Od poniedziałku 31 sierpnia uruchomiona zostanie regularna komunikacja tramwajowa na Morenę. W środę w testowy przejazd nową trasą wybrał się prezydent Paweł Adamowicz, na który zabrał m.in. przedstawicieli mediów.
- To jest nauka dla nas, dla samorządowców, że warto ryzykować, warto przygotowywać plany, mieć je w szufladzie - podkreślił prezydent Gdańska. - Nowa linia na Piecki-Migowo nie była w pierwotnym pakiecie inwestycji na latach 2007-2014. Nie była, bo obliczyliśmy, że nie będziemy mieli na to środków finansowych. Ale, jak się okazało, że projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej odważnie został podjęty przez samorząd województwa pomorskiego pojawiły się środki i trzeba było zbudować całą sieć układu komunikacji publicznej i miejskiej, który dowoziłby pasażerów do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej lub ich odbierał. To pozwoliło, aby linia na Piecki-Migowo mogła zostać zrealizowana.
Linia została oddana do użytku miesiąc przed terminem. Regularne kursy zaczną się 31 sierpnia, dzień przed inauguracją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Po nowej trasie będą jeździły tramwaje linii 10 i 12, które do tej pory kończyły swój bieg na pętli Siedlce. Budowa nowej linii wydłużyła gdańskie torowiska o 4435 metrów, w tym 3600 metrów od Siedlec do przystanku PKM Brętowo i 900 metrów odnoga w ulicę Bulońską. Zwiększona została częstotliwość kursowania linii 10 i 12, kurs będzie mniej więcej co 10 minut. Do obsługi tej trasy miasto kupiło pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo za 54 mln zł. W poniedziałek uruchomiona zostanie również linia nr 4, której tramwaje w godzinach porannego i popołudniowego szczytu "czwórki" będą kursowały z Jelitkowa do pętli Siedlce.
Przystanek PKM Brętowo
Przystanek w odnodze ul. Bulońskiej
Podczas środowego przejazdu testowego prezydent i przedstawiciele mediów przejechali od pętli Siedlce do przystanku PKM Brętowo. W drodze powrotnej tramwaj zajechał w odnogę w ul. Bulońskiej. zajeżdżając po drodze na 700-metrowy odcinek w ciągu ul. Bulońskiej. Przejazd tramwaju wzbudzał duże zainteresowanie mieszkańców Moreny. Niektórzy myśleli, że to już regularne kursy.
Dojazd do przystanku przy Carrefour
Zjazd do pętli Siedlce
Koszt budowy linii tramwajowej z Siedlec do Brętowa i w ciąg ul. Bulońskiej wyniósł 139 mln złotych. W ramach inwestycji, podzielonej na dwa etapy, wyremontowano też chodniki i drogi rowerowe, sieci kanalizacyjne, przebudowano skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe, pojawiły się nowe znaki i dodatkowa sygnalizacja świetlna.
11 m - wysokość na jakiej znajduje się estakada po której tramwaj dojeżdża do przystanku PKM
360 m - długość estakady
8 - liczba nowych przystanków
55 m - długość zintegrowanych pierwszych w Gdańsku peronów przystankowych autobusowo-tramwajowych przy ul. Warneńskiej
Tomasz Łunkiewicz
fot. Tomasz Łunkiewicz
- 30/08/2015 14:12 - My Naród - na 35 rocznicę Porozumień Sierpniowych
- 29/08/2015 14:57 - Wybory: Jarosław Sellin gdańską jedynką PiS, Leszek Miller kontra J. Szczypińska
- 29/08/2015 08:25 - Spotkanie na szczycie czy na odległość?
- 27/08/2015 20:32 - Skuteczna akcja Koperskiego "Okulary na Syberię"
- 27/08/2015 16:48 - Neumann: Ciarki przechodzą po plecach
- 25/08/2015 19:37 - Nauczycielskie pożegnania i nominacje
- 25/08/2015 09:00 - Dbajmy o cholesterol
- 24/08/2015 18:25 - Rok szkolny 2015/2016 w gdańskiej oświacie w programach i liczbach
- 20/08/2015 19:58 - Jesienna pociecha dla PO. Slalom wojewody na jubileusz weterynarii
- 20/08/2015 18:36 - Baranowska: Pasztet trafił do prokuratury