Konkurs dla młodzieży „Zainwestuj w naszą planetę” rozstrzygnięty » Wyłoniono zwycięzców konkursu „Zainwestuj w naszą planetę” na plakat cyfrowy o tematyce ekologicznej... W tygodniku „Sieci”: Tak Tusk chciał sprzedać LOTOS Rosjanom » Upublicznienie dokumentów zdradzających plany sprzedania Rosjanom Grupy LOTOS przez rząd PO-PSL jasn... Rafał Chwedoruk: Polityka to nie gra komputerowa » Z dr. hab. Rafałem Chwedorukiem, politologiem, profesorem Uniwersytetu Warszawskiego, komentatorem p... Minister Skarbu Państwa: Rząd PO-PSL chciał sprzedać LOTOS Rosjanom i ... » Dokument, który został odtajniony przez obecnego Ministra Skarbu Państwa Jacka Sasina dowodzi, że te... W tygodniku „Sieci”: Jak patrzy na nas Rosja? » W najnowszym wydaniu tygodnika „Sieci” Marek Budzisz analizuje, skąd się wzięło u Rosjan przeświadcz... Święto ogrodnicze w Rënku » To było prawdziwe święto ogrodnicze. 19. edycję Ogólnopolskiej Wystawy Ogrodniczej połączonej z kier... „Wejście w historię”: prezentacja eksponatów związanych z działalności... » W ramach kolejnej odsłony cyklu „Wejścia w historię” w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaprezent... Antoni Kamiński: Suweren zlekceważony » Z prof. dr. hab. Antonim Kamińskim, prezesem polskiego oddziału Transparency International (1999-200... Wiosna w Ogrodzie 2022 » Tysiące odwiedzających, kolejki samochodów aż do obwodnicy to najkrótsza i najlepsza ocena 19. edycj... Notes Michała Pruskiego » Nie był dziennikarzem.Uprawiał literaturę dziennikarską.Osobny gatunek dostępny nielicznym.Ozdabiał ...
Rafał Chwedoruk: Polityka to nie gra komputerowa
czwartek, 19 maja 2022 19:48
Rafał Chwedoruk: Polityka to nie gra komputerowa
Z dr. hab. Rafałem Chwedorukiem, politologiem, profesorem

Muzeum Stutthof w Sztutowie

KL Stutthof 2077 dni zbrodni
poniedziałek, 09 maja 2022 14:15
KL Stutthof 2077 dni zbrodni
Stosunkowo niedaleko Gdańska, 36 kilometrów od wielkiego ośrodka
Zdunek Wybrzeże przywróciło sobie nadzieję
niedziela, 22 maja 2022 17:49
Zdunek Wybrzeże przywróciło sobie nadzieję
Uff! Nareszcie! Takie reakcje najczęściej można było usłyszeć
Wicemistrz wyraźnie lepszy do Lechii na koniec sezonu
sobota, 21 maja 2022 19:07
Wicemistrz wyraźnie lepszy do Lechii na koniec sezonu
Porażką z wicemistrzem Polski zakończyła sezon Lechia.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Bracia z Nowego Portu
poniedziałek, 16 maja 2022 10:13
Bracia z Nowego Portu
Trudno w wypadku mało znanych, wywodzących się z Nowego Portu,

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Ćwicz z Drużyną Energii
poniedziałek, 23 maja 2022 13:50
Ćwicz z Drużyną Energii
Trwa sportowy etap Drużyny Energii, w którym rywalizuje 191 szkół
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
czwartek, 22 lipca 2021 19:17
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
Fundacja kultury WOBEC, przy pomocy pozyskanych partnerów projektu:
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
czwartek, 30 grudnia 2021 20:01
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
W środę (29 grudnia) elbląscy radni zadecydowwali o kształcie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Alternatywne napędy - wyzwanie dla aglomeracji Trójmiasta

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
wtorek, 28 maja 2013 10:12

Na temat trendów rozwoju napędów alternatywnych i jakie z tego względu wynikają wyzwania dla aglomeracji Trójmiasta, mówiono podczas seminarium zorganizowanym 27 maja w  gdańskim Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO MTG. Jego organizatorem byli Pracodawcy Pomorza – Sekcja Transportu i Motoryzacji, wspólnie z Serwisem Haller, Toyotą Carter oraz Auto-Mobil Wejherowo.


Celem seminarium było m.in. otwarcie dialogu pomiędzy biznesem, nauką i władzami lokalnymi w zakresie miejskiego transportu zrównoważonego, wskazanie perspektyw jego rozwoju w miastach oraz wskazanie najlepszych praktyk w kraju i za granicą.


alt



Józef Haller z Serwisu Opel Haller zwrócił uwagę na to, że aż 84 procent mieszkańców województwa pomorskiego samochody elektryczne uważa za przyszłość motoryzacji, a 71 procent nie ma obaw związanych z takim rodzajem napędu. Ich zdaniem, w rozwój tych aut na naszym rynku powinny się zaangażować samorządy i instytucje państwowe. Według TNS Polska, powinno to dotyczyć dotacji do zakupu takiego auta, ulg podatkowych i bezpłatnego parkowania w mieście. Co ważniejsze, badanie wykazało, że istnieje związek między postrzeganiem samochodów elektrycznych, a innymi zachowaniami proekologicznymi. Ponad 41 proc. Polaków uważa, że samochody elektryczne to nasza przyszłość, gdyż należy ograniczyć emisję spalin. Ci, którzy uważają, że auta elektryczne to chwilowa moda, a jest ich tylko 11 proc., nie oszczędzają energii elektrycznej ani wody, nie segregują śmieci i chętnie używają toreb jednorazowych.


alt


Korzyści płynące z użytkowania samochodów elektrycznych to według mieszkańców Pomorza, głównie ograniczenie ilości spalin w powietrzu (82 proc., w porównaniu do 91 proc. ogółu Polaków) oraz ograniczenie hałasu na drogach (64 proc.). Dla 28 proc. mieszkańców województwa pomorskiego istotną zaletą samochodów elektrycznych jest także ich ekologiczny wizerunek, a 25 proc. docenia poprawę komfortu. Ale zaledwie 26 proc. Polaków ma jakiekolwiek obawy związane z samochodami elektrycznymi. Spośród nich najwięcej osób wymienia mały zasięg, przy czym aż 65 proc. z tej grupy przejeżdża dziennie średnio nie więcej niż 60 km, więc ich obawy nie są uzasadnione. Więcej niż 140 km na co dzień przemierza tylko 9 proc. kierowców w Polsce, a 72 proc. dziennego przebiegu wynosi mniej niż 60 km.


alt



Co ważne, województwo pomorskie należy do liderów, pod względem wprowadzania do motoryzacji rozwiązań mających na celu ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin. W Gdańsku funkcjonują od kilku lat punkty ładowania samochodów elektrycznych na parkingu Multikina oraz nieopodal ul. Pomorskiej i ul. Gospody. - Moja firma wydała pierwsze w Polsce elektryczne Ople Ampera, większość sprzedaży Lexusa to samochody hybrydowe. W Wejherowie i Gdyni możemy kupować elektryczne Fiaty Panda, będące owocem kooperacji Akademii Morskiej i firmy Auto Mobil - powiedział Józef Haller. 


Obecnie, każdy liczący się producent samochodów wprowadza lub już posiada samochody elektryczne lub hybrydowe w swoim portfolio. Opel ma rewolucyjną Amperę, Toyota i Lexus szereg interesujących modeli różnych segmentów, VW wprowadził elektrycznego Golfa i planuje e-up’a, Citroen ma swojego C-zero, Nissan Leefa, Renault gamę modeli Z.E. a Chevrolet duży model Volt i za chwilę wprowadzi elektryczną odmianę miejskiego Sparka EV, którego zasięg w pełni naładowanego akumulatora w cyklu mieszanym (miasto/autostrada) wynosi 132 kilometry, a moc to aż 130KM. To zasługa połączenia silnika elektrycznego na magnesy trwałe z koaksjalnym zespołem napędowym.


alt



Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego stwierdził, że jeśli rozpatrywać strukturę parku aut w wieku do 10 lat pod względem rodzaju paliwa używanego do ich napędu, to zdecydowanie dominują dwa podstawowe rodzaje benzyna i olej napędowy, natomiast wśród napędów alternatywnych 7,7 proc. stanowią auta elektryczne. Ich przyrost w 2012 roku stanowił aż 200 proc. wśród osób prywatnych.


Jak wynika z raportu globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, świadczącej usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, to Polska, Czechy i Rumunia są w czołówce najbardziej atrakcyjnych rynków dla sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Regionie, który może się pochwalić stabilną sytuacją makroekonomiczną oraz populacją przekraczającą 101 mln ludzi. W nich sprzedaż powinna według prognoz przekroczyć 60 tys. sztuk do roku 2017.


W Polsce segment samochodów elektrycznych powinien osiągnąć około 4,4 procent udziału w rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w 2017 roku, co da mu ponad 43 procent udziału w ogólnym rynku samochodów elektrycznych w regionie.


Z najnowszej analizy, dotyczącej sektora pojazdów elektrycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wynika, że znaczący wzrost rynku (z 245 sztuk sprzedanych w 2011 roku do 62 tys. sztuk prognozowanej sprzedaży do 2017 roku) jest efektem rosnącego zapotrzebowania na wygodne i efektywne ekologicznie rozwiązania przede wszystkim w ośrodkach miejskich.


Frost & Sullivan ocenia, że rynek pojazdów elektrycznych w regionie CEE osiągnie w latach 2011-2017 imponujący wynik w zakresie wzrostu rzędu 151 procent. Najwyższego wzrostu należy oczekiwać po 2015 roku, zakładając, że w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej dostępne będą pełne zachęty rządowe i samorządowe, włączając opodatkowanie nowych pojazdów w oparciu o emisję CO2 oraz możliwość wykorzystywania pasów dla autobusów, darmowego parkowania czy wjazdu w strefy ograniczonego ruchu.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież