W przyszłym roku wejdzie w życie uchwała dotycząca strefy płatnego parkowania na drogach publicznych, stawek tych opłat oraz zasad ich pobierania. Jakie są przychody z tego tytuł i jaka jest ściągalność mandatów za parkowanie?
Jak się dowiedzieliśmy w Zarządzie Dróg i Zieleni opłata zryczałtowana za zajęcie określonego miejsca w Strefie Płatnego Parkowania za 320 zł zostanie całkowicie zlikwidowana. Ceny abonamentowe na pojazd za 220 zł i opłaty na okaziciela za 270 zł zostaną zmienione na jedną opłatę na pojazd w kwocie 500 zł. Cena dla mieszkańców ulic, przy których staną parkometry w wysokości 30 zł miesięcznie.
Zmienią się godziny obowiązywania stref płatnego parkowania. W Aniołkach opłaty będzie można dokonywać w godzinach 9-15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. We Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać od 9 do 17. Powyższe wejdzie w życie najwcześniej w październiku 2013 roku.
- Wysokość kwot z abonamentów w 2011 roku wyniosła 845 000 złotych. Jedna opłata dodatkowa za niezapłacenie parkowania wynosi 50 złotych. Przychód z opłat dodatkowych w roku ubiegłym to 723 000 złotych. Wysokość grzywny w drodze mandatu karnego nakładane na Głównym Mieście przez Straż Miejską jak i jej przychód nie są dla nas znane - przyznała Maria Jaźwińska z ZDiZ w Gdańsku. Jak dodaje przychody z abonamentów, parkomatów sms-ów i opłat dodatkowych w roku 2011 opiewały na kwotę 4 928 000 zł.
- Zebrane środki są przekazywane do budżetu Miasta Gdańska i wydawane są według najpilniejszych potrzeb. Jeśli chodzi o procedurę kar to w każdym przypadku wysyłamy zapytanie do Centrali Rejestru, która podaje nam markę i właściciela danego pojazdu. Ustawa mówi również o tym, że opłata dodatkowa sięga do lat 5 - dodaje Bogdan Sobota, kierownik działu Parkowania.
Czy zwiększenie miesięcznej opłaty uprawniającej do parkowania na prawach wyłączności na zastrzeżonych stanowiskach postojowych wpłynie na rzecz rozwoju lokalnego biznesu?
- Wysokie ceny są kolejną przeszkodą dla miejscowych przedsiębiorców i nie służą rozwojowi biznesu lokalnego. Z tego względu coraz trudniej jest go prowadzić. Prezydent miasta co innego mówi niż robi. Chce doprowadzić do tego, aby wszystko było jak najdroższe i jest w tym konsekwentny. W dobie kryzysu staramy się liczyć każdą złotówkę, a tymczasem jesteśmy zmuszeni płacić znacznie więcej. Nie służy to również centrum Gdańska, gdyż właściciele firm i lokali przez wysokie koszty ponoszone przez nich wolą wyprowadzić się poza obszar miasta - przyznał Kazimierz Koralewski, radny Miasta Gdańska.
Postanowiliśmy również sprawdzić jak to wygląda w Sopocie. Opłaty za parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania obowiązują: w całorocznej strefie od poniedziałku do soboty w godz. 10 – 20, w sezonowej strefie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 października całodobowo (w trakcie trwania imprez w Operze Leśnej).
Za parkowanie w niedziele i święta opłat się nie pobiera. Za 10 minut postoju zapłacimy 0,50 zł, za pierwszą godzinę 3 zł, za drugą 3,60, za trzecią 4,20 a za czwartą i kolejną następną 3 zł. Bilet dobowy wynosi 20 zł.
Można wykupić również abonament, który uprawnia do parkowania w SPP (przez całą dobę, przez wszystkie dni robocze) pojazdu o numerze rejestracyjnym określonym w karcie abonamentowej.
Wysokość opłat abonamentowych: 14 dniowy: - 150 zł, miesięczny: - 175 zł (dla osób zatrudnionych lub prowadzących działalność w SPP), 235 zł (dla osób prawnych i fizycznych spoza obszaru strefy), dwumiesięczny: 330 zł (dla osób zatrudnionych lub prowadzących działalność w SPP), 440 zł (dla osób prawnych i fizycznych spoza obszaru strefy), trzymiesięczny: 465 zł (dla osób zatrudnionych lub prowadzących działalność w SPP), 615 zł (dla osób prawnych i fizycznych spoza obszaru strefy).
- Abonament wydawany jest na wniosek zainteresowanego, opłata jest uiszczana przed wydaniem. Nie ma problemu ściągalności. Miesięczne wpływy z tytułu wydanych abonamentów wynoszą średnio około 6000 złotych. Opłata dodatkowa za parkowanie wynosi 50 złotych. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych jest to kwota maksymalna - wyjaśnia Paweł Sokołowski, kierownik działu Parkowania Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.
Jak przyznał strażnicy Miejsc Postojowych w 2011 r. wystawili 2974 opłat dodatkowych za brak opłaty postojowej, natomiast w 2012 r. 2822 (stan na 07.12). Przychody w 2012 r. wyniosą ok. 2,2 mln zł, przychód w 2011 r. był zbliżony. Wpływy z opłat za parkowanie stanowią dochód Gminy Miasta Sopotu.
- W przypadku gdy opłata dodatkowa nie jest uiszczona postępujemy według procedur Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Zostaje wysłany wniosek o ustalenie danych osobowych, następnie wystawiane jest upomnienie, a gdy należność dalej nie będzie opłacona wystawiany jest tytuł wykonawczy - dodaje Sokołowski.
Paweł Doczyk
- 14/12/2012 15:48 - Jeśli masz pomysł na własną firmę
- 14/12/2012 15:45 - Zbiórka książek dla Polonii
- 14/12/2012 15:41 - Prezydent Adamowicz edukuje gdańszczan Leninem
- 13/12/2012 17:58 - Radni PO obok prawa. Nie płacą, palą papierosy...
- 13/12/2012 17:55 - Stan wojenny 1981 – zaprzepaszczone nadzieje i stagnacja
- 12/12/2012 17:21 - Zarząd SM Rozstaje na zarzuty odpowiada sprostowaniem
- 12/12/2012 16:03 - Grudniowe rocznice - 1970 i 1981
- 12/12/2012 15:51 - Lula: Wymusić na rządzie PO-PSL progospodarcze działanie
- 10/12/2012 19:27 - Debata "Teraz Praca"
- 10/12/2012 12:13 - Kryzys zaufania do instytucji państwowych