


Dotychczasowy koszt realizacji tego projektu wynosi około 160 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Wydatki w Gdańsku to 85,5 mln zł, przy wkładzie własnym 12,7 mln zł.


W samym Gdańsku zmodernizowano 65 przestarzałych sygnalizacji świetlnych. Wyremontowano 565 masztów sygnalizacyjnych i 1280 latarni sygnalizacyjnych. Zastosowano energooszczędne i trwałe źródła światła LED. Jeszcze dziesięć lat temu w Gdańsku funkcjonowało 150 sygnalizacji świetlnych, zaś obecnie jest ich 230.


Systemem Tristar w zakresie transportu indywidualnego będzie zarządzał Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, zaś transportem zbiorowym Zarząd Transportu Miejskiego.


Z końcem lipca 2014 roku ma nastąpić zgłoszenie gotowości do odbioru całej tej inwestycji. Po odbiorze technicznym są jeszcze trzy miesiące czasu na doregulowanie tego systemu.


Miejmy nadzieję, że zarządzanie tym systemem pozwoli na uporządkowanie trójmiejskiego ruchu drogowego i uzyskanie jego płynności,  Jak zapewniają jego twórcy, system przetwarzania danych o ruchu stwarza możliwość neutralizacji miejsc zagrożonych. My uczestnicy ruchu samochodowego różnymi elektronicznymi sposobami i radiowymi na bieżąco mamy być informowani o panujących warunkach na drogach.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież