300 tys. zł na wojaże - gdańskie trampy » Mimo licznych publicznych lamentów na niedofinansowanie samorządów prezydent Gdańska A. Dulkiewicz i... Piotr Dzik: Wigilia od 1991 » 24 grudnia ubiegłego roku po raz 31. odbyła się wigilia dla ubogich. Na pytania związane z wydarzeni... Bartłomiej Obajtek: Lasy Państwowe przeciwne unijnej ingerencji w zarz... » Polska jest potęgą światową w przemyśle drzewnym. Samorządy nie mogą funkcjonować bez dobrej współpr... Radni PiS chcą debaty o systemie FALA » Radni klubu PiS w Radzie Miasta Gdańska chcą rozmawiać o systemie FALA. W czwartek o godz. 17.00 zap... W tygodniku „Sieci”: Jechaliśmy polskim Leopardem! » Bohaterem nowego numeru „Sieci” jest Leopard 2 – niemiecki czołg, który może zmienić losy wojny na U... Działacze PiS pytają o plany miasta wobec terenów na których miały pow... » Miasto Gdańsk zrezygnowało z planów budowy parkingów kubaturowych w centrum Gdańska nie będzie. Prze... Nie żyje były prezydent Gdańska Franciszek Jamroż » W środę przed południem w wieku 79 lat zmarł Franciszek Stefan Jamroż. W latach 90. ubiegłego stulec... „Wejście w historię”: Enigma » 25 stycznia w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się pierwsze w tym roku wydarzenie w ramach... Gdańsk - nazwy dzielnic, których nie ma » Niedawno z przestrzeni publicznej zniknęły tablice z nazwami niektórych części administracyjnych Gda... IV Rajd Pieszy im. sierż. Wiktora Stryjewskiego ps. Cacko » W sobotę (21 stycznia) odbył się IV Rajd Pieszy im. sierż. Wiktora Stryjewskiego ps. Cacko. W trudny...
300 tys. zł na wojaże - gdańskie trampy
czwartek, 02 lutego 2023 17:33
300 tys. zł na wojaże - gdańskie trampy
Mimo licznych publicznych lamentów na niedofinansowanie samorządów
ZAKSA wrzuciła Trefla z Pucharu Polski
środa, 01 lutego 2023 20:54
ZAKSA wrzuciła Trefla z Pucharu Polski
Na ćwierćfinale zakończyli siatkarze Trefla udział w Pucharze
Rusza karuzela...
piątek, 27 stycznia 2023 15:18
Rusza karuzela...
W piątek budzi się z krótkiego, zimowego snu futbolowa karuzela
Daniel Weber dla
czwartek, 02 lutego 2023 20:21
Daniel Weber dla
Z menadżerem Danielem Weberem, eks zawodnikiem Lechii, wychowankiem

Galeria Sztuki Gdańskiej

„Ignacy Klukowski, Pomorzanin z wyboru”
niedziela, 22 stycznia 2023 12:04
„Ignacy Klukowski, Pomorzanin z wyboru”
Ukazała się kolejna publikacja poświęcona Ignacemu Klukowskiemu
Aktywne półkolonie z GZSiSS
niedziela, 29 stycznia 2023 21:49
Aktywne półkolonie z GZSiSS
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego na okres ferii

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
wtorek, 28 czerwca 2022 13:33
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
27 czerwca 2022 roku w Magazynie Malbork Elewarr Sp. z o.o. odbyło
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

O godność pracy dokera

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
wtorek, 21 lipca 2015 17:12

Sytuacja w gdańskim terminalu kontenerowym DCT i pat w negocjacjach związkowców z zarządem tej australijskiej firmy na temat układu zbiorowego pracy stała się okazją do omówienia sytuacji w zagranicznych koncernach działających na terenie Polski. Głos „Solidarności” i związkowców – marynarzy wsparty został głosem Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).



We wtorek, 21 lipca, przed siedzibą zarządu Deepwater Container Terminal kolegów portowców z DCT wsparli portowcy ze Szczecina, Świnoujścia, Gdyni i Portu Gdańsk.   Wspierali ich koledzy z ITF (International Transport Workers’ Federation), czyli Międzynarodowej Federacji Transportowców.
- Jesteśmy tutaj by wspierać kolegów dokerów z „Solidarności” w ich negocjacjach z zarządem DCT. Nie jesteście sami. Solidarność to jest stawanie w obronie pracowników w wielkiej rodzinie ITF. Jesteśmy w stanie działać na poziomie regionu północnego, a nawet globalnie w walce o godne warunki zatrudnienia. Poinformujemy władze ITF o sytuacji w DCT – zapewnił Torben Seebold, wiceprzewodniczący Sekcji Dokerów ITF i lider grupy portowej w niemieckim związku.


Wśród pikietujących był Piotr Duda, lider NSZZ „Solidarność”, który zwrócił uwagę, że 35 lat po Sierpniu 1980 roku nadal trzeba upominać się o prawa związkowe i bronić ludzi niesłusznie zwalnianych z pracy.
– I to dzieje się tutaj, w Gdańsku, w mieście, w którym rodziła się „Solidarności” i w którym tak jak w Szczecinie i Jastrzębiu zaczęła się droga do odzyskania wolności. Wolności, z której korzystają też ci, którzy chcą robić biznes, przychodzą tutaj z innych stron świata. Ale niechaj nie zapominają, że Polska jest w Europie i obowiązują też tutaj cywilizowane standardy. Najważniejszym postulatów w 1980 roku były wolne związki zawodowe. Widzę młodych ludzi z DCT zaangażowanych w działalność związkową i zapewniam, że nie zostaną sami. Bo to jest „Solidarność” – powiedział nam Piotr Duda, a zwracając się do pikietujących podziękował za solidarność.
- Pokazujemy solidarność wobec tych, którzy uważają, że pracownik ma być traktowany jako przedmiot. W 35 rocznicę powstania „Solidarności” pierwszy postulat wolnych związków zawodowych wyrzuca się młodych ludzi za działalność związkową i domagania się zatrudnienia w standardach Unii Europejskiej – dodał Piotr Duda.


Przewodniczący NSZZ „S” w DCT Gdańsk Łukasz Kozłowski powiedział, że głównym żądaniem jest podjęcie przez zarząd dialogu na temat podniesienia wynagrodzeń, umów na czas nieokreślony dla pracowników operacyjnych ze stażem powyżej dwóch lat i wypłata zaległych dodatków za pracę na sprzęcie wyższej kategorii zgodnie z regulaminem wynagradzania oraz przywrócenia trzech kolegów do pracy. 26 czerwca br. z DCT Gdańsk zwolniono z pracy dwóch członków Komisji Zakładowej naszego Związku oraz pracownika, który zwrócił się do Państwowej Inspekcji Pracy o kontrolę prawidłowości wynagrodzeń.


- Upominamy się o godność człowieka pracy i przypominamy, że podstawą sukcesu i współżycia społecznego jest dialog, który pozwala poprawić sytuację pracowników, a nie szantaż i straszenie sądami za upominanie się o prawo do godnego życia. 35 lat temu w Stoczni Gdańskiej została zwolniona zwykła zdawałoby się suwnicowa a to zwolnienie Anny Walentynowicz doprowadziło do tego, że żyjemy w wolnym kraju – dodał Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ „S”.


Związek podnosi jeszcze sprawę umów na czas określony. Blisko połowa  zatrudnionych w DCT ma umowy czasowe, choć ich staże wynoszą kilka lat. 240 pracowników zatrudnionych jest na podstawie wieloletnich umów o pracę, ale na czas określony.


Podczas pikiety zarząd DCT prowadził swoistą wojnę propagandową przy pomocy prezentowanych okazałych banerów danymi broniącymi stanowiska pracodawcy, m.in. iż średnia płaca wynosi w DCT 4116,41 zł i mówiący o średnim wzroście wynagrodzeń o 25 proc.
– Nie wiem, jak wyliczono wzrost wynagrodzeń podając raz 7 a innym razem 48 proc., a wczoraj, że 25 procent. Co te wyliczenia są warte? Każda informacja jest inna. Nasza propozycja wyjściowa to tysiąc złotych brutto – argumentuje Łukasz Kozłowski, lider KZ „Solidarności” w DCT Gdańsk.


Spór toczy się też o wynagrodzenie za pracę na specjalistycznym sprzęcie. To praca wymagająca wyższych kwalifikacji, więc powinna być też odpowiednio wyżej wynagradzana, ale pracownicy nie otrzymywali za nią dodatkowego wynagrodzenia. Zdaniem kierownictwa DCT była to bowiem… forma szkolenia.
– Kierownictwo nie stosuje się do regulaminu wynagrodzeń, który samo określiło. Czy szkolenie na specjalistycznym sprzęcie może trwać trzy lata – mówi Łukasz Kozłowski.


Przypomnijmy, że DCT, czyli Deepwater Container Terminal w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu inwestycyjno-emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Sydney (Australia).


Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk w czerwcu 2007 r. Inwestycja okazała się biznesowym sukcesem i w 2013 r. gdański terminal znalazł się wśród stu największych terminali kontenerowych świata, a DCT dzisiaj to największy terminal kontenerowy na Bałtyku. DCT buduje więc drugi terminal przeładunkowy T2, dzięki któremu jego zdolność przeładunkowa ma się podwoić.
Sukces firmy w Polsce nie przełożył się jednak na warunki pracy i płacy pracowników.


Najważniejszy postulat związkowców to wzrost wynagrodzeń.  
- Nie byłoby nas tutaj, gdyby zarząd firmy usiadł ze związkowcami do stołu i wypracował porozumienie. Ta pikieta to zaproszenie do rozmów o warunkach zatrudnieni. Czy rozwój firmy ma opierać się na niskich płacach i na pracy na czas określony? – Nigel Venes z Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).

ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież