14 listopada w hotelu Zatoka na Oruni odbyło się pierwsze spotkanie z trzeciej serii spotkań informacyjnych poświęconych projektowi budowy PKM Południe.
Pierwsza seria spotkań informacyjnych odbyła się w kwietniu tego roku, a druga w czerwcu. W ramach trzeciej serii konsultacji społecznych odbędzie się 5 spotkań. Wszystkie zaplanowano tam, gdzie będzie przebiegać nowa linia kolejowa. Dlatego pierwsze dwa spotkania odbędą się w Gdańsku, a pozostałe trzy w gminach: Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
W poniedziałek, 14 listopada, w hotelu Zatoka zorganizowano spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Orunia Górna - Gdańsk Południe, Orunia - św. Wojciech - Lipce oraz Chełm.
W trakcie spotkania przedstawiono harmonogram prac przy PKM Południe, który zajmie kilka lat. Do końca września 2023 roku ma powstać tak zwane Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. Kolejne cztery lata to czas na prace projektowe w ramach których ma powstać koncepcja projektowa i projekt budowlany, mają również zostać uzyskane decyzje środowiskowa i lokalizacyjna.
Projektanci przyznawali, że na odcinku aglomeracyjnym wciąż rozważają dwa warianty. Linia może przejść albo w śladzie budowanego w przyszłości przejazdu kolejowego na Sadndomierskiej, następnie przechodzić równolegle do ulicy Podmiejskiej (za budynkiem Szkoły Podstawowej nr 56). W tej sytuacji pierwszym przystankiem po działającym już dzisiaj przystanku w Śródmieściu byłby przystanek w okolicach dzisiejszego Lidla na Sandomierskiej.
Druga opcja jest taka, że biegnąca od centrum PKM poszłaby nie co dalej w kierunku Pruszcza Gdańskiego, a Trakt św. Wojciecha przecięła na wysokości ulicy Serbskiej. Następnie przecięłaby ulicę Raduńską, biegła tuż obok Nakielskiej i w okolicy pizzerii Leone przecięłaby ulicę Małomiejską. Przy tym scenariuszu przystanek PKM byłby na wysokości ulicy Raduńskiej.
W trakcie dyskusji uczestnicy spotkania najczęściej poruszali sprawy hałasu i przebiegu linii.
Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-św. Wojciech-Lipce chciała wiedzieć jak wygląda sprawa bezkolizyjnego przejazdu kolejowego na Oruni przez tory kolejowe przecinające ul. Sandomierską i Równą.
- PKM daje szansę na realizację tej inwestycji (przejazdu bezkolizyjnego - dop. TŁ) i jej sfinansowanie - powiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Dotychczas nie było możliwości zrealizowania tej inwestycji. Próbowaliśmy ją zgłosić do CEF-u (Connecting Europe Facility), ale nie było szans na sfinansowanie, bo CEF finansuje zadania o charakterze ponadlokalnym, a ten projekt został uznany za kwestię lokalną. PKM jest najbardziej realną szansą na sfinansowanie i zrealizowanie tej inwestycji, która będzie kosztowała ponad 100 milionów złotych.
Realizacja inwestycji uzależniona jest od uzyskania zgody środowiskowej oraz konserwatora zabytków. Bez środków z Unii Europejskiej nie ma szans na jej realizację.
TŁ
- 19/11/2022 15:37 - Marek Balicki: Budziła się nadzieja
- 18/11/2022 20:45 - Aktywa Lotosu są zbywane w kontrolowany sposób. Daniel Obajtek: nie ulegajmy dezinformacji
- 18/11/2022 14:45 - Obiad polityków z sędziami! Prof. A. Kamiński komentuje: niedopuszczalne kontestowanie władzy państwowej
- 16/11/2022 20:15 - Piotr Czauderna: Straciliśmy wielu utalentowanych ludzi
- 16/11/2022 11:11 - Paliw dostatek, na stacjach spokój
- 15/11/2022 09:58 - Nasza Niepodległa...
- 14/11/2022 19:10 - Poznań wspiera rząd, a... Gdańsk?
- 14/11/2022 19:04 - 42. rocznica strajku okupacyjnego w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku
- 14/11/2022 11:09 - W tygodniku „Sieci”: Czy koniec wojny jest blisko?
- 11/11/2022 21:38 - Kolejny Krzyż Czesława Nowaka