Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Pikieta przed DCT Gdańsk o bezpieczeństwo pracy dokerów

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
środa, 25 września 2019 14:20

24 września br. gdańscy i gdyńscy dokerzy z NSZZ „Solidarność” pikietowali przed wejściem do biurowca DCT Gdańsk SA. Domagali się respektowania przepisów bhp i ograniczenia zatrudnienia poprzez agencje pracy tymczasowej. Protestów będzie więcej i będą organizowane od Gdańska, przez Gdynię po Świnoujście.


Pikieta, jak powiedział Adam Piotrowski, przewodniczący „Solidarności” w DCT, była skierowana przeciwko regulacjom, które dopuszczają do terminali agencje pracy tymczasowej i prowadzą do nieprzestrzegania bhp. Chodzi też związkowcom o to, by praca miała swoją wartość, by pracownik był najdroższy. Ma to wymusić innowacyjność, inwestycje w profesjonalny osprzęt.


Osią sporu w gdańskim DCT oraz dwóch gdyńskich portowych terminalach OT i GCT jest zatrudnianie osób z firm zewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych, czyli tzw. kupowanie usług od agencji pracy tymczasowej i firm zewnętrznych. Na DCT związkowcy z NSZZ „Solidarność” domagają się zawarcia porozumienia zarządu terminalu z organizacją związkową i chcą informowania organizacji zakładowej o zamiarze powierzenia wykonywania pracy osobom zatrudnianym przez podmioty zewnętrzne, od których „usługa” jest nabywana przez DCT.


Kierownictwo terminal woli mówić o nabywaniu usług niż o zatrudnianiu poprzez zewnętrzne podmioty. Szczególnie związkowcom chodzi o operatorów ciągników terminalowych (IMV).


Związkowcy żądają zapewnienia bezpieczeństwa warunków pracy i organizacji pracy, gdyż ta wykonywana jest przez pracowników DCT w jednych zespołach roboczych (przy przeładunku i w usługach transportowych) z osobami zatrudnionymi przez podmioty zewnętrzne.
- Na co mamy czekać? Na tragedię? Przecież na nabrzeżach jest niezwykle odpowiedzialna praca. Nie można szukać oszczędności w etatach. Transportery mają nośność do 60 ton. Razem taki skład waży ponad 60 ton. Nie jest zabawką – mówi Adam Piotrowski, przewodniczący KZ NSZZ „Solidarność” w DCT Gdańsk S.A.

alt


O skali odpowiedzialności świadczy to, że w DCT gros prac przeładunkowych wykonują pracujący na suwnicach typu ship-to-shore (STS). Każda waży tysiąc ton, ma 70 metrów wysokości i zasięg do 100 m. Obsługują największe statki kontenerowe na świecie (jak ostatnio gigant należący do Mediterranean Shipping Company „Gülsün”). Do tego suwnice placowe RTG oraz sprzęt placowy potrzebnym do ich obsługi.
- Reagujemy na zjawisko zatrudniania obcokrajowców, którzy niestety nie są odpowiednio przeszkoleni i nie są w stanie z nami porozumieć się, bo nie znają języka polskiego. Pytam się polityków idących wkrótce pod ocenę wyborców: co zrobiliście by praca była bezpieczna, by ludzie czuli się bezpiecznie i wracali do domu zdrowi. Tak gdzie jest udział Skarbu Państwa państwo ma prowadzić z nami dialog – mówił Roman Kuzimski, wiceprzewodniczący ZRG NSZZ „S”.


Jednym z udziałowców DCT jest skarb państwa poprzez Polski Fundusz Rozwoju ((30%). Inni udziałowcy terminalu to (40%) PSA International Ptd Ltd i (30%) IFM Investors, globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnym.
– Nie możemy wyjść z państwa teoretycznego. Przepisy nie funkcjonują.  Nie chcemy tolerować patologii i łamania przepisów bhp, braku szkoleń dla pracowników. Chcemy pracować normalnie i normalne zarobki otrzymywać – mówił Jacek Szornak, przewodniczący Sekcji Krajowej Portów Morskich NSZZ „Solidarność” wskazując przykłady wypadków przy pracy na terminalach z ostatnich czterech lat oraz problem patologii „jednoosobowych firm” pracujących przy przeładunkach wobec których i PIP jest bezradna.


Postulaty dokerów będą artykułowane jednym głosem. Tym bardziej uzasadnione, że przeładunki w polskich portach rosną.


Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk poinformował, że przeładunki w polskich portach morskich przekroczyły w ubiegłym roku barierę 100 mln ton. Był to historycznie najlepszy wynik zanotowany w czterech największych portach podległych resortowi (Gdańsk, Gdynia, Świnoujście i Szczecin). Tym samym przeładunki w stosunku do 2017 r. wzrosły o 16 proc. W tym roku Port Gdańsk po raz pierwszy przeładował w ciągu 6 miesięcy 25 mln ton towarów.


W tym roku na wiosnę strategiczne znaczenie potwierdził Naftoport (PERN), który odebrał w I półroczu 2019 r. 8,3 mln ton ropy naftowej o blisko 30 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r.


Rośnie też wpływ z usług portowych do budżetu państwa. W 2018 roku zarządy morskich portów odprowadziły do budżetu państwa 40,6 mld zł z tytułu podatków: VAT, akcyzy oraz ceł (10 proc. łącznych wpływów z tego tytułu w budżecie).

ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież