We wtorek 18 maja odbyła się sesja Rady Dzielnicy Oliwa, w której wzięli udział nie tylko oliwscy radni, ale także radni innych dzielnic, mieszkańcy oraz radni miasta. Na obradach obecny był również przedstawiciel „Olivia Business Centre” – mecenas Ryszard Klimczyk. Rada dzielnicy podjęła m.in. uchwałę dotyczącą strefy płatnego parkowania oraz oświadczenie dotyczące budowy biurowca „Olivia Star”.
Pierwszy punkt obrad dotyczył uchwały opiniującej projekt uchwały RMG zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska, ustalenia stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w tej strefie oraz ustalenia sposobu pobierania opłat. Pomysł wprowadzenia strefy płatnego parkowania jest odpowiedzią na wzmożoną ilość samochodów, które pojawiają się w dzielnicy m.in. ze względu na rozrastające się punkty usługowe i centra biznesowe np. „Olivia Business Center”. Samochody należące do pracowników oraz osób korzystających z usług tych firm stały się problemem dla mieszkańców, którzy sami nie mają gdzie parkować. Strefa płatnego parkowania miałaby również zachęcić turystów do korzystania z komunikacji miejskiej.
– Jest to chyba jedyna możliwość, żeby obce samochody przestały niszczyć nam chodniki i trawniki – powiedział Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Strefa płatnego parkowania miałaby obowiązywać od poniedziałku do piątku prawdopodobnie w godzinach 9:00-15:00. Mieszkańcy mieliby możliwość wykupienia abonamentu parkingowego, którego koszt miesięczny to 20 zł. Istniałaby również możliwość płatności z góry 120 zł za cały rok, co daje kwotę 10 zł miesięcznie. Osoby nie będące mieszkańcami również będą miały możliwość wykupienia abonamentu, ale jego koszt wyniósłby aż 500 zł miesięcznie. Pozostałe stawki w godzinach 9:00-15:00 wyniosłyby tyle, co w pozostałych strefach płatnego parkowania w Gdańsku.
Strefa płatnego parkowania miałaby objąć teren ograniczony ulicami: Opata Jacka Rybińskiego, Bażyńskiego, Grunwaldzką, Polanki. Pojawiło się pytanie dlaczego strefa jest tak duża. Radni odpowiedzieli, że gdyby była mniejsza to samochody przeniosłyby się po prostu kawałek dalej, ale sytuacja nie uległaby poprawie. Radni podkreślili, że wprowadzenie tej strefy nie oznacza, że od razu wszyscy mieszkańcy Oliwy będą musieli płacić za parkowanie, gdyż Rada Miasta Gdańska będzie dyskutować na ten temat w maju i wątpliwe jest, aby strefa pojawiła się przed wakacjami. Sytuacja będzie zmieniać się stopniowo. Odbędą się także konsultacje Zarządu Dróg i Zieleni odnośnie miejsc, w których konkretnie mają pojawić się parkometry.
Jeden z mieszkańców powiedział, że prawdopodobnie obce samochody zaczną parkować na podwórkach i zapytał jak sobie z tym poradzić. Radni odpowiedzieli, że jeśli podwórko należy do wspólnoty można będzie postawić znaki informujące, że jest to teren prywatny albo wprowadzić szlabany. Osoby posiadające swoje posesje lub garaże oczywiście nie musiałyby płacić abonamentu.
Ostatecznie Rada Dzielnicy Oliwa podjęła uchwałę. Tylko jeden radny był przeciwny strefie płatnego parkowania.
Na stronie internetowej Rady Dzielnicy Oliwa pojawiły się wyniki ankiety, którą przeprowadzono wśród mieszkańców Oliwy. Prawie 70% uczestników ankiety odpowiedziało, że samochód parkuje na ulicy przed domem. 60% ankietowanych przyznało, że bardzo często ma problem ze znalezieniem miejsca parkingowego przed domem. Jednocześnie na pytanie dotyczące płacenia miesięcznego abonamentu przez mieszkańców, w zamian za wprowadzenie opłat za parkowanie dla osób spoza dzielnicy, prawie 40% mieszkańców odpowiedziało, że jest temu zdecydowanie przeciwna. Nieco ponad 19% popiera ten pomysł.
Zapytaliśmy przewodniczącego Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa Tomasza Struga o to, czy mieszkańcy mają płacić za parkingi dlatego, że dwie wielkie korporacje wybudowały na terenie dzielnicy kompleksy biurowe, a miasto nie widziało problemu.
– Niestety nie mamy możliwości cofania się w czasie. Plan Zagospodarowania dla terenu dzisiejszego OBC uchwalono 10 lat temu, gdy jeszcze nikt nie myślał nawet o powstaniu Rady Dzielnicy. Z pewnością plan ten ma liczne wady, które nieodwracalnie i negatywnie wpływają na Oliwę. Odpowiedzialne są za to władze Gdańska. Mamy jednak 2016 rok i jesteśmy przygnieceni ilością samochodów. Musimy chronić dzielnicę i komfort jej mieszkańców środkami dostępnymi w danym momencie. Takim rozwiązaniem wydaje się strefa płatnego parkowania, o którą proszą od dawna mieszkańcy ulicy Kaszubskiej czy Wąsowicza. Problem od miesięcy rozlewa się na kolejne ulice. Są również liczne przypadki, gdy sami mieszkańcy nie korzystają ze swoich garaży czy wjazdów na posesje i kierowani wygodą – stawiają auto przy publicznej ulicy. Jest szansa, że to się zmieni. Nie ma możliwości prawnych zamknięcia dróg publicznych dla obcych samochodów. Nie ma również możliwości otoczenia słupkami wszystkich chodników i terenów zielonych, czy też wprowadzenia zakazu parkowania w pewnych godzinach na wszystkich ulicach Oliwy. Jeśli ktoś zna inny, legalny sposób rozwiązania problemu zalewu oliwskich ulic przez obce samochody, to chętnie będziemy zabiegać w mieście o jego wprowadzenie – odpowiedział Tomasz Strug.
Na sesji Rady Dzielnicy Oliwa podjęto również uchwałę dotyczącą budowy przejścia dla pieszych przy nowym skrzyżowaniu drogowym w ciągu Alei Grunwaldzkiej. Wszyscy radni byli za budową przejścia. Pomysł poparł również przedstawiciel „Olivia Business Centre”. Dzięki przejściu skróci się droga mieszkańców do centrów usługowych.
Podczas sesji pojawiło się także oświadczenie Rady Dzielnicy Oliwa w sprawie budowy wieżowca „Olivia Star”. Radni, w związku z docierającymi do nich informacjami oraz pogłoskami, apelują do inwestora, aby dostosował wysokość nowego biurowca do zabytkowego charakteru dzielnicy, gdyż jego zbyt duża wysokość zaburzyłaby krajobraz Oliwy. Warto zaznaczyć, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie określa maksymalnej wysokości zabudowy na obszarze, na którym znajduje się m.in. „Olivia Business Centre”, a więc gdyby inwestor zdecydował się postawić nawet gigantyczny wieżowiec, działałby zgodnie z prawem. Radni próbowali dopytać przedstawiciela „Olivia Business Centre” jak wysoki będzie biurowiec „Olivia Star”.
– Rozumiem państwa ciekawość, ale jesteśmy w bardzo skomplikowanym procesie inwestycyjnym – powiedział Ryszard Klimczyk.
Przedstawiciel „Olivia Business Centre” powiedział również, że inwestor musi zachować powściągliwość, aby utrzymać się na rynku i dlatego trzeba poczekać na oficjalny komunikat. Jedynym co mógł zdradzić było to, co wiadomo od dawna – będzie to budynek wysoki, najwyższy w kompleksie „Olivia Business Centre”.
Wśród radnych pojawił się pomysł, aby zachęcić różne osobistości lub autorytety np. naukowe do interwencji w tej sprawie.
Apel został podjęty przez radnych. Jeden z nich wstrzymał się od głosu.
GG
- 23/05/2016 19:20 - Gdyński Związek Pracodawców „NORD” podsumował pierwsze miesiące działalności
- 23/05/2016 15:01 - XVI edycja Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2016”
- 22/05/2016 19:58 - Nomenklatura POmorska
- 22/05/2016 19:31 - Trzeba dać świadectwo - marsz rotmistrza. Spokojnie i godnie
- 22/05/2016 02:58 - Narodowcy próbowali zakłócić Trójmiejski Marsz Równości
- 19/05/2016 15:20 - „Planeta Energii” odwiedzi Gdańsk dzięki pomysłowej nauczycielce i jej klasie
- 19/05/2016 09:06 - Energa kolejny raz doceniona za społeczną odpowiedzialność biznesu
- 18/05/2016 21:11 - Gimnazjum nr 10 - "szkoła z duszą" - świętowało 70-lecie
- 18/05/2016 19:12 - Oświadczenie Andrzeja Jaworskiego
- 18/05/2016 18:47 - Już wkrótce Gdańskie Dni Sąsiadów