Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz... Trzaskowski i Nawrocki w II rundzie - upadek Hołowni, klęska "Czarzast... » - Dzisiaj obudziliśmy się w dobrych nastrojach - powiedział dziś rano Karol Nawrocki spotykając się ...
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
poniedziałek, 26 maja 2025 07:37
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Tristar ma usprawnić trójmiejską komunikację

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
czwartek, 03 lipca 2014 18:34

Tristar to inteligentny system sterowania ruchem, który ma usprawnić poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z dwoma centrami sterowania w Gdańsku i Gdyni. Jego zadaniem będzie odpowiednie sterowanie sygnalizacją świetlną i regulowanie ruchem pojazdów komunikacji miejskiej. Tym systemem zostaje objęty główny ciąg drogowy, od Świętego Wojciecha w Gdańsku poprzez Sopot do granicy Gdyni z Rumią.


Bezpośrednio nad wszystkim tym co się dzieje na trójmiejskich drogach będą czuwali operatorzy ulokowani w owych dwóch centrach dowodzenia, tj. w Gdańsku z 8 stanowiskami dla operatorów i w Gdyni z 6 takimi stanowiskami. Pomocnym będzie także mały terminal w Sopocie. To z tych trzech miejsc do głównego komputera będą też trafiały dane na przykład o kończących się meczach sportowych lub koncertach.


alt



Te centra połączone są ze sobą szybkim łączem światłowodowym umożliwiającym błyskawiczny przesył informacji. Dane o ruchu z całego Trójmiasta będą rejestrowane i gromadzone w archiwum co najmniej na okres miesiąca czasu. Kamery obrotowe zastosowane głównie na skrzyżowaniach będą dokładnie obserwować co się dzieje z ruchem kołowym na wlotach, wychwycą też kto wymusił pierwszeństwo, czy kto przejechał na czerwonych światłach. Do zarejestrowanych danych będzie miała wgląd policja i inne państwowe służby, łącznie z firmami ubezpieczeniowymi.


alt



W samym Gdańsku centralny komputer będzie sterować ruchem na ul. Podmiejskiej, Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, Klinicznej, Kościuszki i Starym Rynku Oliwskim. W Gdyni systemem objęta będzie ul. Wielkopolska, Droga Gdyńska, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego. W Sopocie oprócz al. Niepodległości Tristar będzie działał także na ul. 3 Maja. Jego głównym zadaniem jest generowanie "inteligentnej zielonej fali". W godzinach szczytów porannych i popołudniowych ma ona regulować poruszanie się samochodów z dozwoloną średnią prędkością.


alt



Tristar będzie też kontrolował parkingi w ten sposób, że przydrożne tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce. System ten już na wielu przystankach informuje na specjalnych wyświetlaczach o bieżącym rozkładzie jazdy, a także opóźnieniach autobusów i tramwajów.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach są tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer obserwuje sytuację na ulicach
- 59 fotorejestratorów "śledzi" przejeżdżających na czerwonym świetle
- 61 kamer wideo na skrzyżowaniach


alt



Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i jak się szacuje zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o około 20-30 proc.


W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki zamontowane w jezdniach, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, a także tablice o zmiennych treściach. Całość ma koordynować zespół operatorów pracujących we wrzeszczańskim centrum zarządzania ruchem drogowym (na zdjęciach). To również operator będzie sam mógł na bieżąco jednym przyciskiem zmienić sygnalizację świetlną, jeśli zajdzie taka potrzeba lub w jakikolwiek inny sposób trzeba będzie zareagować na sytuację krytyczną w danym miejscu.


W ramach systemu zainstalowano kilka stacji meteorologicznych, informujących o aktualnym stanie pogody. Niebawem zostanie uruchomiona strona internetowa, na której wszyscy zainteresowani będą otrzymywać na bieżąco informacje na temat aktualnych utrudnień na drogach Trójmiasta. Planuje się te informacje bezpośrednio przesyłać do lokalnych radiostacji, aby one w swoich programach przestrzegały kierowców o ewentualnych wypadkach i drogowych korkach.


alt


Dotychczasowy koszt realizacji tego projektu wynosi około 160 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Wydatki w Gdańsku to 85,5 mln zł, przy wkładzie własnym 12,7 mln zł.


W samym Gdańsku zmodernizowano 65 przestarzałych sygnalizacji świetlnych. Wyremontowano 565 masztów sygnalizacyjnych i 1280 latarni sygnalizacyjnych. Zastosowano energooszczędne i trwałe źródła światła LED. Jeszcze dziesięć lat temu w Gdańsku funkcjonowało 150 sygnalizacji świetlnych, zaś obecnie jest ich 230.


Systemem Tristar w zakresie transportu indywidualnego będzie zarządzał Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, zaś transportem zbiorowym Zarząd Transportu Miejskiego.


Z końcem lipca 2014 roku ma nastąpić zgłoszenie gotowości do odbioru całej tej inwestycji. Po odbiorze technicznym są jeszcze trzy miesiące czasu na doregulowanie tego systemu.


Miejmy nadzieję, że zarządzanie tym systemem pozwoli na uporządkowanie trójmiejskiego ruchu drogowego i uzyskanie jego płynności,  Jak zapewniają jego twórcy, system przetwarzania danych o ruchu stwarza możliwość neutralizacji miejsc zagrożonych. My uczestnicy ruchu samochodowego różnymi elektronicznymi sposobami i radiowymi na bieżąco mamy być informowani o panujących warunkach na drogach.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież