Gala 14. Wielkiego Maratonu Czytelniczego » W audytorium Europejskiego Centrum Solidarności odbyła się Gala Wielkiego Maratonu Czytelniczego, og... Otwarcie ekspozycji „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Funduszu Ob... » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku otwarto ekspozycję „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Fund... Płace na gdańską miarę... » Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim urzędzie miejskim aż 9 dodatkowo zarabia w ... Artystyczne drogi absolwentów Liceum Plastycznego » 26 maja miał miejsce wernisaż pod nazwą "Nasze Drogi Artystyczne" jako drugiej wystawy z cyklu Wysta... Daniel Obajtek: Wodór to energia przyszłości » Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN ORLEN, rozmawiał Jarosław Popek (Radio Gdańsk)- Kilka dni temu by... Gdański magistrat obojętny na warunki życia mieszkańców » Do redakcji "Gazety Gdańskiej" zgłosiła się Pani Joanna z prośbą o pomoc w opisaniu i nagłośnieniu s... XV Konwent Morski » W poniedziałek, 22 maja, w Gdańsku odbył się XV Konwent Morski. Wielu ważnych ludzi gospodarki morsk... Radio Gdańsk: „Żeby nie było śladów – sprawa Grzegorza Przemyka. Dekal... » Na antenie Radia Gdańsk od poniedziałku do piątku (22 maja-2 czerwca) o godz. 20:40 emitowane będzie... Głos radnych PiS w sprawie ratowania gdańskiego dziedzictwa zieleni » Radni Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska i prof. Paweł Witold Burkiewicz przedstawili r... W tygodniku „Sieci”: Miliony przeciw PiS » W nowym numerze „Sieci” Marek Pyza i Marcin Wikło ujawniają, jak wielki biznes wchodzi w politykę i ...
Płace na gdańską miarę...
wtorek, 06 czerwca 2023 12:18
Płace na gdańską miarę...
Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
poniedziałek, 05 czerwca 2023 13:52
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
Energa z Grupy ORLEN kontynuuje wsparcie pomorskiego sportu. Od
8
piątek, 02 czerwca 2023 18:02
8
EKSTRAKLASA BP
Żenujące pożegnanie z ekstraklasą. Na
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
sobota, 27 maja 2023 17:40
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
Kompromitacją zakończył się ostatni mecz Lechii w ekstraklasie.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
sobota, 20 maja 2023 16:33
Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
Obraz rozbijającej się fali morskiej na skalistym Wybrzeżu Zatoki
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
poniedziałek, 29 maja 2023 09:55
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
Od trzydziestu lat na siatkarskiej mapie Gdańska, obok takich marek

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
wtorek, 23 maja 2023 13:43
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 w Rumi biorą udział w VII
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dzierzencki jak Monet

Ocena użytkowników: / 46
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 24 października 2022 19:00

Eugeniusz Dzierzencki. Jeden z niewielu polskich marynistów, który całkowicie i bezgranicznie poświęcił się tematyce morskiej. Mimo wielkiego dorobku artystycznego jest wciąż niedoceniany, często pomijany w wielu fachowych publikacjach dotyczących polskiego malarstwa marynistycznego.


Malował kutry rybackie przy brzegu, w zatoce i na otwartym morzu. Na jego obrazach można zobaczyć kaszubskie łodzie rybaków przybrzeżnych ‒ pomeranki, rewskie szkuty, czy zalewowe lomy, które już dawno zniknęły z wód Zatoki Gdańskiej. Malował statki i okręty na redzie, a także porty, nabrzeża, ludzi morza oraz urokliwe plaże i urwiste brzegi. Czasami krytycy malarstwa z lat 50. XX wieku, na które przypada duża część aktywności Dzierzenckiego, porównywali jego pejzaże morskie do pejzaży francuskich impresjonistów.

alt

Eugeniusz Dzierzencki, Rybacy przybrzeżni, 1976, olej, płótno


W latach 1924‒1925 studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni prof. Władysława Skoczylasa i prof. Miłosza Kotarbińskiego. Był jednym z tych polskich marynistów, który w połowie lat trzydziestych zaczął przyjeżdżać nad polskie Wybrzeże. Bywał w Karwi, Jastrzębiej Górze, Lisim Jarze, a w Kuźnicy i Jastarni urządzał dla wczasowiczów wystawy swoich obrazów.

alt

Eugeniusz Dzierzencki, Przy urwisku, olej, płótno


alt

Eugeniusz Dzierzencki, Sopot brzeg morza, 1957, olej, płótno


Po wojnie zamieszkał w Sopocie. W połowie roku 1945 wraz z grupą plastyków przybyłych na Wybrzeże, do której należeli między innymi: Ignacy Klukowski, Antoni Suchanek, Maksymilian Kasprowicz, organizował gdyński oddział Związku Polskich Artystów Plastyków. Uczestniczył w życiu artystycznym Trójmiasta, ale nie należał, tak jak wielu innych artystów, do grupy malarzy skupionych wokół szkoły sopockiej, która wówczas stanowiła o sile malarstwa na Wybrzeżu. Uczestniczył w wielu wystawach marynistycznych. Jego obrazy znajdują się w muzeach gdańskich oraz w zbiorach prywatnych kolekcjonerów na całym świecie. Może nie przebił się do świadomości wielu znawców polskiego malarstwa marynistycznego, ale należy zauważyć jego twórczość często porównywaną do znakomitych francuskich marynistów.

alt

Eugeniusz Dzierzencki, Kuter, olej, płótno


Rok 1957 w polskim malarstwie marynistycznym był rokiem odwilży, jednak dotychczasowe działania Eugeniusza Dzierzenckiego nie wywoływały w jego sztuce zauważalnych zmian. Nadal zachowywał ten sam tradycyjny sposób postrzegania rzeczywistości, a ekspresję zachował na takim samym poziomie jak kiedyś, nadal hołdował spokojnemu tradycyjnemu, krajobrazowemu, postrzeganiu morza. Wypracował nieco inny styl krajobrazu morza niż Mokwa, Baranowski, Szwoch czy Klukowski, bardziej romantyczny. Tak jak u Moneta jego pejzaże stały się „chwilą światła”, gry słońca, mgły, deszczu, pory dnia, roku, układem form i kolorów.

alt

Eugeniusz Dzierzencki, Sopoccy rybacy, olej, płótno


Dzierzencki nie przekroczył granicy postrzegania przedmiotu tak jak Monet, który zacierał granicę między przedmiotami gubiąc formę, zmieniając ją w kolor i światło. Artysta z Sopotu w swojej twórczości nie doszedł do takich doświadczeń, był blisko jednak zachował bardziej tradycyjne podejście do krajobrazu, ale co by nie mówić to kolorystyka i forma zbliżała go do wspaniałej twórczości Moneta. Często ówcześni krytycy, może nieco na wyrost porównywali jego twórczość do działań francuskich malarzy impresjonistów. Dziś jego obrazy zyskują na znaczeniu, nie są jedynie dobrze namalowanymi krajobrazami. W wielu wypadkach są małymi dziełami sztuki.

Eugeniusz Dzierzencki (1905 Warszawa ‒ 1990 Sopot)

Stanisław Seyfried

Obrazy Eugeniusza Dzierzenckiego pochodzą z kolekcji Andrzeja Walasa, gdańskiego kolekcjonera sztuki.

UWAGA: Nastąpiła zmiana daty wernisażu malarstwa Danuty Joppek z 4 listopada na 10 listopada, godz. 18.00, WL-4, Mleczny Piotr


Inne artykuły związane z:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież