W gdyńskim porcie przez dwie godzinny strajkowali pracownicy Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych WUŻ (Wydziału Usług Żeglugowych). W proteście uczestniczyło blisko dwustu pracowników. Kilkudziesięciu z nich zablokowali skrzyżowanie w pobliżu siedziby portu przy w obrębie ulic Rotterdamskiej, Polskiej i Celnej.
- Gwarancja zatrudnienia i polska bandera to nasz główny postulat. Trwają negocjacje w sprawach płacowych. Zobaczymy co postanowi komisja zakładowa związku i od tego uzależniamy dalsze formy protestu. Bronimy miejsc pracy, by polskiej bandery nie zastąpiły tanie bandery – powiedział portalowi wybrzeze24.pl Krzysztof Dośla, szef gdańskiego regionu "S".
Portowcy przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdynia protestowali przeciwko sposobowi prywatyzacji spółki oraz żądali podwyżki płac.
Marynarze portowi domagają się m.in. 8-procentowej podwyżki płac i siedmiu lat gwarancji zatrudnienia. Prezes ZMPG S.A. Janusz Jarosiński wyjaśnił, że w 2010 roku średnia płaca w spółce wynosiła 4 507 zł. Zarząd proponuje podwyżkę w wys. 150 zł od 1 sierpnia.
Kazimierz Waldowski, przewodniczący NSZZ ”Solidarność” w gdyńskim porcie w rozmowie z Radiem Gdańsk poinformował, że negocjacje sprawach płacowych zakończyły się fiaskiem i praktycznie wszyscy pracownicy opowiedzieli się w referendum za strajkiem.
Do prezesa zarządu portu Janusza Jarosińskiego trafiła petycja w sprawie gwarancji pracowniczych, pakietu ochronnego oraz podwyżki płac. Gdyńskich portowców wsparli koledzy z Gdańska i Szczecina.
- Przehandlujecie polską banderę za 30 srebrników – to jedno z haseł protestujących pod adresem zarządu portu. Zarząd chce sprzedać przedsiębiorstwo WUŻ w przetargu publicznym.
- Ta forma prywatyzacji - jak twierdzą związkowcy - może zakończyć się zniknięciem polskiej bandery z holowników obsługujących porty.
WUŻ świadczy usługi holownicze i cumownicze w porcie na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., który jest właścicielem spółki. Jej nabyciem zainteresowana jest holenderska spółka Fairplay BV i grupy Fairplay Towage, operatora floty holowników m.in. w portach w Rotterdamie, Hamburgu, Rostock. Mimo strajku w gdyńskim porcie ruch statków w porcie odbywał się bez utrudnień. Holowniki wprowadzały i wyprowadzały statki.
ASG
- 01/09/2011 10:49 - 1939 – źródłem siły i przestrogi
- 01/09/2011 08:08 - Litwa: strajk polskich szkół [VIDEO]
- 31/08/2011 13:57 - Wielka Biesiada w Bielkówku po raz ósmy!
- 31/08/2011 13:39 - Kibice Lechii zbojkotują mecz reprezentacji
- 31/08/2011 12:41 - Sierpniowe kwiaty w rocznicę porozumień
- 30/08/2011 14:39 - Adamowicz chce stolicy cyklistów w Gdańsku
- 30/08/2011 11:31 - Sukces: Plac Solidarności w Brukseli
- 29/08/2011 15:58 - Zaginął znany polski zawodnik kitesurfingowy
- 29/08/2011 15:48 - Tablice z sierpniowymi postulatami do stolicy
- 29/08/2011 15:44 - Śledztwo w sprawie zabójstwa 13 – latki: To mógł być przypadkowy sprawca