Jarosław Kaczyński w tygodniku „Sieci”: Dalej nie możemy się cofnąć! » W najnowszym numerze „Sieci” specjalny wywiad z premierem Jarosławem Kaczyńskim, w którym prezes Pra... Gdańsk szczodry dla Lipska - znowu 11 mln euro... » Należące do saksońskiej gminy Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, dominująca spółka Grupy... Krzyże Orlenu i Lotosu » Ważnym elementem mszy dziękczynnej w bazylice Św. Brygidy było podarowanie Bursztynowemu Ołtarzowi 2... 100 lat Pellowskich » Mija 100 lat od założenia działalności piekarniczej rodziny Pellowskich na Wybrzeżu. W roku 1922, tr... Akcja edukacyjna gdańskiego IPN » „Powstańcy Warszawscy przelali krew za Polskę… Ty oddaj krew potrzebującym” – to jedno z haseł akcji... Pierwszy dzień fuzji. Msza dziękczynna w bastionie » 1 sierpnia 2022 to data fuzji firm paliwowych Lotos SA z Gdańska i Orlen SA z Płocka. W bastionie NS... W tygodniku „Sieci”: Prezes NBP ujawnia: tak chcą obalić rząd i polski... » W najnowszym numerze „Sieci” prezes Narodowego Banku Polskiego, prof. Adam Glapiński wyjaśnia, jaki ... Niebieski namiot pomorskiego NFZ na Jarmarku Św. Dominika zaprasza » Informacje o Internetowym Koncie Pacjenta, wszystkich programach profilaktycznych finansowanych prze... Dawid Piekarz: Sukces strategii Obajtka - polski gas&oil pod jednym da... » Z dr. Dawidem Piekarzem, wiceprezesem Instytutu Staszica, ekspertem od spraw strategii, bezpieczeńst... Wernisaż wystawy plenerowej „Na szerokich wodach. Opowieść o Polskim K... » W stulecie powstania Polskiego Klubu Morskiego (PKM) odbył się wernisaż wystawy plenerowej „Na szero...
Gdańsk szczodry dla Lipska - znowu 11 mln euro...
środa, 03 sierpnia 2022 16:02
Gdańsk szczodry dla Lipska - znowu 11 mln euro...
Należące do saksońskiej gminy Gdańskie Przedsiębiorstwo

Muzeum Stutthof w Sztutowie

KL Stutthof 2077 dni zbrodni
poniedziałek, 09 maja 2022 14:15
KL Stutthof 2077 dni zbrodni
Stosunkowo niedaleko Gdańska, 36 kilometrów od wielkiego ośrodka
Zdunek Wybrzeże - Abramczyk Polonia play off LIVE: 46:43
niedziela, 07 sierpnia 2022 09:30
Zdunek Wybrzeże - Abramczyk Polonia play off LIVE: 46:43
O godz. 14.00 na stadionie im. Zbigniewa Podleckiego rozpocznie się
Bezbarwna Lechia przegrała z Koroną
sobota, 06 sierpnia 2022 16:39
Bezbarwna Lechia przegrała z Koroną
Po bardzo słabej grze Lechia przegrała na Polsat Plus Arena z

Galeria Sztuki Gdańskiej

Razem z Ukrainą
niedziela, 31 lipca 2022 12:44
Razem z Ukrainą
Zaproszenie na wystawę zatytułowaną „Razem z Ukrainą”

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Wakacje na farmie
środa, 03 sierpnia 2022 15:56
Wakacje na farmie
Podczas turnusów półkolonijnych z Gdańskim Zespołem Schronisk i
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
czwartek, 22 lipca 2021 19:17
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
Fundacja kultury WOBEC, przy pomocy pozyskanych partnerów projektu:
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
wtorek, 28 czerwca 2022 13:33
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
27 czerwca 2022 roku w Magazynie Malbork Elewarr Sp. z o.o. odbyło
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Tomasz Olenderek: Gdański terminal Krajowej Spółki Cukrowej S.A. będzie się rozrastał

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
piątek, 31 lipca 2020 15:35

Rozmowa z Tomaszem Olenderkiem, Członkiem Zarządu KSC


- W październiku 2019 roku Krajowa Spółka Cukrowa S.A. oddała do użytku Terminal Cukrowy w Porcie Morskim Gdańsk, usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności. Ile już udało się Wam wyeksportować cukru z gdańskiego Terminalu?
Tomasz Olenderek: Eksport naszego cukru przez Terminal w Gdańsku odbywa się systematycznie, na bazie umów długo i krótkoterminowych. Do tej pory załadowaliśmy ponad 3300 kontenerów, w których wyeksportowaliśmy około 100 tys. ton cukru w różnym asortymencie.


- Przypomnijmy dlaczego KSC S.A. zdecydowała się na tą, wartą 100 milionów złotych inwestycję w Trójmieście?
Tomasz Olenderek: Uwolnienie rynku cukru w 2017 roku w Unii Europejskiej spowodowało znaczący wzrost wolumenów produkcji cukru u większości producentów w Europie. My również zdecydowaliśmy się na zwiększenie podaży, by zoptymalizować koszty produkcji i nie stracić części rynku na rzecz naszych zagranicznych konkurentów. Przy stałym popycie na cukier w UE, konieczne było stworzenie możliwości lokowania nadwyżek, na atrakcyjnych rynkach trzecich. Jest to możliwe, jeśli ma się zapewniony dostęp do infrastruktury, umożliwiającej masowy eksport cukru drogą morską, najlepiej własny terminal przeładunkowo-wysyłkowy. Dlatego w 2017 roku zdecydowaliśmy się na budowę Terminalu Cukrowego w Porcie Morskim Gdańsk, który uznaliśmy za najlepszą lokalizację.


- Czy to znaczy, że wcześniej nie eksportowaliście cukru?
Tomasz Olenderek: Oczywiście, że eksportowaliśmy, ale wcześniej głównie skupialiśmy się na wysyłkach wewnątrz UE. Eksport poza UE był ograniczany przez licencje wydawane w Brukseli. Po uwolnieniu rynku cukru te ograniczenia zostały zniesione i wówczas zaczęliśmy dynamicznie rozwijać eksport poza Europę. Jesteśmy liderem rynku cukru w Polsce, piątym graczem w UE, ale z racji naszej wagi, chcemy też być jeszcze mocniej obecni na innych rynkach. Jest to tylko możliwe dzięki transportom cukru drogą morską. Aby skutecznie konkurować na światowych rynkach z tańszym cukrem z trzciny cukrowej inwestujemy w poprawę parametrów produkcyjno-technicznych naszych cukrowni i w obszar logistyczno-magazynowy. Musimy mieć doskonałe produkty, wytwarzane po najniższej cenie, i móc elastycznie reagować na popyt. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa w Terminalu Cukrowym w Gdańsku pozwala nie tylko na szybki rozładunek cukru ze specjalnie przygotowanych kontenerów i autosilosów, ale też na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.

alt


- Czy inni producenci cukru, działający w Polsce, jak Nordzucker, Sudzucker czy Pfeifer & Langen mają takie terminale?
Tomasz Olenderek: W Polsce? Nie, ale w Niemczech i Belgii, tak- podobnie jak inne duże europejskie koncerny cukrownicze. Reforma rynku cukrowego, wprowadzona przez Komisję Europejską, w tym zniesienie tzw. kwot cukrowych, dużo zmieniła na europejskim rynku. Spadająca rentowność produkcji wymusza zamykanie cukrowni przez naszych konkurentów. W ubiegłym i obecnym sezonie w UE zamknięte zostało 7 cukrowni. Naszym celem jest rozwijać produkcję cukru z polskiego buraka cukrowego, eksportując nadwyżki. Inwestycja warta 100 milionów złotych została zrealizowana w ekspresowym tempie. Przypominam, że umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę naszego Terminalu podpisaliśmy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. w listopadzie 2017 roku. W październiku 2019 roku, a więc po niecałych dwóch latach Terminal Cukrowy został uruchomiony, i rozwinęliśmy eksport cukru drogą morską. Terminal Cukrowy w Gdańsku to inwestycja prorozwojowa, zwiększająca nasze możliwości eksportowe przy jednoczesnej dywersyfikacji geograficznej odbiorców. Dla nas konieczna, ale też bezpieczna.


- Czy budowa Terminalu Cukrowego w Gdańsku została sfinansowana z kredytów bankowych?
Tomasz Olenderek: Nie, w całości ze środków własnych. Zawsze staramy się odpowiedzialnie podchodzić do naszych inwestycji, nie zwiększając niepotrzebnie kosztów, w tym przypadku odsetkowych. Banki po zniesieniu systemu kwot ostrożnie podchodzą do długoterminowego finansowania podmiotów z naszej branży.


- Nie taniej byłoby jednak korzystać z usług niezależnych operatorów?
Tomasz Olenderek: W Polsce nie było dotąd tak specjalistycznej infrastruktury. Przypomnę, że na nasz Terminal składa się między innymi: silos o pojemności 50 tysięcy ton, pakownia cukru, magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tysięcy ton i wysokości użytkowej 12 metrów. Budowa Terminalu Cukrowego była decyzją strategiczną, dokładnie przeanalizowaną. Posiadanie własnej infrastruktury daje nam niezależność, zwiększa elastyczność w reagowaniu na popyt, dzięki czemu możemy sprzedać więcej cukru. Tym samym spełniamy wymagania londyńskiej giełdy handlującej cukrem. Posiadanie specjalistycznego terminalu ogranicza konieczność wynajmowania powierzchni magazynowych w zewnętrznych firmach, co przyczynia się do zoptymalizowania kosztów logistycznych.


- Terminal miał umożliwić wysyłkę do 3 000 ton cukru jednego dnia. Czy udało się osiągnąć taki poziom?
Tomasz Olenderek: Rozwój obszaru logistyczno-magazynowego jest dla nas priorytetem. Terminal został uruchomiony w październiku 2019 roku. Obecnie kończymy budowę placów manewrowych, parkingów dla samochodów ciężarowych i osobowych, a także modernizację torów kolejowych, co umożliwi bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową na 3 ha terenu. W IV kwartale planujemy oddanie do użytku nowoczesnej załadowarki, która umożliwi bezpośrednie ładowanie worków z cukrem do ładowni statków. To pozwoli nam osiągnąć możliwości wysyłki do 3 000 ton jednego dnia.


- Terminal Cukrowy w Gdańsku daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości, co najmniej 300 tys. ton rocznie. Dokąd wysyłacie swój cukier?
Tomasz Olenderek: Spożycie cukru w Europie od wielu lat utrzymuje się na tym samym poziomie. Interesuje nas obecność na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru, a więc głównie na Bliskim Wchodzie, w Afryce i Azji.


- Ile osób pracuje obecnie w terminalu KSC w Gdańsku?
Tomasz Olenderek: Do tej pory zatrudniliśmy w Terminalu Cukrowym kilkudziesięciu nowych pracowników: logistyków magazynierów, wózkowych, w większości z Trójmiasta. Jeśli nastąpi wzrost wolumenu eksportu, co prognozujemy, będziemy zwiększać zatrudnienie, płacić więcej podatków przyczyniając się do rozwoju społeczno-gospodarczego tego regionu.


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież