10 mln złotych – to tegoroczna wartość wsparcia Grupy ORLEN w 2020 r. dla społeczności lokalnych, inicjatyw kulturalnych i na sponsoring sportowy w Gdańsku. Zaangażowanie zostało podtrzymane na zaplanowanym poziomie, pomimo konieczności odwołania niektórych wydarzeń w związku z pandemią COVID-19. Mimo że działalność Energi obejmuje jedną czwartą powierzchni Polski to właśnie na potrzeby Gdańska przeznaczane jest ok. 40 proc. całego budżetu sponsoringowego, a także ok. 50 proc. budżetu CSR.
Energa podjęła decyzję o nieprzedłużaniu współpracy z Areną Gdańsk Operator sp. z o.o. – operatorem stadionu w Gdańsku Letnicy. Przez pięć lat trwania umowy sponsoringowej na terenie stadionu w Gdańsku odbyły się tylko dwa komercyjne wydarzenia, które uznać można za ogólnopolskie, z czego ostatnie w połowie 2017 r. Dodatkowo obowiązujący od wielu miesięcy reżim sanitarny związany z pandemią koronawirusa, powoduje dużą niepewność dotyczącą organizacji wydarzeń kulturalnych i sportowych na stadionie w Gdańsku.
W l. 2016 i 2018 strata netto oscylowała na poziomie (-)2,6 mln zł, z kolei za 2019 r. wyniosła ona (-)0,6 mln zł. Warto zaznaczyć, że na koniec 2019 r. operator stadionu wykazał stratę za lata ubiegłe sięgającą niemal 19,2 mln zł. Reasumując prowadzona przez kilka tygodni rzetelna analiza oferty otrzymanej 30 września br. wykazała, że ryzyka biznesowe ograniczają osiągniecie założonych celów sponsoringowych.
10 mln zł wsparcia dla mieszkańców Gdańska
Łączna kwota wsparcia Energi na przedsięwzięcia w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest w 2020 r. o blisko 10 proc. wyższa, niż rok wcześniej. Plany na 2021 r. przewidują utrzymanie zaangażowania na podobnym poziomie. Energa nadal będzie angażowała się w inicjatywy, które odpowiadają na potrzeby lokalnej społeczności i niosą za sobą wymierne korzyści dla mieszkańców. Spółka będzie też kontynuować aktywność sportową i kulturalną na Pomorzu. Strategia CSR na 2021 r. zakłada – tylko w Gdańsku – zainicjowanie kilku nowych projektów.
Wsparcie dla inicjatyw społecznych, kulturalnych i sportowych na Pomorzu, a przede wszystkim w Gdańsku, konsekwentnie wzmacnia też PKN ORLEN.ÂÂ Tegoroczny budżet Koncernu na zaangażowanie sponsorskie w regionie zwiększył się o blisko10 proc. w porównaniu do 2019 r. W samym Gdańsku PKN ORLEN wspierał m.in. ORLEN eMaraton Solidarności i warsztaty dla dzieci z domów dziecka „Wakacje pod żaglami”, a w Trójmieście i na Pomorzu Kampanię społeczną Radia Gdańsk „Pomorze biega i pomaga” czy gdyński XII Festiwal Filmowy „Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci”.
Działalność sportowa i kulturalna
Energa angażuje się w Gdańsku w aktywną działalność sponsoringową, jak np. wsparcie legendy gdańskiej piłki nożnej - Lechii Gdańsk. Ważnym elementem tego zaangażowania jest współpraca w ramach Akademii Lechii Gdańsk, która od lat kształci młode piłkarskie talenty. Energa pełni też rolę ważnego gdańskiego Mecenasa Kultury – od 10 lat nieprzerwanie jest sponsorem strategicznym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, która jest jedną z najważniejszych gdańskich instytucji kultury. Spółka regularnie wspiera też Gdański Festiwal Muzyczny oraz Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana.
W Gdańsku Energa prowadzi także szeroką działalność prospołeczną. W 2020 r. podjęto osiem bardzo ważnych inicjatyw z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu na terenie miasta. Większość z nich to projekty długofalowe i ukierunkowane na pomoc chorym dzieciom, podopiecznym domów dziecka czy osobom bezdomnym. Na projekty realizowane w Gdańsku, Energa przeznacza w tym roku ponad 50 proc. budżetu na inicjatywy CSR. Obejmują one na przykład współpracę z Polskim Towarzystwem Walki z Mukowiscydozą Oddział Gdańsk w ramach projektu „Oddech pełen energii”, dzięki której dzieci chore na mukowiscydozę otrzymają wsparcie w ramach profilaktyki rehabilitacyjno-dietetycznej. Pacjenci będą mogli korzystać m.in. z konsultacji z fizjoterapeutą, zajęć sportowych i konsultacji dietetycznych.
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu
Współpraca Energi z lokalną społecznością na terenie Gdańska to także działania prowadzone z Towarzystwem im. Św. Brata Alberta. Kampania „Klikasz w wirtualu i pomagasz w realu. Pomóż nam odnaleźć bezdomnych”, która ruszyła 2 listopada br., ma pomóc w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu. Działaniom towarzyszy wdrożenie aplikacji Arrels w Gdańsku. Rozwiązanie znane i wykorzystywane już na świecie, umożliwi mieszkańcom w szybkim czasie zgłoszenie osoby bezdomnej, potrzebującej pomocy. To bardzo ważne w okresie jesienno-zimowym, a przede wszystkim w czasie pandemii, kiedy osoby pozbawione dachu nad głową są szczególnie narażone na zachorowania.
Spółka aktywnie angażuje się też w inicjatywy na rzecz najmłodszych mieszkańców Gdańska. W 2020 r. przekazano paczki z okazji Dnia Dziecka małym pacjentom ze Szpitala Dziecięcego Polanki im. Macieja Płażyńskiego czy Szpitala im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku. Pomoc zostanie okazana także w grudniu, tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. W ramach akcji „Paczki pełne dobrej energii” Energa sfinansuje zakup produktów, a wolontariusze przekażą do 10 grudnia br. paczki świąteczne dla domów dziecka, domów seniora i innych gdańskich placówek, niosących pomoc potrzebującym.
- 13/11/2020 15:46 - Ministerstwo Kultury unieważniło zgodę na budowę na terenie Gedanii
- 13/11/2020 14:43 - Cykl koncertów „Błogosławieni Kapłani polscy w Wolnym Mieście Gdańsku”
- 12/11/2020 19:51 - Krzysztof Piekarski: Listopad to dla Polaków niebezpieczna pora
- 10/11/2020 15:40 - Monika Chabior zastąpi Piotra Kowalczuka
- 09/11/2020 15:02 - Koncert „W Hołdzie Niepodległości”
- 06/11/2020 13:33 - Żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej ze wsparciem dla pomorskich szpitali
- 05/11/2020 11:37 - List otwarty Stowarzyszenia "Godność" w sprawie cmentarza na Zaspie
- 05/11/2020 10:30 - Arena blamażu - dopłacają mieszczanie...
- 04/11/2020 15:39 - Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku ponownie udostępnia bezpłatnie pokoje dla kadry medycznej
- 03/11/2020 10:15 - Energa wspiera pomorskie szkoły