„Mózg nieposkromiony. Dążenie człowieka do doskonałości” to hasło III Pomorskiej Uczniowskiej Konferencji Naukowej „Zdolni z Pomorza”, w której na Politechnice Gdańskiej wzięło udział ponad 300 uczniów z Pomorza.
Pomorska Uczniowska Konferencja Naukowa „Zdolni z Pomorza” odbyła się po raz trzeci. Jest to projekt adresowany do uczniów starszych klas szkół podstawowych (kl. 7-8), szkół ponadpodstawowych oraz ponadgimnazjalnych, którzy pobierają naukę na terenie województwa pomorskiego. Konferencja ma charakter interdyscyplinarny i umożliwia spojrzenie na temat w różnych ujęciach w ramach wybranych paneli dziedzinowych z biologii, chemii, fizyki, matematyki, informatyki i nauk humanistycznych/kompetencji społecznych.
- Temat III Pomorskiej Uczniowskiej Konferencji Naukowej „Zdolni z Pomorza”, która odbyła się na Politechnice Gdańskiej, „Mózg nieposkromiony. Dążenie człowieka do doskonałości” wybrali uczestnicy ubiegłorocznej konferencji - powiedziała Zdzisława Woźniak-Lipińska, pracownik Wydziału Wspomagania Edukacji i Promocji Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Gdańsku. - Uczniowie chcieli się zająć jednym z najbardziej tajemniczych, niezbadanych organów, nie tylko człowiek, ale również ssaków, czyli mózgiem. Organ ten skrywa wiele tajemnic i uczniowie chcieli rozwiać fakty i mity dotyczące mózgu. W wykładzie inauguracyjnym doktor Dorota Myślińska z Uniwersytetu Gdańskiego w sposób przystępny powiedziała o faktach i mitach na temat mózgu.
W przerwie między panelami można było odwiedzić stanowiska naukowe
W konferencji wzięło udział ponad 300 uczestników.
- Zdecydowałam się wziąć udział w konferencji ponieważ w tym roku biorę udział w olimpiadzie wiedzy o mózgu - powiedziała Natasza Rozwadowska z III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. - Miałam nadzieję, że ta konferencja pomoże mi się przygotować do olimpiady i rzeczywiście tak było. Tematy prelekcji są bardzo ciekawe i jest wiele informacji, których myślę, że nie doczytałabym z książek. Wybrałam panel biologiczny, ale zaczęłyśmy się moją nauczycielką zastanawiać nad zmianą i może podczas drugiej sesji posłuchać panelu matematycznego lub informatycznego. Wśród informacji, które były nowe były statystyki dotyczące użycia telefonu, wpływu telefonu na naszą koncentrację i wpływu na budowę mózgu. Na przykład telefon powoduje zmniejszenie hipokampa przez co nasza pamięć jest mniej pojemna, słabiej się koncentrujemy i gorzej uczymy.
Kilkudziesięciu uczniów wygłosiło prelekcje przed swoimi kolegami podczas sześciu paneli dziedzinowych.
- Bardzo interesuję się mózgiem i dlatego postanowiłam wziąć udział w konferencji - powiedziała Agata Tyszka z Katlickiego Liceum w Gdyni. - Kiedyś chciałam brać udział w konkursie "Brain bee" też związanym z mózgiem, a w przyszłości chciałabym zostać neurobiologiem. Wierzę, że dzięki konferencji zyskam umiejętność tworzenia i prezentowania wykładów przed szerszym gronem oraz pomoże mi usprawnić umiejętność pisania referatów naukowych, które pisaliśmy również przygotowań do konferencji. Biorę udział w panelu biologicznym. Moja prezentacja dotyczy efektu placebo. Pokrótce wyjaśnię czym jest placebo, podam kilka przykładów jego zastosowania oraz wyjaśnię co wpływa na to, że może ono być skuteczne, chociaż jest substancją bierną farmakologicznie, która w niektórych wypadkach może działać.
- Ponieważ zawsze interesował mnie mózgu, to jak działa zdecydowałam się wziąć udział w konferencji - powiedziała Olivia Szargiej z I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. - Szczególnie interesuje mnie jak działa mózg podczas snu. To był temat mojej prezentacji, która prezentowałam razem z koleżanką Zuzanną Karpowicz w panelu humanistycznym. Omawiamy w niej badania różnych naukowców na wpływ różnych ćwiczeń na mózg, jak on działa podczas snu, jak badacze badali mózg, co się z nim działo.
W historii konferencji zapisały się dwie uczennice z Szkoły Podstawowej nr 4 w Rumi, które zostały najmłodszymi prelegentkami w historii projektu.
- Udział w konferencji jest dla mnie sprawdzeniem moich możliwości - powiedziała Aleksandra Grzechnik, uczennica klasy 6 w Szkole Podstawowej nr 4 w Rumi. - Tematyką mózgu interesowałam się wcześniej i informacja, że jest tematem konferencji wzbudziła moje duże zainteresowanie. Ciekawi mnie jak to jest, że tyle informacji jest w mózgu i jak one są przekazywane. Temat mojego referatu to "Matematyka nie jest dla dziewczyn?". Razem z koleżanką udowodniłyśmy, że tak nie jest. Panuje opinia, że chłopacy są lepsi w matematyce, a tak nie jest.
Aleksandra Grzechnik, Maja Bareja w przerwie między panelami odwiedziły m.in. stoisko na którym uzyskały wiedzę na temat pierwszej pomocy
- W mózgu najbardziej interesuje mnie to, że jest taki tajemniczy, że jest jeszcze wiele do odkrycia jeśli chodzi o mózg - powiedziała Maja Bareja, uczennica klasy 6 w Szkole Podstawowej nr 4 w Rumi. - Temat naszego referatu wymyśliłyśmy razem z naszą nauczycielką, panią Anią Nowakowską. Porównałyśmy wyniki badań na świecie, w Polsce i w naszej szkole. Z badań przeprowadzonych w naszej szkole wynikało, że dziewczyny miały lepsze wyniki od chłopców i bardziej zastanawiały się na zadaniami od kolegów, którzy szybciej oddawali zadania.
Organizatorami wydarzenia byli: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Gdańsku, Politechnika Gdańska oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Tomasz Łunkiewicz
Uczniowie prelegenci i tematy ich wystąpień podczas III Pomorskiej Uczniowskiej Konferencji Naukowej „Zdolni z Pomorza”
Biologia
Maria Radtke - VI Liceum Ogólnokształcące w Gdyni - Jak działa mózg seryjnego zabójcy?
Julia Kamińska, Tomasz Storman, Katarzyna Windorpska - II Liceum Ogólnokształcące w Chojnicach - Szkoła Podstawowa nr 4 w Kwidzynie - Telefon - cichy zabójca mózgu
Jan Słomski, Karol Słomski, Miłosz Dawert - 0 mózgu słów kilka
Agnieszka Meler, Zuzanna Kondrat - I Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku - Rozwój medycyny a choroby mózgu na przykładzie choroby Alzheimera
Agata Tyszka - Katolickie Liceum w Gdyni - Efekt placebo, czyli jak przechytrzyć własny mózg
Nikodem Gajda - Il Liceum Ogólnokształcące w Kwidzynie - Całe życie na zmianę
Chemia
Aleksandra Chabowska, Kacper Holer - Zespół Szkół Ekonomicznych w Starogardzie Gdańskim - Niezwykłe możliwości ludzkiego mózgu, czyli jak żyć z jego jedną półkulą
Patrycja Groch - Il Liceum Ogólnokształcące w Słupsku - Czy decyzje zależą od nas?
Filip Wolikowski - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Słupsku - Mama ADHD. Moje codzienne próby osiągnięcia doskonałości
Alicja Ziołkowska, Aleksander Pek - Szkoła Podstawowa nr 1 w Gniewie - Sny Alicji i Olka czyli co się dzieje w naszych głowach podczas snu
Zofia Szmyt, Monika Grzenda, Kinga Kawaler - Szkoła Podstawowa nr 1 w Gniewie - W cztery oczy z Alzheimerem
Fizyka
Nikodem Gajda - Il Liceum Ogólnokształcące w Kwidzynie - Badania mózgu, czyli jak fizyka medyczna pomaga odkrywać tajemnice mózgu
Nikodem Gajda - Il Liceum Ogólnokształcące w Kwidzynie - Jak oszukuje nas mózg? Iluzje optyczne
Zofia Gembczyk - Sopocka Szkoła Montessori - Kwantowa świadomość. Droga prawdy czy ślepy zaułek?
Michał Zdziennicki - I Liceum Ogólnokształcące w Malborku - Teoria wszystkiego - ostateczna zagadka dla ludzkiego umysłu
Zofia Klata - Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Lęborku - Artystyczne rozterki mózgu. Neurobiologiczne podstawy percepcji dzieł sztuki
Kinga Klonowska - Szkoła Podstawowaw Kłodawie - Czytanie a rozwój intelektualny
Informatyka
Kacper Narloch - Szkoła Podstawowa nr 1 w Gniewie - Wpływ nowoczesnych technologii na rozwój mózgu w procesie uczenia się
Julia Kamysz - V Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku - Media społecznościowe, czyli od gołębi do lajków
Anna Sawicka - III Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku - W jaki sposób interfejsy mózg-komputer wpłyną na świat?
Sebastian Kwaśniak - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku - Wykorzystanie technologii informatycznych w neurodydaktyce
Daniel Cieślak - Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni - Cyfrowy mózg, czyli jak informatyka zrewolucjonizuje społeczeństwo
Olga Kowalska - Il Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Słupsku - Głupie cyborgi? Czyli jak stworzyć człowieka doskonałego
Matematyka
Claudia Kleisa - Il Liceum Ogólnokształcące w Kwidzynie - Mózg w liczbach
Miłosz Dwurznik, Hubert Urmański - Zespół Szkół Ekonomicznych w Starogardzie Gdańskim - Iluzje optyczne, czyli jak oczy i mózg nas oszukują
Aleksandra Grzechnik, Maja Bareja - Szkoła Podstawowa nr 4 w Rumi - Matematyka nie jest dla dziewczyn?
Aleksandra Czyżak - III Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku - Która muzyka smakuje jak orzeszki w karmelu? Synestezja, czyli jak to jest smakować słowa i widzieć dźwięki
Zuzanna Żabicka - Liceum Plastyczne w Słupsku - Działanie neuronów lustrzanych w zakresie empatii i przemocy
Nauki Humanistyczne/Kompetencje społeczne
Aleksandra Rzeźnicka, Milena Pona - Lokalne Centrum Kształcenia Kreatywnego Powiat Słupski - Motyw mózgu w literaturze, malarstwie i filmie
Wiktoria Kąkol - Il Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku - Mózg a filozofia
Zuzanna Karpowicz, Olivia Szargiej - I Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Gdyni - Jak działa mózg człowieka podczas snu?
David Jerzak, Henryk Schwarzweller - Mc Lean High School w Mc Lean, VA (USA); Szkoła Podstawowa nr 8 w Sopocie - Dwujęzyczny mózg. Plusy i minusy
Dominika Jankowska - XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni - Wszyscy jesteśmy hazardzistami, czyli w jaki sposób mózg nas oszukuje
Inne artykuły związane z:
- 19/11/2019 08:52 - W tygodniku „Sieci”: Wszyscy chcą dopaść Dudę
- 18/11/2019 19:38 - Urzędnicza madrycka eskapada dozwolona. El Clásico?
- 18/11/2019 16:29 - Zmarł Zbigniew Jujka
- 18/11/2019 15:56 - Oświadczenie dr Karola Nawrockiego po materiale TVN
- 17/11/2019 22:13 - Bilety miesięczne czy auto z kierowcą - władze Gdańska w czasach kryzysu
- 15/11/2019 19:43 - E-recepta obowiązkowa od 2020 roku
- 14/11/2019 18:52 - Karol Rabenda: Tuba propagandowa poprawia samopoczucie władz miasta
- 13/11/2019 16:48 - Karol Nawrocki odpowiada na zarzuty sformułowane przez radnych klubu "Wszystko dla Gdańska"
- 13/11/2019 16:44 - Zmarł Olgierd Pawłowski
- 12/11/2019 15:29 - „Środa z profilaktyką” - dyżur diabetyków